کد خبر: ۸۰۸۶۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۷
نیوزویک مدعی شد:

ایران عراق را آرام‌تر کرده تا اوباما رئیس‌جمهور نشود!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نیوزویک در گزارشی مدعی شده است میزان خشونت‌های شورشیان عراق و افغانستان که این نشریه آمریکایی آنها را از حمایت ایران برخوردار می‌داند، به دلایلی که بر دولت بوش آشکار نیست، به‌شکل محسوسی کم شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، «جف مورل»، مدیر رسانه‌ای پنتاگون، زمان آغاز این روند را حمله نیروهای دولت عراق به شورشیان در منطقه «بصره» در جنوب عراق در بهار گذشته می‌داند.

نیوزویک همچنین مدعی شده‌است، پس از این سرکوب، این شورشیان (که مقامات امریکایی آنها را «گروه‌های ویژه» می‌خوانند) به ایران گریخته‌اند؛ و از آن زمان در ایران وقت می‌گذرانند!

یک مقام حوزه ضد‌تروریسم آمریکا که نخواست نامش فاش شود نیز مدعی شده‌است که با توجه به برخی گزارش‌ها شورشیان عراقی هنوز در ایران برای حمله و یورش به نیروهای امریکایی مستمراً تحت آموزش هستند!

از طرفی، در افغانستان، گزارش‌های اطلاعاتی حاکی بر این است که ایران در رساندن تسلیحات مورد ‌استفاده تروریست‌ها به شورشیان ضد‌ آمریکایی فعال در افغانستان نیز فعال بوده است. 

این گزارش در حالی منتشر شده‌است که ایران بارها اعلام کرده‌است که نه تنها هیچ‌گونه ارتباطی با گروه‌های افراطی نظیر طالبان و القاعده ندارد، بلکه خود از قربانیان حملات تروریستی چنین گروه‌هایی است و برای مبارزه با آن‌ها تلاش می‌کند. ایران همچنین، روابط بسیار خوبی با دولت حامد کرزای دارد.

در عین حال، نیوزویک با اشاره به اینکه تاکنون، بیش از 3000 نفر از نیروهای نظامی خارجی درگیر در حمله آمریکا به عراق (که 63 درصدشان را کشته‌شدگان امریکایی شامل می‌شوند) در اثر حملات انتحاری که در آن‌ها از بمب‌های «IED» استفاده شده، کشته شده‌اند، مدعی شده‌است که ایران در پشتیبانی‌اش ازشورشیان افغان تجدید‌نظر کرده و محدودیت‌هایی اعمال کرده است.

نیوزویک در توضیح ادعای خود می‌نویسد: «تکنولوژی استفاده‌شده در بمب‌ها و مواد منفجره «IED» مورد استفاده طالبان بسیار پیش‌پا‌افتاده‌تر از تجهیزات پیشرفته‌ای است که شورشیان شیعه در عراق از آن‌ها بهره می‌برند»!

دلیل این موضوع چیست؟
یک مقام دیگر آمریکایی بر این عقیده است که ایران به‌خاطر احتمال پیروزی «باراک اوباما» در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به کم کردن فشار حملات بر نیروهای آمریکایی روی آورده است؛ چرا که دولت ایران رئیس‌جمهور‌شدن «اوباما» - که در نتیجه آن مقبولیت امریکا بین دولت‌‌های اروپایی را نسبت به دولت «بوش» بالا خواهد برد- را خطری برای خود می‌داند.

ایران می‌داند که رهبران اروپایی از‌این‌رو تا‌کنون با تهران مدارا کرده و مخالفت شدید نشان نداده‌اند چون «بوش» را کم‌ارزش و بی‌مقدار می‌شمرده‌اند.

«مورل» می‌گوید اخیراً عوامل ایرانی فعالانه در تلاش‌ بوده‌اند تا با اعمال فشار بر سیاست‌مداران عراق، آن‌ها را به مخالفت با طرح توافق جدید بین عراق و امریکا، و حضور مستمر نیروهای نظامی آمریکایی رهنمون کنند.

وی مدعی شد: «این تلاش‌ها شامل هماهنگ‌کردن برای تظاهرات در مناطق شیعه‌نشین عراق، و همچنین تلاش‌هایی مبنی بر رشوه دادن به سیاست‌مداران عراقی بوده است»!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین