کد خبر: ۹۰۲۹۷۱
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵

ارتباط قرارگیری در معرض نور شدید در شب با خطر سکته مغزی

یافته‌های پژوهشی جدید نشان می‌دهد که قرارگیری در معرض نور شدید محیط بیرون در شب ممکن است خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد.
ارتباط قرارگیری در معرض نور شدید در شب با خطر سکته مغزی
آفتاب‌‌نیوز :

 این تحقیق روی بیش از ۲۸ هزار نفر که در شهر بندری صنعتی «نیگبو» در چین زندگی می‌کردند انجام شد. متخصصان دریافتند افرادی که شب‌ها در معرض بیشترین میزان نور مصنوعی محیط بیرون قرار داشتند ۴۳ درصد بیشتر احتمال دارد به بیماری مغزی‌عروقی دچار شوند. بیماری مغزی‌عروقی سکته مغزی و سایر عارضه‌هایی را که بر جریان خون به مغز اثر می‌گذارد، شامل می‌شود.

به گزارش انجمن قلب آمریکا، پژوهش‌های پیشین نشان داده بود که قرارگیری در معرض نور مصنوعی شدید با بروز بیماری قلبی‌عروقی ارتباط دارد.

به گفته متخصصان، حدود ۸۰ درصد جمعیت جهان در محیط‌های دارای آلودگی نوری زندگی می‌کنند. قرارگیری مداوم در معرض نور مصنوعی در شب ممکن است تولید هورمون ملاتونین یا همان هورمون خواب را مختل کند. افراد دچار کمبود خواب بیشتر احتمال دارد به‌مرور زمان سلامت قلبی‌عروقی‌شان تحت تاثیر قرار بگیرد.

در این پژوهش، حدود ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان زن و با میانگین سنی ۶۲ سال بودند. این تحقیق در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ انجام و قرارگیری افراد در معرض نور شبانه با تصاویر ماهواره‌ای ارزیابی شد. از میان ۲۸ هزار و ۳۰۲ فرد شرکت‌کننده در این پژوهش که هیچ‌کدام سابقه بیماری مغزی‌عروقی نداشتند، ۱۲۷۸ نفر به این بیماری دچار شدند و ۷۷۷ مورد سکته مغزی رخ داد.

به گزارش ایندیپندنت، این پژوهش همچنین میزان آلودگی هوا را بررسی کرد که ممکن است اثری مستقل از قرارگیری در معرض نور داشته باشد. یافته‌ها نشان داد افرادی که در معرض بالاترین میزان آلودگی هوای ناشی از احتراق بنزین، نفت، گازوییل یا چوب قرار داشتند ۴۱ درصد بیشتر احتمال دارد به بیماری مغزی‌عروقی مبتلا شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین