کد خبر: ۱۳۸۲۲۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶

سخنگوی وزارت خارجه نامه نگاری‌ با مقامات آمریکایی را تایید کرد/ با عربستان اختلافاتی داریم

سرکوب اعتراضات مردمی ‌وضعیت کشور و منطقه را پیچیده می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سناریوی اخیر آمریکا علیه ایران اطلاع‌رسانی در این زمینه به همه کشور‌‌ها را لازم دانست و گفت: وزیر امور خارجه نامه‌هایی را در این باره به همتایان خود در برخی از کشور‌‌ها ارسال کرده است.

رامین مهمان‌پرست پیش از ظهر سه شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در رابطه با نامه‌های علی اکبر صالحی به برخی از کشور‌‌ها گفت: سناریوی طراحی شده آمریکا برای ایراد اتهام علیه کشورمان مساله‌ای عجولانه نسنجیده و بی‌پایه و اساس بود. طبیعی است ما ایراد این اتهامات را صحیح نمی‌دانم و رد می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای اطلاع همه کشور‌‌ها از این موضوع آگاهی لازم را خواهیم داد از این ربود که نامه‌هایی توسط دکتر صالحی به برخی از همتایان وی ارسال شد.

مهمان پرست درباره محتوای این نامه ‌‌ها اظهار داشت: در این نامه‌‌‌ها آمده ایراد این اتهامات به صورت شتاب‌زده اهداف خاصی را دنبال می‌کند از جمله ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه به ویژه عربستان. 

پاسخ ایران به نامه آمریکا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه با اخبار منتشر شده در مورد نامه اعتراضی ایران به آمریکا گفت: اخباری که در رسانه‌‌‌ها در رابطه با اعتراض کشورمان به آمریکا منتشر شده در واقع در پاسخ به نامه‌ای صورت‌گرفته که از سوی امریکا ارسال شده بود.

مهمان‌پرست تاکید کرد: این حق ملت ماست که در پاسخ به سناریوی‌سازی دنبال عذرخواهی طرف آمریکایی باشد. بهتر است آن‌‌ها به جای دنبال کردن این سیاست‌‌‌ها به اصلاح رویکرد خود بپردازند. 

راه اقتدار ملت‌ها توجه به مطالبات مردمی

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در رابطه با مسئله بحرین اظهار داشت: در رابطه با این کشور هیچ اتفاقی جدیدی که نشان‌دهنده رویکرد جدید نسبت به مطالبات مردمی‌باشد مشاهده نکرده‌ایم.

مهمان‌پرست اضافه کرد: توصیه ما به مقامات این کشور این است که راه اقتدار‌، توجه به مطالبات مردم است چرا که سرکوب اعتراضات مردمی ‌وضعیت کشور و منطقه را پیچیده می‌کند. 

استفاده تبلیغاتی از گزارش منتشر نشده آژانس

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با اخبار منتشر شده درباره گزارش بعدی آژانس اتمی‌بیان کرد: زمزمه‌هایی درباره این گزارش که به اهداف غیر صلح آمیز ایران اشاره می‌کند وجود دارد همین زمزمه‌ها نشان می‌دهد از گزارشی که هنوز منتشرنشده استفاده تبلیغاتی می‌شود.

رامین مهمان‌پرست از این رو برخی کشور‌‌ها نگرانندکه آژانس به جای دنبال کردن جایگاه حقوقی و فنی خود به دنبال سیاسی‌بازی باشد.

وی درباره اعتراض روسیه و چین به مدیرکل آژانس در این رابطه اظهار داشت: درخواست روسیه و چین از یوکیا آمانو کاملاً طبیعی است و به تقویت جایگاه حقوقی این نهاد بین‌المللی کمک می‌کند تا آژانس به عنوان ابزار سیاسی برای فشار به ملت‌ها استفاده نشود. 

شکایت شهرداری از سفارتخانه انگلیس

خبرنگاری درباره شکایت محمد باقر قالیباف شهردار کرمان از سفارتخانه انگلیس بر سر باغ قلهک سوال کرد که میهمان‌پرست در این‌باره گفت: پرونده به دستور شهردار به قوه قضاییه ارسال شده است که در صورتی که تخلفی صورت گرفته باشد اقدامات لازم انجام می‌شود. 

محدودیت همکاری بین ایران و عربستان وجود ندارد

خبرنگاری درباره پیشنهاد نخست‌وزیر قطر بر رابطه با دیدار مستقیم ایران و عربستان برای حل مشکلات موجود سوال کرد که سخنگوی وزارت امور خارجه در این رابطه گفت: در مورد بحث همگرایی و همکاری منطقه‌ای بین کشورهایی که در منطقه خاورمیانه قرار دارند همیشه باید مواظب طراحی‌‌‌ها و توده‌ها باشند.

مهمانپرست اضافه کرد: همه این سناریو‌‌ها توسط رژیم صهیونیستی و حامیان منافع آن طراحی شده و به منظور دامن زدن به اختلافات بیان می‌شود.

وی تاکید کرد: بین ایران و عربستان هیچ محدودیتی برای گسترش همکاری وجود دارد چون می‌تواند توده‌ها را خنثی کند البته اختلاف‌نظر وجوددارد. ما فکر می‌کنیم در رابطه با تحولات منطقه باید با رایزنی اقدامات صحیح را دنبال کرد و به شکلی عمل نکرد که منطقه دچار بحران شود و زمینه حضور نیروهای فرامنطقی درخاورمیانه را فراهم کند.

منتظر بررسی‌های قوه قضاییه هستیم

مهمانپرست درپاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قوه قضاییه برای بازگرداندن محمودخاوری از دستگاه دیپلماسی درخواستی ارایه نکرده است اظهار داشت: پرونده اختلاس در دست قوه قضاییه در حال بررسی است ما به عنوان وزارت امور خارجه نمی‌توانیم اقدام کنیم.

وی ادامه داد: اگر قوه قضاییه به نتیجه برسد که باید مسئله از طریق وزارت خارجه پیگیری شود ما حتما موضوع را دنبال می‌کنیم اما در حال حاضر منتظر بررسی‌های قوه قضاییه هستیم. 

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در یونسکو

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به عضویت تشکیلات خودگردان فلسطین در یونسکو آن را نمادی از موج حمایت حقوق فلسطینیان قلمداد کرد و افزود: این درحالی است که آمریکایی‌‌ها و برخی از کشورهای اروپایی با حقوق ملت فلسطین مخالفت می‌کنند تا جایی که آمریکا تهدید کرده سهم خود را در هزینه‌های یونسکو کاهش می‌دهد.

مهمانپرست به مقامات آمریکایی توصیه کرد که حمایت یک طرفه از رژیم صهیونیستی در بین افکار عمومی‌مردم دنیا جایگاهی ندارد. از این رو بهتر است آمریکا و کشورهای غربی به احقاق حقوق ملت فلسطین توجه کنند و از آبروی خود در این زمینه هزینه نکند. 

بحث مذاکره در دست بررسی

نامه کاترین اشتون مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان مبحث دیگری بود که خبرنگاران خواستار سخنگو به آن شدند. میهمان‌پرست در این رابطه نیز اظهار داشت: بحث مذاکره با گروه 1+5 و نامه اشتون توسط هیات مذاکره‌کننده ایرانی در دست بررسی است.

وی ادامه داد: در رابطه با اصل گفت‌وگو زمان و محتوای مذاکرات تبادل‌نظر صورت می‌گیرد و بعد از آن توافق نهایی اعلام می‌شود. 

حضور ایران در نشست استانبول و بن 2

خبرنگاری درباره احتمال حضور ایران در نشست استانبول و بن 2 درباره اوضاع افغانستان سوال کرد که میهمان‌پرست پاسخ داد بررسی‌های کشورمان درباره این دو نشست ادامه دارد و مذاکرات خوبی نیز صورت گرفته است.

وی تاکیدکرد: این نشست‌‌ها باید به احقاق حقوق مردم افغانستان منجر شود. از این رو دو نکته باید مد نظر قرار گیرد نخست این که اداره این نشست‌‌ها توسط مقامات افغان باشد و دوم اینکه نقش و جایگاه کشورهای منطقه باید مشخص شود.

مهمانپرست گفت: طرفین به این نتیجه رسیده‌اند که حضور جمهوری اسلامی‌ می‌تواند تاثیرگذار باشد از این رو افغان‌‌ها هم خود خواستار حضور جمهوری اسلامی‌در این نشست‌‌ها هستند. به احتمال ما در این نشست‌ها حضور خواهیم یافت سطح هیات ایرانی را بعد از مشخص شدن اعلام می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین