کد خبر: ۸۹۹۳۳۷
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
تبلیغات

مهم‌ترین دلایل فشار خون پایین چیست؟

در افرادی که با فشار خون پایین هستند، انتخاب یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به بهبود علائم و افزایش فشار خون به سطح سالم کمک کند. در ادامه به معرفی برخی مواد غذایی خواهیم پرداخت که مصرف آن‌ها در بهبود فشار خون تاثیرگذار است:
مهم‌ترین دلایل فشار خون پایین چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

فشار خون پایین در بسیاری موارد نشان دهنده مشکل خاص نیست، ولی در برخی افراد پایین آمدن فشار خون می‌تواند حاکی از وجود یک بیماری یا علت خاصی باشد. آگاهی از عواملی که می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند، اهمیت زیادی دارد. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله، ما به بررسی دقیق‌ترین و مهم‌ترین دلایلی که می‌توانند سبب فشار خون پایین شوند می‌پردازیم. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از چگونگی تاثیرگذاری این عوامل بر سلامتی خود داشته باشید و بدانید چگونه می‌توانید با اقدامات پیشگیرانه، سطح فشار خون خود را در محدوده‌ای سالم نگه دارید.

فشار خون پایین چیست؟

فشار خون پایین چیست؟ فشار خون پایین یا هیپوتانسیون زمانی رخ می‌دهد که فشار خون به اندازه‌ای کاهش پیدا کند که جریان خون به اندازه کافی به تمام اعضای بدن نرسد. همانطور که می‌دانید فشار خون توسط دو شماره فشار سیستولیک (شماره بالایی) که فشار در شریان‌ها را هنگام ضربان قلب نشان می‌دهد و فشار دیاستولیک (شماره پایینی) که فشار در شریان‌ها بین ضربان‌ها را نشان می‌دهد، اندازه‌گیری می‌شود. به طور کلی برای پاسخ به این پرسش که فشار خون پایین چیست؟ باید گفت فشار خونی که سیستولیک آن کمتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه یا دیاستولیک کمتر از ۶۰ میلی‌متر جیوه باشد، به عنوان فشار خون پایین در نظر گرفته می‌شود.

دلایل فشار خون پایین

فشار خون پایین نیز مانند هر بیماری و مشکلی به دلایل مختلفی روی می‌دهد و بررسی علت فشار خون پایین می‌تواند در انتخاب روش درمانی مناسب تاثیرگذار باشد و نقش مهمی در سلامتی فرد دارد. دلایل فشار خون پایین عبارتند از:

  1. حجم خون پایین: کاهش حجم خون، به دلیل خونریزی شدید یا کم آبی بدن می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود.
  2. مصرف برخی داروها: برخی دارو‌ها مانند دارو‌های فشار خون بالا، دیورتیک‌ها، دارو‌های ضد افسردگی و دیگر دارو‌ها می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند.
  3. بیماری‌های قلبی: نارسایی قلبی، برخی اختلالات ریتم قلب و بیماری‌های دیگر قلب می‌توانند جریان خون را کاهش دهند و به فشار خون پایین منجر شوند.
  4. تغییرات هورمونی: بیماری‌هایی مانند افت فشار خون ناشی از بیماری ادیسون (کم کاری غده آدرنال) یا مشکلات تیروئید می‌توانند بر فشار خون تاثیر بگذارند.
  5. کمبود تغذیه‌ای: کمبود ویتامین B۱۲، فولات و آهن می‌تواند باعث کم خونی شود و فشار خون را کاهش دهد.
  6. عفونت‌های شدید: وقتی عفونت در بدن گسترش پیدا کند، می‌تواند باعث سپسیس شود که یک وضعیت اورژانسی است و کاهش شدید فشار خون را به همراه دارد.
  7. بارداری: در طول بارداری، سیستم گردش خون زنان تغییر می‌کند و این موضوع باعث کاهش فشار خون به خصوص در سه ماهه اول و دوم می‌شود.
  8. واکنش‌های آلرژیک شدید: این مشکل می‌تواند باعث کاهش فشار خون شدید و ناگهانی شود و به عنوان یک وضعیت اورژانسی شناخته می‌شود.
  9. کاهش فشار خون پس از غذا: برخی افراد به خصوص افراد مسن پس از خوردن غذا تجربه کاهش فشار خون دارند.
  10. کاهش فشار خون ناشی از تغییر وضعیت (هیپوتانسیون ارتواستاتیک): این موضوع زمانی رخ می‌دهد که تغییر سریع از حالت نشسته یا درازکش به ایستاده باعث کاهش فشار خون می‌شود.

علائم فشار خون پایین

به‌صورت کلی علائم فشار خون پایین می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و بسته به شدت و دلیل کاهش فشار خون، متغیر است. برخی از افراد ممکن است حتی با فشار خون پایین هیچ علامتی نداشته باشند. با این حال، علائم رایج شامل موارد زیر است:

  • سرگیجه یا سبکی سر
  • غش کردن
  • خستگی و احساس کمبود انرژی
  • تاری دید
  • تپش قلب
  • سردی، رطوبت و رنگ پریدگی پوست
  • تنفس سریع و سطحی
  • تشنگی بیش از حد
  • سردرد
  • ضعف

توصیه می‌شود در صورتی که هر یک از این علائم را به ویژه اگر ناگهانی یا شدید باشند، تجربه کردید، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

مهم‌ترین دلایل فشار خون پایین چیست؟

بهترین رژیم غذایی برای فشار خون پایین

در افرادی که با فشار خون پایین هستند، انتخاب یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به بهبود علائم و افزایش فشار خون به سطح سالم کمک کند. در ادامه به معرفی برخی مواد غذایی خواهیم پرداخت که مصرف آن‌ها در بهبود فشار خون تاثیرگذار است:

افزایش مصرف نمک: نمک می‌تواند به افزایش فشار خون کمک کند. با این حال، آنچه دارای اهمیت است، این است که از مصرف بیش از حد نمک خودداری شود، زیرا می‌تواند مشکلات قلبی ایجاد کند پس توصیه می‌شود برای تعیین میزان مناسب نمک در رژیم غذایی با پزشک متخصص مشورت کنید.

نوشیدن مایعات بیشتر: کم آبی بدن می‌تواند کاهش فشار خون را به همراه دارد به همین دلیل باید توجه کنید که در طول روز مقدار کافی آب و مایعات مصرف کنید تا فشار خون در محدوده نرمال خود قرار گیرد.

مصرف مواد غذایی حاوی کافئین: کافئین می‌تواند به طور موقت فشار خون را افزایش دهد. یک فنجان قهوه یا چای در صبح می‌تواند مفید باشد، اما مصرف بیش از حد کافئین باید اجتناب شود.

وعده‌های غذایی کوچکتر و مکرر: خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر و مکرر به جای سه وعده بزرگ از کاهش فشار خون پس از غذا جلوگیری می‌کند.

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین B۱۲ و فولات: کمبود این مواد مغذی کم خونی را به همراه دارد باعث کاهش فشار خون می‌شود. مصرف مواد غذایی مانند گوشت قرمز، تخم مرغ، محصولات لبنی و حبوبات می‌تواند در بهبود کم خونی تاثیرگذار باشد.

مصرف مواد غذایی مفید برای قلب: شکلات تلخ، انواع توت‌ها و چای سبز که بهبود سلامت قلب و عروق را به همراه دارند و در افزایش فشار خون کمک می‌کنند.

پرهیز از الکل: مصرف الکل کاهش فشار خون را به همراه دارد، بنابراین کاهش یا حذف مصرف الکل می‌تواند در بهبود میزان فشار خون مفید باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین