کد خبر: ۸۷۱۹۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۱
بررسی برنامه هفتم توسعه

مهمترین مصوبات روز یکشنبه مجلس

براساس ماده الحاقی ۱۳ این لایحه با موافقت نمایندگان هزینه کرد افراد حقیقی در راستای تولید محتوای فرهنگی به منظور حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی قلمداد می‌شود.
مهمترین مصوبات روز یکشنبه مجلس
آفتاب‌‌نیوز :

مهمترین مصوبات چهل و دومین نشست صحن علنی مجلس برای بررسی برنامه هفتم توسعه - یک‌شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

اصرار مجلس بر مصوبه اختصاص قیر رایگان/ارسال طرح مذکور به مجمع تشخیص مصلحت نظام

نمایندگان مجلس قبل از ادامه بررسی برنامه هفتم توسعه بر مصوبه خود در قانون بودجه ۱۴۰۲ در خصوص اختصاص قیر رایگان به پروژه‌های عمرانی اصرار کردند.

وزارت علوم مکلف به تهیه آیین‌نامه تأسیس و ساماندهی مراکز پژوهشی، دانشکده‌ها و مدارس حکمرانی شد

براساس ماده الحاقی ۹ این لایحه؛ نمایندگان مردم در مجلس وزارت علوم را مکلف کرد ظرف ۶ ماه آیین‌نامه تأسیس، ساماندهی، نظارت و حمایت از فعالیت مراکز و مؤسسات سیاست پژوهشی، اندیشگاهی، مطالعات راهبردی و دانشکده‌ها و مدارس حکمرانی را ظرف یکسال پس از لازم الاجرا شدن این قانون، تهیه نموده و به تصویب مراجع ذی صلاح برساند.

هزینه تولید محتوای فرهنگی در راستای جوانی جمعیت به عنوان هزینه قابل قبول مالیات قلمداد می‌شود

براساس ماده الحاقی ۱۳ این لایحه با موافقت نمایندگان هزینه کرد افراد حقیقی در راستای تولید محتوای فرهنگی به منظور حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی قلمداد می‌شود.

 دولت مکلف به تدوین برنامه افزایش بهره‌وری و خوداتکایی ۹۰ درصدی دارو و تجهیزات پزشکی شد

بر اساس ماده الحاقی ۱۴؛ نمایندگان مجلس براساس برنامه هفتم توسعه دولت را مکلف کردند حداکثر ۶ ماه پس از آغاز اجرای قانون، برنامه‌ای برای نوسازی و بازسازی صنایع دارو، فرآورده‌های سلامت، تجهیزات و ملزومات پزشکی و واکسن، با هدف خود اتکایی نود درصدی (۹۰%) تدوین کند.

قوه قضائیه مکلف به همکاری با وزارتخانه‌های دادگستری و امور خارجه برای تعیین جرائم وضعیت حقوق بشر در سایر کشور‌ها شد

براساس ماده الحاقی ۱۸ این لایحه؛ نمایندگان مجلس قوه قضائیه را مکلف به همکاری با وزارتخانه دادگستری و امور خارجه در رسیدگی به جرائم حقوق بشر همچون نسل کشی، جنایت علیه بشریت، تروریسم، جرائم جنگی و تجاوز در سایر کشور‌ها به ویژه دولت‌های غربی و انجام اقدامات حقوقی لازم کرد.

تکلیف مجلس به دولت برای استرداد اموال ناشی از فساد خارج شده از کشور

براساس ماده الحاقی ۲۰ این لایحه؛ نمایندگان مردم در مجلس دولت را مکلف کرد تا با همکاری وزارت دادگستری برای استرداد اموال ناشی از فساد که از کشور خارج شده است، اقدامات لازم را انجام دهد.

سازوکار مجلس برای رسیدگی به تصادفات رانندگی منتهی به صدمات بدنی غیر عمدی

براساس ماده الحاقی ۱۶ این لایحه، نمایندگان در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را مکلف کردند رأساً یا از طریق کارشناس تصادفات علت وقوع حادثه را تعیین و مصدوم را به پزشکی قانونی معرفی نماید.

تکلیف سازمان انتقال خون در بهره‌گیری از روش‌های نوین آزمایشات غربالگری برای درمان بیماران

براساس بند الحاقی (۸) ماده (۷۰) این لایحه نمایندگان مجلس سازمان انتقال خود را مکلف کردند تا نسبت به انجام آزمایش غربالگری مولکولی (اِن. اِی. تی) و آنتی‌بادی و آزمایش سازگاری بافتی (اِچ. اِل. اِی) براساس روش‌های نوین اقدام کند.

مجوز مجلس به شرکت‌های دولتی و غیردولتی برای اختصاص یک درصد از سود خود به جمعیت هلال احمر

نمایندگان مجلس شرکت‌های دولتی و غیردولتی را مجاز به اختصاص یک درصد از سود خود به جمعیت هلال احمر کردند.

ایجاد سامانه‌های فرابخشی در دستگاه‌ها منوط به اخذ مجوز از وزارت ارتباطات شد

براساس بند (ت) ماده ۱۰۷ لایحه نمایندگان مردم در مجلس به منظور جلوگیری از موازی کاری، ایجاد سامانه‌های فرابخشی و ملی در دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات دولتی مستقل را منوط به اخذ مجوز از وزارت ارتباطات کردند.

ارجاع موضوع هزینه کرد منابع فروش و صادرات محصولات فرعی گاز به کمیسیون تلفیق

رئیس مجلس شورای اسلامی ماده ۲۱ الحاقی این لایحه را با توجه به وجود برخی ابهامات موضوع سازوکار هزینه کرد منابع حاصل از فروش داخلی و صادرات محصولات فرعی گاز را به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ارجاع داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین