کد خبر: ۹۴۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۲
اردوغان هشدار می‏دهد؛

ترکیه در برابر جنایات اسراییل ساکت نمی‏نشیند

در صورت تداوم رفتار ناشایست اسراییل، توافقات تحت تاثیر قرار می‏گیرند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخست وزیر تركیه ضمن انتقاد جدی از جنایات اسراییل، هشدار داد که در صورت ادامه این اوضاع و همچنین تداوم رفتار ناشایست آن کشور با ترکیه، بسیاری از توافقات بین دو کشور تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. 

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر تركیه در گفت‌وگو با شبكه ماهواره‌ای ترك زبان "یورو نیوز" خاطرنشان كرد: اگر اسراییل می‌خواهد در این جهان حضور داشته باشد باید در روابط خود با كشورهای همجوار بازنگری كرده و در تعامل به كشورهای دیگر؛ از جمله تركیه كه تاریخ چندین صد ساله دارد، دقت و هوشیاری بیشتری به خرج دهد.

وی تصریح كرد: تركیه نمی تواند در قبال كشتار بی رحمانه بی‌گناهان بی تفاوت باشد و در مقابل استفاده از بمب‌های فسفری و تخریب زیر ساخت‌ها و تمامی جمادات و نباتات و نیز تبدیل نوار غزه به یك زندان علنی ساكت بنشیند.

به نوشته روزنامه الوطن، اردوغان در ادامه به رژیم صهیونیستی هشدار داد كه این اقدامات و به ویژه برخورد ناشایست و خارج از عرف دیپلماتیك معاون وزیر امور خارجه این رژیم با سفیر تركیه در تل آویو می‌تواند باعث از دست رفتن شریك ترك آن شود.

وی تاكید كرد كه در صورت تداوم فضای بی اعتمادی میان طرفین صهیونیستی و ترك احتمال دارد كه بسیاری از توافقنامه‌های فیمابین تحت تاثیر این مساله قرار گیرد.

اردوغان تاكید كرد: تبدیل ساختن نوار غزه به یك زندان علنی كه برخلاف معیارهای حقوق بشر است براجرای بسیاری از توافقنامه‌های تركیه با اسراییل تاثیر می گذارد.

رجب طیب اردوغان هم‌چنین از مخالفت نیكولا ساركوزی ، رییس‌جمهور فرانسه در زمینه پیوستن تركیه به اتحادیه اروپا انتقاد كرد.

نخست‌وزیر تركیه اظهار داشت: اتحادیه اروپا بدون تركیه هرگز كامل نخواهد بود و انگار چیزی كم دارد. پیوستن به اتحادیه اروپا از نیم قرن گذشته آرزوی كشور ما بوده است. ساركوزی بعضا مسایلی را مطرح می كند كه عقل نمی تواند آن را بپذیرد، اما به رغم تمامی مخالفت‌ها ما راه خود را ادامه خواهیم داد چراكه هنوز تمامی كشورهای عضو اتحادیه اروپا نگفته‌اند كه تركیه را نمی‌خواهند.

اردوغان افزود: انتخابات در زمان معین خود در سال آینده برگزار خواهد شد و قبل از این زمان نخواهد بود؛ چراكه مانعی برای اتمام مدت چهارساله پارلمان كنونی وجود ندارد. اردوغان از درخواست‌های احزاب سكولار و ملی‌گرا در زمینه برگزاری انتخابات در سال جاری انتقاد كرد و این درخواست‌ها را غیرواقعی و با اهداف انتخاباتی دانست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین