کد خبر: ۱۰۹۵۶۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۷

شمقدری: اتاق مديرعامل خانه سينما، اتاق جنگ برای تحقق خواسته‌های سیاسی است

ادبیات خانه سینما، توده‌ای و لیبرال است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در واکنش به نامه مدیر خانه سینمای ایران به وزیر ارشاد و انتقاد از عملکرد وی در آن وزارتخانه، معاون سینمایی ارشاد، طی بیانیه‌ای گفت: در نامه مدیر فعلی خانه سینما به وزیر ارشاد، ادبیاتی از توده‌مسلک‌های سابق و لیبرال‌منش‌های امروز دیده می‌شود كه سعی می‌كنند خشم و عصبانیت ناشی از عدم‌موفقیت‌های سیاسی‌شان را جبران كنند و هم‌صدائی و استقبال رسانه‌های بیگانه از این اقدام نیز خود قابل تأمل بود. 

در  متن بیانیه جدید معاون امور سینمایی ادعا شده است: روز گذشته نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد منتشر شد كه در هتاكی و بی‌ادبی به یک مسئول انقلابی و مؤمن و متعهد، در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی كمتر مشابه آن را سراغ داریم. مگر در سال‌های اول انقلاب، آن هم در قلم و زبان گروهكی كه امروز به عنوان منافقین شناخته می‌شوند.
در این نامه ادبیاتی از توده مسلک‌های سابق و لیبرال منش‌های امروز دیده می‌شود كه سعی می‌كنند خشم و عصبانیت ناشی از عدم‌موفقیت‌های سیاسی‌شان را جبران كنند. هم‌صدائی و استقبال رسانه‌های بیگانه از این اقدام نیز خود قابل تأمل بود!

در این بیانیه آمده است: مدیریت فعلی خانه سینما، دفتر مدیرعامل را به اتاق جنگ برای تحقق خواسته‌های جناحی و ترمیم شکست‌های سیاسی باندی که به آن وابسته است؛ قرار داده است. امور صنفی و رفاهی و معیشتی اهالی سینما که در چارچوب امنیت شغلی می‌توان به آن اشاره کرد؛ مطالباتی نیست که دولت و نظام خود را نسبت به تحقق آن متعهد نداند. اگرچه در طول همه سال‌های گذشته زیرساخت‌ها و روش‌های اجرائی تحقق این امر ازسوی مدیران سینمایی جدی گرفته نشده است. 

جواد شمقدری در این نامه مدعی شد: خدا را شكر در جمهوری اسلامی آن قدر آزادی بیان هست كه حتی هتاكان و بی‌ادبان هم به نامه‌پراكنی بپردازند. از آنجا كه پاسخ هتاكان در نزد عاقلان خاموشی است در مقام پاسخ‌گویی برنمی‌آئیم. فقط جهت روشنگری می‌گوییم این كه فردی به اتكا چند نفر به خود اجازه می‌دهد به نمایندگی فیلم‌سازان كه بالغ بر 5 هزار نفر هستند بدون رأی و نظر و موافقت آنان هر آنچه كه بر قلمش جاری می‌شود، بنام این جمع بر كاغذ براند خودش نوعی خیانت در امانت است كه پیگیری حقوقی دارد و خلاف اخلاق و عرف و انسانیت است.

چندی پیش فرهادی هنگام دریافت تندیس کارگردان برگزیده جشن خانه سینما، در سخنانی کوتاه با نام بردن از چند سینماگر ایرانی، آرزو کرد روزی برسد که "هیچ سینماگر و بازیگر ایرانی به خاطر فشارهای سیاسی و اجتماعی مجبور به مهاجرت نشود، فیلم‌سازان مجبور به مهاجرت شده به وطن برگشته و بتوانند دوباره فیلم بسازند و هیچ فیلم‌سازی به‌خاطر عقاید سیاسی و فرهنگی‌اش، زندانی نشود و از حقوق فردی و شهروندی مثل حق مسافرت به خارج از کشور و شرکت در فستیوال ها برخوردار باشد."

این سخنان فرهادی سبب گردید که مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی سینما در وزارت ارشاد اسلامی، به‌صورت مستقیم دستور لغو پروانه ساخت فیلم جدید او (جدائی نادر و سیمین) را صادر کند.

خانه سینما اواخر هفته پیش با صدور اطلاعیه ای، نسبت به بیانیه معاونت سینمایی وزارت ارشاد واکنش نشان داده و آن‌را "سراسر کذب" و "مایه شگفتی" خواند و طی نامه‌ای به وزیر ارشاد، نوشت: در حوزه سینما، تعداد نشست‌های جدی و تخصصی‌تان با دست اندرکاران به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. تسلط امروزتان به اوضاع سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی حدوداً مثل روز اوَلی است که همدیگر را دیدیم. همان موقع که هنوز نامزد احراز پست وزارت بودید.

در ادامه این نامه آمده است: با این روشی که در پیش گرفته‌اید 10 سال بعد هم فرقی به حالتان نخواهد کرد. ممکن است این اظهارات را شما و برخی به دور از انصاف بدانند ولی بنده حاضرم در جلسه‌ای با جنابعالی این را به اثبات برسانم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین