کد خبر: ۱۴۱۱۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۹
ضمن ابراز تأسف از وضعیت احزاب کشور در مقطع کنونی

آیت‌الله هاشمی: احزاب شناسنامه‌دار بهترین کمک به حکومت‌ها در اداره جوامع هستند

تکیه بر نظرات معدودی افراد برای اداره کشور، خسارت جبران‌ناپذیری را متوجه نظام می‌کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای شورای مرکزی و داوری حزب اسلامی کار، برگزاری کنگره سراسری این تشکّل را کاری بزرگ و مفید خواند و با اشاره به نقش اساسی و تردیدناپذیر احزاب در اداره جوامع کنونی گفت: در حال حاضر احزاب شناسنامه‌دار می‌توانند بهترین کمک به حکومت‌ها باشند، چرا که با تربیت انسان‌های توانمند و ارائه برنامه‌های مؤثر با گرایش‌های گوناگون، نظام‌ها و حکومت‌ها را از ضربه‌های مضر و نابودکننده مصون نگه می‌دارند.

به گزارش آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف از وضعیت احزاب کشور در مقطع کنونی، راه صحیح و درست برای اداره کشور را نقش‌آفرینی احزاب فراگیر، سالم و توانمند دانست و تصریح کرد: در این حالت اگر حزبی مسئولیت اداره کشور را برعهده گرفت و دچار نارسایی شد، صدمات آن متوجه اصل نظام نخواهد شد و با برگزاری انتخابات و واگذاری امور کشور به دیگر احزاب، کشور در مسیر درست قرار خواهد گرفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تأکید قانون اساسی بر تعدد احزاب، جلوگیری یا ایجاد محدودیت برای فعالیت تشکّل‌ها و احزاب را بی‌توجهی به خواست عمومی و قانون اساسی خواند و تأکید کرد: تکیه بر نظرات معدودی افراد خاص برای اداره کشور، خسارت جبران‌ناپذیری را متوجه ارکان نظام می‌کند و کشور را از توانمندی احزاب و تشکّل‌های برنامه‌دار و فراگیر محروم خواهد کرد. چرا که تنها احزاب شناسنامه‌دار هستند که در مواقع حساس، برخلاف افراد و اشخاص، مسئولیت عملکردها را می‌پذیرند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطبوعات و رسانه‌ها را رکن به درستی چهارم دموکراسی خواند و با تأکید بر لزوم حضور فعال احزاب و رسانه‌ها در کنار هم تصریح کرد: فعالیت آزاد و مسئولانه احزاب و رسانه‌ها بهترین و مؤثرترین ابزار نظارت بر عملکرد دولت‌ها و حکومت‌هاست و امر به معروف و نهی از منکر اسلام هم به خوبی بیانگر اهمیت و لزوم حضور این ناظران در جامعه است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگرچه خاستگاه دموکراسی‌های امروزی، کشورهای غربی هستند، ولی اسلام و اعتقادات اسلامی را نیز حامی و پشتیبان بی‌چون و چرای نظارت‌پذیری حاکمان دانست و افزود: امر به معروف و نهی از منکر مورد تأکید دین مبین اسلام در واقع همین اصل نظارت عمومی در جوامع امروزی است که به شیوه جدید توسط احزاب و رسانه‌ها به عنوان چشم و زبان جامعه بر حاکمان اعمال می‌شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش لزوم توجه جدّی و اساسی به تولید و صنعت و فضای کار را یادآور و با بیان آسیب‌پذیری بیش از پیش اقشار ضعیف جامعه به‌خصوص کارگران گفت: اگرچه قشر کارگر جامعه همواره نجیب و همراه انقلاب بوده، اما افزایش اعتراضات و گسترش تجمعات برای اشتغال و دریافت دستمزدهای معوق، باید اهتمام بیشتر مسئولان برای رفع مشکلات معیشتی این قشر را سبب شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حمایت از واحدهای تولیدی فعال کشور در قالب پرداخت سهم آنان از قانون هدفمندی یارانه‌ها را یکی از راه‌های باز گرداندن نشاط و حیات به اقتصاد و اشتغال کشور خواند و تأکید کرد: تأمین نقدینگی و تسهیلات موردنیاز تولید، صنعت کشاورزی و نیز هموار کردن فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری راه صحیح ایجاد اشتغال و تولید در کشور است.

در ابتدای این دیدار آقای کمالی دبیر کل حزب اسلامی کار با ارائه گزارشی از نحوه برگزاری کنگره سراسری این حزب، انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی و علی‌البدل و نیز شورای داوری این حزب را یکی از دستاوردهای این نشست عنوان کرد و گفت: علی‌رغم موانع و سنگ‌اندازی‌های گوناگونی که در مسیر برگزاری کنگره سراسری حزب اسلامی کار انجام شد، این نشست به موقع برگزار شد، اما بسیاری از احزاب و تشکّل‌ها هستند که به دلایل متعدد نمی‌توانند اجلاس‌های خود را برگزار و فعالانه در عرصه سیاسی کشور حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در کشور ما به احزاب با دید اپوزیسیون نگریسته می‌شود، گفت: احزاب موجود و شناسنامه‌دار کشور دلسوز نظام و انقلاب هستند و می‌خواهند در چارچوب قانون اساسی کمکی برای نظام و کشور باشند، اما همین اندازه هم تحمل نمی‌شود.

کمالی هدف حزب کار را علاوه بر حمایت از کارگران کشور، رونق فضای کار و تولید عنوان و تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ کار و تلاش در سایه بی‌بندوباری اداری در کشور به محاق رفته که نتیجه آن رشد فساد و گسترش رکود، تورم و خاموشی تولید در کشور است.

همچنین علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر با ارائه گزارشی از وضعیت کار و اشتغال در کشور، اوضاع محیط کار و تولید را راضی‌کننده ندانست و گفت: واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ کشور نیازمند حمایت‌های فوری و جدّی هستند، وگرنه باید بیش از پیش شاهد تعطیلی یا ورشکستگی صنایع کشور باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین