کد خبر: ۸۶۵۲۱
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۹

اربکان به صحنه سیاسی ترکیه بازمی‌گردد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ممنوعیت سیاسی رهبر حزب منحله رفاه در ترکیه برای سومین بار لغو شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، نجم الدین اربکان با لغو این ممنوعیت از طرف دادگاه جزایی آنکارا قصد بازگشت دوباره به صحنه سیاست را دارد.

برخی از محافل خبری ترکیه از قبول ریاست شورای عالی مشاوره حزب اسلام گرای سعادت از طرف اربکان خبر می‌دهند. گفته می‌شود در این صورت رهبری حزب که هم اکنون در دست «نومان کورتولموش» است تغییری نخواهد کرد ولی اختیارات ریاست شورای عالی مشاوره افزایش خواهد یافت.

اگر نجم الدین اربکان این سمت را بپذیرد، رجایی کوتان رهبر پیشین حزب سعادت و رییس فعلی شورای عالی مشاوره جای خود را به اربکان خواهد داد. نجم الدین اربکان 83 ساله در سال 1998 پس از کودتای سفید نظامیان و انحلال حزب اسلام گرای رفاه به مدت پنج سال از فعالیت های سیاسی منع شد.

او به دلیل کهولت سن، دوره زندان خود را در خانه به سر برد. اربکان در سال 2008 میلادی از سوی عبدالله گل رییس جمهور ترکیه مورد عفو قرار گرفت.

نجم الدین اربکان در 29 اکتبر 1926 در شهر سینوپ در ساحل دریای سیاه در شمال ترکیه چشم به جهان گشود. او فارغ التحصیل رشته مهندسی از دانشگاه فنی استانبول در سال 1948 است.

اربکان مدرک دکترای خود را از دانشگاه فنی آخن آلمان دریافت کرد و پس از پایان تحصیلات به ترکیه بازگشت و شروع به تدریس در دانشگاه فنی استانبول کرد. او در سال 1965 به مقام استادی این دانشگاه رسید و پس از چندین سال کار و تدریس در دانشگاه و حضور فعال در صنعت به سیاست روی آورد.

اربکان از دهه 1970 فعالیت سیاسی خود را به شکل گسترده‌ای آغاز کرد. او در دهه 1970 رییس حزب سعادت شد و اوج فعالیت‌های او در همکاری و اتحاد با حزب جمهوری‌خواه خلق و نخست‌وزیر وقت یعنی بولنت اجویت طی بحران قبرس در سال 1974 بود. بحرانی که منجر به اشغال بخش ترک نشین قبرس از سوی ارتش ترکیه شد.

در پی کودتای نظامی سال 1980، فعالیت های سیاسی اربکان و حزبش ممنوع شد. او سپس موفق شد با انجام یک رفراندوم در سال 1990 ممنوعیت را از حزبش بردارد و ریاست حزب رفاه را برعهده گیرد. حزب رفاه از تیرگی روابط بین دو حزب مهم محافظه کار ترکیه یعنی حزب مام میهن به رهبری ییلماز و حزب راه راست به رهبری تانسو چیللر بهره برد و در انتخابات عمومی سال 1995 به پیروزی دست یافت.

اربکان در سال 1996 در ائتلاف با حزب راه راست به رهبری چیللر به نخست وزیری ترکیه رسید و از این زمان بود که توسعه و رشد اقتصادی ترکیه شتاب گرفت. دولت اربکان علاوه بر افزایش رفاه اقتصادی، به فعالیت های سیاسی چندجانبه نیز کمک بسیاری کرد.

اربکان مؤسس تشکل همکاری های اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه بود که این هشت کشور شامل پاکستان، بنگلادش، مصر، نیجریه، ایران، اندونزی، مالزی و ترکیه می‌شود. در دوره حاکمیت اربکان، رشد رفاه اقتصادی و اجتماعی سبب شد اتحادیه‌های تجاری بزرگ، مؤسسات، رسانه‌های خبری و شبکه‌های تلویزیونی دولت را به دلیل محدود شدن منافعشان مورد حمله قرار دهند.

این خود زمینه‌ای شد تا نظامیان ترکیه نیز به تدریج قدرت را در دست گیرند و شروع به پرونده سازی علیه دولت کنند. تمام این حوادث سبب شد تا در سال 1997 اربکان از قدرت کناره گیرد و حزب رفاه منحل شود و اربکان از انجام فعالیت‌های سیاسی منع شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین