کد خبر: ۸۹۷۲۶
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۶
موسوی خبر داد:

کاهش حداقل پنجاه هزار نفری در آمار کارگران عسلویه

موسوی: کشت و صنعت و پتروشیمی مهم‌تر است یا هورا کشیدن مردم برای ما؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی که صبح امروز به مهاباد سفر کرده است در جمع مردم این شهر با بیان این‌ که ما بدون کردستان، ایران نداریم، افزود: «مهاباد شهر فرهنگ، سیاست، اندیشمندان بزرگ و یک شهر استثنایی و متعلق به یک تمدن بسیار بزرگ و قدیمی است».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در این دیدار با بیان جمله‌ای به زبان کردی که "ایرانی‌ترین ایرانی‌ها، کردها هستند"، افزود: «درباره‌ اصالت کردها شبهه‌ای در بین ملت ما وجود ندارد و ما ملتی بزرگ با تاریخ طولانی، قومیت‌ها، زبان‌ها و فرهنگ‌های طولانی هستیم».

موسوی با بیان این که هیچ نوع سانسور و تابویی برای استفاده از نیروهای قومی ندارم و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار می‌گیرم، اظهار کرد: «توجه به کرامت انسانی، حلال بسیاری از مشکلات سیاسی و فرهنگی ما است».

وی با تاکید بر این‌که نگاه امنیتی نسبت به قومیت‌ها را باید کنار بگذاریم، افزود: «چگونه می‌خواهیم زندگی کنیم؟ با قرار گرفتن اقوام و فرهنگ‌ها در مقابل هم یا قرار گرفتن این‌ها در کنار یکدیگر؟ ما باید به تنوع کشور به دید فرصت نگاه کنیم. من خبر دارم که حتی در رابطه با مسائل اقتصادی هم دید امنیتی وجود دارد و این مساله باید تغییر کند».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه تاکید کرد: «سرنوشت ایران و کردستان فقر نیست و اگر مشکلی هم هست از ضعف مدیریت است».

موسوی با بیان این‌که دولت یا نباید قول بدهد یا اگر قول می‌دهد باید به آن عمل کند، تاکید کرد: «این ویژگی یک حکومت قانون‌مدار است که در آن هر دولتی برنامه‌های دولت‌های قبل را پی‌گیری کند و به طور سلیقه‌یی یا به این دلیل که با دولت پیشین اختلاف داریم عمل نکند».

او با بیان این‌که امروز در سطح کشور هیچ پروژه‌ وسیعی که فارغ از عمر دولت‌ها انجام شود نداریم، افزود: «آذربایجان در قدیم دروازه ورود فرهنگ‌ها و کالاهای مختلف به داخل کشور بود. اگر از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم نه تنها مشکلات این منطقه بلکه مشکلات کل کشور را می‌توانیم بهبود بخشیم».

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: «متاسفانه به برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و نیروهای متخصص پشت کرده‌ایم و در عوض دولت به استان‌های مختلف مراجعه می‌کند و در یک نشست و برخاست مثلا 200 پروژه را تصویب می‌کند. آیا کشت و صنعت و پتروشیمی در این منطقه و سیاست خارجی که بتواند این منافع را کسب کند مهم‌تر است یا این‌که کارهایی برای رضایت آنی مردم انجام دهیم و یا کاری کنیم که مردم برای ما هورا بکشند»؟

موسوی با بیان این‌که باید به دنبال طرح‌هایی باشیم که فارغ از عمر دولت‌ها نتیجه بدهند، یادآور شد: «برای مثال طرح عسلویه برای متحول کردن جنوب در زمان آقای خاتمی شروع شد و 60 هزار نفر کارگر داشت ولی امروز همین مجموعه کم‌تر از 10 هزار نفر کارگر دارد. تاسیس دو یا چند ورزشگاه یا امثال این‌ها مشکلات منطقه‌ ما را حل نمی‌کند، بلکه باید به حل مشکلات کلان بپردازیم. یکی از طرح‌های من برای حل این مشکلات، ایجاد نهادهایی نظیر مناطق آزاد برای توسعه غرب، شرق و جنوب کشور است».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنانش به گلایه‌های مطرح شده از تعطیلی نشریات و پایین آمدن میزان نشر کتاب اشاره کرد و گفت: «توسعه‌ کتاب و نشر در کردستان را یک فرصت می‌دانم. کم شدن و تعطیلی نشریات را نه تنها به ضرر کردستان بلکه به ضرر کل کشور می‌دانم و معتقدم که ما نباید از نشریات ترس داشته باشیم. آیا باید آغوش ما برای استعدادها باز باشد یا این‌که آن‌ها را در جهت محدودیت پیش ببریم»؟

وی در ادامه گسترش فعالیت اختیارات شوراها در زمینه‌های مختلف را موجب استفاده‌ بهتر از نیروهای بومی و حل مشکلات در این زمینه دانست و افزود: «این‌که تصور بشود می‌توانیم تعهداتی بدهیم و بعد آن‌ها را فراموش کنیم یا عمل نکنیم اشتباه است و من تعهدی نمی‌دهم که نتوانم بر روی آن بایستم. من همه‌ تلاش خودم را برای اجرای قانون اساسی می‌کنم و بر روی این مساله خواهم ایستاد».

موسوی حذف نگاه امنیتی نسبت به این منطقه و ایجاد معاونتی تحت عنوان حقوق شهروندی در ریاست جمهوری را از جمله برنامه‌های خود برای دولت آینده عنوان کرد.

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: «جوسازی‌های مختلفی در این ایام صورت گرفته است و برخی شایعه کرده‌اند که در صورتی که من رییس‌جمهور شوم تمام تعهدات دولت فعلی را بر هم می‌زنم؛ در حالی که هر دولتی که روی کار بیاید موظف است تمام تعهدات دولت قبلی را پی‌گیری کند. بنابراین تعهدات را دنبال خواهم کرد و اگر نیاز به بهبود یا انجام پروژه‌های اساسی‌تر باشد قطعا این مساله را پی‌گیری می‌کنم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین