کد خبر: ۸۵۵۵۸۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
واشنگتن آزادی ۵ زندانی آمریکایی در ایران را تایید کرد

فرآیند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا آغاز شد

وکیل مدافع ۳ نفر از محکومین از انتقال موکلینش به خارج از زندان در روز جاری خبر داد. براساس این گزارش، امروز روزنامه نیویورک تایمز  مدعی شده مطابق با توافق حاصله میان ایران و آمریکا، پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار برای اهداف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد.
فرآیند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا آغاز شد
آفتاب‌‌نیوز :

حجت کرمانی در این باره گفت: آقایان سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی از زندانیان محکوم شده از زندان اوین به خارج از زندان منتقل شدند. اتهام این افراد همکاری با دولت متخاصم آمریکا بود.

حجت کرمانی گفت: سیامک نمازی ٨ سال و مراد طاهباز ۶ سال و عماد شرقی  ۴ سال از حبسشان را طی کرده بودند.

براساس این گزارش، سیامک نمازی سال ۹۵   به اتهام  همکاری با دولت آمریکا  به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

مراد طاهباز نیز در سال ۹۶ به اتهام همکاری با دولت متخاصم امریکا به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود. 

به نوشته ایسنا، عماد شرقی  در سال ۱۳۹۹ نیز به جرم همکاری با دولت متخاصم امریکا به ۱۰ حبس محکوم شده بود.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد که پنج آمریکایی زندانی در ایران، آزاد شده و هم‌اکنون در حصر خانگی به سر می‌برند.

روزنامه نیویورک تایمز ساعاتی پیش مدعی شد که مطابق با توافق حاصله میان ایران و آمریکا، پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار برای اهداف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد.

به گزارش العربیه، به نوشته نیویورک تایمز، در اولین قدم این توافق که پس از ۲ سال «مذاکره پنهانی ایران و آمریکا» حاصل شده است، ایران پنج زندانی ایرانی-آمریکایی را از زندان آزاد و آن‌ها را در هتلی نگه‌ می‌دارد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه با اشاره به گزارش اخیر نیویورک تایمز گفت: با اینکه این گامی دلگرم‌کننده است، این شهروندان آمریکایی - سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو آمریکایی که درحال حاضر می‌خواهند ناشناس بمانند - نباید در وهله اول دستگیر می‌شدند.ما از نزدیک‌ترین حالت ممکن به بررسی شرایط آن‌ها ادامه خواهیم داد. ما صدالبته تا زمانی که همگی آن‌ها به وطن در آمریکا بازنگردند، استراحت نخواهیم کرد.

این مقام آمریکایی گفت که مذاکرات درخصوص آزاد نهایی آن‌ها همچنان درجریان است. وی تاکید کرد که این گفت‌وگوها حساس می‌باشند.

واتسون گفت: به همین خاطر ما اطلاعات کمی برای ارائه کردن درخصوص حصر خانگی آن‌ها و تلاش‌های‌مان برای تضمین آزادی‌شان داریم.

نمازی در سال ۱۳۹۵ به جرم جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا، شرقی در سال ۱۳۹۹ به جرم جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی و طاهباز در سال ۱۳۹۸ به جرم جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط زیستی، هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل از توافق با آمریکا خبر داد

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگار المانیتور آزادی زندانیان دوتابعیتی را تایید کرد.

الیزابت هگدورن، خبرنگار المانیتور در حساب کاربری خود در توییتر به نقل از نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل نوشت: «به عنوان بخشی از یک توافقنامه همکاری بشردوستانه با میانجیگری یک دولت ثالث، ایران و ایالات متحده توافق کردند که پنج زندانی آزاد و عفو شوند. انتقال این زندانیان به خارج از زندان، گام اولیه مهمی در اجرای این توافقنامه است.»

انتشار جزئیات جدید از توافق ایران و آمریکا

 خبرگزاری تسنیم، جزییاتی از توافق اخیر ایران و آمریکا را منتشر و نوشت: فرآیند اجرای توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی تمام پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آغاز شده است. بدین ترتیب، در این فرآیند قرار است ابتدا پول‌های ایران در کره از واحد وون (واحد پول کره جنوبی) به یورو تبدیل شود که این مهم انجام شده و در ادامه بناست که به حسابی در قطر واریز شود تا در اختیار ایران قرار گیرد. مبلغ پول‌های ایران در کره جنوبی که بناست آزاد شود ۶ میلیارد دلار است. پس از واریز این پول به حسابی در قطر، تبادل زندانیان نیز به انجام می‌رسد. 

در این تبادل، چهار تبعه آمریکایی (سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و یک زندانی دیگر) در قبال آزادسازی همان تعداد یا بیشتر از ایرانیان در بند آمریکا آزاد می‌شوند. 

منابع مطلع به تسنیم گفتند که تا وقتی که پول‌های ایران کامل به قطر منتقل نشود، زندانیان امریکایی ازاد نمیشوند.

تسنیم نوشت: دولت کشورمان علاوه بر پیگیری راهکار‌های دیپلماتیک برای آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی، از حدود یکماه پیش فرآیند حقوقی علیه کره جنوبی را هم آغاز کرده بود که این دو مسیر نهایتا به ازآدسازی همه منابع منجر می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
0
13
ارزش جان یه آمریکایی و یک ایرانی!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
19
4
بقول محمد سریال گاندو، با این تبادل هیمنه امریکا شکسته میشه چون ایران هم پولهای بلوکه شده اش رو میگیره و هم چند شهروند زندانی تو امریکا آزاد میشه ولی امریکا فقط چند زندانی دو تابعیتیشو آزاد میکنه!!!!!
از تیتر زدنتون معلومه که چقدر خودباخته غربزده هستید که تلاش کردید این موفقیت رو تحقیر کنید!!!!
... سعی کنید با ایران و برای ایران زندگی کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
0
8
مگه 7میلیارد دلار نبود
بقیش کو
باج سیبیله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
0
13
دست مردم عادی نمیرسه، از ما گفتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
9
سری قبل پول نقد گرفته بودیم و اسکناس بود هرکاری می شد باهاش کرد حالا پول در بانک قطری و محدود در استفاده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
14
شما که به آمریکا بی اعتماد بوديد الان چطور اعتماد کردید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین