کد خبر: ۹۰۲۶۰۴
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵

چه کسانی مقابل خانه دختر مظفرالدین شاه ساخت و ساز کردند؟

ساخت‌وساز‌هایی در مقابل عمارت قجری فخرالدوله انجام شده است، رئیس خانه مداحان می‌گوید که «ساخت بنا در این محوطه ربطی به شهرداری ندارد.»
چه کسانی مقابل خانه دختر مظفرالدین شاه ساخت و ساز کردند؟
آفتاب‌‌نیوز :

«تعدادی از بنا‌ها و خانه‌های تاریخی تبدیل به انبار و یا مکانی غیرمجاز برای برخی مشاغل شده است» این‌ها را رئیس کمیسیون میراث فرهنگی شورای شهر تهران احمد علوی می‌گوید.

حفظ آثار تاریخی بر عهده سازمان میراث فرهنگی است و چند روزی است که تصاویری در فضای مجازی مبنی بر ساخت‌وساز در مقابل عمارت تاریخی فخرالدوله منتشر و باعث گلایه‌مندی شهروندان شده است. 

این ملک قجری که در پیچ شمیران قرار دارد، «متعلق به دختر مظفرالدین شاه قاجار بود که در مهر ۸۳ به ثبت ملی رسید» و در سال ۸۷ توسط شهرداری وقت مرمت و یک سال بعد به خانه مداحان تغییر کاربری یافت. مدتی بود که سازه آجری در مقابل این بنای تاریخی در حال ساخت است.

رئیس هیئت مدیره خانه مداحان علیرضا طاهری می‌گوید که «دستور توقف ساخت و ساز داده شده» و ساخت بنا با میراث بوده و ربطی به شهرداری ندارد.

قرار است تغییراتی در سازه صورت گیرد و کارشناسان میراث هم در این زمینه ورود کرده تا مشکلی برای بنای قجری ایجاد نشود.

در ماده ۱۳ قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی، دستگاه‌های اجرایی مانند اوقاف وامور خیریه، شهرداری‌ها، اداره‌کل ارشاد و ... که مالک بنا‌های تاریخی هستند، مکلف شده‌اند تا نسبت به مرمت بنا‌های و حفظ بنا‌های تاریخی اقداماتی انجام دهند، اما در سال‌های گذشته به این مسئله توجه چندانی نشده است.

فعال حوزه میراث رضا کرمی می‌گوید که «برای شناسایی بهتر مکان‌های تاریخی بهتر است در داخل آن‌ها ساخت و ساز صورت گیرد تا امکانات لازم برای شهروندان فراهم شود.» در مقابل یکی از فعالان حوزه حفظ خانه‌های تاریخی رضا احمدی هم می‌گوید که «قانون اجازه ساخت و ساز‌های سنگین در بنا‌های تاریخی را نمی‌دهد» و باید اقدامات جدی در مقابله با سازندگان ایجاد شود تا «تیشه به ریشه بافت تاریخی زده نشود.»

به گفته کارشناسان، باید مشوق‌ها و سیاست‌گذاری‌های لازم در حفاظت و احیای فضا‌های تاریخی ایجاد شود و تمام دستگاه‌ها به یک اجماع ملی در این زمینه برسند. در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که بسیاری از مالکان، بنا‌های تاریخی خود را رها می‌کنند تا تخریب شود بلکه بتوانند در آن چند طبقه ساخت و ساز کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین