کد خبر: ۸۸۶۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۳
در دانشگاه چمران اهواز مطرح شد؛

کروبی: مصباح می‌گفت هرکس قیام کند گردن‌اش زده می‌شود

باید انجمن‌های اسلامی را تقویت و احیا کنیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهدی کروبی کاندیدای دهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری امروز سه شنبه به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه چمران اهواز در جمع دانشجویان این دانشگاه حاضر شد و پاسخگوی سئوالات آنان بود.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، کروبی در جمع پرشور دانشجویان شهید چمران، مشکلات کشور را زیاد دانست و گفت: «بدون مبالغه اکنون کشور با مشکلات جدی و متنوعی دست به گریبان است. شما خوب می‌دانید که در همین استان خوزستان چند هزار نفر بیکار شده اند و یا در آستانه بیکاری هستند. یعنی طی این سال ها نه تنها نرخ بیکاری کاهش نیافته است، بلکه روند صعودی هم داشته است». 

وی کمبود آب را یکی از مشکلات جدی استان خوزستان اشاره کرد و گفت: «جنگ هشت ساله و دفاع مقدس موجب شد تا خوزستان دچار آسیب عمیق شود که باید عوارض آن از چهره استان زدوده شود».

کروبی در بخش دیگری از سخنان خود سیاست خارجی دولت نهم را ناکارآمد و زیانبار خواند و گفت: «اظهارات نسنجیده موجب دشمن سازی و دشمن تراشی در صحنه بین‌الملل شده است». 

مهدی کروبی در ادامه به برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان اشاره کرد و گفت: «حتی اگر دانشجویی اشتباهی انجام دهد، نباید با آینده سازان کشور اینگونه برخورد شود». 

رییس مجلس ششم با تاکید بر این نکته که ممانعت از تحصیل دانشجویان امری اشتباه است گفت: «حکم تعلیق و ستاره‌دار کردن دانشجویان اقدامی ناپسند است. ممکن است گاهی دانشجویی حرفی زده باشد که به زعم گروهی ناپسند باشد، اما مسئولان حق ندارند آینده آن دانشجو را خراب کنند».

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، خطاب به حامیان دولت گفت: «شما هم به تبلیغ کاندیدای خود بپردازید. از توزیع سیب زمینی گرفته تا توزیع پول هم که انجام می‌دهید، اما بدانید که رقابت جدی است و علاوه بر من عده‌ای دیگر هم با هدف تغییر به صحنه آمده‌اند».

کروبی تاکید کرد می‌خواهیم با اندیشه امام با آن نگاهی که به جمهوریت و اسلامیت داشته‌اند، در داخل کشور و صحنه‌های جهان حضوری تعامل گرایانه داشته باشیم.

وی خطاب به دانشجویان گفت: «با عدم حضور مردم در پای صندوق‌های رای این وضعیت چهار سال دیگر هم ادامه یابد، اما هرکس خواستار تغییر سرنوشت کشور است و باید در انتخابات حضوری جدی داشته باشد». 

در ادامه حضور کروبی در دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشجویان به طرح سئوالات خود با وی پرداختند. 

کروبی در ابتدا و در پاسخ به سئوال دانشجویی درخصوص فعالیت انجمن های اسلامی دانشجویان گفت: «باید سعی کنیم تا انجمن‌های اسلامی را تقویت و احیا کنیم و طبیعی است که همه تشکل‌های دانشجویی نیز باید در چارچوب‌های قانونی فعالیت کنند».
 
مهدی کروبی تاکید کرد انجمن های اسلامی دانشجویان خیرات و برکات زیادی داشته است.

سهمیه بندی جنسیتی، موضوع سوال دیگری بود که کروبی در برابر آن گفت: «اینکه دختران بهتر درس می‌خوانند، چه ایرادی دارد».
 
وی در ادامه تاکید کرد: «تبعیض در تحصیل معنا ندارد و همگان باید حق تحصیل بر اساس شایستگی داشته باشند و بحث سهمیه بندی جنسیتی و بومی گزینی دانشجو، اشتباه است».

حکم حکومتی موضوع سئوال دانشجوی دیگری بود که رئیس مجلس ششم درخصوص آن گفت: «کشور قانون دارد و همه چیز باید براساس و روال قانون طی شود. حکم حکومتی هم از مواردی برای گشوده شدن گره‌هاست و باید به این نکته توجه داشته باشید که معمولا این دولت‌ها هستند که از رهبری تقاضای حکم حکومتی می‌کنند، مثل ماجرای برگزاری انتخابات مجلس ششم که شورای نگهبان نمی‌خواست نتایج آن را اعلام کند یا ماجرای تایید صلاحیت آقای معین و مهرعلیزاده و یا جلوگیری از استیضاح آقای حاجی».

کروبی در ادامه اظهار داشت: «دولت‌ها باید به سمتی بروند که کارهای خود را بتوانند در چارچوب قانون انجام دهند و برای انجام امور خود نیاز به حکم حکومتی نداشته باشند».

یکی دیگر از دانشجویان علت دیدار کروبی با خواننده‌های رپ را پرسید، که وی در پاسخ گفت: «یکی از ویژگی‌های زندگی من این است که نگذاشتم کانالیزه شوم و با اقشار مختلف دیدارهایی داشته‌ام. در ضمن موسم انتخابات است و گروه‌های مختلفی با من دیدار و پیشنهادها و انتقاداتشان را با من مطرح می‌کنند این گروه‌ها نیز با من در این راستا دیداری داشتند و اتفاقا آهنگی هم برایم نخواندند».

دانشجوی دیگری در مورد احتمال دخالت سپاه و بسیج در انتخابات آینده جویا شد که شیخ اصلاحات در پاسخ با بیان اینکه بسیج و سپاه هر دو عزیز هستند، گفت: «آنها حق دارند به طور خصوصی نسبت به نامزدی نظر مثبت داشته باشند، اما به دلیل اینکه فرماندهی بسیج در دست نظامیان است، حمایت تشکیلاتی شان از یک فرد در انتخابات خلاف وصیت امام است».

انتقاد حمایت خاتمی از کروبی و ارائه نتایج نظرسنجی‌هایی مبنی بر پیشی گرفتن میرحسین از کروبی عنوان سئوالی بود که کروبی در توزیع آن گفت: «همه امروز چند صدایی در جامعه را قبول کرده‌ایم و صحبت کردن از کنار کشیدن کاندیدایی از کاندیدای دیگر حرف صحیحی نیست. آقای خاتمی هم حق دارند که از هرکس که تمایل دارند حمایت کنند. این از ویژگی‌های جامعه مدنی و آزاد است».

کروبی در ادامه تاکید کرد: «این نظرسنجی‌ها را قبول ندارم و بیشتر نظرسازی هستند و اعتقادی ندارم».

مهدی کروبی در خصوص اعلام حمایت عبدالکریم سروش از خود گفت: «من این چند روز در سفر بودم و هنوز فرصت آن را پیدا نکردم که به طور دقیق سخنان ایشان را مطالعه کنم ولی به طور شفاهی برخی از سخنان ایشان را شنیده‌ام. هرکس که از من حمایت کند، از او تشکر می‌کنم. به خصوص آقای سروش که شخصیتی علمی و آگاه است. گرچه اندیشه من و آقای سروش در برخی جاها متفاوت است و مرزبندی دارد، اما در صحنه انتخابات معمولا فعالان و مردم ارزیابی می‌کنند و کاندیدایی را که احساس می‌کنند مفیدتر است، انتخاب می‌کنند و این نه برای آن فرد، بلکه برای بهبود وضعیت کشور است».

نماینده دانشجویان عرب دانشگاه چمران نیز در ابتدا با زبان عربی ورود کروبی به شهر اهواز و دانشگاه چمران را خیرمقدم گفت و سپس از اینکه به ادعای این دانشجو، اعراب که شهروندان درجه دو و سه هستند، انتقاد کرد و از کروبی پرسید که منظور شما از حکمرانی محلی در بیانیه قومیتی تان چیست. کروبی نیز در پاسخ گفت: «این سرزمین متعلق به همه اقوام و ایرانیان است و این ملت در کناره هم رنج‌ها و شیرینی‌ها را با هم تقسیم کرده‌اند و خون کرد و ترک و لر و بلوچ و خراسانیست که در خوزستان ریخته شد تا کشور آزاد و مستقل بماند».

وی در ادامه افزود: «بیانیه اقوام من در چارچوب قانون اساسی و قطعا باید در مدیریت‌های محلی نیروهای بومی هم حضور داشته باشند».
 
وی تاکید کرد باید به سمتی پیش برویم که به جای فضای امنیتی، فضایی صمیمی را ایجاد کنیم و تفکر و اندیشه امام و رهبری نیز همین است.

یکی از دانشجویان گفت: «در جایی خوانده‌ام که ما نامه امام را نزد آقای مصباح یزدی بردید تا ایشان آن را امضا کند اما ایشان امام را فردی تندرو خطاب کرد». کروبی گفت: «این خاطره مربوط به آقای توسلی است. در ضمن من به یاد دارم سال 52 زمانی که با آقای هاشمی رفسنجانی بود، از ایشان سراغ آقای مصباح را گرفتم و گفتم با آنکه آقای مصباح در چند سال قبل از امام حمایت می‌کردند، اما اکنون از ایشان خبری نیست که آقای هاشمی در پاسخ گفت نظر ایشان تغییر یافته و معتقد است که در غیبت امام زمان هرکس قیام کند، گردن او زده می‌شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۳
1
0
آقای کروبی بیشتر به درد .....سائیدن می خورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۴
0
1
پس مصباح انروزها هم ... بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۴
0
1
کروبی دمت گرم بازم از مصباح بگو
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین