کد خبر: ۱۳۰۱۷۱
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۵

لاریجانی: نفی اصلاح‌طلبان، نفی واقعیت است

مهدوی کنی و یزدی، محوریت اصولگرایان را پذیرفته‌اند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مجلس شورای اسلامی، حضور جریان اصلاحات در انتخابات پیش رو را منوط به نوع رفتار افراد منتسب به این جریان دانست و با تاکید به اینکه هیچ دلیلی وجود ندارد که اصولگرایان وجود جریان اصلاح‌طلب را در انتخابات پیش‌رو نفی کرده و نادیده بگیرند گفت: نفی اصلاح‌طلبان نفی واقعیت است. 

به گزارش آفتاب، علی لاریجانی در گفت‌وگویی با ایسنا، افزود: البته ممکن است برخی در جریان اصولگرا، بگویند ما اصلاح‌طلبان را قبول نداریم که آن بحث دیگری است اما این جریان در واقعیت وجود دارد که البته نحوه حضورشان در صحنه انتخابات آینده بستگی به رفتارهایشان دارد. 

هیچ دلیلی ندارد اصولگرایان، وجود اصلاح‌طلبان را نفی کنند 

رییس قوه مقننه، با یادآوری اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون، همواره دو جریان چپ و راست در صحنه سیاسی کشور حضور داشتند عنوان کرد: البته در ابتدا، چپ گرایی بیشتر بر مبانی اقتصادی استوار بود، اما بعدها شاخه سیاسی پیدا کرد و چند سال بعد در زمان دوم خرداد، نظریه‌پردازی‌های حکومتی هم از درون آن درآمد. 

لاریجانی، با تاکید به اینکه توان عرض اندام اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو بستگی به رفتار سیاسی‌شان دارد گفت: اگر اصلاح‌طلبان بخواهند در انتخابات مجلس نهم در صحنه حضور داشته باشند، باید تجربه گذشته هم برای آنها و البته برای همه درس‌آموز باشد. 

لاریجانی، با تاکید به اینکه رقابت سیاسی در داخل باید دارای یک مدل مشخص باشد ادامه داد: این‌که یک شخص یا جریانی در داخل نظام پیروز شود اما بخواهد علیه نظام کار کند، اصلا پذیرفتنی نیست و حتما در اینصورت یک حرکت ناشیانه انجام داده است، که البته در دوره‌های مختلف این موضوع را ما شاهد بودیم که این نشان از یک ناپختگی سیاسی دارد. 

لاریجانی ادامه داد: اگر شخص یا جریانی می‌خواهد در داخل نظام فعالیت کند، باید چارچوب‌های قانون اساسی را رعایت کند که آن زمان می‌توان گفت که این جریان قصد دارد یک رقابت سالم داشته باشد. 

بدون مصلحت‌اندیشی نمی‌شود حرکت کرد 

رییس مجلس شورای اسلامی، در بخش دیگری از این گفت وگو درباره طرح برخی مباحث مبنی بر اینکه مجلس هشتم در بسیاری موارد بدلیل رودربایستی‌های سیاسی،‌ نظارت خود را آنطور که باید در قبال دستگاه‌های مختلف اعمال نکرده است گفت: البته همه مسائل رودربایستی سیاسی نیست؛ باید بین مصلحت‌اندیشی با رودربایستی سیاسی تفکیک قائل شد، رودربایستی یعنی فرد یک حقیقتی را می‌بیند اما به خاطر عدم جسارت و شجاعت لازم و یا این‌که می‌خواهد رفاقت کند، حقیقت را کنار بگذارد.
مجلس هشتم در مواردی مصلحت‌اندیشی کرد 

وی با اعتقاد به اینکه مصلحت‌اندیشی‌ها همیشه وجود دارد و نمی‌شود بدون مصلحت‌اندیشی حرکت کرد افزود: در مجلس هشتم که مجلس نسبتا معتدلی بود، در بسیاری جاها شاخص‌های نظارتی مجلس قوی عمل کرد، مثلا گزارشات اخیر کمیسیون اصل 90 و ماده 233 آیین نامه‌ و یا گزارشات دیوان محاسبات، نشان می‌دهد که مجلس در نظارت جدی است البته این نظارت همه وجوه را تاکنون در برنگرفته است و مجلس هشتم یک جاهایی مصلحت‌اندیشی هم کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این مصلحت‌اندیشی ممکن است گاهی از بدنه مجلس باشد و گاهی از خارج آن ادامه داد: مثلا ممکن است زمانی یک مصلحتی را به مجلس گوشزد کنند و مجلس هم باید به عنوان یک قوه زیر نظر رهبری به آن توجه کند. 

لاریجانی گفت: من خوشحالم که نمایندگان تاکنون به این قضیه توجه کرده‌اند، البته گاهی هم ممکن است خود مجلس به این نتیجه برسد که در شرایط فعلی مصلحت نیست یک اقدامی صورت بگیرد لذا آن را به تاخیر بیاندازد و یا به شیوه‌ی دیگری با آن برخورد کند؛ یعنی تاکنون هم یک زمان‌هایی مجلس از ابزارهای نظارتی خود استفاده کرده است و هم یک جاهایی هم مصلحت‌اندیشی کرده است. 

رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: در کل،‌ رودربایستی سیاسی در مجلس هشتم به این معنا که یک حقیقتی به خاطر عدم شجاعت و جسارت فدا شود یا وجود نداشته یا حداقل من ندیده‌ام. 

مهدوی کنی ویزدی، محوریت اصول‌گرایان را پذیرفته‌اند 

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس، درباره بهترین مدل و استراتژی اصولگرایان برای رسیدن به وحدت گفت: فی‌الحال راهی که آیات عظام مهدوی کنی و یزدی دنبال می‌کنند راه نسبتا واقعی و خوبی است،این دو بزرگوار محوریت اصولگرایان برای انتخابات را برای ایجاد همگرایی بین جریانات مختلف اصولگرا پذیرفته‌اند. 

وی با تاکید به اینکه مهم این است که یک مدل موفقی خلق شود در عین حال گفت: اصل این‌ که این دو روحانی بزرگوار، محور باشند تصمیم خوبی است. 

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس، درخصوص احتمال ورود مهدوی کنی و یزدی در کمیته سه نفره وحدت اصولگرایان گفت: اصلا بحث مهم، ورود این دو شخصیت در آن کمیته سه نفره نیست مهم اینست که راس هدایت اصول به عهده‌ی مهدوی کنی و یزدی است و البته بهترین مدل رسیدن به وحدت باید طراحی شود. 

لاریجانی گفت: مهم این است که راهبری کار در دست این دو روحانی است، به نظر من فعلا فکر واقعی همین است اما این‌که آیا بهترین مدل باشد مساله‌ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد، فکر می‌کنم اگر اصولگرایان بر همین مبنا و با سعه صدر حرکت کنند و یک مقدار از مسیر، شناخت درست تری داشته باشند، امید نجات و پیروزی برایشان وجود دارد. 

عملکرد برخی تندروها در بین اصولگرایان، می‌تواند ضرر بزند 

رییس مجلس شورای اسلامی، در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا، با اشاره به وجود برخی افراد و طیف‌های تندرو در بین جریان اصولگرایان،‌ با اعتقاد به اینکه اگر این افراد به شاخص‌ها توجه نکنند و بین مسائل اصلی و فرعی تفکیک صورت نگیرد و مسائل ریشه‌ای را از مسائل حاشیه‌ای جدا نکنند قطعا اصولگرایان ضرر می‌ کنند. 

وی با اشاره به اینکه در جریان اصولگرا، هم اکنون چنین تندروهایی وجود دارند و البته همیشه هم در صحنه‌ی سیاسی کشور وجود داشته‌اند ادامه داد: البته همه جریانات خود را واقعی می‌دانند و هیچ‌کس نمی‌گویند من تندرو هستم، چراکه یک تعریف روشنی هم در این امور وجود ندارد؛ آن‌چه مهم است این است که ما روی مبانی درستی کارمان را در افعال سیاسی سامان دهیم. 

مسوولان باید با سعه‌صدر، افکار مختلف را هضم کنند 

لاریجانی، گفت: آن‌چه از نصوص اسلامی برمی‌آید این است که یک حرکت مسلکی باید چند ویژگی داشته باشد، نخست اینکه روی مبانی نظری این مسلک و مسائل اصلی پافشاری شود، مثلا در اصل اسلام با قرائت درست آن یا در داشتن تئوری حکومت اسلامی؛ چون این موارد اصل تفکیک بین گروه اصولگرایان با سایر گروه‌ها است و یا مساله‌ی ولایت فقیه که امری شاخص و مبنایی است. 

رییس مجلس شورای اسلامی، با تاکید به اینکه طبق احادیث ائمه،‌ مسوولان باید سعه صدر داشته باشند و افکار مختلف را هضم کنند گفت: البته جریانات سیاسی نیز باید به همین شکل عمل کنند، یعنی در جریانات سیاسی هم باید بین امور ریشه‌ای و امور تاکتیکی همیشه تفاوت قائل باشیم؛ آن‌چه اهمیت دارد امور ریشه‌ای است که یک مسلک را نشان می‌دهد. 

استدلال‌های غیرمنطقی هم باید گوشی برای شنیدن داشته باشند 

رییس مجلس گفت: افرادی که در امور مختلف نظرات متفاوتی دارند حتی گاهی ممکن است اشتباه هم بکنند مثل مباحثی که اخیرا در مجلس هم اتفاق افتاده بود، ممکن است افراد در استدلال‌هایشان اشتباه هم بکنند و در مسائل سیاسی نظراتشان منطقی هم نباشد، حتی یک نفر ممکن است استدلال غیرمنطقی هم داشته باشد اما باید بتواند حرف غیرمنطقی خود را بزند و دیگران هم جواب دهند که این نکته‌ی ظریفی است. 

لاریجانی اظهار داشت: البته دلیل ندارد که همه افراد و شاخ و برگ‌های یک جریان که قرار است صحیح عمل کند، حرف‌هایشان منطقی و صحیح باشد.
به گفته‌ی رییس مجلس شورای اسلامی،‌ امروز با رصد صحنه سیاسی مشخص است که گاهی بین مسائل ریشه‌ای و مبنایی و مسائل حاشیه‌ای خلط می‌شود که این همان نقطه‌ عدول از روش معقول و سنت حسنه فکر اسلامی است. 

گفت‌وگو : مریم مهرگان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
0
همیشه نزدیک انتخابات این حرفهای عوام فریبانه شروع میشه و همیشه هم عوام فریب میخورند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
0
ظاهرا براي انتخابات آتي نياز به هيزم !!! احساس شده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
0
نزدیک انتخابات شد و اصلاح طلبان هم وارد کشتی نظام شدند!! واقعا که مردم رو چی فرض کردند؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
0
این آقای دکتر هم خوب هم به نعل میزند وهم به میخ.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
0
آقا انتخابات چند وقت ديگه است ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
0
ديگه موقع انتخاباتو از اين حرفها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
0
به فرموده ايشون "مسوولان باید با سعه‌صدر، افکار مختلف را هضم کنند " باعث انبساط خاطر شد ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
0
باز اصلاح طلبان مورد مصرف پیدا کردند دکتر؟؟؟؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
0
0
اصلاح طلبان را فقط برای گرم کردن تنور انتخابات می خواهند و بس.. رای مردم زینتی است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین