کد خبر: ۸۳۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۴
آیا شهردار تهران هیچ گروهی از اصولگرایان را پشتیبان خود دارد؟

آغاز فعالیتهای انتخاباتی محمدباقر قالیباف

قالیباف گفته است که در صورت کاندیداتوری خاتمی، او به میدان نمی‌آید
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-گروه سیاسی: محمد باقر قالیباف، شهردار تهران درحالیکه با تداوم مدیریت خود در قالب شهرداری از هر نوع بحث و گفتگوی سیاسی نیز پرهیز می‌کند، اما با چراغ خاموش فعالیتهای انتخاباتی خود برای انتخابات ریاست جمهوری آینده را هم آغاز کرده است.

مطابق برخی اخبار و گزارش‌ها، درحال حاضر ایازی مشاور شهردار تهران به صورت غیر رسمی مسئولیت راه اندازی ستادهای انتخاباتی و تبلیغاتی وی را عهده دار شده و دیدارهای متناوبی را نیز برای باقر قالیباف با حضور گروههای مختلف اجتماعی سامان می‌دهد. این دیدارها و اجتماع‌ها که در ظاهر دیدارهایی با شهردار تهران، یا به صورت گردهمایی و اجتماع گروههای مردمی انجام می‌شوند، با هدف تبلیغ خدمات محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران و زمینه چینی کاندیداتوری احتمالی وی در انتخابات آینده ریاست جمهوری طراحی شده اند.

در همین حال حتی برخی گزارش‌ها با اشاره به جدی‌تر شدن فعالیتهای انتخاباتی محمدباقر قالیباف از آغاز سفرهای استانی وی طی بیست روز آینده خبر می‌دهد. این درحالیست که از چند ماه پیش زمزمه‌هایی مبنی بر سازماندهی ستادهای انتخاباتی محمد باقر قالیباف در شهرستان‌های مختلف شنیده می‌شد و تعداد زیادی سایت اینترنتی که حمایت رسانه‌ای از قالیباف در دستور کار آنها قرار دارد نیز طی چند ماه اخیر به جمع سایتهای اینترنتی ایران پیوسته‌اند. این سایت‌ها که بعضاً با عناوینی که نزدیکی به جناح‌های سیاسی دیگر را به ذهن متبادر می‌کند فعال شده‌اند، تلاش می‌کنند تا از سبد رای جریانات غیر همسو با قالیباف نیز، برای او کسب رای نمایند.


با این حال بنا بر برخی گزارش‌ها محمد باقر قالیباف تصمیم گرفته است که در صورت کاندیداتوری محمد خاتمی در انتخابات آینده، به هیچ وجه وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی نشود تا احتمال پیروزی محمود احمدی‌نژاد را که به زعم برخی اختلافات شخصی جدی با او دارد، تقویت نکرده باشد. آنچنانکه برخی نیروهای نزدیک به محمد باقر قالیباف از مجادله و مباحثه جدی او و احمدی‌نژاد در دیدار اخیرشان نیز خبر داده‌اند. مطابق این گزارش‌ها، محمد باقر قالیباف در برابر اصرار محمود احمدی‌نژاد بر اجرای منوریل در تهران و توقف سرمایه‌گذاری بر مترو، در این جلسه با لحنی تند و مشاجره آمیز خطاب به رئیس دولت گفته است که حاضر نیستم به خاطر مسائل سیاسی از اصول کارشناسی بگذرم و شما هم موظف هستید که به جای طرح پیشنهادات غیر کارشناسی، وظایف خود را انجام دهید. بنا بر این گزارش محمد باقر قالیباف همچنین گفته است که «برای معامله به این جلسه نیامده‌ام بلکه آمده‌ام تا پول مردم و اعتبارات پرداخت نشده از سوی دولت را بگیرم».

به رغم جدی شدن اخباری مبنی بر فعال شدن ستادهای انتخاباتی قالیباف اما نزدیکان و همراهان او هرنوع خبری مبنی بر کاندیداتوری وی را تکذیب می‌کنند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که محمد باقر قالیباف و حامیان او به درستی می‌دانند که اعلام کاندیداتوری زودرس از سوی محمد باقر قالیباف، جنبه‌ای تبلیغاتی به خدمات شهری و اقدامات او در شهرداری تهران خواهد بخشید؛ و درحالیکه این خدمات روز به روز محبوبیت بیشتری برای شهردار تهران می‌تواند ایجاد کند، درصورت آغشته شدن به تمایلات انتخاباتی، تبدیل به ضد تبلیغ خواهد شد و بی‌اعتمادی به او را همراه خواهد آورد.

در همین حال به نظر می‌رسد که محمد باقر قالیباف با علنی نکردن فعالیتهای تبلیغاتی خود می‌خواهد که هزینه سیاسی زیادی را درصورت نیامدن به عرصه رقابت های انتخاباتی پرداخت نکرده باشد. چرا که او در گفتگوهای خود با برخی اصولگرایان همچون علی لاریجانی و ناطق نوری نیز تا کید کرده است که صرفا درصورتی وارد عرصه رقابتها می‌شود که از یک حمایت جدی در میان اصولگرایان در برابر احمدی‌نژاد برخوردار باشد؛ و در صورتی که شانس پیروزی او از احتمال بالایی برخوردار نباشد تمایلی به ورود به این عرصه ندارد.

با این حال به نظر می‌رسد که محمدباقر قالیباف برای جلب توجه گروههای اصولگرا به سوی خود شرایط سخت و صعبی را باید پشت سر بگذارد. چراکه در هرحال او، در درجه اول نمی‌تواند حمایت اصلاح طلبان را در انتخابات آینده پشت سر داشته باشد و آنها نمی‌توانند فراموش کنند او از جمله فرماندهانی بوده است که در ابتدای دوران ریاست جمهوری خاتمی، نامه‌ای تهدید آمیز خطاب به وی نوشتند. این در حالی ست که به نظر می‌رسد اکبر هاشمی رفسنجانی نیز به دلیل جایگیری جدی و برنامه‌ریزی شده او در در برابر خود، تا پیش از جدی شدن احمدی‌نژاد، در انتخابات گذشته، نگاه مثبتی به وی نداشته باشد. علاوه بر این برخی اخبار که از جدی‌تر شدن تمایل محمد خاتمی به کاندیداتوری در دو روز اخیر حکایت می‌کند نیز تردیدهای قالیباف برای ورود به عرصه رقابت‌ها را افزایش خواهد داد.

از دیگرسوی درحالیکه خاستگاه سیاسی محمد باقر قالیباف در میان برخی چهره‌ها و نیروهای نظامی و گروههایی همچون جمعیت ایثارگران بوده است، به نظر می‌رسد که آنها در شرایط انتخابات آینده نه حامی او که حامی جدی محمود احمدی نژاد باشند؛ آنچنانکه از هم اکنون آنها حتی برخی انتقادات سابق خود نسبت به محمود احمدی‌نژاد را نیز به حاشیه برده اند. در همین راستا حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران ضمن دفاع از محمود احمدی‌نژاد، عدم ورود قالیباف به انتخابات را نیز قطعی اعلام کرده است که این خود نشانگر عدم همراهی آنها با وی در صورت کاندیداتوری خواهد بود.

از سوی دیگر جدی بودن اراده چهره‌هایی همچون مصطفی پور محمدی و جهرمی برای کاندیداتوری در میان اصولگرایان و تمایل آنها به موضع‌گیری در تقابل با احمدی‌نژاد در تبلیغات انتخاباتی، و نیز احتمال حضور افرادی چون روحانی از جریان میانه مانع از اقبال اصولگرایان به قالیباف شده و دوقطبی شدن فضای انتخابات را که می‌تواند به نفع قالیباف باشد، ناممکن می‌کند و همه این عوامل امکان کاندیداتوری او در انتخابات آینده را کاهش خواهد داد. این درحالیست که تقابل جدی محمود احمدی‌نژاد با قالیباف در جلسه اخیر آنها که به موضوع ترافیک تهران اختصاص داشت، عدم پرداخت اعتبارات ساخت مترو از سوی دولت به شهرداری و طرح برخی شایعات در روزهای گذشته که از توقیف روزنامه همشهری حکایت می‌کرد، همگی نشانگر پر هزینه بودن مسیر کاندیداتوری محمدباقر قالیباف در انتخابات آینده بوده و هستند.

درهمین حال و در شرایطی که گفته می‌شود برخی چهره‌ها نیز محمد باقر قالیباف را تشویق به کاندیداتوری در انتخابات آینده کرده‌اند، برخی نزدیکان قالیباف اما معتقدند که این تشویق‌ها به منظور استفاده‌هایی هدف دار و تاکتیکی از او در انتخابات آینده صورت گرفته است و همچون انتخابات گذشته نباید کاملا خوشبین به چنین حمایت‌ها و تشویق‌هایی بود.

بدین ترتیب به نظر نمی‌رسد که در چنین شرایطی اعلام کاندیداتوری محمدباقر قالیباف در انتخابات برای او چندان سودمند باشد؛ و شاید از همین‌روست که تبلیغات و برنامه‌ریزی‌های ستادی او با مدیریت آقای ایازی، همچنان با چراغ خاموش پیش می‌رود. اما آیا علنی شدن این فعالیت‌ها در هفته‌های آینده، صورتی انتخاباتی و منفی به فعالیت‌های مثبت او در شهرداری تهران نیز نخواهد بخشید؟ و در این صورت آیا محمد باقر قالیباف محبوبیت مدیریتی فعلی خود را نیز که پوششی بر سابقه نظامی‌اش شده است، از دست نخواهد داد؟ این پرسش‌ها به نظر نمی‌رسد که حتی برای قالیباف و حامیان او نیز پاسخ‌هایی روشن داشته باشد و از همین روست که در فضای پرتردید انتخابات ریاست جمهوری آینده در ایران، باقر قالیباف نیز در تردید به سر می‌برد!







بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۸۷/۱۰/۲۹
0
0
آفتاب این اخبار را چگونه بدست می آورد؟
ناشناس
|
-
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۸۷/۱۰/۲۹
0
0
انشالله با ورود آقاي خاتمي شاهد يك انتخابات سالم و دو قطبي باشيم. هر كس روا بياورد مورد تاپيد ملت است
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۸۷/۱۰/۲۹
0
0
این قالیباف [...]
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۸۷/۱۰/۲۹
0
0
اميدوارم با حضور كانديداهاي لايق مثل اقاي اكبر اعلمي انتخابات پر شوري داشته باشيم
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۸۷/۱۰/۳۰
0
0
خنده دار این ملت که چقدر حافظه سیاسی ضعیفی دارد. همه این کاندیداها یه دسته اند و هیچ فرقی با هم ندارند. این دولت باید برود تا ایران دوباره آباد شود.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۰
0
0
طبق صحبت حضوري با دكتر پورموسوي مشاور ايشان آمدن دكتر قاليباف منوط به آمدن يا نيامدن آقاي خاتمي نيست و قطعي است.
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
0
0
حتی تو شهر کوچک ما هم از 8 ماه قبل فعالیت دارند . عسلویه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
0
0
دوست داریم قالیباف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
0
0
در نظرشما .قالیباف رابچه در سیاست تصور کردید! درصورتی که ایشان مرد بزرگ کاربلدی هستند .ایشان رییس جمهورند...اصغری
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین