کد خبر: ۸۳۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۸۷ - ۲۳:۲۸
نیویورک‌تایمز فاش کرد:

عملیات سری آمریکا برای نفوذ به برنامه هسته‌ای ایران

بوش سه بار درخواست اسرائیل برای حمله به ایران را رد کرده است
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: دولت بوش سه بار درخواست اسرائیل برای حمله نظامی به ایران را اجابت نکرده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی آورده است ایالات متحده سال گذشته (2008) با درخواست محرمانه خرید بمب‌های سنگر‌شکن مخصوص که اسرائیل برای حمله و انهدام تأسیسات هسته‌ای ایران لازم داشته، مخالفت کرده است.

بنابراین گزارش، دولت «جرج بوش» سه بار با درخواست همیاری اسرائیل برای حمله نظامی به ایران مواجه شده است؛ دو بار آن را اجابت نکرده و پیشنهاد راهی غیرنظامی به اسرائیل داده و سومین بار درخواست را رد کرده است.

یکی از انگیزه‌های آمریکا برای خودداری از همکاری با اسرائیل، بیم این بوده است که در صورت صدور اجازه استفاده از حریم هوایی عراق برای جنگنده-بمب‌افکن‌های اسرائیلی، موقعیت و میزان مقبولیت نیروهای نظامی امریکایی در عراق کاهش یافته و ممکن بوده در اثر چنین اتفاقی مجبور به تخلیه این نیروها و خروج از عراق شوند.

آمریکایی‌ها در عوض پیشنهاد کمک به شکل دیگری به اسرائیل دادند و اطلاعاتی را با آن‌ها در میان گذاشتند که مربوط به عملیات محرمانه‌ای است که ایالات‌متحده مدت‌هاست در حال انجام آن است.

در این گزارش آمده که هدف این برنامه محرمانه نقب‌زدن برنامه هسته‌ای ایران است. به این ترتیب که از آنجائیکه ایران از منابع متعددی برای پیشبرد علمی و عملی برنامه تولید سوخت اتمی‌اش بهره می‌برد، و این اطلاعات و امکانات را از منابع مختلف حاصل می‌کند، امریکا با دخالت و پیگیری این منابع تدارک، اطلاعات و امکانات نامناسب و ناکارآمد را به‌جای اصل در دسترس ایران می‌گذارد تا پس از استفاده ایران از آن‌ها برنامه هسته‌ای‌اش ناکام بماند.

این برنامه نفوذ به زودی به عنوان یکی از میراث‌های «بوش» به «باراک اوباما» می‌رسد و این «اوباما» است که باید تصمیم به ادامه و یا توقف این عملیات بگیرد. این در حالی است که با توجه به اظهارات «اوباما» انتظار می‌رود گفتگوی مستقیم با ایران در دستور کار وی قرار داشته باشد.

گفتنی است ایران همواره با پافشاری اعلام کرده برنامه هسته‌ای‌اش صرفاً برای مصارف تولید انرژی به‌کار گرفته خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین