کد خبر: ۸۷۱۰۷۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸

ساماندهی معافیت‌‏های مالیاتی و بازنگری قوانین برای برقراری عدالت مالیاتی

"با پرداخت مالیات توسط اشخاص، شهروندان ضمن مشارکت در رشد و توسعه زیرساخت‏های کشور، از خدمات عمومی (دفاع، امنیت و...) نیز بهره‏مند می‌‏شوند. البته محاسبه میزان مالیات پرداختی و استفاده از خدمات عمومی اشخاص، به سادگی امکان‌پذیر نیست."
ساماندهی معافیت‌‏های مالیاتی و بازنگری قوانین برای برقراری عدالت مالیاتی
آفتاب‌‌نیوز :

در پی انتشار گزارشی با عنوان " سیاست مالیاتی دولت بر دامنه فقر افزوده " در آفتاب نیوز، روابط‌عمومی سازمان برنامه و بودجه، در جوابیه‌ای که برای این پایگاه خبری ارسال کرده است، نوشت: 

۱-    مطابق قوانین و مقررات مالیاتی و وفق بند (و) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۲، سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی مشخص شده است و هر ساله در بودجه‌های سنواتی این مبلغ اصلاح می‌شود. برای مثال در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، طبق تبصره مذکور، درآمد تا یک میلیارد و دویست میلیون ریال در سال، معاف از مالیات است و همه حقوق و مزایا و دریافتی‌‏های اشخاص، مشمول مالیات نمی‏شود. ضمن اینکه نرخ مالیات نیز پلکانی و از ۱۰ تا ۳۰ درصد متغیر است.

۲-    درباره بخش تولید نیز، قوانین مالیاتی مشوق تولید هستند. برای مثال نرخ مالیات عملکرد اشخاص حقوقی و تولیدی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، دولت در سال‌های اخیر با ساماندهی معافیت‏‌های مالیاتی و بازنگری قوانین مالیاتی و تعریف پایه‌‏های مالیاتی جدید، به دنبال گسترش چتر مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی و عدم تمکین مالیاتی است تا عدالت مالیاتی برقرار شود.

۳-    با پرداخت مالیات توسط اشخاص، شهروندان ضمن مشارکت در رشد و توسعه زیرساخت‏های کشور، از خدمات عمومی (دفاع، امنیت و...) نیز بهره‏مند می‌‏شوند. البته محاسبه میزان مالیات پرداختی و استفاده از خدمات عمومی اشخاص، به سادگی امکان‌پذیر نیست.

۴-    درباره خط فقر، ضرورت دارد به این نکته اشاره شود که از سوی مراکز رسمی آماری کشور، «خط فقر» محاسبه و به‏طور رسمی منتشر نمی‏‌شود؛ بنابراین رقم ذکر شده در آن رسانه، رسمیت نداشته و صرفا برآوردی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین