کد خبر: ۱۴۱۶۵۶
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۳

وزیر اقتصاد: زمان اجرای فاز ۲ هدفمندی اعلام نمی‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید شمس‌الدین‌حسینی در حاشیه همایش هدفمند‌کردن یارانه‌ها در جمع‌ خبرنگاران اظهار داشت: بارها تاکید کرده‌ایم رسانه‌های گروهی در اجرای قانون همکاری لازم را داشته‌اند و اگر انتقاد‌ها مطرح می‌شود، حداقل حکم آن این است که مجریان را به اجرای بهتر قانون حساس‌تر می‌کنند. 

وی افزود: دولت برای گندم و نان یارانه زیادی پرداخت می‌کرد اما چیزی به دست مردم نمی‌رسید و با اصلاح قیمت نان در این مدت ۲۶ درصد در مصرف آن صرفه‌جویی شده‌اند. 

وزیر اقتصاد ادامه داد: در بخش بنزین اگر مصرف به همین شکل ادامه می‌یافت، امسال باید ۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰ دلار بنزین وارد می‌کردیم، اما هم اکنون امکان صادرات وجود دارد و همه اینها اقدامات و خبرهای خوبی است که باید برای مردم اطلاع‌رسانی شود. 

وی با بیان اینکه بنده شخصا از اجرای قانون نفعی نمی‌برم، بیان کرد: بنده یارانه دریافت نمی‌کنم اما شامل ۵ درصد ثروتمند جامعه که آقای پژویان مطرح کردند هم نیستم ولی جزو ۲۰ درصد هستم. 

خبرنگار فارس از وزیر اقتصاد پرسید نظر شما راجع‌به گزارش کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس چیست؟ حسینی پاسخ داد: بخش یک گزارش مجلس واقع‌بینانه است و به علمی‌بودن این طرح اشاره شده و آمده است که دولت بر تورم فائق آمده است. 

وی تصریح کرد: در این گزارش به بهبود توزیع درآمد به عدالت اجتماعی اشاره شده است. 

حسینی افزود: در بخش ۲ گزارش عنوان شده که بخشی از اجزاء قانون اجرا نشده که علت آن عدم امکان اجرا برای دولت است و بخش دیگر هم اختلاف تفسیر از قانون وجود دارد. 

حسینی در همین باره گفت: اگر برای گازوئیل قیمت ۱۵۰ و ۳۵۰ تعیین شده باز هم منابع یارانه‌ای پرداخت می‌شود. بنابر این به نظر می‌رسد برداشت‌های متفاوت از قانون وجود دارد. ولی ما خود را ملزم به گفت‌وگو و تبادل نظر با کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس می‌دانیم. 

وزیر اقتصاد در پاسخ سؤالی در خصوص تغییر زندگی مردم با اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها براساس مطالعاتی که ما و همچنین آقای پژویان انجام داده‌ است،طبقات بالای درآمدی افزایش هزینه بیشتر و طبقات پایین افزایش هزینه کمتری داشته است. 

وی افزود: تغییر سطح زندگی مردم با توجه به واکنش و رفتار آنها و میزان صرفه‌جویی متفاوت بوده است. 

وی ادامه داد: براساس این مطالعات ۸۰ درصد از خانوارها بازتوزیع یارانه‌ها هزینه‌های آنها را پوشش داده است. 

حسینی در خصوص اجرای فاز ۲ اجرای قانون هدفمند یارانه‌ها گفت: با مطالعاتی که در دبیرخانه طرح تحول اقتصادی و کار گروه انجام می‌شود به این نتیجه رسیدیم که سال اول نباید قیمت‌ها تغییر داده شود و تاکنون هم به این تصمیم پایبند بوده‌ایم. 

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: برای ارزیابی چالش‌ها و نقاط ضعف و قوت طرح امکان افزایش مجدد قیمت‌ها در یک سال وجود ندارد. 

وی افزود: سناریو‌های مختلفی در حال بررسی است که اصلاح قیمت، بازتوزیع درآمدها و شیوه اجرا در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما با توجه به قابلیت ذخیره‌سازی این حامل‌های انرژی اصولا زمان اجرای فاز ۲ اعلام نمی‌کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین