کد خبر: ۸۹۹۴۹
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۰
صیانت از آرا یعنی امواج خروشان مردم پای صندوق‌ها

ابراز تأسف شدید خاتمی از به کار بردن تعبیر ننگین برای بیانیه سعدآباد

رای من مهندس موسوی است/ عمده رشد برنامه هسته‌ای در دولت من بود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید محمد خاتمی گفت: «عمده رشد برنامه هسته‌‌ای در دولت بنده بود، شروع کار در زمان موسوی، پیگیری آن در زمان هاشمی و فعال شدن در دوره من. نظر مقام معظم رهبری را نیز همواره در کارها داشته‌ایم و هیچ یک از تصمیمات به هیچ وجه فردی نبود و معتقدم به بهترین وجه اداره شده است».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد خاتمی در دیدار مجازی با اهالی اینترنت که عصر روز یکشنبه برگزار شد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در ابتدا برای حضور در انتخابات وارد عرصه شدید و سپس از کاندیداتوری انصراف دادید؟ گفت: «امیدوارم همواره در عرصه انجام مسوولیت باشم اما در مورد حضور در عرصه عمومی معتقد بودم که آقای موسوی پس از مد‌ت‌ها آمده و باید از این سرمایه استفاده شود. با احترامی که به سایر کاندیداها می‌گذارم، امیدوارم همه در روز 22 خرداد پای صندوق‌ها حضور داشته باشند که البته رای من مهندس موسوی است و فکر می‌کنم همه نیروهایی که در جهت بهبود وضع سیاسی و اقتصادی کشور حرکت می‌کنند نیز رای‌شان مهندس موسوی است».

وی درباره ویژگی‌های موسوی که باعث حمایت از او شده است، تصریح کرد: «شاید این سوال چند ماه پیش بیشتر برای جوان‌ها مطرح بود اما امروز با روشن شدن مواضع مهندس و مطالبی که گفته‌اند معلوم است که ایشان انسانی است که به خرد جمعی احترام می‌گذارند و برای حق و حقوق شهروندان ارزش قائل و معتقد است هویت انسانی باید حفظ شود او بزرگی ایران و ایرانی را می‌خواهد. مدیریت مهندس موسوی نیز مناسب است و نمونه این مدیریت را در دوران بحرانی جنگ دیده‌ایم. موسوی سرمایه‌ای متعلق به کشور و انقلاب بود که این سرمایه تاکنون لزومی بر حضور در عرصه نداشت اما امروز به صراحت می‌گوید احساس خطر کرده و باید توجه کنیم که چرا اندیشمندی مانند آقای موسوی احساس خطر کرده است».

رییس جمهوری سابق کشورمان در پاسخ به سوالی که یکی از دغدغه‌های موجود را صیانت از آرا اعلام کرده و پیشنهادات وی را به عنوان یک رهبر اصلاح‌طلب خواسته بود، گفت: «ممکن است اراده‌هایی وجود داشته باشد که از حضور اکثریت نگران باشند. با حضور فعال نمایندگان نامزدها در پای صندوق و شمارش آرا و اعلام نتایج این مشکل حل خواهد شد؛ البته صیانت از آرا یعنی امواج خروشان مردم پای صندوق‌ها حاضر شوند که اگر موانعی در کار دولت است مرتفع شود. احساس وظیفه هر زن و مرد و جوان ایرانی حضور در پای صندوق‌های رای است که ضامن تحقق نظام و اسلام است».

خاتمی درباره تببین منشور اصلاحات که به عنوان مانفیست اصلاح‌طلبی وی مطرح شد، افزود: «البته درباره اصلاحات قبلا صحبت‌هایی کرده بودم اما اخیرا با صدور این منشور این صحبت‌ها را منسجم‌تر و تکامل‌یافته‌تر مطرح کردم. اینها حداقل‌هایی است که برای اصلاح‌طلبی در نظر گرفتیم که با برنامه‌های مختلف و تشکیل کمیته‌های گوناگون شکل گرفت. در این منشور هر دو حالت بودن در قدرت و نبودن در قدرت در نظر گرفته شد البته در آن زمان مساله انتخابات مطرح نبود و با توجه به اتفاقات اخیر این مساله تاخیر پیدا کرده و در آینده مجددا آن را پیگیری می‌کنیم».

وی ادامه داد: «در حال حاضر یک جریان امیدبخش با نیروهای جوان رویش پیدا کرده و امیدواریم با همین عزیزانی که در صحنه آمده‌اند این جریان تداوم پیدا کرده و تنها در حد انتخابات باقی نماند، البته نمی‌گویم حزب تشکیل شود باید به شکل دیگری بتوان ادامه داد و در این مرحله تاریخی که مرجعیت لطمه دیده شاهد بروز مرجعیت برای جوانان باشیم که بتوانند راه مورد نظرشان را انتخاب کنند».

خاتمی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری قلم درباره حوادث اخیر بمب‌گذاری در هواپیمای اهواز و فعال شدن گروهای فشار و حمله به ستادهای مهندس موسوی، گفت: «به مردم سیستان و بلوچستان به خاطر عملیات جنایت باری که منجر به شهادت هموطنان شد، تسلیت می‌گویم و امیدوارم مسوولان امنیتی کشور عاملان این جنایات را شناخته و در مقابلش باستند».

وی خاطرنشان کرد: «اگر مساله بمب‌گذاری در هواپیما درست باشد فکر می‌کنم کار جنایت‌کارانی است که با اصل نظام و ملت مشکل دارند وگرنه کسانی که در داخل با هم اختلاف نظر دارند، چنین کاری انجام نمی‌دهند».

خاتمی درباره مساله تخریب‌ها و نیروهای فشار نیز گفت: «هرچه این مسائل بیشتر می‌شود، نشان‌دهنده این است که آنهایی که نمی‌خواهند تغییری در جامعه ایجاد و برنامه‌هایی به نفع کشور اعمال شود نگرانند و نشانه این امر، آن است که موجی ایجاد شده که علی‌رغم تفکر بعضی‌ها نتیجه انتخابات را مشخص می‌کنند. تخریب‌ها نشان‌دهنده یک نوع ناراحتی و نگرانی در آنها است و با تجربه‌ای که از گذشته داشته‌ایم این روش‌ها تنها می‌تواند به زیان اعمال‌کنندگان آن باشد».

نظریه‌پرداز گفت‌وگوی تمدن‌ها در جامعه بین‌الملل درباره شایعه‌ای که مبنی بر توهین وی به آذری‌زبا‌ن‌ها شده بود، گفت: «‌من داستانی را که شخصی برایم نقل کرده بود برای شخص دیگری نقل می‌کردم و عده‌ای از این مساله برای تحریک احساسات مردم استفاده می‌کنند، هر کس مرا بشناسد می‌داند که به هیچ کس توهین نمی‌کنم چه برسد به مردم بزرگ آذربایجان که بیشترین افتخار را برای ایران و اسلام داشته و بشریت را وام‌دار خود کرده‌اند. استقبال از موسوی در تبریز نشانه بیداری آنها است حالا که فرزند آذربایجان برای خدمت به ایران و اسلام آمده است باید همه پای صندوق‌ها بیاییم که معلوم شود هم به فرزند آذربایجان و هم عقلانیت احترام بگذاریم».

خاتمی در پاسخ به سوالی در این خصوص که درباره لوایح دوقلو که در دوران ریاست جمهوریش مطرح و آن را پس گرفت به موسوی نیز توصیه می‌کند، بیان کرد: «من معتقدم مهمترین وظیفه رییس‌جمهوری اجرای قانون اساسی است چراکه نماینده مستقیم آرای مردم است این به صراحت ذکر شده و فکر می‌کنم یکی از مهمترین وظایف رییس جمهوری آینده اندیشه او درباره این مطلب است».

وی افزود: «لوایح دوگانه نیز برنامه‌ای برای اصلاح وضع انتخابات و حضور گسترده‌تر مردم بود البته دستور العمل‌هایی وجود دارد و این قانون برای تکمیل بود که حرف‌های زیادی در آن زمان زده شد و تایید آن متاسفانه با اشکال مواجه شد و من فکر کردم اگر قانون را پس نگیرم همان قوانین قبلی نیز لغو می‌شود. ترجیح دادم قانون را پس گرفته و پیگیریش را برعهده رییس‌جمهوری آینده بگذارم که البته رییس جمهوری بعدی به قانون اساسی چندان پایبند نیست چه رسد به اینکه چنین حساسیتی داشته باشد ولی اکنون به رییس جمهوری اینده توصیه می‌کنم که به این حق رسیدگی کند».

وی در پاسخ به این سوال که آیا با حضور در کمپین مهندس موسوی از ترکیب کابینه ایشان مطلع است، گفت: «بنده همانند شما هیچ اطلاعی ندارم».

خاتمی در پاسخ به سوال خبرنگاری دراین‌باره که چرا دولت شما در مورد انرژی هسته‌‌ای اینقدر کوتاه آمد و قرارداد ننگین را امضا کرد؟ بیان کرد: «خیلی متاسفم که این تعبیر را از سوی کسانی می‌شنوم که باید صادقانه‌ترین رفتار را داشته و درست به مردم گزارش دهند. اولا عمده رشد برنامه هسته‌‌ای در دولت من بود، شروع کار در زمان موسوی، پیگیری آن در زمان هاشمی و فعال شدن در دوره من بود. نظر مقام معظم رهبری را نیز همواره در کارها داشته‌ایم و هیچ یک از تصمیمات به هیچ وجه فردی نبوده است و معتقدم به بهترین وجه اداره شده است».

به گفته خاتمی قراردادی امضا نشد بلکه بیانیه ای صادر شد که ابتکار آن نیز در دست ما بود. قطعنامه‌ای صادر شده بود که به موجب آن می‌بایست همه فعالیت‌های هسته‌ای متوقف می‌شد ما توانستیم کاری کنیم که 3 نفر از بزرگان کشورها به ایران بیایند و به جای توقف، تعلیق را داوطلبانه داشته باشیم. تعلیق تنها مربوط به بازداری از سانترفیوژها بود. در آن زمان تعداد سانترفیوژهایمان کم بود و ما نیاز به مجالی برای افزایش کیفیت و تعداد آنها داشتیم اکنون که اعلام ساخت چند هزار سانترفیوژ می‌شود باید گفت که اینها دستاورهای مربوط به دولت بنده بوده که قطعات آن ساخته شد. ما توانستیم رسما از دنیا حق داشتن انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را بگیریم و اکنون آمریکا نیز به این حق اعتراف می‌کند.

رییس جمهور سابق کشورمان اظهار کرد: «تعبیراتی که به‌کار می‌رود حتی از سوی یک فرد عادی درست نیست چه رسد از سوی کسانی که در موقعیتی قرار دارند که باید محکم حرف بزنند. نباید اجازه دهیم که از این مسائل برای زیاد شدن تعداد رای‌ها استفاده شود».

خاتمی درباره این جمله که ایران تبدیل به محور شرارت شد، گفت: «این جمله را آقای بوش مطرح کرد و سیاست‌هایی که داشت بالاترین مظهر شرارت بود که نتایج آن را خود آمریکایی‌ها با حوادثی که در طول این سال‌ها در عراق و افغانستان پیش آمد، دیده‌اند. طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها راه کاری است که می‌تواند ما را از این وضعیت نجات دهد و حتی در شرایط فعلی جهان بسیاری از رهبران از این مساله استقبال کرده‌اند».

رییس جمهور سابق کشورمان، درباره انتقادی که به عدم ممارست در ارکان سیاسی به اصلاح طلبان می‌شود، تصریح کرد : «نمی‌فهمم منظور از عدم ممارست چیست؟ اینکه در جلسات حضور داشته راه کار ارائه شود و حتی حقوقی نیز در نظر گرفته شود کم کاری است اگر این‌ها کم است امیدواریم با موج ایجاد شده افزایش پیدا کند».

وی در پاسخ به سوال وبلاگ آقای ابطحی که پرسیده بود که در دوره شما بسترسازی برای فضای مجازی سرعت گرفت و آیا امروز به عنوان یک شهروند اصلاح طلب با پیروزی یک نامزد اصلاح‌طلب این منشور را تبیین می‌کنیم، بیان کرد: «در دولت من بیش از اینکه به کارهای اینترنتی بپردازیم کار اساسی در زمینه آنها انجام داده‌ایم، انتظار داشتیم این کار پیگیری شود که البته کمتر مورد توجه قرار گرفت وبلاگ‌ها و نوشتن حاصل این زیر بناست مهم این است که ما سرویس بدهیم . منشور اصلاحات اصلا بدون توجه به این بود که ما در قدرت باشیم. می‌خواستیم بگوییم که ما از اصلاحات چه می‌فهمیم و چه کارهایی می‌خواهیم انجام بدهیم».

وی در پاسخ به سووال دیگری درمورد کمپین یک میلیون امضا درباره تغییر قوانین تبعض علیه زنان در ایران و اینکه آیا رییس جمهوری آینده از آن حمایت می‌کند؟ اظهار کرد: «قطعا کسی که در چارچوب جمهوری اسلامی حرکت و صحبت می‌کند باید آزادانه حرف بزند و من فکر می‌کنم با دیدگاه‌های مترقی اسلام به ویژه شیوه امام راحل می‌توانیم به اموری درباره زنان برسیم که مطلوب باشد. اینطور نیست که هر آنچه در حقوق زنان یا شهروندی یا غیره گفته می‌شود قابل اصلاح نباشد، فکر می‌کنم اندیشمندان روشنفکر می‌توانند کاری کنند که قوانین را مطابق اسلام تغییر دهند».

خاتمی در 4 توصیه به مهندس موسوی گفت: «پیگیری جدی برای وظیفه ریاست جمهوری و اجرای قانون اساسی، برخورد با نهادهای موازی که می‌تواند برای دولت مشکل ایجاد کند و همچنین اینکه مملکت نیاز به تحول دارد و باید جهش داشته باشد . این جهش جزء در سایه کسب امکانات از دنیا میسر نیست و فقط با منابع داخلی نمی‌توانیم این کار را بکنیم. بخش خصوصی باید قدرت پیدا کند و باید با حفظ اصول این شرایط فراهم شود».

وی در پاسخ به سوالی درباره انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بیان کرد: «به نظرم یکی از کارهای بسیار نادرستی که انجام گرفت انحلال سازمان مدیریت بود که بر اساس یک دیدگاه علمی خوب تدوین شده که ممکن است اشکلاتی داشته باشد که البته قابل رفع است ولی در کشوری که دولت امکانات فراوانی دارد حذف این سازمان یعنی این امکانات بدون نظارت در اختیار یک فرد یا گروه قرار گیرد. ما مسائل زیادی در طول این سال‌ها داشتیم که نتایج عکس داشته است به طور مثال مصارف درآمدهای افسانه‌ای نفت که باید فاصله با اهداف چشم‌انداز را کم کند زیادتر کرده و باعث افزایش رکورد تورمی شده است. نبود کارشناس و توزیع‌کننده امکانات ناشی از انحلال سازمان مدیریت بود که در دوران اصلاحات تکامل‌یافته و تنها باید اشکلات رفع می‌شود نه اینکه انحلال یابد. امیدوارم رییس جمهوری آینده هر کس که باشد این سازمان را بازگرداند».

خاتمی درباره شکل روابط ایران با کشورهای دیگر پس از پیروزی موسوی در انتخابات، تصریح کرد: «مطمئنا اگر شخصی مانند موسوی روی کار بیاید رویکردهای برنامه‌های خارجی تغیییر خواهد کرد. ما موقعیت بزرگی در دنیا و خاورمیانه داریم که نه تنها نتوانستیم از آن به نفع منافع کشور استفاده کنیم بلکه آن را از دست داده‌ایم. در مورد آمریکا باید شرایطی ایجاد کرد که از مسیری که تاکنون حرکت می‌کرده‌ایم، تغییر ایجاد شود. امیدوارم هرچه پیش می‌آید به نفع جامعه ملت فرصت‌ها و اعتلای کشور باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین