کد خبر: ۸۳۴۳۱
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۰
دو تحلیل متفاوت از انتشار اخبار متناقض در اردوگاه حامیان خاتمی

خاتمی تصمیم خود را گرفته است؟

چرا خاتمی نگاهها را متوجه کاندیداتوری میرحسین موسوی می‌کند ولی همزمان از قطعیت کاندیداتوری خاتمی خبر می‌رسد؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه سیاسی: در حالی که از اظهار نظر سید محمد خاتمی مبنی بر کاندیداتوری او یا میرحسین موسوی در انتخابات آینده، چند روزی بیشتر نمی‌گذرد، و این اظهار نظر او نیز در ابتدای امر، نوعی زمینه سازی برای کاندیداتوری مهندس موسوی در انتخابات تعبیر شد، اما اکنون برخی اخبار و گزارش‌ها از جدی‌تر شدن تمایل محمد خاتمی به کاندیداتوری در انتخابات آینده حکایت می‌کنند.

محمد خاتمی روز گذشته اما در دیدار با اعضای مرکزی ستاد جوانان حامی‌خود در تهران اعلام کرد که همچنان درباره حضور در دوره آتی انتخابات ریاست جمهوری دغدغه‌هایی دارد و تا حدود 10 روز آینده تصمیم قطعی خود درباره آمدن یا نیامدن در عرصه انتخابات را اعلام خواهد کرد. خاتمی البته در همین نشست اعلام کرد که باید برای کاندیداتوری روی افرادی تاکید شود که حساسیت‌ها بر روی آنها کمتر است و هم اکنون نیز حساسیت‌ها بر میرحسین موسوی کمتر از اوست.

اما سخنان خاتمی درخصوص‌ ترجیح کاندیداتوری موسوی بر کاندیداتوری او که در روزهای گذشته به تکرار نیز مطرح شده، در حالی شنیده می‌شود که در عین حال برخی از نزدیکان خاتمی از آماده شدن او برای اعلام کاندیداتوری اش در روزهای آینده خبر می‌دهند. همچنان‌که روز گذشته محسن میردامادی دبیر‌‏کل جبهه مشارکت نیز اعلام کردکه "من ‌‏برداشتم این است که آقای خاتمی خواهند آمد. اما به هر دلیل اگر ایشان حضور پیدا نکند، مهندس موسوی گزینه‌‏ای است که در همه طیف‌‏های اصلاح طلب نسبت به ایشان اقبال‌ ‏قابل توجهی وجود دارد".

متناقض‌نما بودن گفتارهای خاتمی و ابراز تمایل تلویحی او به کاندیداتوری میرحسین موسوی در برابر اخبار و شایعاتی که درباب کاندیداتوری او شنیده و زمزمه می‌شود، بدین‌ترتیب با تحلیل‌های متفاوتی در چند روز اخیر همراه بوده است.

آنچنان‌که برخی از چهره‌های سیاسی (خصوصا در اردوگاه مهدی کروبی) معتقدند که این رفتارهای سیاسی محمد خاتمی نشانه تدبیر و سیاست اوست و در حقیقت خاتمی با طرح نام موسوی صرفا قصد دارد برخی حساسیت‌ها نسبت به خود را کاهش دهد و عدم تمایل شخصی خود برای بازگشت به قدرت را نمایش دهد تا اعلام کاندیداتوری او در روزهای آینده برآمده از اصرار و ابرام دیگران و برخلاف تمایل شخصی اش قلمداد شود. همچنانکه در انتخابات دومین دوره ریاست جمهوری خاتمی و چگونگی اعلام کاندیداتوری‌اش در آن زمان نیز این تدبیر و تاکتیک سیاسی تجربه شد. 

***
‌اما انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر قطعی شدن کاندیداتوری خاتمی، درحالی‌که او خود نگاه‌ها را متوجه میرحسین موسوی می‌کند، مطابق برخی گزارش‌ها و تحلیل‌های دیگر، حکایت از آن دارد که انتشار این اخبار بیشتر از سوی آن دسته از نزدیکان محمد خاتمی صورت می‌گیرد که مخالف کاندیداتوری میر حسین موسوی هستند و میان تمایلات سیاسی و اعتقادی خود با دیدگاههای موسوی فاصله‌ای را احساس می‌کنند.

مطابق این تحلیل، این دسته از نزدیکان محمد خاتمی که چسبندگی سیاسی موسوی با خود را در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری کم و شکننده پیش بینی می‌کنند، با اعلام غیر رسمی ‌خبرقطعی شدن کاندیداتوری خاتمی قصد دارند تا به نوعی بر تصمیم‌گیری محمد خاتمی درکاندیداتوی تاثیر گذاشته و او را برای کاندیداتوری در انتخابات به قطعیت در تصمیم برسانند.

در روزهای گذشته بحث و گفتگوهای داخلی در اردوگاه اصلاح‌طلبان نیز حکایت از وجود چنین نگرانی‌ای در میان برخی از حامیان محمد خاتمی داشته است؛ آنچنان‌که برخی از آنها حتی مخالفت خود با کاندیداتوری موسوی را پنهان نیز نکرده‌اند. آنچنان‌که یکی از مدیرکل‌های وزارت ارشاد دولت خاتمی در اظهار نظری رسمی، ضمن تشکیک در احتمال رای آوردن میرحسین موسوی اظهار نظر کرده است که "برای وحدت حداكثری اصلاح‌طلبان و افزایش بیش از پیش شانس پیروزی این جریان، خاتمی كاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را بپذیرد و میرحسین موسوی را معاون اول خود معرفی كند".

در همین راستا برخی از اعضای حزب کارگزاران که مسلما مرزبندی مشخصی با میرحسین موسوی دارند نیز در اظهارنظرهای خود اعلام کرده اند که مهندس موسوی تمایل به کاندیداتوری محمد خاتمی دارد. بر این اساس حتی شنیده می‌شود که برخی از نیروهای اصلاح طلب حامی‌ خاتمی از اینکه او بدون توافق با گروههای اصلاح‌طلب و به صورت شخصی از کاندیداتوری موسوی در صورت کاندیدا نشدن خود صحبت کرده، گلایه کرده و این اقدام را به دلیل برنیامدن ازتصمیم جمعی، مشکل ساز خوانده و از خاتمی خواسته‌اند تا با کاندیداتوری خود، مانع از بروزاختلاف‌های احتمالی‌ای شود که می‌تواند بر سر حمایت از کاندیداتوری موسوی پیش بیاید. این در حالی است که حامیان میرحسین موسوی در "بنیاد توحید وتعاون" نیز در روزهای گذشته با اظهارنظرهای خود سعی در هدایت نگاهها از کاندیداتوری خاتمی به سوی موسوی داشته‌اند.

با این حال خبر کاندیداتوری خاتمی یا موسوی در انتخابات آینده، نوید دهنده روزهای سخت‌تری برای آنها خواهد است. آنچنانکه از هم اکنون علی مطهری که حتی مخالف کاندیداتوری محمود احمدی نژاد در انتخابات آینده بوده، گفته است که "در صورت حضور یکی از دو کاندیدای مطرح اصلاح طلبان، یعنی آقایان سیدمحمد خاتمی و میرحسین موسوی ما از تز خود صرف نظر کرده و محمود احمدی نژاد را به عنوان نامزد واحد خود معرفی خواهیم کرد و صرفا اگرهیچ کدام از آقایان خاتمی و موسوی وارد صحنه انتخابات نشوند است که ما همان تز خود را دنبال می‌کنیم".

در اظهارنظری دیگر نیز آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صراحتی کم سابقه ضمن اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، گفته است که "در شرایط كنونی ما حق عبور از احمدی نژاد را نداریم اگرچه این نظر شخص من بوده و نظر جامعه مدرسین نیست".

به دلیل وجود چنین هشدارهایی است که حتی برخی از چهره‌های سیاسی اصلاح طلب معتقدند در نهایت نه تنها امکان کاندیداتوری خاتمی که امکان حضور انتخاباتی میرحسین موسوی نیز مهیا نخواهد شد. در همین راستا حتی شنیده می‌شود که میرحسین موسوی در جلسه چندی پیش خود با خاتمی صرفا بر ضرورت کاندیداتوری خاتمی تاکید داشته و اظهارنظر خاتمی درخصوص احتمال کاندیداتوری موسوی نه برآمده از توافق آن جلسه که سخنی شخصی از سوی محمد خاتمی بوده است.

حال اما باید منتظر ماند تا در روزهای آینده این بازی پر‌تردید با اعلام نظر نهایی خاتمی، به پایان خود رسد. آیا از میان خاتمی و میرحسین موسوی درنهایت یک کدام، کاندیدای انتخابات خواهند شد؟ و آیا این امکان وجود ندارد که صحنه انتخابات آینده آنچنانکه مهدی کروبی نیز امید دارد بدون حضور خاتمی و موسوی شکل بگیرد و رقم بخورد؟ کمی‌صبر باید کرد!



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
همه مي دانند كه اين سايت طرفدار رياست جمهوري چه كسي است ولي خود شما هم مي دانيد كه او در مقابل احمدي نژاد نمي تواند موفق به كسب آرا شود حتي اگر همه اصلاح طلبان و بخشي از اصولگرايان نيز بر روي او اجماع كنند. آنچه در اين دوره اصل است آن است كه وضعيت موجود ادامه پيدا نكند. من شخصا حتي به رياست جمهوري يك اصولگرا مثل قاليباف يا ولايتي نيز راضيم تا از اين شرايط خارج شويم. لذا لطفا شما نيز به اصل مذكور پايبند باشيد و همانند اين چند روز اخير تلاش براي تخريب خاتمي و موسوي كه احتمال راي آوري دارند نكنيد. هر كه نوشته شما را بخواند خاتمي را يك فرصت طلب خواهد يافت و موسوي را پخمه كه حاضر است خاتمي پا روي شانه او بگذارد و بالا برود چرا اين شق را نمي گوييد كه ممكن است ايندو براي مصالح نظام با هم متحد شده اند و اين روند يك برنامه طراحي شده است كه اتفاقا بنابر قراين همينگونه نيز هست. ننوشتم كه منتشر كنيد نوشتم كه در اين اوضاع چون هميشه همراه باشيد
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
به فضل الهي با راي بيشتز از دوره نهم اقاي دكتر احمدي نژاد رپيس جمهور دوره دهم خواهد بود
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
مملكت دارد فلج ميشود . فقط تغيير . هر كسي به غير از احمدي نژاد
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
به نظر من اولا بخاطر كاريزماي مهندس موسوي اين بحث مطرح شده تا از تخريب خاتمي كاسته شود مانند سال 76 كه گفتند مهندس موسوي مياييد ولي خاتمي آمد .
دوم اينست اگر بهر دليلي قرار بر دولت وحدت ملي شد گزينه اي كه جمعي از اصولگرايان با ان موافق اند مهندس موسوي است .
سوم موسوي اگر رييس جمهور نشود مي تواند معاون اول خوبي براي خاتمي باشد .
روزبه نصيري آملي
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
بايد به دوستم (همه ميدانند )بگويم اگر همه بيايند احمدي نژاد رفتني است شما هم ميبينيد كه رييس جمهور اصلا از حضور حداكثري چيزي نمگويند يادمان نرود كه تا دوره دوم خاتمي بلند پايگان نظام وسيما و صداو همه حداكثر حضور را مي خواستند ولي حالا هم ماهواره ها و هم داخلي ها اصلا حد اكثر حضور را نمي خواهند بلكه ماهواره ها حضور صفر درصد را مي خواهند و داخلي هاي نهم هم حضور راي دهندگان به خود را مي خواهند
ناشناس
|
-
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
با سلام،
با تمام احترامی که برای آقای موسوی قائلم معتقدم در شرایط کنونی بهترین گزینه کاندیداتوری آقای خاتمی برای مقام ریاست جمهوری و معرفی مهندس موسوی بعنوان معاون اول ایشان است.
اقبال جهانی به خاتمی امکان رفع بحران های فراوانی که میهنمان را نشانه گرفته اند فراهم می کند و از سوی دیگر اجماع روی خاتمی محتمل تر به نظر می رسد.
سابقه و برنامه های اقتصادی مهندس موسوی تبلیغات پوپولیستی دولت فعلی را خنثی نموده و با ارئه برنامه های مشخص برای عبور از بحران اقتصادی توجه اقشار و طبقات ضعیف جامعه را که با عمکرد دولت نهم با وضعیت مصیبت باری و بدتری مواجه شده اند را به سوی خود جلب می کنند.
من از درک مجادلات موجود بین اصلاح طلبان عاجزم. شرایط کنونی اجازه سهم خواهی و خودمحوربینی های اینچنینی را به هیچ کس نمی دهد. و چنانچه این مسائل موجبات شکست را فراهم کنند آیندگان آنان را نخواهند بخشید و مواخذه خواند نمود.
ناشناس
|
-
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
با سلام،
با تمام احترامی که برای آقای موسوی قائلم معتقدم در شرایط کنونی بهترین گزینه کاندیداتوری آقای خاتمی برای مقام ریاست جمهوری و معرفی مهندس موسوی بعنوان معاون اول ایشان است.
اقبال جهانی به خاتمی امکان رفع بحران های فراوانی که میهنمان را نشانه گرفته اند فراهم می کند و از سوی دیگر اجماع روی خاتمی محتمل تر به نظر می رسد.
سابقه و برنامه های اقتصادی مهندس موسوی تبلیغات پوپولیستی دولت فعلی را خنثی نموده و با ارئه برنامه های مشخص برای عبور از بحران اقتصادی توجه اقشار و طبقات ضعیف جامعه را که با عمکرد دولت نهم با وضعیت مصیبت باری و بدتری مواجه شده اند را به سوی خود جلب می کنند.
من از درک مجادلات موجود بین اصلاح طلبان عاجزم. شرایط کنونی اجازه سهم خواهی و خودمحوربینی های اینچنینی را به هیچ کس نمی دهد. و چنانچه این مسائل موجبات شکست را فراهم کنند آیندگان آنان را نخواهند بخشید و مواخذه خواهند نمود.
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
بهتر است به فیل هوا کردن های اقای احمدی نزاد بسنده کنید چون ایشان از تنها چیزی که بویی نبرده اند دیپلماسی وسیاست وحقو وحقوق مردم است یادتان رفته برای فریب جوانان راجع به حجاب چه میگفت همین رابگیرید وادامه بدهید تا برسید به این ادم
ناشناس
|
-
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
من خودم طرفدار پرو پا قرص آقاي هاشمي هستم و در تمامي انتخابات به ايشان راي داده ام ولي اگر خاتمي بيايد حتما به احمدي نژاد راي مي دهم به فكر كانديداي قوي تر باشيد نه افراد با اراده مثل آقاي هاشمي نه ترسوي مردم فريب
ناشناس
|
-
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
من هم با 80٪ با نظر كامنت اول موافقم.آقاي روحاني شخصيت محترمي هستند لطفا با كم لطفي وجهه ايشان را خراب نكنيد.
آقاي خاتمي يا موسوي چنان شخصيت و ارجي پيش من وديگر دوستانم دارند كه با اي نوشته هاي شما هيچ خدشه اي به آن وارد نمي شود . اين كارها را به صدا وسيما و كيهان موكول كنيد.
ناشناس
|
-
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
هر چه خواستيد ودر توان داشتيد عليه مرد عمل دكتر احمدي نزادبكار برديد ولي بدانيد مردم با صداقت ودلسوزي احمدي نژاد اشنا هستند ودوباره به اين عزيز راي مي دهند
ناشناس
|
-
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
احمدی نژاد که به قول دوستمون مرد عمل است را همه دیدیم که چه کرد. امیدوارم انتخابات سالمی برگزار شود و تفاوت فاحش رای ها مشخص گردد. آقای خاتمی و آقای موسوی هر دو از سابقه داران این نظام و انقلاب هستند و از افرادی که چندین سال است دچار توهم انقلابی بودن شده اند هراسی ندارند. تنها دغدغه این عزیزان نه برنده شدن در انتخابات (که امری بدیهی است) بلکه چگونگی انجام کارها و برگرداندن کشور به مسیر اصلی است. امیدوارم مانع انتشار این مطلب نشوید!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین