کد خبر: ۸۷۶۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴

ماجرای آسفالت و ایزوگام شدن قدیمی‌ترین پل اصفهان چیست؟

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان درخصوص ماجرای آسفالت و ایزوگام شدن قدیمی‌ترین پل اصفهان که قدمت آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد توضیح داد.
ماجرای آسفالت و ایزوگام شدن قدیمی‌ترین پل اصفهان چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

فضای مجازی از این خبر‌ها پر شده است؛ ایزوگام کردن قدیمی‌ترین پل اصفهان، در اقدامی ناباورانه کفِ پل شهرستان (قدیمی‌ترین پل اصفهان) با دیرینگی ساسانی و آل‌بویه را ایزوگام کردند! یا برخی دیگر از خبر‌ها عنوان کردند «آسفالت پل تاریخی شهرستان» و…، اما واقعیت ماجرا چیست؟ 

حمیدرضا محققیان (سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان) دراین باره به ایلنا گفت: پل شهرستان، قدیمی‌ترین پل زاینده رود است که قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد و در شرقی‌ترین نقطه اصفهان بر روی زاینده رود قرار دارد و بیش از ۲ هزار سال قدمت سبب شده تا شالوده‌های این پل در ادوار مختلف مورد مرمت قرار گیرد. 

او ادامه داد: آخرین مرمت اساسی که روی عرشه پل صورت گرفت به حدود ۵۵ سال پیش باز می‌گردد در آن دوره از آنجایی که علم مرمت توسعه امروز را نداشت، از مصالحی استفاده شده بود که اگرچه سبب دوام پل شده بود، اما اصولی نبود. سال گذشته با توجه به شواهدی که مبنی بر نفوذ آب از عرشه پل به سقف دهانه‌های زیرین پل گزارش شد، کارشناسان دفتر فنی میراث استان بر آن شدند تا مرمت اساسی بر روی عرشه پل شهرستان انجام دهند که بعد از تامین اعتبار با انتخاب پیمانکار، مرمت پل از اواخر شهریور آغاز شد و عرشه پل از مصالح ناهمگون پاکسازی و سبک‌سازی شد. حتا لایه‌هایی از بتن و سیمان نیز از عرشه پل جمع آوری و از مصالح همگون استفاده شد. سنگفرش‌های غیر استاندارد هم وجود داشت که حذف شد. حدود ۲۰ سانتی متر مصالح ناهمگون از روی پل جمع آوری شد و با توجه به آنکه نیاز بود تا پل عایق‌سازی شود تا آب از عرشه نفوذ نکند، یک لایه نازک قیر و گونی بر روی پل اجرا شد. 

محققیان با تاکید برآنکه لایه قیر گونی بعد از کاهگل از جمله کهن‌ترین مواد عایق کاری به حساب می‌آید، تاکید کرد: قیر و گونی با ایزوگام تفاوت دارد. استفاده از مصالح قیر و گونی برای عایق‌سازی آثار تاریخی عرف است و بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام شده. لایه نازکی از قیر و گونی بر روی پل اجرا شده و در انتظار خشک شدن آن هستیم تا طی چند روز آینده بتوانیم سنگفرش را اجرا کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین