کد خبر: ۱۱۶۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۸۹ - ۰۱:۱۰

رئیس سازمان استاندارد: بنزین داخلی استاندارد مطلوب را ندارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بنزین‌هایی که در حال حاضر در داخل کشور عرضه می‌شود با آن استانداردی که ما تدوین کرده‌ایم بسیار فاصله دارد. بنزینی که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای استاندارد یورو 2 با اکتان 87 است اما بنزین یورو 4 اکتانی برابر 95 را دارد. 

به گفته رئیس سازمان استاندارد، استانداردی که این سازمان برای بنزین تعریف کرده یورو 4 است اما بنزین‌هایی که در داخل توزیع می‌شود منطبق با این استاندارد نیست و در این‌بین خودروسازان نیز مدعی‌اند به علت پایین بودن سطح استاندارد بنزین خودروهای خود را بر اساس استاندارد فعلی بنزین کشور تولید می‌کنند، ادعایی که از سوی وزارت نفت پذیرفته نشده است.

به گزارش سرویس اقتصادی «فردا»، نظام‌الدین برزگری، رئیس سازمان استاندارد در گفتگو با «فردا» عنوان کرده است: این سازمان سال گذشته استاندارد یورو 4 را برای بنزین تدوین کرد اما چون وزارت نفت آمادگی تهیه و توزیع چنین بنزینی را نداشت با وزارت صنایع و معادن توافق کرد تا از ابتدای سال 1391 این بنزین را برای بازار داخلی تامین کند.

وی یادآور شد: بنابراین بنزین‌هایی که در حال حاضر در داخل کشور عرضه می‌شود با آن استانداردی که ما تدوین کرده‌ایم بسیار فاصله دارد. بنزینی که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای استاندارد یورو 2 با اکتان 87 است اما بنزین یورو 4 اکتانی برابر 95 را دارد.

به گفته رئیس سازمان استاندارد، کارشناسان سازمان استاندارد از این نوع بنزین نمونه‌برداری کرده‌اند و نتیجه آزمایش‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد این بنزین‌ها مطابق استاندارد یورو 2 به تولید می‌رسد.

دعوای خودروسازان با وزارت نفت

در این میان دعوای وزارت نفت و خودروسازان جالب توجه است. خودروسازان می‌گویند به آن حد از توان رسیده‌اند که می‌توانند خودروهایی مجهز به موتور یورو 4 را تولید و روانه بازار کنند اما چون وزارت نفت نتوانسته سوخت با استاندارد یورو 4 را برای این خودرو‌ها تامین کند مجبور است به تولید خودرو با همان استاندارد یورو 2 ادامه دهد.

این در حالی است که وزارت نفت چنین بحثی را که از سوی خودروسازان مطرح شده قبول ندارد و معتقد است خودروسازان هنوز به آن توانایی نرسیده‌اند که بتوانند خودرو با استاندارد یورو 4 یا بالاتر به تولید برسانند.

این جر و بحث در نهایت منجر به ادامه تولید خودرو با استاندارد یورو 2 و سوخت با همین استاندارد و نادیده گرفته شدن استاندارد تدوین‌شده از سوی سازمان استاندارد شده است. 

رئیس انجمن خودروسازان در این باره می‌گوید: خودروسازان مدت‌هاست برای تولید خودرو‌های با استاندارد یورو 4 اعلام آمادگی کرده‌اند اما این خودرو‌ها پس از تولید حتماً باید از سوخت یورو 4 استفاده کنند.اما آیا فقط بنزین عامل آلودگی هوا است؟

عوامل آلودگی هوا

احمد نعمت ‌بخش پایین بودن کیفیت بنزین توزیع شده در داخل کشور را تنها عاملی برای آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهر‌ها نمی‌داند. وی در گفتگو با «فردا» می‌گوید: واقعیت این است که طرح جامع کاهش آلودگی هوا که یک دهه قبل به تصویب رسیده بود، هنوز روی زمین مانده است و به علت کمبود بودجه اجرایی نشده است.

نعمت‌بخش می‌افزاید: «خودروهای فرسوده حدود30 برابر خودروهای تولیدی سال82 به بعد، آلایندگی تولید می‌کند. طبق مصوبات موجود، راهور ناجا موظف است جلوی تردد این قبیل خودروها را بگیرد اما متاسفانه راهور ناجا به دلیل ملاحظات اجتماعی، نمی‌تواند مصوبه جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده را، مخصوصاً در کلانشهرها اجرا کند، کما اینکه چندی پیش پلیس راه جلوی تردد کامیون‌های فرسوده را گرفت اما متاسفانه با اعتراض چند نماینده محترم مجلس، مجبور شد کار موظف قانونی خود را تعدیل کند.»

رئیس انجمن خودروسازان می‌افزاید: موتورهای خودروهای تولید داخل قبل از سال 80، کاربراتوری بودند. میزان آلایندگی این قبیل خودروها حداقل 20 برابر خودروهای انژکتوری است. طبق قانون این خودروها باید نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند اما متاسفانه خودروهای کاربراتوری نمی‌توانند معیارهای فنی را پاس کرده و لذا از رفتن به مراکز معاینه فنی خودداری می‌کنند. به همین دلیل پلیس راهور ناجا نمی‌تواند از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی جلوگیری کند و به محض اعمال قانون، با موجی از مخالفت‌ها روبه‌رو می‌شود و به ناچار اجرای قانون را نا‌تمام رها می‌کند.

ما پیشنهاد می‌کنیم معیارهای فعلی معاینه فنی برای کلانشهر‌ها اعمال شود و برای شهر‌های کوچک‌تر معیارهای معاینه فنی تعدیل شوند تا مالکین خودروهای کاربراتوری بتوانند با فروش خودروهای خود در آن شهرها به تردد خودرو خود امیدوار باشند.

نعمت‌بخش تصریح می‌کند: در دو طرح خروج خودروهای فرسوده و همچنین در طرح دوگانه‌سوز کردن خودروها، پیش‌بینی شده که اولویت اول در هر دو طرح با خودروهای پرپیمایش عمومی مانند تاکسی‌ها، وانت‌ها، خودروهای ادارات دولتی، نیروهای نظامی و انتظامی است. اما متاسفانه به خاطر مسائل و مشکلات اجرایی، این اولویت‌ها کمتر مد نظر قرار گرفته و بیشتر بر اساس درخواست متقاضیان که عمدتاً خودروهای شخصی هستند عمل شده. لازم است مجریان محترم طرح‌ها، اولویت پیش‌بینی‌شده در مصوبات را سرلوحه کار خویش قرار داده و به خاطر مسائل و مشکلات اجرایی آن را به فراموشی نسپارند.

رئیس انجمن خودروسازان می‌افزاید: در برنامه چهارم توسعه مقرر شده تا پایان سال برنامه (1388) کلیه خودروهای فرسوده از رده خارج شوند. در این قانون هیچ صحبتی از جایگزینی این خودروها نشده است. اما در آیین‌نامه اجرایی کلمه «خروج» تبدیل به «جایگزینی» شده و در نتیجه این تغییر، بار مالی بسیار سنگینی بر عهده دولت گذاشته شده است. متاسفانه به علت کمبود بودجه لازم، به‌رغم کوشش‌های وافر مجریان و دست‌اندرکاران طرح، در عمل، تاکنون حتی به 50 درصد اهداف تعیین‌شده در برنامه چهارم نرسیده‌ایم. پیشنهاد می‌شود مجلس محترم بودجه لازم را در اختیار ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قرار دهد تا عزیزان بتوانند به اهداف تعیین‌شده برسند.

نعمت‌بخش می‌افزاید: به وفور از استاندارد نبودن و پرمصرف بودن موتور خودروهای داخلی یاد می‌شود. در چند سال گذشته شرکت ایران‌خودرو با صرف هزینه‌های کلان اقدام به طراحی و تولید موتور کم‌مصرف EF7 کرده و همزمان، افزایش تیراژ تولید موتور کم‌مصرف TU5 را نیز در دستور کار قرار داده است. متاسفانه به خاطر مشکلات موجود مانند کمبود نقدینگی در خودروسازان و قطعه‌سازان، افزایش تیراژ تولید این قبیل موتورها با کندی روبه‌رو بوده است البته بحمد‌الله این مشکل در حال حل شدن است و به زودی تیراژ تولید این قبیل موتورها، پاسخگوی نیازهای داخلی خواهد شد.

وی معتقد است اگر این استاندارد‌ها اجرایی شود اولاً تمام خودروها، بدون استثنا میزان آلایندگی استاندارد را رعایت می‌کنند، ثانیاً مصرف سوخت تمام خودروها در دامنه مجاز یورو 2 اتحادیه اروپاست که در مقایسه با استانداردهای یورو 2 فقط مصرف خودرو روآ حدود 15 درصد و وانت پیکان حدود 20 درصد از میانگین اتحادیه اروپا بیشتر هستند و بقیه خودروها یا معادل مصرف استاندارد یا کمتر از استاندارد مصرف دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
0
0
اگر خودروهای قبل از سال 82 فاقد کاتالیست هستند باید بدانید که بدلیل عدم حذف سرب بنزین توسط وزارت نفت بوده است. در حالیکه خوروسازها از سال 80 آمادگی نصب کاتالیست را داشتند. حالا هم می گویید مقصر وزارت نفت نیست!؟ کسی‌که قبل از سال 82 خودرو خریداری کرده باید به حساب وزارت نفت آنرا با خودروی جدید جایگزین نماید. آنوقت آلودگی آن سی برابر کاهش خواهد یافت.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین