کد خبر: ۴۵۶۲۴
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۳

رقابت پنهانی اعراب با ایران در کمک به حماس

آفتاب‌‌نیوز : اما آنچه از گزارش روزنامه خلیج تایمز چاپ امارات عربی متحده بر می آید این است که کشورهای ثروتمند عربی حاشیه خلیج فارس هم می خواهند در این بازی نقشی داشته باشند و اجازه ندهند که وزرای حماس دست خالی به کشورشان بازگردند. دلیل این موضوع به نوشته این روزنامه عربی نگرانی از این است که ایران شیعه مذهب با پر کردن خلأ مالی که در دولت اسلامی فلسطین ایجاد شده است، نفوذ زیادی در آن کشور و منطقه پیدا کند. کشورهای خلیج فارس شاهد این بودند که بلافاصله پس از قطع کمک های مالی آمریکا و اروپا به فلسطین، ایران یکی از نخستین کشورهایی بود که اعلام کرد بودجه ای معادل 50 میلیون دلار به دولت جدید التأسیس حماس اختصاص خواهد داد.

 خلیج تایمز معتقد است که کشورهای عرب علاوه بر نگرانی های پیشین خود از نفوذ ایران در عراق اکنون نگرانی جدیدی از افزایش نفوذ تهران در مناقشات بحرانی خاورمیانه پیدا کرده اند و به اعتقاد کارشناسان نمی توانند ببینند که ایران تنها حامی مالی حماس خواهد بود چرا که آن را اشتباهی بزرگ می دانند. با این حال هنوز معلوم نیست که با وجود  مغایرت اعطای این کمکها با قوانین آمریکا ، این کشورها چگونه می توانند وجوه خود را به حماس برسانند. یکی از تحلیلگران عرب معتقد است که کشورهای عربی بدون توجه به موافقت یا عدم موافقت با سیاست های دولت، کمک مالی به مردم فلسطین را قطع نخواهد کرد. 

آنچه قابل توجه به نظر می رسد این است که دولت های عرب حاشیه خلیج فارس در عین اینکه می خواهند با اختصاص بودجه به فلسطینی ها با گسترش نفوذ ایران مقابله کنند، ولی به سبب تفاوت های سیاسی که با حماس دارند و نیز به علت فشارهای آمریکا، احتمالا کمک های مالی خود را بدون سروصدا انجام خواهند داد. به گزارش خلیج تایمز آنها می خواهند از تأثیر منفی به ویژه بر آمریکا اجتناب کنند چرا که در این کشور منتقدان چشم تیزبینی برای مخالفان خود دارند پس طبیعی است که تمایلی به علنی شدن چنین کمک هایی نداشته باشند.

در حالی که وزیر خارجه دولت فلسطین خبر از کمک 90 میلیون دلاری عربستان و 9/7 میلیون دلاری کویت داده است، ‌هیچ یک از این دولت ها این موضوع را تایید کرده اند.
پیش‌تر در مورد مسأله عراق و نزدیکی شیعیان دو کشور عراق و ایران و در نتیجه نزدیکی دو دولت هم کشورهای عربی ابراز نگرانی کرده بودند چرا که از نفوذ آنها کم می کرد. در حال حاضر هم احتمال مذاکرات مستقیم ایران – آمریکا سبب شده تا دلیل دیگری برای نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد شود چرا که این موضوع هم خود گواه تقویت موقعیت ایران و افزایش نفوذ این کشور در منطقه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین