کد خبر: ۸۸۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۳:۰۳
پس از ثبت‌نام در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری اعلام شد:

محسن رضایی: احمدی‌نژاد جوان پرکاری است

اقتصاد ایران از ریل خارج شده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که "به قصد نجات اقتصاد کشور وارد عرصه شده‌ایم" گفت: «اقتصاد کشور ما به یک تغییر اساسی نیاز دارد و ما می‌خواهیم این کار را با تشکیل دولت ائتلافی انجام دهیم».
 
محسن رضایی صبح روز جمعه و در چهارمین روز ثبت‌نام از داوطلبان با حضور در ستاد انتخابات کشور رسما برای کاندیداتوری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد و سپس در جمع خبرنگاران افزود: «بیش از 40 سال است که گرانی و تورم اقتصاد ما را آزار داده و مردم ما را نگران کرده است. بیش از 40 - 30 سال است که بیکاری در اقتصاد ما وجود دارد و طی این سال‌ها اگرچه در دوره‌هایی عمق تورم و رکود را در حال نوسان دیده‌ایم، اما گاه کم و یا بعضا افزایش یافته است».
 
وی همچنین گفت: «بهره‌وری پایین و رو به نزول اقتصاد ایران نیز باعث شده است از رشد اقتصادی مطلوبی برخوردار نباشیم. همچنین باید گفت که ساختار اقتصادی ما دولتی است و این ساختار ما را با یک حجم بزرگ از دولت و کسری بودجه مستمر روبه‌رو کرده است و هر نوع توسعه‌ در اقتصاد با مانع اقتصاد دولتی مواجه می‌شود».
 
وی با بیان این اعتقاد که "اقتصاد ایران از ریل خارج شده است" گفت: «اقتصاد ما سنتی و دولتی و با مدیریت ضعیف اداره شده است. ما می‌خواهیم با کمک دوستان، نخبگان و مردم عزیز ایران اقتصاد ایران را نجات دهیم و برای این کار باید همه‌ نخبگان کشور را در امر توسعه دخیل کنیم؛ اگرچه لازم است این افراد با هم به اجماع برسند؛ البته در این مسیر مشکلات متعددی وجود دارد که ما باید با یکپارچگی در بین نخبگان و توسعه‌ ملی مشارکت ایجاد کنیم».
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین با بیان این ‌که "مردم نیز باید در اقتصاد ایران مشارکت جدی داشته باشند" گفت: «ما دولت مردمی را تنها دولتی نمی‌دانیم که با مردم باشد، بلکه یک دولت مردمی در کنار این‌که باید از دل مردم بیرون آمده باشد باید بداند که اقتصاد را نیز با دست مردم اداره کند؛ بنابراین اگر دولتی ادعا کند مردمی است اما اقتصادی دولتی را گسترش دهد این دولت در واقع نیمی از مردمی بودن را کنار گذاشته است».
 
وی خاطرنشان کرد: «سیاست‌های اصل 44 و چشم‌انداز 1404 نقشه راه اقتصاد ایران و توسعه‌ ملی ماست و ما مصمم هستیم که این نقشه راه را پیگیری و سیاست‌های اصل 44 را با تمام وجود در کشور پیاده کنیم، اما همه این‌ها بستگی به این دارد که یک دولت متعهد کارآمد شکل بگیرد».
 
رضایی افزود: «دولت مورد نظر ما ائتلافی است برای این‌که از تمامی نخبگانی که توانایی حضور در آن را دارند استفاده می‌کند. همچنین این دولت کارآمد است، برای این‌که افراد متخصص و با تجربه و دارای توان مدیریتی در آن هستند و متعهد است برای این‌که به اصول امام(ره) و انقلاب و اندیشه‌های امام و رهبری معتقد خواهد بود»
.
رضایی هم‌چنین با بیان این‌که "ما در این چارچوب دست کمک به سمت همه دراز خواهیم کرد و از تمام سرمایه‌های انسانی استفاده می‌کنیم" خاطرنشان کرد: «با توجه به این‌که جوانان و بانوان دو قشری هستند که در دو دهه اخیر کمترین نقش را در اداره‌ کشور داشته‌اند، باید کاری کرد که این دو قشر حضور بیشتری در عرصه داشته باشند والا کارآمدی حاصل نخواهد شد».
 
وی در ادامه با مورد توجه قرار دادن مساله‌ فرهنگ در کشور گفت: «مساله‌ فرهنگ برای ما بسیار تعیین‌کننده است؛ چراکه ما بدون توجه به فرهنگ نمی‌توانیم اقتصاد را نجات دهیم و همان‌طور که برای نجات از استکبار و بیرون کردن اشغالگران از کشور از فرهنگ استفاده کردیم، برای بیرون کردن فقر و بیکاری از کشور نیز باید از روحانیت، هنرمندان و اندیشمندان استفاده کنیم».
 
رضایی در ادامه با بیان این‌که "دولت مورد نظر ما با مجلس و قوه‌ قضاییه هماهنگی کامل خواهد داشت" اظهار کرد: «در دولت ما کوچک‌ترین اصطکاکی با مجلس و قوه قضاییه وجود نخواهد داشت و از یکپارچگی کامل با این دو قوه برخوردار خواهیم بود».
 
محسن رضایی در ادامه با اشاره به همراهی بیادی، سخنگوی جمعیت آبادگران جوان با خود گفت: «ایشان امروز حکم مشاورت برایشان صادر شده و به جمع مشاوران ما پیوسته‌اند».
 
وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که گفت «پیش از این که صلاحیت شما تایید شود تراکت پخش کرده‌اید، آن هم در وزارت کشور، آیا این قانونی است؟ (اشاره به کاغذنوشته‌هایی با عنوان جمعی از وبلاگ نویسان حامی محسن رضایی که در جمع خبرنگاران توزیع شده بود) گفت: «من در جریان این موضوع نبوده و نیستم. تاکید دارم که قانون حتماً باید رعایت شود و این موضوع را پی‌گیری خواهم کرد. قوانین و مقررات را لازم می‌دانم و اگر کسانی خواستند از قصد این کار را بکنند که به وجهه دوستان ما آسیب بزنند اعلام خواهم کرد».
 
در ادامه خبرنگاری پرسید «شما گفته‌اید تخریب کاندیداها نباید انجام شود اما در اولین کنفرانس خبری‌تان در مورد آقای رییس‌جمهور بحث پرتگاه را مطرح کردید و در اهواز نیز گفته‌اید دو بار برای آقای موسوی وساطت کرده‌اید. آیا این تخریب برای جلب آرا نیست؟» 

رضایی پاسخ داد: «من از نقد حمایت می‌کنم و به انتقاد اعتقاد دارم، آن‌چه گفته‌ام واقعیت بود. گفته‌ام اگر کشوری این مسیر را ادامه بدهد به سمت پرتگاه می‌رود و در آن صورت زحماتی که آقای احمدی‌نژاد نیز کشیده از بین خواهد رفت. با در نظر گرفتن احساس خطری که کارشناسان هم اعلام کرده‌اند باید به آن توجه کنیم و به سمت پرتگاه نرویم، من اظهار نظر و اعلام خطر کرده‌ام؛ این تخریب نیست».
 
رضایی هم‌چنین در مورد سخنانش در اهواز گفت: «جناب آقای موسوی و آقای کروبی را سرمایه انقلاب می‌دانم و جناب آقای احمدی‌نژاد نیز جوان پرکاری است. من هیچ کدام از آن‌ها را رقیب خود نمی‌دانم، بلکه بیکاری و فقر را رقیب خود می‌دانم».
 
رضایی درباره سخنانش در مورد میرحسین موسوی و انعکاس نادرست آن در یکی از خبرگزاری‌ها نیز تاکید کرد: «اخلاق در سیاست برای من نکته بسیار مهم و کلیدی است. در مورد بحثی که در ارتباط با وساطت نزد امام (ره) مطرح شده، کسانی که آن تیتر را زده‌اند اشتباه کرده‌اند؛ بحث حمایت بوده است. من گفتم شرایط آن زمان با این موقع متفاوت است. آن زمان که من حمایت کردم، منجر به تصمیم‌گیری شد».
 
رضایی تاکید کرد: «من به هیچ عنوان کلمه وساطت را بیان نکردم».
 
خبرنگاری در ادامه از رضایی درباره آنچه فعالیت‌های انتخاباتی هوادارانش پیش از موعد تبلیغات خواند، پرسید که رضایی پاسخ داد: «دفتر ارتباط مردمی ما در بعضی از استان‌ها فعال شده است. امیدوارم بتوانیم این اتفاقات را پشت سر بگذاریم».
 
رضایی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که «شما از اصول‌گرایی اصلی و انقلابی صحبت کرده‌اید، اصولگرایی‌ای که شما خود را پیرو آن می‌دانید چه تفاوتی با اصولگرایی‌ای که در سال‌های قبل شاهد بودیم دارد؟» گفت: «اصول‌گرایی اصیل یعنی وحدت و برادری، صداقت و محبت، رحمت نبوی، حکمت علوی و عزت حسینی، تلاش برای این که مشکلات مردم حل و فصل شود و خدمتگزار بی‌منت مردم باشیم، بتوانیم از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم و با وحدت، برادری ، محبت و اعتماد به هم و پافشاری روی اندیشه سیاسی امام (ره) قانون اساسی و محور قرار دادن ولایت فقیه کار کنیم».

خبرنگاری از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پرسید «در ارتباط با حضور شما دو نوع تحلیل وجود دارد؛ یکی این که آرای شما به نفع آقای احمدی‌نژاد سرازیر شود و دیگر این که آرای آقای احمدی‌نژاد نصف و به نفع مهندس موسوی شود. تعیین کنید به نفع کدام کاندیدا وارد شده‌اید»؟ 

رضایی پاسخ داد: «من به نفع ملت ایران وارد صحنه شده‌ام و اگر مطمئن بودم نامزدها می‌توانند مشکلات اساسی کشور را حل کنند مثل گذشته کنار آنها می‌ماندم و کمک می‌کردم. اما به این نتیجه رسیدم در نامزدهای فعلی توانایی این که جهشی در عرصه اقتصادی و مدیریت ایجاد کنند نبوده است».
 
وی در ارتباط با برنامه کاری‌اش نیز گفت: «در ارتباط با برنامه‌ها مفصل کار کرده‌ایم . در برنامه‌های قبلی هم شاهد بودیم محورها، کارشناسانه بوده است. با دوستان مشورت می‌کنیم و در 12 سال گذشته به اندازه کافی مشکلات کشور را ساعت‌ها با کارشناسان مورد بحث و مطالعه قرار داده‌ایم. برنامه‌ای که داده‌ایم در قضاوت مردم نمره خوبی خواهد گرفت».
 
خبرنگار دیگری پرسید «آیا اینکه گفته می‌شود شما نماینده قشر سرمایه‌دار هستید، درست است»؟ 

رضایی جواب داد: «من نماینده همه کسانی هستم که تلاش می‌کنند؛ چه کارگران، چه کارآفرینان، آمده‌ایم که تلاش، تولید، نوآوری و سرمایه‌گذاری را که زمانی در سیاست انجام شد، در اقتصاد پی‌گیری کنیم. ارزش کارگزاران و کارآفرینان علاوه بر ارزش انسانی به میزان تلاش آن‌ها خواهد بود».
 
خبرنگار دیگری در مورد احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سخنان اخیر احمدی‌نژاد در مورد این سازمان پرسید که رضایی پاسخ داد: «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اتاق فکری برای اداره کشور بوده است. اشکالاتی در آن بوده و بعضاً تداخل‌هایی که با وزارتخانه‌های تخصصی به عمل می‌آورد، باعث چالش‌هایی می‌شد. معتقدم باید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را احیا کرد، اما نه مثل گذشته، باید تفکیف وظایف به دقت صورت گیرد تا به اتاق فکر تبدیل شود، نه اینکه در وظایف دولت دخالت کند».
 
رضایی در پاسخ به پرسش دیگری با این مضمون ‌که «طرح دولت ائتلافی شکست خورد، چرا شما پا به صحنه گذاشتید»؟ گفت: «این طرح شکست نخورد؛ چون دولتی که تشکیل می‌دهیم دولت ائتلافی است. قبلا من ترجیح می‌دادم دوست دیگری به صحنه بیاید اما در هر صورت این کار انجام نشد و او موافقت نکرد. خودم گفتم ستاد دولت ائتلافی منحل شود که کسی فکر نکند از ابتدا این جریان برای این بوده که من کاندیدای انتخابات شوم. ستاد دولت ائتلافی منحل شده اما نظریه دولت ائتلافی منحل نشده است. دوستانی که به این نظریه معتقدند هنوز سر جای خود هستند و به مرور اعلام موضع خواهند کرد و ان‌شاءالله دولت ائتلافی تشکیل خواهیم داد».
 
وی در پاسخ به خبرنگاری که گفت «شما با ترغیب گروه خاصی به صحنه آمده‌اید که رای آقای احمدی‌نژاد را بشکنید» اظهار کرد: «شماها و خیلی‌ از سیاسیون کشور مرا می‌شناسند. من تحت تاثیر هیچ کس نیستم، همیشه مستقل فعالیت کرده و مستقل تصمیم گرفته‌ام. به نفع ملت ایران و انقلاب و اسلام حرکت کرده‌ام و دلیلش هم این است که از ابتدای انقلاب زندگی‌ام را کف دست گذاشته‌ام و با کمک دوستان هر جا خطری بوده به صحنه آمده‌ام و هر جا خطری نبوده، دوستان فراوان بوده‌اند و کار را انجام داده‌اند؛ امروز احساس خطر کردم و برای نجات اقتصاد کشور به صحنه آمدم». 

رضایی در ادامه از خبرنگاران خواست سوال آخر خود را مطرح کنند و گفت: «نماز جمعه است. هفته دیگر برنامه‌ای خواهیم داشت و در آن به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهیم داد».
 
این گفته رضایی مورد انتقاد تعدادی از خبرنگاران قرار گرفت که سوالات خود را هنوز مطرح نکرده بودند. رضایی در پاسخ گفت: «زمانی که خواستم برای ثبت‌نام بیایم گفتند اگر اطلاع دهید خبرنگاران و دوستان رسانه‌ای ما خواهند آمد. بعداً به تمام سوالات شما پاسخ خواهم داد».
 
یکی از خبرنگاران گفت «فرمانده سپاه گفته است از نظر ایشان بسیج نیروی نظامی نیست و می‌تواند وارد صحنه شود و اظهارنظر کند».
 
رضایی پاسخ داد: «من فرماندهان سپاه را می‌شناسم، چنین صحبتی نکرده‌اند، سپاه و بسیج از افتخارات ما هستند. ارتش و نیروهای مسلح از بزرگ‌ترین نهادهای موثر برای دستیابی به استقلال، آزادی در چارچوب پایدار قانونی که قانون اساسی است هستند. جانشان را برای حفظ تمامیت ارضی ایران گذاشته‌اند. من منکر این نیستم که ممکن است استفاده‌های سوئی در جاهایی صورت گرفته باشد، اما این را که بگوییم نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و بسیج و نیروی انتظامی قوانین را رعایت نمی‌کنند قبول ندارم. وقتی خواستم وارد عرصه سیاسی شوم لباس نظامی را درآوردم و حتی کوچکترین امکانی را از سپاه با خود بیرون نیاوردم، از این به بعد نیز بر این اعتقادم پایدار خواهم بود و از طریق قوانین مربوطه و اعتمادی که بین من و مسوولان کشور وجود دارد تلاش خواهم کرد تا جلو اشتباهاتی که می‌خواهد صورت بگیرد، گرفته شود».
 
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که «برخی تحلیل‌ها بر این است که حضور شما نمادی از رقابت آقای هاشمی و احمدی‌نژاد است که رای آقای احمدی‌نژاد کمتر شود» گفت: «من چنین مساله‌ای را کاملا تکذیب می‌کنم. اصلا چنین چیزی وجود خارجی ندارد. من همیشه در صحنه‌های سیاسی کشور مستقل تصمیم گرفته‌ام. وقتی خواستم از سپاه بیایم، پس از 16 سال فرماندهی سپاه خیلی از دوستان نظرشان این بود که این کار را نکنم، اما من تشخیص دادم به صحنه بیایم. در انتخابات گذشته خودم تصمیم گرفتم کنار بروم و در این انتخابات نیز خود تصمیم گرفتم به دلیل دغدغه‌هایی که دارم به صحنه بیایم و ان‌شاءالله تا آخرین روز و ساعات انتخابات نیز با شما خواهم بود».
 
برخی خبرنگاران در این لحظه خواستار وقت بیشتر پاسخگویی به پرسش‌ها شدند و برای طرح سوالات خود نزدیک جایگاهی که رضایی نشسته بود، رفتند. 

یکی از خبرنگاران از رضایی پرسید «آیا فعالیت‌های اقتصادی سپاه را مخالف اصل 44 قانون اساسی نمی‌دانید»؟ که رضایی پاسخ داد: «ما هیچ تبعیضی قائل نخواهیم بود و طبق سیاست‌های اصل 44 جز فعالیت‌های محرمانه اقتصادی، تمام فعالیت‌های اقتصادی دیگر را طبق سیاست‌های اصل 44 می‌گیریم و به مردم واگذار می‌کنیم».
 
بر اساس این گزارش یکی از خبرنگاران پرسید « آیا امکان ائتلاف شما با آقای مهندس موسوی وجود دارد؟» که رضایی جواب داد: «اگر می‌خواستم ائتلاف بکنم که به صحنه نمی‌آمدم».
 
خبرنگارگفت: ««پس چرا طرح دولت ائتلافی را مطرح کردید»؟

رضایی گفت: «این بستگی دارد که جلو برویم، ببینیم نامزدهای دیگر طرح ائتلافی را قبول می‌کنند یا نه و دیگر این که اگر من جلوتر بیفتم آقایان را در دولت استفاده خواهم کرد».
 
خبرنگار گفت: «از تمام کاندیداها»؟

رضایی نیز پاسخ داد: «بله، فکر می‌کنم همه کاندیداها انسان‌های توانمندی هستند، اگر هر کدام سر جای خود به کار گرفته شوند ما از همه ظرفیت‌ها متناسب با توانایی خودشان استفاده خواهیم کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین