کد خبر: ۳۹۱۸۱
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۳:۱۸

اعتراف به رشد مسیحیت در دانشگاه ها در نشست گفتمان دانشجویی

آفتاب‌‌نیوز :  «اکبر جدی» بر لزوم استمرار این نشست ها و تبادل نظر و تجارب اساتید مختلف تاکید کرده و خواستار ارائه پیشنهاد موضوع محوری برای ادامه این جلسات شد وی خود پیشنهاد گفتگو پیرامون عرفانهای کاذب که به گفته وی یکی از موضوعات مبتلا به دانشگاههای ماست را ارائه داد. 

کاشانی پور: گفتمان غالب دانشگاهی باید توسط این جمع و همفکران آن طراحی شود

در ادامه این مراسم «کاشانی پور»‌ با اشاره به فرازهایی از سخنان رهبری اعلام کرد: تاکید رهبر انقلاب بر در اختیار گرفتن فضای فکری و ذهنی دانشگاهها توسط نیروهای مومن انقلابی است پس چرا نباید گفتمان غالب دانشگاهی توسط این جمع و همفکران آن طراحی و اجرا شود؟ 

این استاد دانشگاه ادامه داد: «فرهنگ اسلام اگر خوب مطرح شود می تواند فرهنگ غالب دانشگاههای ما را تشکیل دهد. باید با برنامه ریزی کاری کنیم که حرکتهای ما در این رابطه زمینه ساز حرکتهای دانشجویی شود. 

وی گفت: امام (ره) نگران دفاع از اسلام و انقلاب در عرصه دانشگاهها و حوزه ها بود و ما نباید از این نگرانی غفلت کنیم. 

«کاشانی پور» با تصریح اینکه دولتی که بر سرکار آمده همان اندیشه های امام را دنبال می کند ادامه داد: بخشهایی که توسط رییس جمهور مطرح می شود مثلا در زمینه حقوق بشر یا قضیه هولوکاست مباحثی است که ما باید آنها را در سازماندهی کرده و در این زمینه ها فعال شویم، در زمینه حقوق بشر در چند سال بخاطر نوع نگاهمان در موضع دفاع بودیم ولی با ارائه طرح رییس جمهور باید در این زمینه فعال شویم. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: خط اصلی نظام رسیدن به تمدن اسلامی و حیات دینی است یعنی تمدنی که در آن سه مولفه، علم با اخلاق، سیاست با عدالت و معنویت با مادیات همراه باشد، که ما باید برای رسیدن به این اهداف تلاش کنیم. 

باقری زاده: محور مباحث در مورد دانشگاهها باید صحبتهای امام و رهبری باشد 

سپس «باقری زاده» که از استاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور در این مراسم حضور داشت ادامه داد: از آنجا که کشتبان این نظام امام (ره) و مقام رهبری هستند باید مجموعه مباحث ایشان در مورد دانشگاهها محور موضوعات با در این نشست ها باشد و امروز زمان رسیده که هر چه کشتیبان می گوید باید به آن عمل شود. 

وی با هشدار نسبت به تهاجمات فرهنگی که به دانشگاهیان می شود گفت: باید بر روی قشر دانشجو سرمایه گذاری کنیم تا در بلند مدت نتیجه آن را ببینیم و نباید نسبت به فضای دانشگاهها خیلی خوشبین و یا خیلی بدبین بود. 

غفوری فرد نسبت به وجود آرایش فرهنگی ناموفق با نظام هشدار داد

در ادامه «غفوری فرد» اظهار داشت: خطری که امروز نظام را تهدید می کند وجود یک آرایش فرهنگی ناموفق با نظام است که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود و باید برای مقابله با آن برنامه ریزی کرد.
وی ادامه داد: به نظر می رسد ما مسیر اصلی را گم کرده ایم هدف ما باید وحدت فرهنگی باشد تا بتوانیم در راستای اهداف نظام گام برداریم. 

شجاعی: هدف انقلاب ایران رسیدن به حکومت جهانی اسلام است

هم چنین «شجاعی» بر ضرورت بحث انسان شناسی در دانشگاهها تاکید کرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: باید اولویت مباحث خود را مباحث قرآن و اندیشه های معصومین قرار دهیم تا دچار انحراف نشویم. و همچنین هدف اصلی نظام ما بر این اساس است که انقلاب ما محدود به ایران نیست و ایران نقطه شروعی است برای انقلاب جهانی امام زمان (عج). 

وی تاکید کرد: امام (ره) فرمودند اگر مسائل اقتصادی و مادی مسوولین نظام را لحظه ای از این هدف ما منحرف کند خطر بزرگی نظام را تهدید می کند و نباید از هدف اصلی انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است غفلت کنیم. 

شجاعی ادامه داد: هم باید بپذیریم که حول یک محور جمع شویم و آن محور چیزی نمی تواند باشد جز امام زمان که ریشه در وجود همه انسانها دارد. 

قربانی: در دانشگاهها باید وحدت رویه وجود داشته باشد

«قربانی» دیگر سخنران این مراسم بود که بر تخصصی کردن موضوعات مورد بحث تاکید کرده و خواستار تشکیل کارگاههای متعدد در این زمینه شد.
این استاد دانشگاه نظرات رییس جمهور را در زمینه هولوکاست و حقوق بشر مباحث کاملا علمی دانست و بر پیشگیری این مسائل تاکید کرد. بهرام پور هم در این مراسم گفت: اندیشه لائیک در بین دانشجویان ما رخنه کرده و ما باید این مشکلات را بشناسیم و بدانیم پشت هر فریاد و رفتار دانشجو یک فکری خوابیده که ما باید آن را ریشه یابی کنیم. 

این استاد دانشگاه بر نامساعد بودن پشتوانه اعتقادی دانشجویان تاکیدکرده و گفت: اگر معارف در دانشگاههای ما درست تدریس می شد چه دلیلی وجود داشت دانشجویان ما رو به عرفانهای باطل بیاورند ما مکلفیم که برای تقویت اعتقادات دانشجویان برنامه ریزی کنیم.

مطهرنیا: سخنان مقام رهبری حجت فکری و رفتاری ماست

مطهرنیا دیگر سخنران این مراسم بود که بر لزوم حجت قرار دادن سخنان مقام رهبری در گفتمان های دانشگاهی تاکید کرد و گفت: اگر امروز اندیشه های لائیک در سطح دانشگاهها شکل می گیرد باید برای مقابله با آن از پتانسیل های فکری موجود استفاده کنیم وی همچنین از اینکه پتانسیل های جامعه دانشگاهی مدیریت نمی شود انتقاد کرد. 

میر باقری در آسیب شناسی عدم اعتماد بین اقشار مختلف جامعه تاکید کرد 

میرباقری نیز در این نشست بر ضرورت اعتماد سازی بین اقشار مختلف جامعه خصوصا دانشجو و مسوولین تاکید کرد. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای بهبود گفتمانهای دانشگاهی باید به آموزه های دینی برگردیم یعنی به قرآن و سنت و اصل برای ما این مباحث باشد نه اینکه ما حرف خودمان را بزنیم و برای تایید آن از آموزه های دینی استفاده کنیم. 

وی گفت: کسانی که دین را می آموزند دین را نه از متون دینی بلکه از زبان گوینده می آموزند اگر دانشجو با خواندن درس معارف احساس می‌کرد که توصیه و معاد قرآنی را آموخته می توان گفت عقل و احساس و عواطف وی اقناع شده است. 

«قوی» دیگر سخنران بر ضعف اعتقادی دانشجویان تاکید کرد و گفت: چرا اساتید ما در رفتار و تدریس خود نمی توانند دانشجویان را اقناع کنند زیرا متاسفانه بسیاری از اساتید ما خود از لحاظ اعتقادی اقناع نشده اند. 

وی ادامه داد: یکی از مباحث عمده قابل بحث موضوع ولایت فقیه است چرا که اگر بخواهیم دانشجو انتظار را بیاموزیم باید ولایت بپذیری را یاد بگیرد و باید گفت بحث ولایت و رابطه دین و سیاست در دانشگاهها توجیه نشده و ما باید آنچه به صلاح دانشجو است ملاک گفتمان دانشگاهی قرار دهیم و نه آنچه که دانشجو می خواهد. 

یزدی: با انکار مسائل واقعیت ها محو نمی شود

یزدی، دیگر سخنران بود که با انتقاد از وضعیت دورس معارف در دانشگاهها گفت: باید مباحث دروس معارف در دانشگاهها متناسب با نیازهای اصلی دانشجو باشد و ضعف های تدریس این دروس باعث شده که تنها سال گذشته 12000 نفر از دانشجویان ما به مسیحیت روی آوردند. 

وی ادامه داد: باید در مناسبتهای مذهبی از خود دانشجو کمک بگیریم تا اثر این مراسم در جامعه تاثیر گذار شود.
یزدی با اشاره به اینکه امروز در شرایطی هستیم که جامعه کوچکی بنام عراق به ما ملحق شده و دانشگاهیان باید برای تاثیر گذاری بر روی آن نیز برنامه ریزی کنند. 

بخشایشی: گفتمان انتقادی را در رأس کار خود قرار دهیم
 
بخشایشی سخنران پایانی این نشست اظهار داشت: گفتمان نقد محور می تواند فرهنگ ساز باشد و جریان مخالف باعث جریان سازی و از بین رفتن فضای انفعالی می شود. 

بخشایشی ادامه داد: برخی از اساتید معارف اسلامی ما در دانشگاهها مخاطب شناسی بلد نیستند و تعلق طبقاتی دانشجو را نمی شناسند.
وی گفت: دانشجو وقتی که صحبتی را از روحانی یا استاد خود می شنود اولین نکته ای که به ذهنش خطور می کند این است که گوینده چقدر به آنچه می گوید اعتقاد دارد؟ باید ببینیم که آیا اعتمادی که از اول انقلاب مردم به روحانیون داشتند امروز نیز دارند؟ لذا بهتر است علت را شناخت و بررسی رفع آن تلاش کنیم. 

بخشایشی در پایان تصریح کرد: باید بحث سیاست و با عدالت که کلام رهبر انقلاب بود به صورت شفاف مطرح و به آن عمل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین