کد خبر: ۱۴۸۶۱۳
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۴
وزیر نیرو در دیدار با وزیر برق عراق مطرح کرد:

طلب 500 میلیون دلاری ایران از عراق برای صادرات برق

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر نیرو در دیدار با وزیر برق عراق با اشاره به مذاکراتی که پیش از این با وزرای برق عراق صورت گرفته بود، گفت: می توان از مهمترین توافقات قبلی را وصل کردن خط کرخه- العماره دانست که می توان گفت ظرفیت صادرات برق کشورمان به 1200 مگاوات رسیده است. 

مجيد نامجو افزود: تاکنون همکاری های خوبی در بخش صادرات برق به عراق صورت گرفته که در این راستا دو کشور لبنان و سوریه نیز وارد کار شده و موافقت نامه 4 جانبه ای در این زمینه امضا شده است تا برق ایران به لبنان برسد.

وی با اشاره به تاکیدات وزیر برق عراق به سرعت دهی در همکاری های دوجانبه و رفع مشکلات سیاسی پیش رو گفت: آنچه که طرف عراقی از ما انتظار دارد این است که به دلیل برخی مشکلاتی که این کشور در تامین برق در فصل تابستان دارد ما به این کشور برق صادر کنیم و در فصل تابستان آنها را حمایت کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت 1200 مگاواتی صادرات برق ایران تاکید کرد: انتظار داریم با ساخت نیروگاه های جدید و به نتیجه رسیدن آن ظرفیت کافی برای برق رسانی به عراق به ویژه در فصل تابستان دچار مشکل نشویم.

نامجو تاکید کرد: گفتگو هایی برای صادرات برق صورت گرفته که قطعا ایران تلاش خود را برای تسریع در روند برق رسانی انجام خواهد داد.

وزیر نیرو با اشاره به علاقه مندی طرف عراقی برای بازدید از فناوری های برقی ایران گفت: برق رسانی ایران به عراق می تواند نقطه عطفی بر روابط اقتصادی دو کشور بوده و در نهایت باعث اشتراک بخش خصوصی ایران و عراق شود.

نامجو با بیان اینکه اخیرا عراقی ها نیروگاه هایی از کشور آلمان خریدند، گفت: این نیروگاه ها تاکنون به بهره برداری نرسیده که ایران آمادگی لازم برای به مدار رساندن نیروگاه های مربوطه را دارد؛ چراکه می تواند با برنامه ریزی لازم از توانمندی شرکت هایی همچون مپنا استفاده کند.

وی ادامه داد: نیروگاه صدر عراق یکی از این موارد بود که با رسیدن سوخت به آن تحویل عراقی داده شد.

نامجو با بیان اینکه نیروگاه هایی در کشور ایجاد شده که می توان از توانایی آن برای صادرات برق به سایر کشورها استفاده کرد، گفت: دیداری که امروز با وزیر برق عراق داشتم موافقت نامه ای در پی دارد که در حال حاضر تیم کارشناسی عراق در حال بررسی این موافقت نامه است تا اختلاف نظرهای احتمالی رد شود و موافقت نامه به امضا برسد.

وی تاکید کرد: درخواست عراقی ها از ما این است که بتوانیم تا دو سال آینده نیاز به برق این کشور را برآورده کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت های ایران در صدور برق گفت: طرف عراقی درخواست حداکثری برای دریافت برق ایران را دارد.

وزیر نیرو به مطالبات برقی ایران از عراق اشاره کرد و گفت: در مجموع 500 میلیون دلار برای صادرات برق به عراق طلبکاریم که این میزان در مدت حدود 3 سال انباشت شده است که در دیدار امروز از طرف عراقی خواستیم تا راه های مختلفی برای تسریع در پرداخت این میزان در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: در مجموع 50 تا 60 میلیون دلار در ماه برای صادرات برق به عراق طلبکار می شویم که در حال حاضر طریق به پرداخت آن چندان مناسب نیست و درخواست تسریع در این پرداختی ها را داریم.

به گزارش ایلنا، نامجو با بیان اینکه برنامه های عراق در زمینه برق روبه رشد و توسعه است گفت: ایران بازار خوبی در منطقه در اختیار دارد و می تواند برای رسیدن برق به سوریه و لبنان کشور واسط باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین