کد خبر: ۹۰۷۹۲۵
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹
زمان مصرف ویتامین‌ها مهم است

این ویتامین‌ها را با هم مصرف نکنید

ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای بهبود سلامت یا پیشگیری از بیماری استفاده می‌شوند. بنابراین، باید توجه داشته باشید که چه مکمل‌هایی، چه زمانی و چه مقدار مصرف می‌کنید.
این ویتامین‌ها را با هم مصرف نکنید
آفتاب‌‌نیوز :

همانطور که در مصرف دارو باید حواسمان به تداخلات دارویی باشد، در مصرف ویتامین‌ها نیز باید به این اصل توجه داشت.

ویتامین‌هایی که نباید با هم ترکیب و مصرف شوند، عبارتند از:

ویتامین C با ویتامین B-۱۲

ویتامین C یک آنتی اکسیدان ضروری برای سلامت سیستم ایمنی است. ویتامین B-۱۲ به حفظ سیستم عصبی و تشکیل گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف همزمان این دو مکمل ممکن است میزان ویتامین B-۱۲ دریافتی را در بدن کاهش دهد. بنابراین، کارشناسان توصیه می‌کنند این مکمل‌ها را حداقل با فاصله دو ساعت مصرف کنید.

مکمل ویتامین A با غذاهای غنی از ویتامین A

از آنجا که ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است، هر مقدار اضافی در بدن ذخیره می‌شود. بنابراین، لازم نیست هر روز ویتامین A مصرف کنید. ویتامین A بیش از حد می‌تواند منجر به ضعیف‌تر شدن استخوان‌ها و با افزایش سن باعث شکستگی‌های استخوانی شود. هم‌چنین می‌تواند برای جنین مضر باشد. اگر باردار هستید یا مکمل ویتامین A مصرف می‌کنید، از خوردن جگر خودداری کنید؛ چرا که این ماده غذایی به حدی سرشار از ویتامین A است. یا اگر مکمل ویتامین A مصرف نمی‌کنید، کافیست فقط یک بار در هفته جگر بخورید.

اسید فولیک (ویتامین B۹) و ویتامین B۱۲

در حالی که هر دوی این ویتامین‌های B مهم هستند، مصرف بیش از حد اسید فولیک یا فولات در واقع می‌تواند علائم کمبود ویتامین B۱۲ را پنهان کند. بنابراین، قبل از افزودن این مکمل‌ها به رژیم خود، با پزشک صحبت کنید تا سطح ویتامین خون‌تان را بررسی کند.

ویتامین E و ویتامین K

بر اساس مطالعات، مکمل ویتامین E می‌تواند منجر به افزایش خونریزی در برخی افراد شود. برخی از پزشکان مکمل ویتامین K را برای کمک به لخته شدن خون تجویز می‌کنند. مصرف همزمان ویتامین E می‌تواند مزایای ویتامین K را بی‌اثر کند.

بین مصرف ویتامین‌های مختلف چقدر باید وقفه انداخت؟

فاصله زمانی بین ویتامین‌ها به نوع ویتامینی که مصرف می‌کنید بستگی دارد. اما یک قانون ثابت وجود دارد؛ اینکه در مصرف قرص‌های ویتامین، ثبات و استمرار را حفظ کنید و در ساعات و روزهای مشخص آنها را بخورید تا بهترین اثربخشی را داشته باشند.

ویتامین‌های محلول در چربی (ویتامین‌های A، D، E و K) را بهتر است همراه غذا مصرف کنید. خوردن چربی به عنوان بخشی از وعده غذایی به انتقال و جذب این ویتامین‌ها در بدن کمک می‌کند. در خصوص مولتی ویتامین‌ها نیز به همین منوال عمل کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین