کد خبر: ۱۱۴۴۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۸۹ - ۰۱:۰۹

حواشی روز اول همایش فلسفه: اعتراض به سخنان مجتهد شبستری/ دکتر نصر نیامد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایران برای نخستین بار میزبان همایش روز جهانی فلسفه شد. اگرچه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد( یونسکو) با فشارهای سیاسی و بین‌المللی از مشارکت در برگزاری آن کناره‌گیری کرد. 

نخستین روز همایش جهانی فلسفه در حالی آغازشد، که صبح تا ساعت 14 مسئولان همایش به دستور دفتر رئیس‌جمهوری از حضور خبرنگاران و عکاسان رسانه‌ها ممانعت کردند. از مراسم افتتاحیه که بگذریم نشست‌های تخصصی از ساعت 14 آغاز شد. 

اگرچه همایش روز جهانی فلسفه محمل خوبی برای تبادل فکر استادان فلسفه ایرانی در عرصه‌های مختلف از قبیل اخلاق، فرهنگ، زندگی روزمره و حوزه عمومی است، اما این پرسش باقی است که آیا می‌توان یا باید از چنین همایشی توقع حرفی تازه داشت؟ تا پایان همایش، دو روز باقی مانده است و برای رسیدن به حرفی تازه باید دو روز دیگر صبر کرد. 

سخنرانی های روز اول انجام شد. صحبت های عموم شرکت کنندگان سالن های مختلف، هنگام خروج شنیدنی بود. تنهاسخنرانی ای که مورد استقبال جدی قرار گرفت و بحث برانگیر شد، سخنان دکتر محمد مجتهد شبستری بود. چنانکه پایان جلسه چند روحانی به دکتر دینانی درباره سخنان وی اعتراض کردند. سخنرانان روز نخست همایش،عموما نه مساله تازه ای را مطرح کردند و نه موضوعی را به چالش کشیدند. 

بسیاری از صبح تا عصر از حضور دکتر نصر فیلسوف برجسته ایرانی که درآمریکا زندگی می کند، می پرسیدند. اما انگار تمام تلاش های چهره های سیاسی و فلسفی برای حضور دکتر نصر در مراسم افتتاحیه بی نتیجه مانده بود. برخی با یقین می گفتند نصر می آید. 

چرا که چندی پیش چهره های سیاسی با رایزنی فراوان تلاش کردند تا تمام اموال توقیف شده او پس از انقلاب را به وی بازگردانند. برخی اینگونه تحلیل می کردند که این اقدام از سوی ایران، او را برای آمدن به ایران مجاب خواهد کرد اما او نیامد. نه او آمد و نه طیف فیلسوفان در حلقه او .
مهمانان خارجی چه کسانی هستند؟ 

مهمانان خارجی همایش و سخنرانان چه کسانی هستند؟ این پرسشی بود که مدام در میان شرکت کنندگان مطرح بود؟ در میان فهرست سخنرانان خارجی، نام دست کم 91 میهمان خارجی قطعی به چشم می‌خورد که تا پیش از این عنوان و حضورشان مورد بحث رسانه‌ها قرار گرفته بود. 

در لیست سخنرانان قسمت فلسفه سیاسی همایش روز جهانی فلسفه چندین اسم معروف دیده می شود که یکی " آکیل بیلگرامی" استاد فلسفه دانشگاه کلمبیا است . او در معرفت شناسی، فلسفه ذهن و فلسفه سیاسی فرد صاحب نظری است. او در اندیشه سیاسی متفکری پسا استعماری و منتقد اروپامحوری و علاقه‌مند به‌اندیشه‌های گاندی است. بیلگرامی نویسنده کتاب " مسلمانی چیست" اگر چه سکولار و حتی آتِئیست است، منتقد برخی دیدگاههای لیبرال در مورد سکولاریسم و مذهب است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین