کد خبر: ۱۶۵۰۸۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۲
مهمترین اخبار روزنامه های دنیا درباره ایران

جلیلی و اشتون با یکدیگر گفت و گو می کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هرچند یکی از مهمترین وقایع روز گذشته، برگزاری مذاکرات هسته ای میان علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و «هلگا اشمید»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود، اما اخبار منعکس شده از این دیدار، در حدی نبود که انتظار می رفت. اغلب روزنامه ها و سایت های خبری بین المللی در مطالب خود تنها به انتشار کلیاتی درباره دورهای پیشین مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 و گمانه زنی درباره چشم انداز ادامه مذاکرات پرداختند. گفته می شود دلیل این امر، حضور نداشتن خبرنگاران در محل و منتشر نشدن جزئیات مذاکرات از سوی خود دو طرف است.

در این میان، تنها روزنامه «وال استریت ژورنال» در اولین ساعات بامداد امروز خبری را درباره این نشست منتشر کرده و نوشته پس از پایان گفت و گوهای باقری و اشمید، دو طرف توافق کردند تا در مرحله بعدی، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر تماس گرفته و گفت و گو کنند. به نوشته این روزنامه، تماس مذکور به صورت تلفنی خواهد بود و هنوز هیچ تاریخی برای ادامه مذاکرات در سطح عالی تعیین نشده است.

اما مقارن با برگزاری بازی های المپیک 2012 در لندن، اخبار و نیز شایعات مختلفی درباره ورزشکاران ایرانی حاضر در این مسابقات منتشر می شود. در این میان، روز گذشته این شایعه از سوی برخی رسانه های اسرائیلی منتشر شد که ورزشکاران ایرانی، این بار در رقابت با ورزشکاران اسرائیلی نیز حاضر خواهند شد. با این حال، با تکذیب این شایعه از سوی رسانه های رسمی و نیمه رسمی ایران، روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نیز امروز خبر تکذیب آن را منتشر کرده است. این روزنامه در مطلب خود، ضمن بیان مباحث روز گذشته پیرامون این موضوع، اشاره گذرایی به سابقه آن نیز داشته است.

یکی دیگر از اخباری که از روز گذشته تاکنون بازتاب کم و بیش گسترده ای در میان مطبوعات جهان داشته، خبر ساخت اولین کشتی نفتکش ایرانی است. خبرگزاری «رویترز» با انتشار این خبر، اشاره کرده که نخستین نفتکش «افراماکس» ساخت ایران، به سفارش ونزوئلا ساخته شده است. در این مطلب همچنین به اظهارات مهدی اعتصام، مدیر عامل کارخانه کشتی سازی «صدرا» اشاره شده که گفته بود: «ساخت کشتی افراماکس اولین فعالیت کشتی سازی تجاری ایران است و ما باید از طریق جذب مشتریان بیشتر، به این کار ادامه دهیم».

روزنامه «نیشن» پاکستان نیز همین خبر را از رویترز نقل کرده است.

اظهارات روز گذشته سردار سید مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح کشور درباره سوریه نیز از دیگر موارد مورد توجه رسانه ها بوده است. سردار جزایری روز گذشته طی سخنانی اشاره کرده بود که هنوز هیچ‌یک از دوستان سوریه و جبهه بزرگ مقاومت وارد عرصه نشده‌اند و چنانچه این اتفاق روی دهد، ضربات قاطعی به جبهه دشمن و به‌خصوص عرب‌های منفور وارد خواهد شد. وی همچنین گفته بود: «این که در خبرها آمده است مردم سوریه از دشمنان خود انتقام خواهند گرفت یک حقیقت است و مردم سوریه به شدت از دولت‌های شرور آمریکا، ترکیه، قطر، عربستان و سایر هم‌پیمانان تروریست‌ها عصبانی و خشمگین هستند».

به گزارش تابناک،روزنامه «تودی زمان» ترکیه از جمله مطبوعاتی است که این سخنان را بازتاب داده و به طور خاص، توجه خود را بر بخش هایی از اظهارات سردار جزایری قرار داده که به ترکیه ارتباط می یابد. این روزنامه همچنین در مطلب خود به موضع ترکیه در قبال سوریه و تغییر این رویکرد از زمان آغاز ناآرامی های سوریه تاکنون اشاره کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین