کد خبر: ۹۱۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۱
یک روز پس از اولین محاکمه

بروجردی و ماجرای دیدار با زندانیان بند 209

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک روز پس از برگزاری اولین جلسه دادگاه متهمان جریان اعتراضات اخیر بعد از انتخابات دهم، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرد که از آن جمع حدود 30 نفری که در زندان حضور و آمادگی صحبت داشته‌اند تنها توانستیم با چند نفر صحبت کنیم؛ البته کار ما به عنوان کمیته ویژه ادامه دارد.

به گزارش آفتاب، بروجردی در جمع خبرنگاران پارلمانی با بیان این ‌که اعضای کمیته ویژه مجلس روز گذشته از زندان اوین و مشخصا بند 209 بازدید و با قوچانی، جواد امام، هدایت آقایی و چوبینه صحبت کرده‌اند، گفت: «از آنها سوال شد که آیا فشاری به آنها وارد شده و آیا اذیتی به آنها شده است یا نه؟ که آنها گفتند چنین چیزی نبوده و گفتند امکانات برای‌شان خوب است، ضمن آن که ما در هنگام بازدید از زندان از مسئولان زندان خواستیم که با ما همراه نباشند. برخی از این افراد در انفرادی بودند و برخی افراد مانند آقای قوچانی و چوبینه در زندان جمعی بودند».

وی در پاسخ به این سوال که چرا از آقای تاج‌زاده خبری وجود ندارد؟ عنوان کرد: «ایشان در بخش دیگری از زندان بودند. البته کار ما ادامه دارد و بازدید قبلی ما هم از بند عمومی بود و این بار به بند ویژه رفتیم و باز هم ادامه خواهد داشت، ضمن آن که در یک شرایط کاملا عادی و در نهایت آزادی همان‌طور که آقای عطریانفر و ابطحی روز گذشته مطرح کردند تصمیمات خود را اتخاذ کرده‌ایم و این وضعیت مشابه هم در مورد دیگران وجود دارد. در چنین شرایطی که خود افراد به این جمع‌بندی می‌رسند که با افکار عمومی صحبت کنند، شنیدن این سخنان از زبان کسانی که در مساله حضور داشته‌اند بهتر از آن است که مسئولان امنیتی چیزی بگویند».

بروجردی در پاسخ به این سوال که در خبرها عنوان شده 50 فعال سیاسی زندانی شده‌اند، اما چرا شما تنها با 3 الی 4 نفر آنها دیدار و گفت‌وگو کرده‌اید؟ تصریح کرد: «زمانی که یک نظرسنجی صورت می‌گیرد از طریق روش علمی رندومی انتخاب می‌شود مثلا اگر بخواهیم نظرسنجی در کشور انجام دهیم از کل ملت 70 میلیون نمی‌توان سوال کرد، در حال حاضر نیز از یک جمع، حدود 30 نفر بوده‌اند ما توانستیم تنها با تعدادی صحبت کنیم البته ما در این دیدار فقط 5 ساعت وقت گذاشته‌ایم، ضمن آن که از آن جمع حدود 30 نفری که در زندان حضور داشته‌اند و آمادگی صحبت را داشته‌اند تنها توانستیم با چند نفر صحبت کنیم، البته کار ما به عنوان کمیته ویژه ادامه دارد لذا ممکن است در آینده این امکان باشد که با افراد دیگر نیز صحبت کنیم».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که بازداشتگاه پاسارگاد در کجا قرار دارد و چه کسانی در آنجا هستند؟ بیان کرد: «ما از تمام کسانی که در اوین بوده‌اند سوال کردیم که کجا بازداشت شده‌اند و به کجا رفته‌اند و از کجا به اوین آمده‌اند البته بازداشتگاه پاسارگاد را اولین بار است که می‌شنوم. بنابراین اگر شما به عنوان خبرنگار از جای آن اطلاع دارید به ما بگویید تا ما به صورت سرزده از آنجا بازدید کنیم و بعد خبر آن را به اطلاع مردم برسانیم».

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد این که آیا این بازداشتگاه‌ها زیر نظر نیروی انتظامی است؟ تاکید کرد: «فکر می‌کنم این بازداشتگاه‌ها زیر نظر نیروی انتظامی باشد، زیرا افراد اراذل و اوباش را نیروی انتظامی جمع‌آوری می‌کرده‌ است».

وی با بیان این که این بازداشتگاه به خاطر حضور موقت بازداشت ‌‌شدگان از امکانات کافی برخوردار نبوده است، گفت: «به همین دلیل هم مقام معظم رهبری دستور داده‌اند که بازداشتگاه کهریزک سریعا تعطیل شود و به دقت هم کل حوادث آنجا در حال بررسی است و با افراد خاطی برخورد خواهد شد».

بروجردی در مورد بازداشتگاه کهریزک ادامه داد: «ما با تمام افرادی که از کهریزک به اوین منتقل شده بودند صحبت کرده‌ایم و بیش از دو ساعت در جمع آنها حضور داشته‌ایم و از تک تک افراد نظر آنها را خواستیم. آنها عنوان کردند که وضعیت‌شان در حال حاضر در زندان اوین به صورت عادی است اما وضعیت کهریزک به دلیل آن که به عنوان یک زندان تعریف نشده و به صورت یک بازداشتگاه مخصوص اراذل و اوباش بوده از امکانات برخوردار نبوده است». 

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که چرا در هنگام بازدید از زندان اوین از نمایندگان اقلیت مجلس حضور نداشته‌اند؟ عنوان کرد: «وقتی دوستان زمان بازدید را تنظیم کرده بودند، دوستان ما در اقلیت مجلس اظهار علاقه کردند و بلافاصله آقای جلالی با آقای مرتضوی تماس گرفت تا این افراد هم حضور داشته باشند اما آقای مرتضوی گفته بود که اگر روز قبل اطلاع داده بودند اسم این افراد نیز برای بازدید ذکر می‌شد و اگر می‌خواهند این بازدید را به روز دیگری انتقال دهند، اما ما دیدیم که فرصت را نباید از دست داد لذا حضور نمایندگان اقلیت در بازدیدهای بعدی قطعی خواهد بود».

نماینده بروجرد در پاسخ به این سوال که افراد زندانی دیگر در کجا حضور دارند؟ گفت: «آنها در بندهای دیگری هستند و ما هنوز آن بندها را بازدید نکرده‌ایم، ضمن آن که آقای تاج‌زاده نیز در بند 209 که آقای قوچانی حضور داشت نبوده و احتمالا در بند دیگری مانند بند الف یا دیگر بندها حضور خواهد داشت، اما به ما گفته‌اند که این افراد در خود زندان اوین حضور دارند».

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌ که چرا دو معاون ویژه و معاون جاسوسی وزارت اطلاعات که 30 سال در این وزارتخانه حضور داشته‌اند از سوی سرپرست وزارت اطلاعات اخراج شده‌اند؟ گفت: «در مورد این افراد و اخراج آنها اطلاعی ندارم».

رییس کمیسیون امنیت ملی همچنین یادآور شد: «ما در فضای زندان که آنها آزاد هم نبودند با آقای قوچانی صحبت کردیم و وی گفت که با طیب خاطر من صحبت کردم و مطلب نوشتم و بدون هیچ‌گونه فشار این کارها انجام شده است».

بروجردی افزود: «یک زمان است که در مورد مساله‌ای گمانه‌زنی می‌شود و بعد واقعیت چیز دیگری است، اما ما برای این که به گمانه‌زنی‌ها پایان دهیم از نزدیک به زندان اوین رفتیم و با این افراد صحبت کردیم و پرسیدیم که آیا اذیتی از سوی مسئولان زندان صورت گرفته که خود آقای قوچانی آن را منتفی دانست و گفت که مسئولان زندان با ما محترمانه رفتار می‌کنند».

بروجردی در پاسخ به این سوال که پرونده آقای ابطحی که یک روحانی است، چرا در دادگاه روحانیت مورد بررسی قرار نگرفت؟ افزود: «شاید در ارتباط با مسائل امنیتی به مسائل دادگاه انقلاب بر می‌گردد و مسائلی که مربوط به دادگاه ویژه روحانیت است مسائل عادی است، به همین دلیل ایشان در دادگاه عمومی دادگاه انقلاب پرونده‌اش بررسی شده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین