کد خبر: ۸۳۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۳
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد:

نرخ آب و برق گران می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جعفر قادری،عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، افزایش احتمالی نرخ تعرفه آب و برق را تایید کرد. 

به گزارش خبرنگار آفتاب از شیراز، جعفر قادری به تشریح شرایط احتمالی افزایش تعرفه آب و برق پرداخت و علت افزایش قیمت را اینگونه اعلام کرد: «بخش زیادی از انرژی مصرفی نیروگاههای برق به وسیله گاز و مازوت و گازوییل تامین می‌شود که با گران شدن این سوخت‌ها، طبعا قیمت آب و برق هم در آینده نزدیک گران خواهد شد». 

نماینده شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: «نرخ تعرفه آب و برق تا حدودی تابع نرخ گاز و مازوت است و همین دلیلی برای گرانی آب و برق شده است». 

او افزود: «البته علاوه بر قیمت گاز، عوامل دیگری مثل راندمان نیروگاه‌های برق، خشکسالی و مشکلات مناطق مختلف کشور نیز در این تغییر تاثیرگذار هستند و همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا قیمت آب و برق نیز گران شود».
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در تشریح جزئیات بیشتر تغییر قیمت آب و برق اظهار داشت: «به احتمال قوی،نرخ جدید قیمت های آب و برق،به صورت منطقه ای اعلام خواهد شد و در هر منطقه‌ای از کشور،نرخ آب و برق با توجه به شرایط اقتصادی،زیست محیطی همان منطقه مشخص می‌شود». 

قادری استفاده موثر و اقتصادی تر از منابع آب را از مزایای این طرح برشمرد و گفت: «با اجرای این برنامه می‌توانیم سیاست هایمان را با توجه به نیازی که هر منطقه به منابع آب و برق برای فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی دارد مشخص کنیم و در عین حال از مصرف آب در این مناطق بکاهیم». 

این نماینده مجلس یادآور شد: «با این وجود این طرح اشکالاتی را نیز به همراه دارد،از جمله این که اگر چنین تبعیضی را در مورد قیمت آب و برق در مناطق مختلف اجرا کنیم، به تبع آن قیمت گاز نیز در این مناطق کاهش یا افزایش خواهد یافت.به عنوان مثال اگر در استان فارس با خشکسالی مواجه باشیم و به همین منظور قیمت آب را کاهش دهیم،قیمت گاز نیز در پی آن تغییر خواهد کرد که این تغییر ممکن است پیش بینی شده نباشد و نهایتا زیان ده باشد». 

قادری از میزان دقیق و درصد تغییر این قیمت‌ها اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: «این تغییر هنوز تحت بررسی کمیسیون طرح تحول اقتصادی قرار دارد و قطعاً با تصویب طرح تحول اقتصادی توسط مجلس، جزئیات بیشتری از آن مشخص خواهد شد». 

پرویز فتاح، وزیر نیرو نیز گفته است که اگر برای سال آينده طرح هدفمند کردن يارانه‌‏ها تصويب شود، خود به خود شاهد افزايش قيمت آب و برق خواهيم بود. 

او در جمع خبرنگاران افزود: «در حال حاضر پيش بينی برای افزايش قيمت نشده و چنانچه طرح هدفمند کردن يارانه‌ها تصويب نشود، در بودجه 88 قيمت آب بها را تغيير خواهيم داد». 

فتاح خاطرنشان کرد: «در‏ 20 روز گذشته با حضور در مجلس در کميسيون‌‏های مختلف درباره تبعات اجرای اين طرح در اصلاح قيمت آب و برق که آروزی ديرينه کشور بوده صحبت کردم تا بتوانيم رای مجلس را کسب کنيم.بر اين اساس لايحه بودجه 88 نرخ آب بها را افزايش نداديم تا منتظر تصويب طرح تحول در مجلس باشيم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین