کد خبر: ۱۳۸۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۷

مصباحی‌مقدم: رأی مجدد مجلس به وزیر اقتصاد اعتماد عمومی را ترمیم کرد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس رأی اعتماد مجدد مجلس به وزیر اقتصاد را زمینه ساز بازگشت مجدد اعتماد عمومی به اقتصاد و بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور دانست. 

مصباحی‌مقدم که به عنوان سخنران در پانل تخصصی طرح تحول بانکی سخن می‌گفت ضمن تبریک رأی مجدد مجلس به دکتر سید شمس الدین حسینی به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی، این عمل مجلس را اقدامی به جا خواند و افزود: در خصوص موضوع تخلف اعتماد عمومی دچار آسیب جدی شده بود که در این زمینه با توجه به استیضاح و سپس رأی اعتماد مجدد مجلس این اعتماد عمومی خوشبختانه ترمیم شد. 

وی در ادامه افزود: نگران بودم که این استیضاح اگر رأی می‌آورد آسیب جدی متوجه نظام اقتصادی کشور می‌شد، ولی این طور نشد و با رأی مجدد به دکتر حسینی نظام اقتصادی نیز آسیب ندید. 

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش به لزوم ایجاد تحول در نظام آموزش اقتصادی کشورمان اشاره کرد و گفت: تحول در نظام بانکی باید یک تحول واقعی باشد نه یک تحول شکلی و صوری و برای این منظور باید به طور ریشه ای به مسائل پرداخت. 

مصباحی‌مقدم افزود: بیش از 28 سال از تصویب و اجرای قانون بانکداری اسلامی و بدون ربا می‌گذرد اما متأسفانه این قانون، آن تحولی که مد نظر بود ایجاد نکرد و بخش بزرگی از تحول صورت گرفته در نظام بانکی تاکنون صوری بوده است. 

وی افزود: طی این سالها به موضوع نظام بانکی و ریشه یابی این مشکل پرداخته‌ام و به نظرم علت ناکامی در این زمینه نظام آموزشی فعلی است. 

وی آموزش نظام بانکی کشورمان را سرمایه‌داری مبتنی بر بهره دانست و افزود: تمام کتاب‌های اقتصاد کلان که در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود را مرور کردم و بر این اساس گزارش نیز تهیه کردم که نتیجه‌گیری آن گزارش حاکی از این واقعیت است که نظام آموزش اقتصاد کشور ما دستخوش تغییر نشده است. 

رییس کمیسیون تحول اقتصادی مجلس در ادامه سخنانش به لزوم تدوین متون آموزش اقتصاد مبتنی بر دیدگاه‌های اسلامی پرداخت و در این خصوص گفت: از وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و نظام بانکی کشور استدعا می‌کنم کتاب پول و بانک قوی و مبتنی بر تحلیل و دیدگاه های نظام بانکداری بدون ربا تدوین کرده و در اختیار نظام آموزش عالی و دانشگاهی‌های کشور قرار دهند. 

مصباحی‌مقدم با اشاره به وجود مطالب و محتوای پایه‌ای برای تدوین چنین کتابی گفت: استادان عرصه اقتصاد اسلامی در این زمینه زحمات بسیاری کشیده‌اند و در حال حاضر مطالب پایه‌ای آن وجود دارد و باید از آن مطالب و پژوهش‌ها در جهت تدوین نظام آموزشی مبتنی بر اقتصاد اسلامی استفاده کرد. 

وی از نظام بانکداری ربوی انتقاد کرده و گفت: تشکیل شورای فقهی در بانک مرکزی اقدام مناسبی برای توسعه بانکداری اسلامی واقعی است و زمینه ساز تحول در نظام بانکی کشورخواهد بود. 

مصباحی‌مقدم حضور بیش از یکصد فقیه اقتصاددان در کشور را غنیمتی دانست که نظام بانکی و تصمیم‌گیران اقتصادی به کمک آنها می‌توانند تحول مورد نظر و حرکت به سوی بانکداری بدون ربا را عملی کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین