کد خبر: ۸۹۴۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۶
حلقه 35 هزارنفری در ورزشگاه آزادی؛

در همایش دوم‌خرداد با حضور خاتمی چه گذشت؟ [+حاشیه‌ها]

یکی از شرکت‌کنندگان از فرط هیجان غش کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مراسم پاسداشت دوم خرداد امسال 20 روز مانده به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حلقه سبز حامیان مهندس میرحسین موسوی برگزار شد. 

گزارش تصویری: همایش انتخاباتی سالروز دوم خرداد [+]

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، به نظر می‌رسد این مراسم که در سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی اما با جمعیتی بیش از 35 هزار نفر برپا شده بود با استقبال پرشور و کم‌نظیر حامیان خاتمی و موسوی در کشور، از اقشار مختلف فرهنگی و هنری مواجه گردید به نحوی که به غیر از 12 هزار صندلی موجود در سالن، تمام محوطه وسط نیز از جمعیت سبزپوش پر شده بود.

حدود دو ساعت قبل از برگزاری مراسم، تقریباً نیمی از سالن پر شده بود و لحظه لحظه بر تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم افزوده می‌شد. حضور خانواده شهیدان، باکری، جهان‌آرا، همت و زین‌الدین و حمایت آنها از میرحسین موسوی از نکات قابل توجه بود. پلاکاردهای موجود در دست حاضران نشان از حضور قومیت‌های مختلف در این مراسم داشت. نسیم 88 گیلان، پویش حامیان گیلان موسوی- خاتمی، از جمله این موارد بود.

به دیوارهای سالن پلاکاردهایی با عناوین ورزشکاران، قهرمانان/ حامیان موسوی، پرسپولیس + استقلال سرافراز= حامیان موسوی.

و شعارهایی چون:
 
صد واقعه چون دوم خرداد بسازیم/آزادی اندیشه بی موسوی نمی‌شه /دولت سیب‌زمینی نمی‌خواهیم، نمی‌خواهیم /موسوی پاینده رئیس جمهور آینده /درود بر خاتمی، سلام بر موسوی /نصرمن الله و فتح قریب .... / دولت سیب‌زمینی، نمی‌خواهیم، نمی‌خواهیم/ یه ملت یه دولت، آن هم به رای ملت /آزادی، آزادی حق زن ایرانی /احمدی تیم‌تو و بردار و برو /محمود یادت باشه سید سرور ماست

کیومرث پوراحمد، سهیل محمودی، ساعد باقری، لیلی رشیدی، فائزه هاشمی، هاشمی‌نژاد، ‌محسن امین‌زاده، سینکی، عرب سرخی، کامبیز نوروزی، غلامرضا کاشی، حمید فرخ‌نژاد، خانجانی، محمدرضا تابش، بهاره رهنما از جمله شرکت‌کنندگان در این همایش بودند.

در هنگام پخش کلیپی از سفرهای استانی موسوی و برنامه‌های مختلف او حلقه‌ای سبز از اعضای ستادهای انتخاباتی موسوی، وسط سالن 12 هزار نفری ایجاد شده بود.

بادکنک‌های سبز و پرچم‌های سبزی که در دست حاضران با نوشته‌هایی چون یا علی و علی‌ ولی‌الله وجود داشت، از دیگر جلوه‌های این مراسم بود.

جواد یحیوی مجری برنامه‌های تلوزیونی، اجرای این همایش را برعهده داشت.

همچنین برخی از چهره‌های شرکت‌کننده در همایش با حضور در جایگاه به بیان دیدگاههای خود پرداختند، که در پی می‌آید:

محسن امین‌زاده، معاون وزارت امور خارجه در دولت خاتمی، در بخشی از سخنان خود گفت: «هم اکنون رقیب میرحسین موسوی، همه امکانات را در اختیار دارد. بیش از هر زمانی دیگری هم دروغ گفته می‌شود و از ثروت ملی ایران، برای فعالیت‌های انتخاباتی سواستفاده می‌شود».

وی افزود: «در انتخابات دو دور پیش، همه تلاشها بر این بود که سرنوشت ملت ایران به نحو دیگری رقم بخورد، اما در آن دوره ملت با خاتمی بود و به همین دلیل پیروزی نصیب خاتمی شد. امروز هم آمده‌ایم تا تلاشهایمان منجر به دوم خردادی دیگر شود». 

امین‌زاده ادامه داد: «در دوره ریاست جمهوری خاتمی مثل امروز، صدا و سیما کاملا در دست رقیب بود -که این گفته وی با شعار 20:30 حیا کن، اصلاحات را رها کن حاضران همراه شد- ما پیروزیم چون ملت امروز مصمم است که سرنوشت را تغییر دهد».
 
همسر شهید رجایی (عاتقه صدیقی) سخنران دیگر این مراسم بود که حضور او پشت تریبون با شعار صلی علی محمد بوی رجایی آمد حاضرین همراه شد.

وی در بخشی از سخنانش گفت: «مهندس موسوی شخصیت مظلومی است که در طول سی سال انقلاب، مظلوم واقع شد و بر همین اساس من خود را موظف می‌دانم از ایشان حمایت کنم».

همسر شهید رجایی افزود: «اگر قرار باشد شخصی را با شهید رجایی شبیه‌سازی کنیم مهندس موسوی از نظر شخصیت، مدیریت و مردمی بودن شبیه‌ترین فرد به شهید رجایی است».

وی ادامه داد: «از ویژگی‌های ایشان همان بس که در همان سالها هیچگاه به دنبال مقام و منفعت نبوده و واقعاً معلوم نیست که امروز چقدر احساس خطر کرده که با روح فداکاری خود به میدان آمده است».

عاتقه صدیقی خطاب به جمعیت حاضر افزود: «امیدوارم این شور و هیجان در شما تداوم داشته باشد تا اگر دولت مهندس موسوی هر 9 روز با یک بحران مواجه شد شما پشت ایشان باشید».

او با بیان اینکه ملت ایران تجربه‌های تلخی را حتی زمان امام پشت سرگذاشته است. تقاضای تشکیل کمیته صیانت از آرا از سوی اصلاح‌طلبان را مطرح کرد و گفت: «مخالفت با تشکیل چنین کمیته‌هایی شک و تردیدها را بیشتر می‌کند و بر این اساس امروز چاره‌ای جز شرکت حداکثری در انتخابات نداریم. مشارکت گسترده می‌تواند توطئه‌هایی که ممکن است اتفاق بیفتد را خنثی کند».

کیومرث پوراحمد طی سخنانی با تاکید به مشارکت گسترده مردم در انتخابات و رای به مهندس میرحسین موسوی گفت: «چهار سال پیش اشتباه کردیم، گول خوردیم و با صندوق‌ها قهر کردیم امروز به این وضعیت افتادیم. امروز آشتی با انتخابات از نان شب هم واجب‌تر است. وضعیتی که کشور در داخل با آن مواجه است کار خودمان بود و مجبوریم که آنرا تحمل کنیم اما حیثیت بین‌المللی مان چه»؟

فائزه هاشمی هم در حالی که نوار سبزی به چادر خود دوخته بود، گفت: «اتفاقاتی خوبی در دوره سازندگی در کشور بوجود آمد، برای آنکه این اتفاقات از خاطره‌ها نرود مردم به سید محمد خاتمی رای دادند تا دوران سازندگی با افتخار ادامه یابد؛ اما امروز شرایط کاملاً برعکس آن روزها است. امروز و در این دوره، سرافکندگی نصیب ملت ایران شد و بر این اساس ما امروز به یک تغییر نیاز داریم تا بتوانیم در 22 خرداد هم پیروزی‌مان را جشن بگیریم».

وی گفت: «نمی‌شود در تعیین سرنوشت جامعه شرکت نکرد و انتظار معجزه داشت در انتخابات ریاست جمهوری 84 متاسفانه اصلاح‌طلبان با تعدد کاندیداها فرصت استثنایی را از دست دادند و این در حالی است که اگر در مرحله اول همه یکی شده بودند، 17 میلیون رای اصلاح‌طلبان در برابر 11 میلیون رای اصولگرایان را شاهد بودیم. امروز هم در همان شرایطیم، باید همگی بتوانیم تحلیل درستی از شرایط داشته باشیم. اگر به آمارها نگاه کنیم متوجه می‌شویم که رای اصلاح‌طلبان بیشتر از اصولگرایان است و اگر این فرصت استثنایی را هم از دست دهیم باز باید چهار سال دیگر بر خطایی که کردیم افسوس بخوریم».

این نماینده مجلس پنجم گفت: «کروبی و موسوی هر دو از چهره‌های محترم اصلاح‌طلب هستند که دارای سوابق طولانی سی ساله در انقلاب هستند اما آنچه که مهم است این است که بتوانیم تشخیص دهیم کدامیک از این دو نفر پایگاه بیشتری بین مردم دارند و کدام به پیروزی نزدیک‌ترند. مطمئناً اگر بر اثر خطای ما این دولت دوباره پیروز شود، امر بر رئیس دولت فعلی مشتبه می‌شود و خود را امام‌زمان می‌داند و خطاهای گذشته را با قدرت بیشتری ادامه می‌یابد. چرا که می‌گوید مردم با او موافق بودند و روش‌های ما در این چهارسال درست بود». 

فائزه هاشمی ادامه داد: «از موسوی و کروبی می‌خواهم تا انتخابات رفاقت و دوستی‌های خود را حفظ کنند. چرا که به هیچ وجه نباید میدان را به رقیب بدهیم. نباید راه را اشتباه رفت و به جان هم بیافتیم».
وی ادامه داد: «در روش و منش میرحسین موسوی عقلانیت مشاهده می‌شود. به عنوان یک شهروند آرزو دارم کسی که از نظر آرا مردم در نظرسنجی‌ها مقبولیت کمتری دارد به نفع آن یکی کنار برود».

کامبوزیا پرتوری، از کارگردان شناخته‌شده سینمای کشورمان هم در سخنانی گفت: «امروز احساس بزرگی می‌کنم و این در حالی است که چهار سال احساس حقارت کردم. چهارسال با هر سفر رئیس جمهور به استانها و روستاها احساس حقارت کردم. چهار سال از هر تریبونی که به دستشان می‌گرفتند ما احساس حقارت می‌ کردیم. وقتی جواب هر رویایی یک تراول چک بود. باز هم احساس حقارت می‌کردیم. وقتی فقر همه ایران را گرفت احساس حقارت می‌کردیم. اما یک چیزی بیش از هر چیز دیگری برای ما احساس حقارت آورد و آن دروغ‌گویی بود».

وی افزود: «چهار سال همه چیز را با دروغ‌گویی مطرح کردند».

حمید فرخ‌نژاد، بازیگر سینما گفت: «اشتباهی که چهار سال پیش تکرار کردیم و پای صندوق‌ها نیامدیم را این بار تکرار نکنیم».

وی با اشاره به یک قصه کودکانه، شرایط چهار سال اخیر را توام با نوعی ترس و نگرانی از تنبیه و برخورد ارزیابی کرد.

پدر شهید جهان‌آرا (سید هدایت جهان‌آرا) با گرامیداشت خاطره سوم خرداد گفت: «من پدر سه شهید و دو جانبازم و معتقدم که امروز باید کسی انتخاب شود که بتواند به وضعیت مستضعفان برسد و از نظر من بهترین شخص، آقای موسوی است». 

این پدر شهید، برای رفع مشکلات جوانان پیشنهادهایی را خطاب به مهندس موسوی ارائه کرد. 

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه موسوی رئیس جمهور شود، گفت: «موسوی انتخاب خواهد شد چرا که در خوزستان برادران عرب، سیدها را دوست دارند، موسوی هم سید است و خاطرش جمع باشد که همه برادران عرب به او رای می‌دهند».

زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی با اشاره به رخدادهای ماه خرداد به حادثه دوم خرداد اشاره کرد و گفت: «دوم خرداد یکی از سرفصل‌های بزرگ بعد از انقلاب بود، من خاتمی را یک احیاگر و سپس یک اصلاح‌گر می‌دانم امیدوارم خردادها با افکار و اندیشه‌های ناب و خالص ایرانی و اسلامی و نه من درآوردی، همیشه پاینده باشد و این خرافات و اوهام نباشد».

وی افزود: «به این امید که آزادی اندیشه و قلم فراموش نشود و در کشور زندانی سیاسی و دانشجوی زندانی نداشته باشیم و رفع تبعیض و حمایت از زنان، مثل یک آزادی در دل خفه باقی نماند».

رهنورد ابراز امیدواری کرد که مردم از تورم 25 درصدی، نجات یابند. 

محمد نعیمی‌پور مدیر مسئول روزنامه توقیف شده یاس نو، زمانی که پشت تریبون آمد حاضرین فریاد می‌زدند: «ننگ ما، ننگ ما وزیر فرهنگ ما»!!

نعیمی‌پور گفت: «امروز در این سالن فصل تغییر را می‌بینم امروز که روزنامه یاس نو برای حمایت از مهندس موسوی آماده انتشار بود فقط یک شماره آنرا تحمل کردند و این بار این اتفاق توسط دولت نهم و وزارت ارشاد آن افتاد».

وی خطاب به صفار هرندی گفت: «آقای صفار هرندی، فصل تغییر نزدیک است و این سفاکی علیه مطبوعات پایان می‌پذیرد».

یوسف کرمی، قهرمان تکواندو به زبان آذری از مهندس موسوی اعلام حمایت کرد.

بهاره رهنما هنرمند سینمای ایران گفت: «همیشه اولین‌ها در تاریخ می‌مانند کاری کنیم که برای اولین بار یک رئیس جمهور برای دومین بار برنگردد. نهایت این بازی در هر صورت برد است و اصلاحات همیشه زنده است».

لیلی رشیدی گفت: «از موسوی حمایت می‌کنم چون دلم نمی‌خواهد هیچ بچه‌ای با فکر جنگ و سلاح هسته‌ای بخوابد، ما صلح و دوستی و مهربانی را می‌خواهیم و از صدقه دادن بیزاریم ما دلمان نمی‌خواهد در کشورمان انسان فقیری باشد که در مقابل فقر آن به او، 50000 تومان و 100000 تومان بدهند».

پگاه آهنگرانی گفت: «امیدوارم بعد از 22 خرداد جشن بزرگ اصلاح‌طلبان را در استادیوم یکصد هزار نفری آزادی بگیریم».

پیش از سخنان سیدمحمد خاتمی که به عنوان آخرین سخنران این مراسم، فیلم ضبط شده‌ای از سخنان مهندس میرحسین موسوی که به گفته مجری برنامه صبح روز همایش در اصفهان برای پخش در این برنامه ضبط شده بود، پخش شد که مهندس موسوی در سخنان خود گفت: «بسیار دوست داشتم که هم اکنون در جمع شما و در کنار برادر عزیزم دکتر محمد خاتمی بودم اما هم اکنون در اصفهان و در خدمت مردم عزیز این استان هستم و احساس می‌کنم که یک فضای شاداب در آستانه انتخابات در حال شکوفایی است. امیدوارم این جلسه به گسترش امواج سبز و موج شرکت مردم در انتخابات دامن بزند».

از اتفاقات جالب در این همایش، غش کردن یک از شرکت‌کنندگان از فرط هیجان بود. 

این برنامه از حدود ساعت 4.45 دقیقه بعد از ظهر آغاز شد و تا حدود ساعت هشت با
پایان سخنرانی خاتمی، خاتمه یافت.
 
مجری مراسم از حاضران خواست تا بیرون از سالن ازدحام نکرده و شعار ندهند تا بهانه‌ای ایجاد نشود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۳
0
1
دولت سيب زميني نمي خوايم نمي خوايم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۳
0
1
دولت تراول چك هم نميخواهيم ديگه بسه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۳
0
1
بعضی نامردها همون سیب زمینی رو هم مهدوم میکردند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۳
0
1
سایت مهر :سیده فخرالسادات محتشی پور
با انتقاد از رد صلاحیت خانم رفعت بیات گفت: ما به عنوان حامی حقوق زنان به رد صلاحیت خانم رفعت بیات معترضیم و امیدواریم شورای نگهبان پاسخ قانع کننده ای داشته باشد،" آقایان در بیانات خود صداقت لازم را ندارند از یک طرف می گویند ما فردی را به دلیل زن بودن رد صلاحیت نمی کنیم و از طرف دیگر به خودشان اجازه می دهند زنی را که یک دوره نماینده مجلس بوده رد صلاحیت نمایند".

رئیس شاخه زنان جبهه مشارکت ادامه داد: زنان باید زمانی به صحنه رقابت بیایند و شورای نگهبان این فضا را کنار بگذارد و اجازه انتخاب به مردم بدهند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۳
0
0
در اين شب سياهم گم گشت راه مقصود
از گوشه اي برون آي اي كوكب هدايت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۳
0
1
خدا را شکر که شما جز سیب زمینه و گوجه چیز دیگری را نمی بینید و بزرگترین دغدغه شما سیب زمینی است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۴
0
2
کافیست نیم نگاهی به شرکت کنندگان این همایش بیاندازیم تا بخوبی دوغ را از دوشاب تشخیص دهیم....!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۴
0
0
نصر من الله و فتح قریب..............
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۴
0
0
مرگ بر سانسور...!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۴
0
1
سلام بر خاتمی درود بر موسوی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۴
0
0
تا کور شود هر انکه نتواند ديد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۵
0
0
اقای موسوی با همه زحماتی که کشیده برای اسلام وانقلاب وما از ایشان بسیار ممنونیم اما کارهای اقای احمدی نزاد را فقط خود ایشان می تواند کامل کند بس بهتر که اقای موسوی این مرتبه را کنار بکشد هرجند که ایشان رای بالایی را نخواهد اورد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۸
0
1
ما از موسوي حمايت مينماييم تا آزادي را به ارمغان بياورد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۸
0
1
بله خرابکاری ایشون رو فقط خودشان می توانند کامل کنند و شاید سالها طول بکشد دوباره ایرانی اباد داشته باشیم ، به قول معروف سنگی که یه ادم ... تو چاه می ندازه صد تا عاقل هم نمی تونن در بیارن
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین