کد خبر: ۱۱۰۹۵۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۳

آثار تاریخی هرمزگان در معرض تخریب است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده استان هرمزگان در شورای‌عالی استان‌ها گفت: بی‌توجهی و کوتاهی در مرمت، نظارت و مطالعات اولیه آثار تاریخی جزیره هرمز باعث تخریب این بناها شده است. 

محمد زرنگاری، ضمن تقدیر و قدردانی از اقدامات مثبت انجام شده توسط میراث فرهنگی در جهت اجرای پروژه‌های گردشگری جزیره هرمز پاسخ‌های ارائه شده توسط مسئولان در خصوص دلایل تخریب میراث تاریخی جزیره هرمز را قانع کننده ندانست و اظهارداشت: تعمیرات قلعه پرتغالی‌های هرمز در سال گذشته در اردیبهشت ماه به اتمام رسیده و بارندگی در آذرماه بوده است و طبیعتا در این مدت 5 ماهه مصالح استفاده شده خشک شده است و بارندگی در تخریب آثار مرمت شده بی‌تاثیر بوده است. 

این کارشناس زمین شناسی با بیان اینکه زلزله‌های به وقوع پیوسته در سطح هرمزگان نیز تاثیری بر این جزیره ندارد، گفت: اصولا جزیره هرمز به لحاظ زمین شناسی یک گنبد نمکی است که به دلیل ریشه داشتن در بخش میانی کره زمین تأثیرات زلزله بر آن زیاد نیست. 

وی گفت: چطور است که ساختمان اصلی قلعه پرتغالی‌ها که بیش از 600 سال عمر دارد و در طول این سالیان دراز بر اثر زلزله تخریب نشده اما قسمت‌های مرمت شده به راحتی فرو می‌ریزد. 

وی استفاده از ملات و گچ سمنان، ماسه دریایی شور ساحل هرمز و عدم تبحر و توانایی کارگران و بناهای شاغل در پروژه را عامل تخریب بنا عنوان کرد و گفت: نداشتن نظارت صحیح و نبود طرح مرمت از عامل اصلی این فاجعه تاریخی است چراکه بهترین ملات برای تعمیرات قلعه ساروج است. 

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌های کشور گفت: در سال 74 اداره کل عمران جزایر استانداری «امور هماهنگی و توسعه جزایر» با بکارگیری معمار مورد تأیید میراث فرهنگی اقدام به احداث دیوار حفاظتی قلعه و نیز تعمیرات برج و کلیسای قلعه نمود که همچنان محکم و پا بر جا مانده و کاملا اصولی انجام شد اما تعمیرات سال گذشته به شدت مورد اعتراض این شورا است. 

زرنگاری گفت: از بدو آغاز به‌کار دوره سوم شورای اسلامی شهر هرمز حفظ آثار تاریخی جزء اولویت‌های این شورا و شهرداری بوده است اما مسئولان میراث فرهنگی استان هرمزگان هنوز تابلو راهنما و مشخص نمودن حریم آثار را نصب نکرده‌اند. چنانچه در گذشته تصرفی به حریم آثار شده است کوتاهی از سوی میراث فرهنگی بوده است که حریم را مشخص نکرده‌اند. 

این مسئول با اشاره به قول‌های مکرر مسئولان میراث فرهنگی در خصوص راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی، شهدا، پایگاه باستان شناسی زیر دریا و ورود گردشگر به جزیره که هنوز در حد حرف مانده است، گفت: هیچ‌کدام از قول ها عملی نشده است. 

وی گفت: میراث فرهنگی از بودجه و اعتبارات تعمیر قلعه پرتغالی‌ها یک شناور تفریحی کوچک تحت عنوان قایق گردشگری خریداری نموده که هنوز هیچ گردشگری از آن استفاده نکرده است و بعضا در پارکینگ قایق‌ها در هرمز خاک می‌خورد. 

زرنگاری از خبرنگاران حوزه گردشگری دعوت کرد جهت تهیه گزارش از آثار تاریخی هرمز و اثبات صحت گفته‌های خود به جزیره سفر کنند. 

مسئولان تغییرات جوی بارندگی و زمین‌لرزه را دلایل تخریب آثار تاریخی این جزیره عنوان کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین