کد خبر: ۱۳۵۲۰۲
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۹
در ديدار مديران رسانه‌های آمريكايی

احمدی‌نژاد: اگر اورانیوم ۲۰ درصد بدهند، غنی‌سازی را متوقف می‌کنیم

تحريم‌ها اثر داشته است/ 33 کشته بعد از انتخابات/ در سوريه با دو طرف در تماس هستيم
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: محمود احمدی‌نژاد بعد از ظهر پنج‌شنبه به وقت محلی پس از سخنرانی در صحن سازمان ملل در محل اقامت خود با مدیران رسانه‌های آمریکایی دیدار کرد که در این جلسه چهره‌های معروف رسانه‌ای آمریکا بدون هیچ محدودیتی سوالات خود را از احمدی‌نژاد پرسیدند و او نیز به سوالات آنان پاسخ گفت.

احمدی‌نژاد در این دیدار درباره اصلاح وضع موجود جهان تصریح کرد: باید برای اصلاح وضع موجود جهان ریشه مشکلات را بشناسیم و آنها را اصلاح کنیم و الا اگر بخواهیم در همین چهارچوب فعلی عمل کنیم، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. از نظر من پوشاندن مشکلات کمکی به حل آنها نمی‌کند بلکه بیان آنها بیشترین کمک به کسانی است که این وضع را به وجود آورده‌اند.

وی افزود: مردم دنیا نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا نگاه منفی‌ای دارند که این خوب نیست و باید آن را ریشه‌یابی کرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر آنچه که آن را «حضور برخی زندانیان سیاسی در ایران و حصر برخی افراد می‌خواند»، اظهار کرد: در هر کشوری قوانینی وجود دارد و عبور از آن قوانین به مفهوم حضور در مقابل قاضی است. با این حال دستگاه قضایی مستقل از دولت است و ربطی به ما ندارد و این‌طور نیست که اینها به خاطر اینکه رقیب من بوده‌اند این اتفاقات برایشان افتاده است. قاضی مستقل است و نه من او را می‌شناسم و نه می‌توانم به او دستور دهم. در آمریکا هم ‌٥ / ٣ میلیون زندانی وجود دارد؛ البته من شخصاً دوست ندارم کسی در زندان باشد اما قوانینی هست و عده‌ای هم از این قانون عبور می‌کنند و به زندان می‌افتند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که مخالفان سیاسی او متهم نیستند بلکه در خانه زندانی شده‌اند، گفت: اطلاعات شما کامل نیست و اگر به توضیحات سخنگوی قوه قضاییه ایران توجه کنید پاسخ خود را دریافت می‌کنید. من سخنگوی قوه قضاییه نیستم.

وی درباره برخی اظهارات داخلی مبنی بر وجود اشکال در اجرای هدفمندی یارانه‌ها نیز اظهار کرد: برای اینکه بدانید چقدر این طرح موفق بوده است، شما را به گزارش صندوق بین‌المللی پول ارجاع می‌دهم که آن را موفق دانسته است. در داخل ایران افراد هر اظهارنظری می‌توانند بکنند و اظهارات آنان مورد تایید یا رد قرار می‌گیرد و اظهارنظر هرکسی فقط یک ادعاست.

احمدی‌نژاد همچنین بر حق ملت فلسطین در تشکیل یک دولت مستقل تاکید کرد و یادآور شد: ملت فلسطین از صدها سال قبل وجود داشته است. بر اساس چه حکمی از حق حاکمیت آنها جلوگیری می‌شود و آنها محروم مانده‌اند؟ ما از این حق حمایت می‌کنیم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود ایران تنها حامی دولت سوریه است، خاطرنشان کرد: ایران تنها حامی دولت بشار اسد نیست بلکه کشورهای دیگری هستند که با سوریه روابط بسیار خوبی دارند و تماس‌هایی با بشار اسد داشته و از او حمایت کرده‌اند. موضع ما در منطقه کاملاً روشن است. ما از آزادی و حق انتخاب و مطالبات عادلانه ملت‌ها در منطقه حمایت می‌کنیم و در عین حال با دخالت بیگانگان نیز در کشورها مخالفیم. به باور ما اکثر کشورها نیاز به اصلاح خود دارند. آیا به نظر شما آمریکا نیاز به اصلاح ندارد؟

خبرنگار مذکور با تکان دادن سر، سخن احمدی‌نژاد را تایید کرد و احمدی‌نژاد ادامه داد: در آمریکا دو حزب با عده معدودی برای مردم آمریکا تصمیم می‌گیرند. پس بقیه کجا هستند؟ نظر آنان چه می‌شود؟

وی افزود: راه اصلاح کشورها به نظر ما سلاح ناتو و اعمال زور نیست بلکه باید طرفین درگیر باهم گفت‌وگو کنند و مشکلات با گفت‌وگو حل شود. ما در سوریه با دو طرف در تماس هستیم و تلاش می‌کنیم دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم و این روش را انسانی‌تر از مداخله و عملیات نظامی می‌دانیم. در سوریه نیروهای امنیتی و مخالفان مردم سوریه هر دو کشته شدند اما اینها مشکلی را حل نمی‌کند. برخی کشورها برای مخالفان اسد سلاح می‌فرستند و ما هم به آنها پیام داده‌ایم که این روش درست نیست و تهدید و تحریک مشکلی را حل نمی‌کند. بلکه باید دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود.

وی در پاسخ به خبرنگاری که مدعی بود ایران با مخالفان خود در تظاهرات‌ها بدرفتاری کرده است، تصریح کرد: شما می‌توانید نظر خود را داشته باشید اما صحنه ایران کاملاً روشن است. انتخاباتی برگزار شد و بالاترین درجه دموکراسی در آن به نمایش گذاشته شد. ‌٨٥ درصد در آن شرکت کردند و کاندیداها و رقبای من هم از همه امکانات استفاده کردند؛ البته عده‌ای هم پس از انتخابات تظاهرات کردند و اعتراض داشتند و دستگاه‌های نظارت‌کننده هم به آن رسیدگی کردند. حتی مخالفان هم اعلام کردند که سند و مدرکی دال بر دخالت در انتخابات پیدا نکرده‌اند. البته به نظر من حساب تظاهرات‌کنندگان و معترضان با چند نفری که آتش زدند و برای مردم مشکل ایجاد کردند جداست. در آمریکا هم ممکن است کسی بانک آتش بزند و پلیس با او برخورد کند. در این اتفاقات ‌٣٣ نفر کشته شدند که دوسوم آنان از نیروهای انتظامی و افراد طرفدار دولت بودند. حال شما بگویید چه کسی چه کسی را سرکوب کرد؟ در آمریکا روزانه ‌٣٠ نفر توسط پلیس کشته می‌شوند. آیا باید بگوییم پلیس مردم را سرکوب می‌کند؟ من هر دو هفته یک بار به شهرهای مختلف ایران می‌روم و چند ساعت در میان مردم این شهرها حرکت می‌کنم. ما با مردم دوست و صمیمی هستیم. چرا برخی می‌خواهند میان ما تفرقه ایجاد کنند؟ اکثریت قاطع ملت ما رئیس‌جمهور را دوست دارند و من هم آنها را دوست دارم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر که درباره جریانات سال ‌٨٨ ایران و آینده کشورمان سوال کرد، گفت: خوب است شما سفری به ایران داشته باشید و با ما به سفرهای استانی بیایید و پاسخ خود را بگیرید.

وی همچنین درباره بهار عربی خاطرنشان کرد: مبارک که در مصر سقوط کرد، توسط کدام کشور مورد حمایت بود؟ ایران یا آمریکا؟ حال ما باید نگران باشیم یا آنها؟ موج بیداری به زودی به اروپا و آمریکا می‌رسد و تردید نکنید که آنها باید نگران باشند. آنهایی که از دیکتاتورها حمایت می‌کردند باید نگران باشند. تونس و مصر مورد حمایت غرب بودند. حتی در خود آمریکا هفتاد درصد مردم مخالف سیاست‌های این کشور علیه ایران هستند. در سوریه باز هم انتخاباتی برگزار می‌شود اما برخی کشورها در منطقه حتی یک انتخابات هم برگزار نکرده‌اند و در عین حال مورد حمایت آمریکا هستند. اتفاقا مردم را هم سرکوب می‌کنند.

وی اظهار کرد: به باور ما ناتو نمی‌تواند دموکراسی را به هیچ کشوری هدیه کند. آیا در افغانستان و عراق دموکراسی حاکم شد؟ آیا وضع آنها بهتر شده است؟

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که «چگونه می‌گویید این ناآرامی‌ها به اروپا کشیده می‌شود؟»، اظهار کرد: مردم اروپا از شرایط حاکم و از رهبرانشان ناراضی هستند. از دست آنها مایوسند. حوادث لندن و فرانسه را شاهد بودیم و اینکه چگونه مردم کف خیابان در لندن توسط پلیس له می‌شدند اما چون رسانه‌ها در دست غربی‌هاست این اخبار جور دیگری منعکس می‌شوند. در این کشورها اگر اجازه داده شود که افرادی خارج از احزاب، کاندیدا شوند معلوم می‌شود که مطالبات مردم چیست.

وی همچنین درباره اظهار نظر خود در دانشگاه کلمبیا مبنی بر نبودن همجنس‌بازان در ایران گفت: در ایران همجنس‌بازی یک عمل زشت محسوب می‌شود و افرادی هم که چنین کاری را مرتکب شوند، شرم دارند آن را بیان کنند. حال شاید برخی از این افراد با شما تماس داشته باشند اما این عمل زشت برخلاف فرمان خدا و تعلیمات پیامبران و به ضرر انسان‌ها و انسانیت است.

احمدی‌نژاد در ادامه درباره شعار تغییر اوباما تصریح کرد: ایشان با این شعار آمد و فرصت خوبی ایجاد شده بود اما آیا از این فرصت خوب استفاده شد؟ قضاوت عمومی مردم آمریکا چیست؟ نظر من هم همان است.

احمدی‌نژاد درباره تحریم‌ها نیز اظهار کرد: تحریم‌ها اثر داشته است اما قطعاً این تاثیرات تعیین‌کننده نیست. ایران یک کشور بزرگ و توانمند است و می‌تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. اصلاحات اقتصادی وقتی در کشوری اتفاق می‌افتد که در شرایط شکننده نباشد اما در تحریم‌هایی که می‌گفتند فلج‌کننده است ما هدفمندی یارانه‌ها را به صورت موفق اجرا کردیم و کشور از نظر عمران و آبادانی در رشد روزافزون قرار دارد. بورس ما موفق است و کشور به سرعت در حال رشد است. در مقابل، آمریکا و اروپا در بحران قرار دارند. آیا آنها فکر نمی‌کنند که یکی از علت‌های بحران، تحریم ایران است؟ به نظر من میان این دو ارتباط وجود دارد.

وی همچنین حمایت ایران از شیعیان در بهار عربی را رد کرد و یادآور شد: بحث شیعه و سنی نیست. ما از مردم مصر حمایت می‌کنیم که اکثرشان سنی هستند. از مردم فلسطین هم حمایت می‌کنیم که سنی هستند. مخالفت دولت آمریکا با سوریه هم به‌خاطر دموکراسی نیست بلکه آنها به‌‌خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی این سیاست را اتخاذ کرده‌اند.

به گفته احمدی‌نژاد دوره استعمار نو و کهنه و ... تمام شده است و باید آمریکا و اروپا روش‌های خود را اصلاح کنند.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: چرا ناتو وقتی طرابلس در اختیار دولت انتقالی قرار دارد باز هم پول‌های لیبی را آزاد نمی‌کند و به بمباران خود ادامه می‌دهد؟ چه کسی چنین اجازه‌ای به او داده است؟ دموکراسی این است که مردم خود انتخاب کنند، نه اینکه با حمله ناتو برای مردم تعیین تکلیف شود. برخی قدرت‌های غربی همچنان می‌خواهند ثروت مجانی به جیبشان سرازیر شود.

خبرنگاری از احمدی‌نژاد راجع به فروش نفت ایران به چین با توجه به برگزار نشدن انتخابات در این کشور سوال کرد که احمدی‌نژاد پاسخ داد: شما می‌گویید ما به‌خاطر مسایل سیاسی به چین نفت نفروشیم؟ این اروپا و آمریکا هستند که با شرایط سیاسی به سایر کشورها کالا می‌فروشند و یا می‌خرند. ما این‌طور نیستیم. سیاست‌های خود را داریم و آن را در فروش نفت خود دخالت نمی‌دهیم. زمانی در این کشور شاه حکومت می‌کرد که یک دیکتاتور مطلق بود و تمامی آزادی‌خواهان در زندان بودند اما آمریکا از او حمایت می‌کرد و حتی بعد از پیروزی انقلاب با انقلاب مردمی مخالفت کرد و جلوی آن ایستاد.

وی در ادامه به سیاست‌های دوگانه آمریکا در جهان اشاره کرد و افزود: در سودان مشکلی به‌وجود می‌آید، آمریکا و اروپا و سازمان ملل وارد می‌شوند و رفراندوم برگزار می‌کنند و بخشی را از آن جدا می‌کنند اما آیا درخواست تجزیه در انگلستان نیز که از سوی ایرلند و ولز و ... مطرح است، با همین سیاست مواجه است؟

احمدی‌نژاد درباره صهیونیست‌ها و تهدیدات‌شان علیه ایران نیز تصریح کرد: صهیونیست‌ها به این منطقه آمده‌اند تا جلوی پیشرفت برخی کشورها را بگیرند. آنها علاقه دارند به ما ضربه بزنند و مانورهایی هم برگزار کرده‌اند اما خودشان هم خوب می‌دانند که هر گونه اقدامی از سوی آنها با پاسخ پشیمان‌کننده از طرف ایران مواجه خواهد شد؛ البته ما از تنش استقبال نمی‌کنیم اما قادر هستیم از خود دفاع کنیم و امیدوارم آنها دست به دیوانگی نزنند. البته اگر رفراندوم در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود خواهید دید که مردم این سرزمین با این دولت و سیاست‌های آن مخالفند. به نظر من مدل سیاسی اداره جهان به پایان راه خود رسیده و امروز به صداقت و یکرنگی با استاندارد واحد در جهان نیاز است. ما از بیکاری و فقر در آمریکا و اروپا ناراحتیم. وقتی توفانی مردم را بی‌خانمان می‌کند، ما هم ناراحت می‌شویم.

احمدی‌نژاد در این جلسه درباره حقوق بشر و وضعیت زنان که مورد انتقاد یک خبرنگار بود، گفت: چرا برخی اصرار دارند که شیوه زندگی خود را به زنان کشور ما تحمیل کنند؟ زنان ما چنین چیزی را نمی‌خواهند و هیچ‌کس هم حق ندارد شیوه زندگی خود را به دیگران تحمیل کند. غربی ها به دنبال چنین کاری هستند.

وی در بخش دیگری از این جلسه با انتقاد از حق وتوی برخی کشورها در سازمان ملل اظهار کرد: تا وقتی این حق وتو هست هیچ مشکلی اصلاح نمی‌شود.

احمدی‌نژاد همچنین راجع به سوخت ‌٢٠ درصدی و اظهار نظر اخیرش مبنی بر اینکه اگر تضمین دهند که این سوخت را می‌دهند ایران هم تولید سوخت ‌٢٠ درصدی را متوقف خواهد کرد، یادآور شد: ما رآکتوری داریم که با سوخت ‌٢٠ درصدی رادیو دارو تولید می‌کند. این سوخت در حال اتمام بود و ما به آژانس اطلاع دادیم و طبق قانون، اعضای این شورا موظف به ارائه این سوخت بر اساس قیمت آن بودند اما برخی اعضا شرایطی برای تامین این سوخت تعیین کردند و ما هم نمی‌توانستیم برای رادیوداروها که نیاز بیماران ماست شرایط آنها را بپذیریم. به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم که این سوخت را تولید کنیم. هم اکنون هم اعلام کرده‌ایم اگر این سوخت را به ما بدهند، تولید آن را متوقف خواهیم کرد اما نمی‌توانیم بیماران خود را به امید کسانی بگذاریم که حتی از فروش هواپیمای مسافربری به ما خودداری می‌کنند. هر گاه سوخت به ما رسید ما هم تولید آن را تعطیل می‌کنیم. این سوخت به هیچ دردی جز رادیوداروها نمی‌خورد و تولید آن هم جای نگرانی ندارد.

احمدی‌نژاد درباره پیشنهاد برقراری یک خط داغ تلفنی میان ایران، آمریکا و انگلیس در خلیج فارس برای کنترل اتفاقاتی که ممکن است پیش بیاید نیز گفت: خوب است سیستم‌های هشداردهنده‌ای برای جلوگیری از برخورد وجود داشته باشد اما آیا فکر نمی‌کنید راه‌حل بهتر این است که آمریکا و انگلیس از خلیج فارس بروند؟ ما حاضریم جریان نفت را در این صورت تضمین کنیم. حتی بهتر است آمریکا پایگاه‌های نظامی خود را از جهان جمع‌آوری کند. من اگر جای آنها بودم این سربازان را به داخل آمریکا می‌بردم و از آنان برای عمران و آبادانی کشور استفاده می‌کردم تا فقر در این کشور کمتر شود. ما از اینکه آمریکا ‌٤٦ میلیون فقیر دارد ناراحتیم. از اینکه یک میلیون نفر در جنگ‌هایی کشته و زخمی شده‌اند که در عراق و افغانستان توسط آمریکا و اروپا به راه افتاده، ناراحتیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد دستگیری برخی افراد در ایران گفت: مردم ایران ‌٩٩ درصد این افرادی را که شما نام می‌برید و می‌گویید برای مردم کار می‌کنند، نمی‌شناسند. می‌توانید به ایران سفر کنید و این را ببینید. من نمی‌گویم با این افراد درست برخورد شده یا نه اما اینها چطور مدعی حمایت از حقوق مردم هستند و مردم ما از طریق رسانه‌های شما خبر دستگیری آنان را می‌شنوند؟ این نشان می‌دهد ارتباطی بین این افراد و مردم وجود ندارد.

احمدی‌نژاد در پایان تاکید کرد: در هر کشور اشکالاتی هست کما اینکه در آمریکا هم اشکالاتی هست اما باید این اشکالات را همه با هم حل کنیم و این مشارکت واقعی همه مردم جهان را می‌خواهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین