کد خبر: ۸۳۳۵۴۱
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
عضو هیئت علمی دانشکده خودرو در گفتگو با آفتاب‌نیوز مطرح کرد

بازی دولتی‌ها بر سر فروش "ایران خودرو" و "سایپا"؛ آیا مشتری وجود ندارد؟

از طرفی با شلوغ کاری تلاش می‌کنند که جوری وانمود نمایند که بخش خصوصی ناکارآمد است و از دیگر سو عرضه سهام ایران خودرو و سایپا را به گونه‌ای مهندسی می‌کنند که هیچ خریدار عاقلی جلو نیایید. این یعنی آقایانی که در مصدر کار هستند علاقه‌ای ندارند که خودروسازی خصوصی شود. دلیلش هم خیلی ساده است. همین الان تصور کنید، خودروسازی را از وزارت صمت بگیرند، آیا چیزی می‌ماند که روی آن مانور بدهد، در کدام زمینه موفق بوده‌اند. تنها جای که وزارت صمت دستور می‌دهد و مدیران هم اجرا می‌کنند خودرو سازی است، ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان ایران خودرو و سایپا در سال گذشته اضافه شد.
بازی دولتی‌ها بر سر فروش
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از امید‌ها برای سامان یافتن وضعیت وخیم خودروسازی گرفتن آن از دولت و واگذاری این صنعت به بخش خصوصی است. با این همه علی رغم تاکیدات مقامات ارشد، معاون وزیر صمت به تازگی اعلام کرد که برای سهام ایران خودرو و سایپا مشتری وجود ندارد.

امیر حسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشکده  مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در این‌باره به آفتاب‌نیوز گفت: در رابطه با فروش ایران خودرو و سایپا به عنوان یک شرکت کامل و نه قطعه قطعه شده، صد البته خریدار وجود دارد، اما به زبان ساده می‌توان گفت که دولتی‌ها بر سر این مسئله به اصطلاح بازی در می‌آورند. پیش از این آقایان آمدند ۳ واحد خودروسازی از جمله ایران‌خودرو خراسان را جهت خصوصی‌سازی عرضه کردند، یعنی در واقع خودروسازی را قطعه قطعه می‌نمایند و بدیهی است برای چنین عرضه‌ای مشتری وجود ندارد، بنابراطلاع البته حتی همین کار را نیز کامل انجام ندادند. مسئولین اظهاراتی را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند، به نحوی که همه شرایط مبهم است، بعد مدعی می‌شوند که مشتری برای خرید خودروسازی‌ها وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به این مسئله که قیمت برخی خودرو‌ها از آذر ۱۴۰۰ به روز نشده است، چگونه می‌توان برای ایران خودرو یا سایپا یک قیمت کارشناسی تعیین کرد. ه‌چند مدیران دولتی ادعا می‌کنند که در حال تلاش برای خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا هستند، اما هیچ اقدام موثری در این راستا انجام نمی‌دهند، اینکه ادعا شود برای ایران خودرو و سایپا خریدار وجود ندارد، به نظر بنده دروغ است و حقیقت ندارد. مسئله این است که دولت به عنوان فروشنده شرایط واگذاری را به صورت شفاف تبیین و تعیین نمی‌کند. در این راستا جلساتی با حضور معاون وزیر صمت و چندین کارشناس تشکیل شد، بنده نیز حضور داشتم. در مهرماه نیز ابلاغیه‌های امضا شد و تا سطح سازمان خصوصی‌سازی پیش رفت، اما بعد کار جلو نرفت، یعنی اجرا نکردند. وقتی یک کالایی داریم و آن را مخفی می‌کنیم، چگونه می‌توان مدعی شد که فروشنده واقعی هستیم.

کاکایی در ادامه اظهار کرد: اگر خودروسازی به صورت قطعه قطعه فروخته شود، باعث کوچک شدن حجم واحد صنعتی می‌شود و در حال حاضر یکی از مشکلات ما این است که اتفاقاً خودروسازی‌های ما به اندازه کافی بزرگ نیستند. الان در کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه، خودروسازی‌های بزرگ در حال ادغام و بزرگ‌تر شدند هستند، آن وقت چگونه ما می‌خواهیم اندازه خودروسازی را از این حدی که در حال حاضر نیز هست، کوچکتر نماییم. سیاست‌گذاری‌های مبهم و نامعلوم نیز بر پیچیدگی شرایط افزوده است، در میانه سال، پس از ۶ ماه بحث و مجادله و قیام و قعود بالاخره خودرو جهت عرضه در بورس کالا قرار گرفت، اما پس از مدت زمان کوتاهی، دوباره تصمیم خود را منقضی کردند. در چنین فضایی آیا خصوصی‌سازی معنی دارد؟ این گفته که برای  خرید ایران خودرو و سایپا مشتری وجود ندارد، اگر نگویم دروغ است، یک مغلطه بزرگ محسوب می‌شود. شما شرایط را شفاف تعیین نکردید، چون نخواستید کار انجام شود. همین الان در زمینه واردات قطعات و CKD به گونه‌ای در حال دستکاری و مهندسی شرایط هستند تا بخش خصوصی کاملا منفعل شود.

این پژوهشگر صنعت خودرو کشور افزود: از طرفی با شلوغ کاری تلاش می‌کنند که جوری وانمود نمایند که بخش خصوصی ناکارآمد است و از دیگر سو عرضه سهام ایران خودرو و سایپا را به گونه‌ای مهندسی می‌کنند که هیچ خریدار عاقلی جلو نیایید. این یعنی آقایانی که در مصدر کار هستند علاقه‌ای ندارند که خودروسازی خصوصی شود. دلیلش هم خیلی ساده است. همین الان تصور کنید، خودروسازی را از وزارت صمت بگیرند، آیا چیزی می‌ماند که روی آن مانور بدهد، در کدام زمینه موفق بوده‌اند. تنها جای که وزارت صمت دستور می‌دهد و مدیران هم اجرا می‌کنند خودرو سازی است، ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان ایران خودرو و سایپا در سال گذشته اضافه شد. آیا صنعت دیگری وجود دارد که چنین مسائلی را قبول نمایید، همین الان وقتی یک مقدار به پتروشیمی‌ها فشار می‌آورند تهدید می‌کنند که حاضر به تولید نیستند، اما خودروسازی‌ها نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند. به نظر می‌رسد که وزارت صمت و مدیرانش حاضر نیستند از خودروسازی دل بکنند، بعد می‌گویند که مشتری وجود ندارد، در حالی که اصلاً اینگونه نیست، ما بخش خصوصی قوی در کشور داریم، علاوه بر ۳ خودروساز خصوصی بزرگ در کشور (بهمن، کرمان و مدیران خودرو) چند شرکت خودروسازی کوچکتر نیز وجود دارد. صنایع پولداری مانند گروه‌های صنعتی ساخت لوازم خانگی نیز وجود دارند.

وی افزود: سهام دولتی در ایران خودرو  قریب  ۶ درصد  و در سایپا ۱۷ درصد است، نکته کلیدی بر سر سهام تودلی است که حدود ۴۰ درصد است. یعنی ایران خودرو مالک شرکت گسترش ایران خودرو است و شرکت گسترش برای ایران خودرو مدیرعامل تعیین می‌کند، ظاهراً وزارت صمت است که این شرایط را ایجاد کرده و اجازه نمی‌دهد وضعیت تغییر کند، در مجمع آخر ۲ سیت مدیریتی به بخش خصوصی رسید، همین را نیز به اصطلاح دارند دبه در می‌آوردند.

این کارشناس در ادامه گفت: در سطح نظام اراده برای خصوصی‌سازی وجود دارد، اما مدیران میانی دولت حاضر نیستند این اتفاق بیافتد، کاش حقوق دریافتی مدیران میانی بالا بود، چون این دو مسئله به هم مرتبط است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۸
ناصیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
1
33
مردم می دانند این بازی زرگری است ولیمه و فرهمند خلاصه گرانی خودرو یعنی تورم شدید و تورم بیشتر از این یعنی اع’رضا واشوب چون اول گرانی خودرو قدم اولی است که در ایجاد تورم خود دولت بر خلاف وعده اش ایجاد می کند و دوم نابود کردن مردم و ایجاد لشکر معترضان امراض و و نابودی کشور در شرایط فعلی که نیاز به اتحاد است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
1
30
مافیای خودروسازی قطعا سنگ اندازی خواهد نمود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
1
48
وقتی که تکلیف قیمت خودرو رو نمی تونن تعیین کنند اونوقت انتظار داریم توان حل مشکلات مملکت رو داشته باشند.زهی خیال باطل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
اینا نمی تونن مشکلات محله ای که ساکن هستند رو هل کنند چه برسه شهر و کشور!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
1
45
یک مدتی است که می گویند خودروساز ها راتعطیل کنند چرا تعطیل نمی کنند یک‌رفرندوم بگذارید اکثریت با تعطیلی این دو لگن ساز موافقند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
2
40
خودرو در کشور ما شده بازی با جان ومال مردم سالهاست خودروسازان با بازی‌های متفاوت و با بالابردن خودخواسته خودرو در بازار آزاد خودرو را عاملی برای درآمد دلالان و پر کردن جیب آنها کرده اند واین کار پایانی ندارد الان هم با بهانه اینکه خودرو در بازار آزاد بالاست قسط بالا بردن قیمت کارخانه ای آن را دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
6
7
از ابتدای سال چقدر زیبا به نامگذاری رهبری عمل می‌شود، با این فرمان آخر سال تک تک مسئولین محترم باید از خجالت استعفا بدهند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
0
21
ایناهمشون دستشون تویه کاسه است میخوان خون مردم بمکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
0
12
یک میلیون نفر و هر نفر صد میلیون تومان پرداخت کرده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
1
8
نفهمیدم
قیمت ۹۵۰ هزار خودرو با قیمت ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار خودرو یکی هست. خودرو ساز خیلی پررویی. ۹۵۰ هزار تا مشتری برات جور گردن
صدای مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
0
10
سلام
بنده به عنوان یه مصرف کننده واقعی تو این طرح یکپارچه شرکت کردم اگه قیمت‌ها رو بیشتر گرون کنند من انصراف میدم چون با هزار بد بختی گول یه ماشین جور کردم. مواظب افزایش قیمت‌ها باشین والا کسی با این قیمت‌هایی که نوشتن خودرو نمی خرند...
مهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
8
3
خواهشاً مادران دو فرزند مجدد ثبت نام کنید تو را خدا التماس میکنم سخت نیازمندیم به خدا قسم من نمیدونستم باید حساب وکالتی باز کنم تو را خدا بمن بدین
خدای بزرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
1
15
سال افزایش تورم خود شخص دولت است نه سال کاهش تورم
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
0
21
آقا خودرو نخرید ببینیم چکار می خوان بکنند
یک زمانی این اتفاق افتاد که مجبور شدند تمام قسط بفروشند یادتونه؟
« حمید »
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
0
11
یکی از دوستان بفرمایند چی در کشور ما سرجاش هست که این باشه ؟
الی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
0
2
سلام یه سوال من تو ثبت نام فقط خودرو دنا پلاس نوشتم دستیشو ننوشتم به نظرتون ثبت نامم اشتباهه و آیا به من ماشین تعلق میگیره خواهش میکنم هرکی اطلاع داره جواب بده
سید محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
0
10
اگه واقعن قیمت خودرو رو زیاد کننن باید به همون درصد حقوق کارگر ها رو زیاد میکردن
کفایت کشور از این قیمتهای خیالی روشن میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
0
14
درخصوص خودرو نظر میرسلیم فصل الخطاب است لطفاً دیگران خودرا وارد بازیهای مافیای خودرو نکنند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین