کد خبر: ۸۶۷۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹

جزئیاتی از دیدار وزرای دفاع ایران و تاجیکستان

وزرای دفاع جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در دیداری به ارزیابی سطح همکاری‌های نظامی و دفاعی دو کشور پرداختند.
جزئیاتی از دیدار وزرای دفاع ایران و تاجیکستان
آفتاب‌‌نیوز :

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در دیدار با سپهبد شیرعلی میرزا وزیر دفاع جمهوری تاجیکستان، اظهار کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با جمهوری تاجیکستان به دلیل اشتراک‌های فرهنگی و اجتماعی دو ملت، عمیق و  راهبردی است. منطقه آسیای مرکزی و جمهوری تاجیکستان از جایگاه ویژه و برجسته‌ای در سیاست خارجی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

وی با بیان اینکه نگاه جمهوری اسلامی به تاجیکستان مبتنی بر احترام متقابل است، افزود: نخستین سفر خارجی رئیس‌ جمهوری با سفر به تاجیکستان رقم خورد و این امر نشان‌دهنده جایگاه و اهمیت جمهوری تاجیکستان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر دفاع با تقدیر از حمایت‌های دولت تاجیکستان در عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، گفت: روندها و تحولات جهانی بسیار پرشتاب و امنیتی شده است؛ بر همین اساس شاهد رقابت‌های ژئوپلتیک در عرصه جهانی و آثار آن در مناطق جغرافیایی مختلف هستیم. منطقه آسیای مرکزی به عنوان یکی از مناطق راهبردی جهان به محلی برای رقابت‌های ژئوپلتیکی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شده است.

آشتیانی با بیان اینکه قدرت‌های فرامنطقه‌ای با استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه به دنبال منافع خود هستند، گفت: در این میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان با تکیه و پشتوانه سیاسیِ اشتراکات سیاسی، اقتصادی و تاریخی، باید با رایزنی‌های مداوم برای برقراری امنیت در منطقه، نسبت به تحکیم روابط در ابعاد مختلف اهتمام داشته باشند.

وزیر دفاع با تاکید بر حفظ صلح، ثبات و امنیت منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از تمامیت ارضی تاجیکستان حمایت می کند.

 آشتیانی با اشاره به موضوع افغانستان به عنوان یک دغدغه مشترک برای دو کشور ایران و تاجیکستان، گفت: مشارکت‌ کلیه اقوام در تشکیل دولت فراگیر مطالبه جدی کشورهای منطقه و لازمه امنیت  است که هنوز محقق نشده است.

وزیر دفاع با بیان اینکه جمهوری اسلامی در چند دهه گذشته حامی و میزبان مردم افغانستان بوده و در حد توان خود امکانات معیشتی، بهداشتی و آموزشی را برای آنها فراهم کرده، گفت: در نتیجه تحولات اخیر، ایران میزبان میلیون ها نفر اتباع افغانستانی در ایران بوده است.

آشتیانی با اشاره به تحولات فلسطین گفت: معتقدیم عملیات اخیر رزمندگان فلسطینی نتیجه سال‌ها تحقیر، آوارگی و کشتار کودکان بی‌گناه است.

وزیر دفاع ادامه داد: این پیروزی بزرگ که از زمان تاسیس این رژیم غاصب کم‌سابقه بوده است، یک شکست و فضاحت امنیتی برای این رژیم محسوب می‌شود. این اقدام نشان داد این رژیم شکننده‌تر از تصوراتی است که ایجاد کرده و متاسفانه برخی کشورهای اسلامی هم آن را باور کردند.

وی با اشاره به همکاری‌های دوجانبه ایران و تاجیکستان، تاکید کرد: خوشحالیم که در مسیر احیا و توسعه روابط این دو کشور، وزارتخانه‌های دفاع نقش مهم، پیشرو و اثرگذاری ایفا کرده‌اند.

آشتیانی هدف وزارت دفاع از همکاری‌های نظامی و دفاعی با تاجیکستان را تقویت بنیه دفاعی این کشور دانست و گفت: البته این همکاری‌ها علیه کشور ثالثی نخواهد بود.

وزیر دفاع با یادآوری سوابق همکاری دو کشور، گفت: با امضاء این اسناد، صفحات جدیدی در روابط دو کشور گشوده می‌شود. امیدوارم این همکاری ها در راستای تقویت امینت تاجیکستان و صلح و ثبات منطقه تداوم یابد.

در این دیدار وزیر دفاع تاجیکستان درباره توسعه منطقه‌ای و جهانی، وضعیت فعلی نیروهای مسلح تاجیکستان، برنامه‌های اجراشده دو کشور در چارچوب همکاری‌های مؤثر نظامی و توسعه روابط نظامی-فنی با وزیر دفاع ایران گفت‌وگو کرد.

تبادل اطلاعات و آموزش در زمینه مبارزه مشترک با تروریسم و سایر موضوعات مرتبط با طرح و چشم‌انداز همکاری نظامی بین تاجیکستان و ایران بررسی شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین