کد خبر: ۸۶۲۶۲۳
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
کلاه شورای رقابت پشم ندارد؟

سرگردانی حواله‌داران سایپا و دوراهی باخت باخت آن‌ها

سایپا پس از قیمت‌گذاری غیرمعقول کوییک آر جی ایکس و اعتراض حواله‌داران، طرح تبدیلی به خودرو کوییک RS با قیمت ۲۸۶ میلیون تومان را ارائه داده و هیچ‌گونه تخفیف برای حواله‌داران سال ۱۴۰۱ که واریزی پیش پرداخت داشته‌اند، در نظر نگرفته است و مصوبه ۴۷۳ شورا رقابت را برای این طرح تبدیل اجرا نکرده است.
سرگردانی حواله‌داران سایپا و دوراهی باخت باخت آن‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

پس از اعتراضات گسترده حواله‌داران دو شرکت بزرگ خودرو ساز به ویژه سایپا، نسبت به اخذ وجوهات به گفته آن‌ها غیرقانونی و غیرمعقول، شورای رقابت ابلاغیه‌ای به نام مصوبه ۴۷۳ منتشر کرد. بر اساس مفاد این مصوبه چنانچه شرکت‌های خودروساز با پیش‌فروش خودرو موافقت کنند، به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، اگر هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت‌نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده باشد، در اینصورت سهمی از خودرو که پیش‌پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی در آینده نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود.

همچنین بر اساس این مصوبه، خودرو‌هایی که قیمت آن تعیین نشده، حق پیش‌فروش نخواهند داشت. محمود دودانگه نائب رئیس این شورا در روز‌های اخیر مجدداً این مصوبه را لازم الاجرا دانست و اعلام کرد خودروسازان حق تخطی از آن را ندارند. با این همه به نظر می‌رسد که ابلاغیه‌های مراجع قانونی آنقدر‌ها نیز برای شرکت خودروسازی سایپا الزام‌آور به نظر نمی‌رسد.

سایپا پس از قیمت‌گذاری غیرمعقول کوییک آر جی ایکس و اعتراض حواله‌داران، طرح تبدیلی به خودرو کوییک RS با قیمت ۲۸۶ میلیون تومان را ارائه داده و هیچ‌گونه تخفیف برای حواله‌داران سال ۱۴۰۱ که واریزی پیش پرداخت داشته‌اند، در نظر نگرفته است و مصوبه ۴۷۳ شورا رقابت را برای این طرح تبدیل اجرا نکرده است.

این شرکت در یک جوابیه، اداعا نمود این خودرو جدید است و شامل مصوبه ۴۷۳ نمی‌شود. مسئله‌ای که البته تکذیب شده است و طبق مصوبه ۴۷۳ سایپا حق پیش فروش خودرو قیمت‌گذاری شده را نداشته است. حال حواله‌داران با یک دو راهی باخت باخت مواجه هستند. راه اول آن‌ها این است که دعوتنامه کوییک آر جی ایکس با قیمت غیرمعقول ۳۷۰ میلیون تومان را بپذیرند و دومین راه نیز تکمیل وجه دعوتنامه طرح تبدیل به کوییک RS بدون مصوبه ۴۷۳ و زیان چند میلیون تومانی است.

جمعی از حواله‌داران این شرکت با مراجعه به تحریریه آفتاب‌نیوز نسبت به رفتار این شرکت اعتراض کرده و خواستار رساندن صدایشان به مقامات ذیصلاح شداند. به گفته این افراد، سایپا برخلاف نص سریع مصوبات شورای رقابت، در دعوت نامه تبدیل GXR تنها ۱۶ میلیون تومان از مبلغ کم کرده است. یعنی حواله‌دار باید برای پولی که سال قبل به سایپا پرداخته است، باید حق تورم پرداخت کند!

قابل توجه آنکه برای خودرو Gx  که ارزان‌تر نیز هست، با اجرای مصوبه  ۳۳ میلیون از مبلغ نهایی کم شده است، اما برای GXR که قیمت بیشتر و پیش پرداخت بیشتری نیز داشته تنها ۱۶ میلیون تومان کسر شده است.

معلوم نیست یک خریدار خودرو کوییک جی ایکس آر که سال قبل ۱۱۷ میلیون تومان به حساب خودرو ساز (سایپا، پارس خودرو، ...) واریز کرده است، چرا باید مجدداً با یک قیمت ناعادلانه جدید که توافقی روی آن نشده است روبه رو شود!

شرکت‌های خودروساز در ایران علی‌رغم برخورداری از حقوق رانتی، انحصاری و همچنین خرید ارزان قیمت مواد اولیه از فولاد مبارکه و پتروشیمی‌ها و ارز دولتی دریافتی در جای که به نفعشان است، معمولاً خواستار اجرای قوانین بازار آزاد می‌شوند و در دیگر مراحل خواستار برخورداری از رانت دولتی.

بدیهی است شورای رقابت باید رسماً اعلام نمایید، که اگر مصوبات آن از طرف خودروساز‌ها جدی گرفته نمی‌شود، پس فلسفه وجودی این نهاد عریض و طویل و بودجه سنگین آن از اساس چیست؟ چرا پیگیری برای اجرای مصوبه از سوی شورای رقابت انجام نمی‌شود؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
آراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
3
16
با سلام.تشکر از انتشار این خبر. ولی یه نکته ای لازم به ذکره که سایپا یک ریال هم مصوبه کم نکرده و کاهش ۱۶ میلیون تومانی مبلغ دعوتنامه به دلیل کاهش قیمت مصوب فروش خودروی sr هست که از ۲۸۶ میلیون در مرداد ماه به ۲۷۰ میلیون در مهر ماه رسیده. یعنی از مشتریان پیش فروش خودروی gxr ,ریالی بابت مصوبه ۴۷۳ کم نشده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
0
33
کار از ریشه خرابه
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
83
10
دست بردارید از سر خودرو ساز بدبخت.کارگر مازاد رو اجازه نمیدن اخراج کنند دو برابر نیاز فقط کارگر مازاد دارند.از هیچ بانک بین المللی هم امکان دریافت وام ندارند.ارتباط تکنولوژی با شرکت های بین المللی هم بطور کامل قطع شده برای واردات قطعات خودرو و کارخانه هم با صدها مشکل روبرو شدن.مشکلات خودروسازی بالای هشتاد درصدش به خارج از خودروساز مربوط هست که کسی جرات بیان نداره
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
21
17
با تشکر از رسانه مردمی آفتاب نیوز

من یکی از خریداران پیش فروش سال ۱۴۰۱ کوییک جی ایکس آر هستم

در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۱۷ میلیون تومان از ما ثبت نام کنندگان دریافت شد و تا امروز که حدود ۹ ماه میشه پول ما دست شرکت سایپا و پارس خودرو بود الان بعد از اینهمه وقت قیمتی ناعادلانه و نا واضح ارائه کردن ، همچنین در طرح تبدیلش که کوییک آر اس هست مصوبه ۴۷۳ براش اجرا نشده و از مبلغ کل فقط ۱۶ میلیون سود مشارکت کسر شده و این ظلم به ثبت نام کنندگانه این خودرو هستش
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
1
37
بنده که یک کارگر ساده هستم نیز در اول بهمن ۱۱۸ میلیون پرداخت کردم به امید خودروی ارزان قیمت که بتونیم خانواده را بعد مدتی بی خودرویی با هزار وام و قسط ماشین دار کنیم اما با این قیمتا دیگه نا و توانی برای پرداخت برامون نمی مونه خیلی ها حتی ۱ میلیون تومان هم برایشان خیلی پول هست صدای ما رو برسونید به این مسئولین سایپا
منصور
|
Turkey
|
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
2
33
خیلی ممنون از این ک صدای ما بودید
اصغر هاشم زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
1
23
با سلام اینجانب از متقاضیان محصول کوییک GXR شرکت سایپا بوده که پارسال اسفند با مبلغ ۱۱۷ میلیون تومان ثبت نام کردم اون زمان کوییک معمولی ۱۶۸ میلیون قیمت داشت الان بعد از ۹ ماه کوییک دیگری به نام کوییک SR را سایپا پیشنهاد تحویل داده که مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت و تبصره اصلاحی جلسه ۵۶۳ را در خصوص قیمت آن اعمال نکرده و بدون کسر حتی یک ریال قیمت جدید کوییک تبدیلی را از عین پیش پرداخت کسر و تقاضای وجه غیر قانونی کرده است با احتساب اجرای مصوبات شورای رقابت مبلغ حواله از ۱۶۸ باید به ۱۳۴ کاهش پیدا کند لذا تقاضای رسیدگی فوری را داریم با تشکر
میرحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
1
32
واقعاجای تاسف هستش بعدازیکسال امیدوکلی قرض وبدهکاری توقرعه کشی برنده بشه ادم بعدنام دلال بزارن سرش سودخودشرکت ببره وانصراف بدیم بعدخودشرکتهابعنوانهای بورس وفلان بیسارتوبازارازادتوجیب خودشون بره نمیدونم چه کسی پشت این ظلم هستش ولی به همان خدایی که باورداریم امیدوارم ... که اینجوری حق مردم رومیخورن.امین
Mohsen
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
1
34
شورای رفاقت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
1
17
امیدوارم که قیمت کوییک Sr بیش تر از ۱۶ میلیون کاهش یابد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین