کد خبر: ۹۰۷۵۹۹
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳

تحقیق FBI درباره جرم احتمالی نماینده پیشین آمریکا در امور ایران

یک رسانه آمریکایی گزارش داده «اداره تحقیقات فدرال» (اف‌بی‌آی) در حال تحقیق درباره ارتکاب جرائم احتمالی از سوی «رابرت مالی»، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران است.
تحقیق FBI درباره جرم احتمالی نماینده پیشین آمریکا در امور ایران
آفتاب‌‌نیوز :

پایگاه پولیتیکو به نقل از یک منبع مطلع که از جزئیات پرونده آگاه است گزارش داد اف‌بی‌آی در حال تحقیقات در خصوص این موضوع است که آیا رابرت مالی اطلاعات محرمانه را به ایمیل شخصی‌اش انتقال داده است یا خیر. 

با آنکه تحقیقات به دنبال مشخص کردن این است که آیا رابرت مالی مرتکب جرم شده یا خیر هنوز مشخص نیست وزارت دادگستری آمریکا علیه او اعلام جرم خواهد کرد یا خیر و یا اینکه دامنه جرائم مطرح‌شده علیه او تا چه اندازه خواهد بود. 

رابرت مالی پیش از این ارتکاب هر گونه جرم را رد کرده است. رسیدگی به چنین پرونده‌هایی معمولاً پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و ممکن است چندین ماه و حتی چندین سال به طول بینجامد. 

اف‌بی‌آی از اظهارنظر درباره گزارش پولیتیکو خودداری کرده و گفته انجام تحقیقات کیفری در خصوص رابرت مالی را نه تأیید و نه تکذیب می‌کند.

مجوز‌های امنیتی رابرت مالی حدود یک سال پیش معلق شد و او اندکی بعدتر به مرخصی فرستاده شد. 

از جمله وظایف رابرت مالی به عنوان مسئول امور ایران در دولت جو بایدن تلاش برای احیای توافق هسته‌ای برجام بود. 

گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا که دولت جو بایدن را به مماشات در برابر ایران متهم می‌کنند انجام تحقیقات در خصوص رابرت مالی را بهانه حمله به دولت آمریکا قرار داده‌اند.

نماینده‌های جمهوری‌خواه علاوه بر این دولت بایدن را به پنهان‌کاری در خصوص پرونده رابرت مالی متهم کرده و می‌گویند کاخ سفید از ارائه توضیحات شفاف درباره پرونده او خودداری می‌کند. 

مایک مک‌کال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و «جیم ریش»، عضو ارشد کمیته روابط خارجی در مجلس سنا در روز‌های گذشته با نگارش نامه‌ای به «انتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا خواستار دریافت جزئیات بیشتر در خصوص این پرونده شده‌اند. 

این دو قانونگذار در نامه مذکور مدعی شده‌اند که رابرت مالی اسناد محرمانه را به حساب ایمیل شخصی خودش منتقل کرده و برخی از این اسناد را روی گوشی شخصی‌اش دانلود کرده است. 

در بخشی از این نامه آمده است: «مشخص نیست او قصد ارائه این اسناد به چه کسی را داشته، اما گمان می‌رود که یک عمل سایبری متخاصم توانسته به ایمیل و یا گوشی او دسترسی پیدا کرده و اطلاعات مذکور را دانلود کند.»

در وزارت خارجه آمریکا سیستم‌های مخصوص نگهداری اطلاعات محرمانه از سیستم‌های مربوط به اطلاعات عادی جدا است. دو قانونگذار آمریکا در نامه خود اشاره‌ای به اینکه رابرت مالی از چه روشی برای انتقال اطلاعات محرمانه از آن سیستم‌های مخصوص استفاده کرده اشاره نکرده‌اند.

گفته می‌شود اف‌بی‌آی علاوه بر این در حال تحقیقات درباره این موضوع است که آیا رابرت مالی به صورت عامدانه یا غیرعامدانه اطلاعات محرمانه را در اختیار مقام‌های کشور‌های خارجی نیز قرار داده است یا خیر. 

برخی از پرونده‌های سابق در آمریکا در خصوص استفاده نادرست دیپلمات‌های این کشور از اطلاعات به اعلام جرم علیه آن‌ها منجر نشده‌اند، اما در برخی موارد دیگر هم آن دیپلمات‌ها متهم شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین