کد خبر: ۹۵۴۴۹
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۲

دبیر جشن تصویرسال: متاسفم که نمی‌توانیم عکس‌های انتخابات را نمایش دهیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر جشن تصویر سال با اشاره به هزینه 150 میلیون تومانی برگزاری آن، کمبود حمایت مالی را از مشکلات اساسی جشنواره عنوان کرد.

سیف الله صمدیان برگزارکننده جشن تصویر سال در نشست خبری این جشن که صبح امروز هفتم اسفند در خانه هنرمندان برگزار شد در مورد انتقادهایی که نسبت به زمان برگزاری جشنواره شد گفت: ابتدا آذر را برای جشن انتخاب کردیم که به دی ماه موکول شد اما همزمان می‌شد با جشنواره‌های فجر برای همین بار دیگر زمان جشنواره را به اسفند تغییر دادیم. از امسال هم زمان برگزاری جشنواره را از اول تا 20 اسفند سال ثابت می‌کنیم یعنی از این پس جشن تصویر سال در همین زمان برگزار می‌شود. فکر می‌کنم این ماه، زمان خوبی است برای اینکه بتوانیم جمع‌بندی تصویری یک سال را مرور کنیم.

وی یکی از مشکلات برگزارکنندگان این برنامه را به عنوان بخش خصوصی کمبود حمایت کننده‌های مالی عنوان کرد: تمام بودجه‌ای که قرار است حمایت‌کننده‌های مالی ما یعنی شرکت هاکوپیان، موزه هنرهای معاصر و شهرداری در اختیار جشنواره قرار دهند به اندازه یک سوم بودجه ما که بالغ بر 150 میلیون تومان است هم نمی‌شود.

صمدیان در انتقاد نسبت به این وضعیت ابراز داشت: شرایط فعلی از نظر اقتصادی اسفناک و غیرفرهنگی است. از یک طرف جشنواره‌ای برگزار می‌کنیم که به واسطه اعتماد و کیفیت ایجاد شده هنرمندان زیادی در آن شرکت می‌کنند ولی از سوی دیگر این کار توجیه اقتصادی ندارد و همیشه مشکل حمایت‌کننده مالی داریم. اسفناک است در کشوری که ادعای فرهنگی دارد به جای اهمیت دادن به چنین جشنوراه‌هایی ما باید دغدغه پاس کردن چک‌ و قرضهایمان را داشته باشیم.

وی همچنین در مورد نمایش ندادن عکسهای مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در این جشنواره که قرار است مهمترین رویدادهای تصویری سال را به نمایش بگذارد توضیح داد: در مورد سالی که پربارترین سال برای عکاسی خبری بود و نمی‌توانم عکسهای آن را نمایش دهم تاسف می‌خورم.

صمدیان افزود: من در فراخوان اعلام کردم که به روال گذشته قرار بود بخش ویژه عکس ما مربوط به انتخابات باشد ولی از دریافت و ارائه آنها صرف نظر کردیم.

وی در مورد حذف جایزه بخش عکاسی از ورزش محلات ابراز داشت: یکی از بخشهای عکاسی ما که در ادامه همکاری سال گذشته با سازمان ورزش شهرداری، بخش عکاسی از محلات در شهر تهران بود. امسال هم قبل از اعلام فراخوان با سازمان ورزش شهرداری تماس گرفتیم و با موافقت آن‌ها فراخوان سومین دوره این بخش را در کنار جشن تصویر سال، اعلام کردیم. متاسفانه بعد از انتشار فراخوان و دریافت آثار متعدد،سازمان ورزش شهرداری تهران در کمال ناباوری انصراف داد و ما طبیعتا جوابگوی تعداد زیادی از عکاسان که با علم به مندرجات فراخوان و آگاهی از جوایز نقدی، شرکت کرده بودند، نبودیم.

به گفته وی تا کنون جواب قانع‌کننده‌ای برای اعلام انصراف این سازمان در همکاری با جشن تصویر سال عنوان نشده اما آثار مناسب این بخش بدون دریافت جایزه به نمایش گذاشته می‌شود.

وی همچنین یکی از تفاوتهای جشنواره امسال با دوره‌های قبل را استفاده از کاغذ آلمانی خاصی برای چاپ آثار برشمرد و در مورد طراحی پوستر جشنواره توضیح داد: امسال هفتمین دوره جشنواره بود و از ابتدا فکر می‌کردیم تنها ایده‌ای که می‌تواند برای طراحی پوستر بکار گرفته شود بکارگیری اسامی خود هنرمندان است. ایده اصلی آنهم به عباس کیارستمی برمی‌گشت. یکروز به من گفت که چه طرحی برای پوستر دارم و منهم پاسخ دادم می‌خواهیم از نظر گرافیستها و کاریکاتوریستها برای طراحی پوستر استفاده کنیم. کیارستمی گفت که چون هفتمین دوره جشنواره است و هفت هم عدد مقدسی از همین نکته استفاده کنید.

صمدیان در مورد جزئیات بیشتر طراحی این پوستر گفت: کیارستمی گفت که می‌توانیم هفت پله روی به آسمان را با اسامی هنرمندان طراحی کنیم و ما هم از این ایده خوشمان آمد. بنابراین ایده اصلی پوستر متعلق به کیارستمی است اما یحیی پاکدل آن را اجرا کرد. در قسمت بالایی پوستر نیز از این بیت مولانا که "ما زبالاییم و بالا می‌رویم" را استفاده کردیم.

هفتمین جشن تصویر سال فردا هشتم اسفند با نمایش حدود 800 اثر در خانه هنرمندان آغاز به کار می‌کند. در قسمت فیلم 124 نفر در بخش جوانان زیر 25 سال و 286 نفر در بخش آزاد شرکت کردند که در نهایت 255 فیم از 233 نفر به جشنواره راه یافته است. در بخش عکاسی هم از مجموعه 1673 نفر 318 نفر در بخش آزاد و 164 نفر در بخش جوانان آثارشان به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین 1276 اثر در بخش گرافیک و کاریکاتور از 269 هنرمند در دو بخش آزاد و جوان به دبیرخانه ارسال شده بود که در نهایت 60 اثر از 60 هنرمندان به معرض دید عموم گذاشته می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین