کد خبر: ۹۸۷۰۷
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۷
درخواست رئیس اتحادیه کانون های وکلای دادگستری سراسر ایران از رئیس قوه قضائیه:

آئین نامه جدید لایحه استقلال کانون وکلا را باطل کنید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-عبدالله خاتمی فر: بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) به نمایندگی از تمام کانون های وکلای ایران و اعضای آن‌ها از رئیس قوه قضائیه خواست که آئین‌نامه جدید لایحه استقلال کانون وکلا را باطل کند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران که در نشست خبری چهاردهمین همایش کانون های وکلای ایران - که در تهران به میزبانی کانون وکلای مرکز برگزار خواهد شد- سخن می‌گفت با تاکید بر این‌که بسیاری از مفاد آئین‌نامه مذکور که مصوب رئیس سابق قوه قضائیه است خلاف قانون اساسی، قانون عادی و آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری است افزود: " بنده و آقای جندقی رئیس کانون وکلای مرکز به نمایندگی از کانون های وکلا دادخواستی برای ابطال آئین نامه تقدیم کردیم که پس از ماه‌ها هنوز درباره آن تصمیم گرفته نشده است. هر چند حسب اطلاع نظر کمیسیون تخصصی دیوان عدالت اداری هم با خواسته ما تطابق دارد."

کشاورز با اشاره به سخنان سخنگوی شورای نگهبان که از استفساریه دیوان عدالت اداری درباره یکی از آئین‌نامه‌های قوه قضائیه درباره الزام به داشتن وکیل دادگستری برای طرح دعوی خبر داده بود همین خبر را موید صلاحیت دیوان عدالت‌ اداری برای رسیدگی به دادخواست ابطال آئین‌نامه قانون استقلال دانست و گفت: "در صورت عدم ابطال آئین‌نامه تعلیق شده مذکور که مدت تعلیق آن پایان تیرماه امسال است مشکلاتی ایجاد خواهد شد. زیرا کانون‌های وکلا با پای‌بندی به قانون سال گذشته هم اعلام کردند که این آئین‌نامه قابل اجرا نیست و تصویب و تدوین آن نیز مطابق قانون نبوده است."

رئیس اسکودا از برگزاری همایش وکالت در هزاره سوم همزمان با جشن استقلال کانون های وکلا در اسفند ماه خبر داد و با بیان این‌که این همایش به پیشنهاد کانون وکلای کرمانشاه و با ابتکار کانون‌وکلای مرکز و اتحادیه کانون‌های وکلا برگزار خواهد شد افزود:" این همایش که مقدمات آن با کار دقیق و علمی انجام می‌شود باعث شناساندن کانون‌های وکلا و خدمات آن‌ها می‌شود که مستلزم همکاری و یاری رسانه‌های جمعی است."

کشاورز در پاسخ به این پرسش که آیا اتحادیه کانون‌های وکلا علیه کسانی که در رسانه‌ها و تریبون های رسمی ادعاها و تهمت‌هایی را مطرح می‌کنند شکایت یا اقدام قضایی می‌کند پاسخ گفت: "ما کوشش می‌کنیم همچون گذشته با اطلاع رسانی و روشنگری اذهان عمومی و کسانی که چنین سخنانی را بیان می‌کنند پاسخ لازم را بگوئیم. اما اگر کسانی با سوء نیت یا درباره اساس استقلال کانون‌های وکلا و اصول مبنایی وکالت اظهار یا اقدام خلاف واقع مطرح کنند با ابزار قانون مقابله می‌کنیم."

کشاورز با اشاره به این سخن یک قاضی برجسته انگلیسی که آن‌ها که وکلا را خلافکار می‌نامند خود را در موقعیت شیاد و متخلف می پندارند تصریح کرد: " در اجرای مصوبه شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با ارسال نامه‌ای به ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما آمادگی کانون های وکلا را برای بررسی فیلمنامه‌ها و تدوین برنامه‌های حقوقی، امور مربوط به حق دفاع و وکلا اعلام کردیم. علاوه بر این با تاکید بر امکان همکاری وکلا برای آموزش همگانی حقوق در رسانه ملی، نامه‌هایی هم در این باره به آموزش و پرورش نوشته‌ایم تا آموزش حقوق در دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها انجام شود".

وی همچنین با انتقاد از ادعاهای مربوط به حق‌الوکاله‌های کلان منشاء این اظهارات را ناآگاهی یا اغراض خاص دانست و ریشه آن را در خارج از کانون‌های وکلا و وکلای مدافع ذکر کرد.

همچنین در این نشست رسانه ای محمد جندقی کرمانی پور رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این‌که بروز مشکلات فراوان برای وکلا در سال جاری قابل پیش بینی است ابراز امیدواری کرد تا با تدبیر مدیران کانون‌های وکلا و دوراندیشی مسوولان قوه قضائیه مشکلات رفع شود.

جندقی با تاکید بر هدف کانون‌های وکلا برای بالابردن شان وکلا از شایعه پراکنی علیه وکلا درباره پرونده‌های زمین به شدت انتقاد کرد و گفت:" صادرکننده رای و تصمیم قضایی قاضی است و وکیل بدون روش و ابزار قانونی نمی‌تواند بر صدور رای تاثیر گذارد".

رئیس کانون وکلای مرکز با انتقاد از افزایش 20 تا 100 برابری برخی هزینه‌های رسمی خدمات قضایی افزود:" معیار افزایش این تعرفه‌ها چیست؟ رئیس بانک مرکزی تورم سال گذشته را حدود 11درصد اعلام کرده است. با این وصف چگونه چنین هزینه‌هایی به مردم تحمیل می شود؟"

جندقی با بیان اینکه شمار کارآموزان وکالت در کمیسیونی که مدیران قوه قضائیه اکثریت دارند تعیین می‌شود گفت:" تعداد زیاد وکلا و کارآموزان که مشاوران قوه قضائیه هم افزوده شده‌اند باعث بیکاری و کاهش چشمگیر درآمد وکلا و کارآموزان شده است به گونه‌ای که تعداد وکلا با کسانی که نیازمند وکیل هستند تناسب ندارد. گرچه رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی باید برای گسترش فرهنگ مراجعه به وکیل همکاری کنند."

در ادامه این نشست نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با تاکید بر نقش رسانه‌های مستقل در دفاع از کانون‌های وکلا به عنوان نهادهای مدنی دیرپا گفت:" استقلال واقعی یک کشور وابسته به استقلال دستگاه قضایی است و استقلال قوه قضائیه وابسته به استتقلال کانون وکلاست. همچنان که وکیل مستقل در کانون وکلای مستقل پرورش می‌یابد."

دکتر علی مندنی پور از ضعف اطلاع رسانی خدمات و فعالیت‌های وکلا انتقاد کرد و با تاکید بر همکاری رسانه‌ها در بازتاب فعالیت‌های کانون‌های وکلا افزود:" شما نمایندگان رسانه‌های جمعی با مراجعه به شهروندانی که به دادسرا و دادگاه مراجعه می‌‌کنند مشکلات آن‌ها را بپرسید تا بدانید چقدر فرهنگ مراجعه به وکیل ترویج می‌شود و وضعیت مالی وکلا چگونه است."

چهاردهمین همایش کانون‌های وکلای دادگستری سراسر ایران در روزهای 29 و 30 اردیبهشت در محل هتل همای تهران به میزبانی کانون وکلای مرکز برگزار می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین