کد خبر: ۹۲۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۸۸ - ۲۲:۵۵
کروبی آخرین نامه را به رییس قوه قضاییه نوشت؛

کروبی به صادق لاریجانی: در دیداری با شما مستندات را ارائه می‌دهم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهدی کروبی با نگارش نامه‌ای سرگشاده به صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه اعلام آمادگی کرد تا بخشی از مستندات خود را درباره آنچه روی داده به او ارایه کند و در صورت تامین امنیت آسیب‌دیدگان برخی از آنها را به وی معرفی تا نسبت به احقاق حق آنها اقدامات لازم انجام شود.

متن کامل نامه کروبی به صادق لاریجانی به شرح زیر است:

بسمه تعالی

رئیس محترم قوه قضائيه
حضرت آيت‌الله صادق لاريجانی (دامت برکاته)


با سلام و تحيت و تبريک انتصاب جناب‌عالی به سمت ریاست خطیر قوه قضائيه و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات آن ‌جناب در ماه پر برکت رمضان.

از خداوند بزرگ برايتان در اين مسؤوليت جديد و قرار گرفتن در مسندی که به موجب طبع اوليه، جايگاه انبيای الهی و اوصيای ايشان برای اجرای عدالت و احقاق حق است، آرزوی توفيق دارم.

امیدوارم که آن محقق فرزانه و تربيت يافته بيت فقاهت و مرجعیت و تقوی با ابتکار و نوآوری مبتنی بر آموزه‌‌های غنی اسلام و درک دقيق شرايط زمان و مکان و بذل مساعی جميله جهت حفظ و تقويت استقلال عدالتخانه، گامی بلند در راستای تحقق عدالت به عنوان هدف غايی اديان الهی و تضمين حقوق آحاد مردم و تحکيم اساسی ملک بردارند و کارآمدی احکام نورانی اسلام ناب محمدی و تربيت‌يافتگان آن حکمت را به اثبات برسانند.

در ادامه خاطر مبارک را مستحضر می‌دارم که در جريان انتخابات با شکوه و افتخارآفرين اخیر ملت بزرگ ايران و متعاقب آن، متأسفانه رفتارها و حوادث و ماجراهای تلخ و سنگينی از ناحيه برخی افراد غيرمسؤول و نيروهای خودسر و افراطی داغ‌تر از آش و صد البته با سوءاستفاده از خطاها و اشتباهات بعضی از مسؤولان و مراجع قانونی و در باغ سبزی که باز شده بود بر نظام و جامعه تحميل و خسارات جبران‌ناپذيری بر ملک و ملت وارد شد که موجبات خدشه‌دار شدن حيثيت نظام و ورود آسيب به باور عمومی را فراهم آورد و با کمال تأسف در 30 سالگی انقلاب اسلامی که باید شاهد به ثمر رسیدن آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی بعد از گذشت سه دهه از ایثار و فداکاری ملت شریف و عزیز ایران می‌بودیم، همگان دیدیم که چگونه برخی از نیروهای متجاسر به صورت سازمان‌یافته علاوه بر ايجاد رعب و وحشت و ضرب و جرح گسترده مردم عمدتا بی‌گناه در کوی دانشگاه، مجتمع سبحان، خيابان‌های تهران و برخی شهرستان‌ها و بازداشت‌های فله‌ای و غيرقانونی و نگهداری فرزندان عزیز اين آب و خاک در محل‌ها و اماکن مخوف و نامناسب، هزاران نفر را در معرض شکنجه و آزارهای سخت و غيرقابل جبران قرار دادند که در موارد عديده‌ای، منتهی به شهادت و نقص عضو و معلوليت پيشرفته و سنگين شد و تئوری «النصر بالرعب» برخی از تئوریسین‌های خشونت به منصه ظهور رسید و از این طریق فضای حاکمیت رعب و وحشت، نه تنها برای افراد گرفتار و خانواده‌ها و نزديکان، بلکه به نحوی برای کل جامعه فراهم آمد.

البته بلند شدن فریاد مظلومان و انعکاس وسیع این بی‌عدالتی‌ها در جهان، بعضا واکنش تند برخی از مقامات ارشد نظام و مطالبه جبران خسارت‌ها و ضرورت ترمیم آسیب‌های وارده به اعتماد عمومی را به دنبال داشت، ولی با کمال تأسف علی‌رغم این واکنش‌ها و پيگيری آيت‌الله شاهرودی رئیس محترم وقت قوه قضائيه و نيز اقدامات خوب رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمايندگان مجلس، هنوز که هنوز است، اين اوضاع آشفته به سامان نرسيده و تا کنون هم سرنوشت برخی بازداشت‌شدگان که شبانه از خانه خود ربوده و يا به طور غافلگيرانه در خيابان بازداشت شده‌اند، نامعلوم است و هنوز هم ستادی کارآمد و پاسخگو که در قبال حال و روز بازداشت شدگان و مراجع مختلف، طرف حساب داغ‌دیدگان و آسیب‌دیدگان و زندانيان و ... باشد وجود ندارد.

هنوز هیچ‌گونه اقدام مورد قبول ملت در خصوص سوله‌های کهريزک و بازداشتگاه‌های غیرقانونی محتمل دیگر و مجازات خاطیان و متعدیان به حقوق ملت، توسط دست‌اندرکاران این بازداشتگاه‌ها به اطلاع مردم نرسیده است.

بدون تردید، عمده رفتارهای انجام شده با فرزندان ایران عزیز، نه تنها بر اساس اصول حقوق بشر مورد ادعای غرب، بلکه بر اساس موازین فقه اسلامی، قوانين و مقررات و آیين‌نامه‌های حاکم در نظام قضایی کشور جرم و خلاف محسوب می‌شوند و متعدیان از این موازین و مقررات، ضامن می‌باشند و در هر لباس و مقامی باید به مجازات برسند.

جناب آقای لاریجانی
حضرتعالی واقفید که در بسیاری از موارد حقوق افراد و گروه‌ها و احزاب و ... با زير پا گذاشتن قوانين و مقررات و حقوق قانونی متهم از قبيل برخورداری از حق جلب و احضار به وسيله قاضی و احضار در ساعات روز و تفهيم اتهام در مدت معين و صدور قرار مناسب و حق استفاده از وکيل و تشکيل دادگاه با حضور هيأت منصفه تضییع شده و نمونه‌هايی از دادگاه‌های هيأتی و شبيه کشتی نوح برگزار و با ابتکاری جديد و خلاف مقررات و رویه قضایی، تحت‌عنوان کيفرخواست عمومی و تحميل لباس خاص و احضار افراد شناخته شده با دمپايی به قصد تحقير آنان در دادگاه و متعاقبا وادار کردن آنان به سخنرانی‌ و نه دفاع از خود ، ضربه‌ای سنگین به قضای اسلامی وارد شد، به طوری‌که برخی از بزرگان از این قضاوت‌ها به «وهن قضای اسلامی» تعبیر کردند.

جناب آقای لاریجانی
همان‌طوری که مستحضرید این‌جانب پس از حوادث دلخراش انتخابات و گذشته از مصاحبه‌ها و بیانیه‌های خود، نامه‌هايی را درباره مظالم روی داده برای رفع نگرانی‌ها و دفاع از حقوق مردم، خدمت مسؤولان محترم کشور از جمله آيت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس محترم وقت قوه قضائيه، حجت‌الاسلام‌والمسلمين محسنی‌اژه‌ای وزير محترم وقت اطلاعات، جناب آقای هاشمی رفسنجانی رئیس محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری و دکتر لاريجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، ارسال کرده و خواستار بررسی و رسيدگی عاجل به تخلفات صورت گرفته شده‌ام حتی شفاهاً گفتگوهایی با مسئولین قضایی از جمله برادر بسیار ارجمند و دلسوز حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دری نجف آبادی دادستان سابق کل کشور و مشاور عالی جنابعالی داشتم که ایشان انصافاً با جدیت و دلسوزی تمام، موضوع را پیگیری نمودند. اکنون نیز آمادگی خود را برای ديدار با شما و ارائه بخشی از مستندات و معرفی برخی از افراد آسیب‌دیده را به حضورتان در هر زمان و مکانی که صلاح بدانيد اعلام می‌دارم، مشروط به تمهيد مقدمات مناسب و تضمين امنيت خواهان‌ها و با اميد به احقاق حق و برخورد قانونی با خوانده‌ها در هر پست و مقام در صورت اثبات جرایم آن‌ها و با اطمينان از اين‌که ترازوی عدالت، مخصوص ضعيفان نيست و در برابر صاحبان قدرت از کار نمی‌افتد.

اکنون این آخرين نامه‌ای است که برای دادخواهی از جانب کسانی که بناحق در حوادث پس از انتخابات مورد ظلم و ستم واقع شده‌اند، به حضور جناب‌عالی ارسال می‌دارم و اميدوارم که در طلیعه حضور شما بر مسند ریاست قوه قضائیه، شاهد اجرای عدالت باشيم و دیگر نیازی به این نباشد که مردم بزرگوار و رنج‌دیده ایران به صورت مستقیم مورد خطاب واقع شوند و موجبات تکدر خاطر و ناراحتی آنان بیش از این فراهم آید.

ضمنا به استحضار می‌رسانم، اخیرا در جلسه‌ای صميمی و راهگشا با حضور اعضای محترم کميته حقيقت‌ياب مجلس در دفتر اين‌جانب که انصافا با هوشياری و دقت لازم و دل‌سوزانه امور را پيگيری می‌کردند، بخشی از مستندات جرایم روی داده را به اطلاع آنان رساندم که موجب تنویر افکار و اظهار تاسف شدید آنان شد. حتی اظهارات یکی از افرادی که بنا به گفته خود، متاسفانه مورد تجاوز قرار گرفته بود را قرائت و تقدیم آن کمیته نمودم که در آن، گزارش برخورد یکی از مسئولان قضایی مشاهده می‌شد که از یک شیوه معمول و مرسوم قضایی جهت کشف حقیقت برخوردار نبود و عبارات تهدید آمیزی از سوی آن مسئول بکار رفته بود بگونه‌ای که اینطور به نظر می‌رسید، علیه فرد آسیب دیده و له عده‌ای دیگر رفتار نموده و حتی فرد آسیب دیده را متهم کرده که «تو را تطمیع کرده‌اند». در پایان جلسه، اعلام آمادگی نمودم که در صورت نیاز ، اشخاص آسیب دیده را به این کمیته معرفی نمایم به شرطی که امنیت لازم برای این افراد فراهم آید تا بتوانند اظهارات خود را بدون ترس بیان نمایند.

اگر چه این نشست دارای ظرفيت همکاری، بررسی و حقيقت‌يابی مسائل تلخ پيش آمده پس از انتخابات را دارا بود ولی برای به ثمر نشستن این تلاش‌ها از جناب‌عالی انتظار می‌رود که شرایط لازم را جهت ادامه راه خطير اين کميته به نحوی فراهم آورید که اعضای محترم آن بتوانند آزادانه و با حفظ اصل بی‌طرفی سياسی مسائل را پیگیری نمایند. چرا که فشارهای سیاسی که به برخی از این افراد وارد می شود موجب شده که صحبت‌ها و موضع گیری‌های متفاوت و بعضاً مغایر با یکدیگر داشته باشند.

امیرالمؤمنین علی(ع) در فرمان حكومتی خويش به مالک اشتر فرمود: «فانى سمعت رسول‌الله(ص) یقول فى‌غیر موطن: «لن تقدس امه لایؤ خذ للضعیف فیها حقه من‌القوى غیرمتعتع‏؛ من در موقعیت‌های مختلف و به طور مکرر از رسول خدا(ص) شنیدم که می‌فرمود: هر گز به سعادت و خوشبختى نرسد ملتى که در آن حق ضعیف از قوی با صراحت و بدون لکنت زبان گرفته نشود».(1)

در پایان از جناب‌عالی می‌خواهم که با تذکر به برخی از مسؤولان قضايی و نیروهایی که با دخالت غیرقانونی در امر قضا، استقلال قوه قضائیه را مخدوش می‌کنند اهميت موضوع را تفهيم و با اخطار جدی، آنان را از ايجاد رعب و وحشت در شاکیان برای پاک کردن صورت مسأله منع کنید؛ چرا که همگان می‌دانيم بدن سالم، غذای فاسد را پس می‌زند و از این طریق، خود را از خطر می‌رهاند.

از این‌رو، نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز که برآمده از تلاش‌ها و مبارزات تاریخی ملت بزرگ ایران و شهدای به خون خفته این دیار می‌باشد می‌باید بدون واهمه، افراد آلوده و فاسد را حذف و متخلفان و متعدیان به حقوق مردم را به سزای اعمالشان برساند و از این طریق موجبات پالايش درونی خویش و اصلاح ساختار خود را فراهم سازد.

والسلام- مهدی کروبی – 7/6/1388

1. نهج‌البلاغه صبحى‌صالح، نامه‏53.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین