کد خبر: ۸۳۶۶۱۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲

افشاگر آمریکایی: جنگ اوکراین شباهت‌هایی به جنگ ویتنام دارد

دنیل السبرگ، افشاگر اوراق پنتاگون در سال ۱۹۷۱، گفت اطلاعات اخیری که به بیرون درز کرده نشان می‌دهد که جنگ روسیه-اوکراین به "بن‌بست" رسیده و تشابهاتی به جنگ ویتنام دارد.
افشاگر آمریکایی: جنگ اوکراین شباهت‌هایی به جنگ ویتنام دارد
آفتاب‌‌نیوز :

دنیل السبرگ در سال ۱۹۷۱ اسناد متعلق به پنتاگون در رابطه با مشارکت آمریکا در جنگ ویتنام را به دست روزنامه نیویورک تایمز رساند و فاش کرد و اکنون که ۹۲ ساله است و سرطان پانکراس دارد، به روزنامه واشنگتن پست گفت: مدارکی که از اطلاعات ناتو نسبت به جنگ اوکراین افشا شده، مفهومی را به اشتراک می‌گذارد که مقامات علنا اعلام نکرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری هیل، وی که با افشای اسناد پنتاگون در مورد جنگ ویتنام، به دولت آمریکا ضربه وارد کرد و جزئیاتی از نقش طولانی‌مدت آن در این کشور آسیایی فاش کرد که موجب انتقاداتی علیه جنگ شد، افزود: جنگ روسیه-اوکراین به بن‌بست رسیده و ظاهرا هر دو طرف به کلی آن را رد می‌کنند اما افراد داخل پنتاگون نسبت به آن آگاه هستند.

قسمتی از مدارک افشاشده که در ماه فوریه تنظیم شده و توسط پایگاه خبری هیل مشاهده شده است، به ارزیابی‌های آمریکا اشاره می‌کند که درگیری اوکراین در سال ۲۰۲۳ به بعد به "بن‌بست" می‌رسد.

السبرگ گفت که جنگ در اوکراین «خیلی شبیه به ویتنام است». او همچنین به توانایی‌های هسته‌ای روسیه به عنوان یکی از دلایلی که این درگیری‌ها را مرتبط می‌کند که در آن یک قدرت جهانی دست دارد که مجهز به تسلیحات هسته‌ای است، اشاره کرده و گفت: عراق، ایران و افغانستان هیچکدام توانایی انفجار جهان را نداشتند، اما روسیه واقعا می‌تواند.

چند روز پیش مقامات اف‌بی‌آی جک تشیرا، عضو ۲۱ ساله گارد ملی هوایی ماساچوست آمریکا را از بابت اتهام افشای اسناد اطلاعاتی محرمانه در فضای اینترنت دستگیر و او را به نسخه‌برداری و انتقال غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی شده متهم کردند.

بر خلاف اظهارات آمریکایی، دنیل السبرگ معتقد است که افشاگری جک تشیرا به امنیت ملی آمریکا آسیب نرسانده است. او همچنین حرف کسانی که جک تشیرا و دنیل السبرگ را مقایسه می‌کنند، رد کرده و گفت: طوری که تشیرا اطلاعات را افشا کرده، شبیه به موقعیتی است که صرفا می‌خواهد برای هم سن‌وسالانش خودنمایی کند. اما ببینید که من کیستم و به چه اطلاعاتی دسترسی داشته‌ام.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین