کد خبر: ۹۳۸۱۱
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۴
در برنامه مناظره رو به فردا مطرح شد

اطاعت: از موسوی حمایت کرده و به آن افتخار می‌کنم

زاکانی: اجتماعاتی که دوستان می‌گذارند خروجی‌اش اتفاقات نامبارک است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی- اصولگرا و جواد اطاعت استاد دانشگاه - اصلاح‌طلب پنجشنبه شب در برنامه مناظره تلویزیونی موسوم به"روبه فردا" شرکت و نقطه نظرات خود را درباره وضع موجود کشور، انتخابات ریاست جمهوری،حوادث پس از انتخابات وبویژه حماسه 9دی و پیامدهای آن بیان کردند.

این مناظره در دقایق اولیه به علت تاخیر آقای زاکانی تنها با حضور آقای اطاعت آغاز شد و وحید یامین‌پور مجری مناظره با سئوالی درباره "چرایی و ویژگی‌های حماسه نهم دی" از میهمان اصلاح‌طلب برنامه خواست تا مطالبش را بیان کند. 

اما اطاعت ترجیح داد قبل از پاسخ به این سئوال، مقدمه‌ای را با معرفی خودش بیان کند. 

وی بعداز تسلیت درگذشت استاد مسعود علیمحمدی به خانواده، همکاران دانشگاهی و همه کسانی که به سرنوشت کشور و ملت علاقه‌مند هستند، گفت: «در انتخابات از جناب آقای موسوی حمایت کردم و به این حمایت افتخار می کنم و در ضمن احترام بسیار ویژه و مخصوصی نسبت به آقای کروبی دارم و از علاقه‌مندان و ارادتمندان به ایشان از گذشته بوده، هستم و خواهم بود». 

اطاعت این گونه به سخنان خود ادامه داد: «من که اینجا صحبت می‌کنم عضوی از جریان اصلاحات هستم اما این نیست که این جریان مرا به عنوان نماینده خودش در این مناظره معرفی کرده باشد، این تصمیم شخصی خود من بوده و البته تلاش می‌کنم با آن نگاه اصلاحی در چارچوب قانون اساسی و با نگاه و تعریفی که از جمهوری اسلامی دارم برنامه خودم را ارائه کنم. 

این توضیح را از این جهت گفتم که در برنامه شما کسانی مثل آقای مطهری، خوش چهره از موضع انتقادی صحبت می‌کنند، کسانی مثل آقای افروغ که منتقد وضع موجود هستند، دکتراحمد توکلی منتقد وضع موجود هستند، من را بینندگان از این زاویه نبینند من مخالف وضع موجود هستم اصلاً وضع موجود را برنمی‌تابم، انتقاد جدی هم دارم نه تنها به بحث انتخابات، بلکه به سیاست‌های، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در عرصه داخلی و خارجی. 

به عنوان کسی که 20 سال روی مسائل ایران کار کرده ، ادعا می‌کنم در این حوزه صاحب نظر هستم، می‌توانم اگر شما برنامه بگذارید، در برنامه های مختلف سیاست‌های اقتصادی، خارجی و داخلی دولت را در حوزه‌های مختلف نقد و ارزیابی کنم . 

پیشنهاد می کنم مثل برنامه 90 یک ارتباط با مردم برقرار کنید تا نظرشان را بدهند. اصلاً صاحب‌نظرترین فردی که در جریان اصولگرا فکرمی کنید طرفدار وضع موجود است، اصلاً خود آقای رییس جمهور که بحمد الله در همه حوزه ها صاحبنظر هستند از مذهبی گرفته تا حوزه‌های اقتصادی و سیاسی بیایند اینجا ، حاضرم با ایشان بحث کنم و مردم رأی‌شان را بدهند و بگویند کدام دیدگاه و نظر را می‌پسندند.
من هم وضع موجود را قبول ندارم و هم برای آن راه حل دارم. این را از این جهت گفتم که بینندگان بدانند من ضمن این که احترام می‌گذارم به آقایان مطهری و خوش چهره و دیگر دوستان از این دست، موضع من با آنان کاملاً متفاوت است. آنان از درون جریان اصولگرا منتقد وضع موجود هستند اما من از موضع اصلاح‌طلب مخالف وضع موجود هستم". 

در این لحظه دکتر زاکانی در مناظره حضور یافت و ضمن عرض ادب به بییندگان و مجری و آقای اطاعت از شرکت در این مناظره ابراز خوشحالی کرد. 

وی در پاسخ به درخواست مجری مناظره گفت: بنده علیرضا زاکانی هستم نماینده دور هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران ، ری و شمیرانات و اسلام شهر ، یک اصولگرا که کمترین آنها هستم و امیدوارم این کشور بتواند قله های افتخار و ترقی را روز به روز طی کند و این حرکت با بهره‌گیری از همه پتانسیل‌های کشور ادامه یابد. 

سپس آقای اطاعت سخنان نیمه‌تمام خود را پی گرفت و گفت: "بحث مقدماتی‌ام تمام نشده بود، یک نکته به دوستان صدا وسیما عرض کنم ، شما بیشتر روی معلول‌ها بحث می‌کنید در حالی که باید به علت ها بپردازید، علت‌هایی که پیامدهای اجتماعی به دنبال دارد و بعد هم بیشتر برنامه های صدا وسیما که من می بینم ، همه چیز را به استکبار جهانی ، آمریکا و صهیونیست ها و اینها وصل می کنید، این ذهن برای من بیننده ایجاد می شود که اگر همه چیز دست استکبار جهانی است پس ملت ایران کجاست ، شعور و درک و فهم مردم چه می شود، اگر قرار باشد که پشت انتقاد و اعتراض مردم ، آمریکا و استکبار جهانی و صهیونیست و اینها باشد اصلا انقلاب نباید می شد. اگر انقلاب شده پس حرف محمدرضا پهلوی درسته که در کتابش نوشته ،" انگلیسی ها و آمریکایی ها انقلاب کردند". من تعجب می کنم ، شما کارشناس دارید. 

بحثی دیگر در تلویزیون از چند سال پیش شروع شده ، یک روز هم از من دعوت کردند که بیایم راجب انقلاب مخملی صحبت کنم ؛تلفنی به آن دوست عزیز گفتم که انقلاب مخملی در کشورهای استبدادی اتفاق می افتد . شما وقتی این را می گویید در ایران انقلاب مخملی اتفاق افتاده، تالی فاسد و روی دیگر سکه اش این است که نظام جمهوری اسلامی انتخابات آزاد ندارد. خودتان ناخواسته می پذیرید. اگر انتخابات آزاد ، فرایند دموکراتیک و عرصه رقابت آزاد باشد و سرنوشت در صندوق رای تعیین شود، مردم چرا بخواهند انقلاب کنند. انقلاب که یک چیز همین جوری نیست ، یک ملت در طی چندین سده ممکن است یکبار انقلاب بکند و آن موقعی است که کارد به استخوانش برسد. حالا از نوع خشن ، نرم ، مخملی و یا رنگی سیاه ، سفید، قرمز و زرد باشد. 

شما ناخواسته دارید می گویید جمهوری اسلامی کشور آزادی نیست و یک عده چون نمی تواننداز راه های دموکراتیک به حقشان برسند می خواهند انقلاب مخملی بکنند. 

واقعا به عنوان یک کارشناس مسایل سیاسی تاسف می خورم که در تلویزیون جمهوری اسلامی اینقدر سطحی به قضایا نگاه می شود.
مثلا پاره شدن عکس امام ، یک نفرعکس امام را پاره کرده و حالا که بوده و یا نبوده معلوم نیست . این کار بدی است زیرا به حضرت امام اهانت شده است، تلویزیون بارها و بارها آن را پخش می کند ، یک منکر را در سطح تیراژ بسیار و میلیونی برای ملت منتشر می کند. اگر آن منکر است ، این که به مراتب بدتر و خلافش بیشتر است. مردم می بینند و ایراد می گیرند. اگر پاره شدن عکس حضرت امام منکر است که هست، آیا توهین به بیت امام منکر نیست، این کار خلافی نیست که شما یک فردی مثل آقای خاتمی انسانی متعهد و متدین ، من می توانم قسم بخورم که کمتر فردی پیدا می شود تعهدش نسبت به اسلام، کشور، انقلاب ، ملت و قانون اساسی مثل او باشد و بخواهد در روز عاشورای حسینی سخنرانی کند و جلسه سخنرانی او را به هم می زنند. مگر قرار است همه مثل هم صحبت کنند، هرکسی ممکن است قرائت خودش را از عاشورا داشته باشد. ممکن است آقای خاتمی انتقاد داشته باشد که دارد ولی قرارنیست یک مشت چماق بدست را واداریم که جلسه را بر هم بزنند، این زشت است که بعداز 30 سال در جمهوری اسلامی این کارها را می کنند و آنوقت تلویزیون هم می شود سخنگوی این جریان و تفکر. باعث تاسف است.
اما 9 دی ، بیانیه آقای محسن رضایی را خواندم، حرف قشنگی دارد که 9دی مربوط به هیچکسی نیست ؛ در این کشورهرایرانی اعم از یهودی، مسیحی و مسلمان اعم از سنی و شیعه همه به امام حسین و عاشورا ارادت دارند. اگر کسی خدای نخواسته در روز عاشورا خطایی را صورت داده همه ملت با او مخالف است و در این بحثی نیست. منتهی حرف من با دوستان خودم این است که عزیزان اگر در روز عاشورا کف و سوت زدن اشتباه است، زدن به مردم اشتباهش بالاتر است و کشتن مردم به مراتب خطایش بیشتر است، من نمونه هایی را از نهج البلاغه امشب می خوانم تا ببینیم حضرت علی چگونه حکومت می کرد و ما چکونه حکومت می کنیم و بنابراین 9 دی متعلق به همه ملت است و به هیچ جریان خاصی بستگی ندارد اما صداوسیما سعی می کند آن را به جریان خاصی منتسب کند و بگوید این مردم ما بودند.
 
خوب اگر واقعا همه مقدسات را شما مصادره می کنید آنوقت ملت چکار باید کند و مخالفت و انتقادش را چگونه ابراز کند . اینها بحث هایی است که معتقدم شما و صداوسیما باید در برنامه توجه کنید . شما اشاره کردید( تذکر مجری ،قبل از شروع برنامه) برخی دوستان حاضرنیستند به صداوسیما بیایند و من هم با اکراه آمدم . اما گفتم بیایم و با استفاده از این فرصت حرف هایم را بزنم و بگویم این رویه که صدا وسیما در پیش گرفته ، درست نیست". 

اطاعت در باره رویه برنامه رو به فردا گفت: زمانی که برنامه و صحبت های من پخش می شود و طبیعتا دوستانی می بینند، اگر این فضا واقعا تداوم پیدا کند به نفع کشور است. 

آقای زاکانی در پاسخ به سخنان میهمان اصلاح طلب برنامه گفت:" استفاده کردیم از بیانات شیوای آقای اطاعت اما ای کاش ایشان یک کم هم به شعارهای روز 9 دی توجه می کرد و خواسته هایی که مردم داشتند. به هر حال نمی شود چشم را بر واقعیت ها بست . به نظرم جناب آقای اطاعت یک سلسله نکات حفظ شده را تکرار می کند و این نکات بارها تکرار شده و پاسخ های خودش را هم دریافت کرده است. 9 دی در واقع و درحقیقت اوج شور و شعور انقلابی مردم مسلمان ایران بود. این را کسی نمی تواند منکر بشود و هرچقدر هم بخواهند تلاش بکنند و این افتخار و یادگار ملت را که در تارک تاریخ ثبت شد محو و یا مصادره کنند، نمی توانند ، این افتخاراصلا مصادره شدنی نیست زیرا این مربوط به انقلاب است. 

اما تمام حرف ما با امثال جنابعالی و دیگران این است، چرا زمینه ساز مسایلی شدید که منجر به آشوب بشود و چرا در حقیقت مسیری را اختیار کردید که قانون را بشکنید و نه در مقام شعار بلکه در مقام عمل مسیری را اختیار کردید که در این بستر ضد انقلاب بتواند رشد پیدا کند.
برخلاف نظر جناب آقای اطاعت که برای من بسیار محترم است، جناب آقای جواد اطاعت که قبلا توفیق داشته ام با ایشان در مناظره دانشگاه شریف شرکت کنم . بنده فکر می کنم کشور هفت ماه است که در آتش یک فتنه می سوزد و این آتش فتنه در حقیقت خیلی عمیقتر از آن است که بخواهیم آن را منتسب کنیم به رقبا و عناصری که در داخل کشور هستند. این در حقیقت تجلی یک بعداز تقابل نظام اسلامی با نظام سلطه است. 

اگر ایشان منکر این موضوع هستند می توانند به گفتار کسینجر که قبل از انتخابات بیان کرده است اینکه چه کسی پیروز شود. 

مجری صحبت های میهمان اصولگرا را قطع کرد و گفت : ایشون منکر نیست، ایشون معتقد است که نمی شود همه اتفاقات کشور را به گردن استکبار انداخت. 

زاکانی ادامه داد: توضیح می دهم، کسینجر می گوید مهم این نیست که چه کسی پیروز انتخابات است بلکه مهم این است که ایران و در واقع انقلاب اسلامی باید منقرض شود. 

در بحث انتخابات که یک سناریوی بزرگ طراحی می شود لازم نیست همه ضد انقلاب باشند اصلا کسی یک چنین حرفی را نزده است. ممکن است کسی دوست انقلاب باشد اما در سناریوی دشمن بازی کند. این تعبیر را از حضرت امام بارها شنیده ایم که ممکن است به ده واسطه یک نیروی انقلاب تحریک بشود و عملی را انجام دهد که خواست دشمن است. 

این انگ زدن‌ها و برچسب زدن‌ها را بنده نمی‌پسندم. بنده معتقدم این اتفاقی که تحت عنوان جنگ نرم رخ داد ماحصل در واقع دو دهه تلاش بوده که بتوانند فرهنگ سازی و نهادسازی و هم شبکه سازی کنند و ماحصل آن تغییری را دامن بزنند. لذا بخشی از افرادی که زمینه ساز این قضیه بودند حتما متعلق به دشمن نیستند.
 
بخشی از افراد مخالف هستند اما تلاش دشمن جوری است که صورت مساله را طوری نشان دهد تا آنچه آنها نتیجه گیری می کنند خروجی اش عمل در جهت آنها باشد و برخی هم معاند هستند. 

در انتخابات ریشه یابی موضوع خیلی مهم است و معتقدم باید ریشه یابی کرد. 

40 میلیون نفر شرکت کردند ، 20 میلیون و خورده ای به جناب آقای احمدی نژاد رای دادند و نمی توانید منکر شوید، بیش از 13 میلیون هم به جناب آقای موسوی رای دادند.نفرات بعدی هم میزان آرایی را به خود اختصاص دادند.
 
در حقیقت اولین بردی که در انتخابات بود، این بود که مردم آمدند پای صندوق های رای و به جهت گیری های انقلابی رای دادند . آن 24 میلیون و خورده ای که تکلیفش روشن است و از آن 13 میلیون و خورده ای هم که به آقای موسوی رای دادند، بخش عمده کسانی بودند که ایشان را نخست وزیر دوران امام و جنگ می دانستند. 

ایشان خودش ادعاها داشت در باره تثبیت انقلاب و تجلی ارزش ها در دورانی که اگر توفیق داشته باشد در خدمت مردم باشد. 

بالطبع اولین وی‍ژگی انتخابات این بود که مردم به رویکرد کشور و جهت گیری ها و ارزش های انقلابی رای دادند و نکته دوم این بود که کثرت شرکت کنندگان میزانی را ترسیم کرد که چشم جهانیان را خیره ساخت و اتفاقی افتاد که ماحصل آن می توانست خیلی مشکلات داخلی و خارجی ما را حل کند. 

در واقع بعداز انتخابات شاهد بودیم با یک نوع ساماندهی که از قبل از انتخابات شده بود ، بحث دروغ ، تقلب و بعد بحث جنایت مطرح و شرایط به سمتی رفت که ماحصلش یک سلسله اعتراضاتی شکل گرفت. در این اعتراضات یک اکثریتی بودند که سئوال داشتند و نظام و ما مسئولین کشور هم موظف به پاسخگویی هستیم و یک اقلیت بودند که از روز اول آشوب کردند و اصلا منتظر نماندند، عصر روز شنبه بعداز انتخابات در دانشگاه تهران و یکی دو روز اول در دانشگاه صنعتی اصفهان، قریب سه میلیارد تومان آتش سوزی راه انداختند. آن موقع نه کسی کشته شده بود و نه خونی از دماغ کسی آمده بود . اصلا یک سناریوی عملیاتی بود که پیاده شد. 

زاکانی از میهمان دیگر برنامه پرسید که اگر منکر این حرف ها هستید بفرمایید. 

اطاعت گفت : صددرصد 

زاکانی ادامه داد: حداقل دانشجویان دانشگاه تهران، رییس دانشگاه تهران ، دانشگاه صنعتی اصفهان می توانند شهادت بدهند.
بعداز این موضوع ، مسیری اختیار و انتخاب شد که ماحصل آن اعتراض های اکثریت بود که معتقد بودند و حق طبیعی شان هم بود و البته اقلیتی هم آشوبگر بودند. 

جواب آن اکثریت معترض راهش پاسخگویی بود که نظام هم این مسیر را پیش گرفت . اما یک اقلیت بودند که از همان روز اول آشوب کردند و اتوبوس ها را در خیابان مطهری آتش زدند که الحمد لله شما (آقای اطاعت) ندید و منکر می شوید. این اتفاق که افتد نظام مسئولیت برقراری امنیت جامعه را داشت در برابر آن آشوبگران . 

اگر کسی یک کاسه بخواهد با موضوع برخورد کند حتما اشتباه است. توجه به فرمایشان مقام معظم رهبری در 29 خرداد ماه نشان می دهد ، ایشان همین تفکیک را به صراحت بیان می کنند و آن موقع بحث جذب حداکثری را مطرح می فرمایند.
 
بله نظام وظیفه جذب حداکثری دارد نسبت به آن اکثریت معترض . و توانسته تا حدودی موفق باشد اگرچه کامل نیست. 

روز 25 خرداد چندصدهزار نفر به خیابان آزادی می آیند اما روز قدس حداکثر 40تا 50 هزار نفر می آیند و شعار نه غزه ، نه لبنان جانم فدای ایران و از این جنس شعارها می دهند ، روز 13 آبان چند هزار نفر در میدان هفت تیر شروع به آتش زدن می کنند که با چشم خود اینها را دیده ام. 

اینها معترض نیستند، معترضین آنهایی بودند که به خیابان آزادی آمدند و نظام توانسته به آنها پاسخ دهد و البته می شد خیلی بهتر از این هم عمل بشودو این مسیر را دنبال کرد. و در نهایت روز 16 آذرکه اوج انتظارات آنها از دانشجویان و دانشگاهیان عزیز بود، می بینیم با بصیرت دانشجویان و دانشگاهیان عزیز و اساتید محترم آنها طرفی نمی بندند. و در کل کشور به 4 تا 5 هزار نفر و در تهران به چند صدنفر می رسند.
مجری : شما مدعی هستید که غیر از این چند هزار آشوبگر معترض دیگری به خیابان نیامده است؟ 

زاکانی: نه عرض من این است که جریان اعتراض اولی رو به فروکش رفته زیرا نظام خود را درمقابل آنان پاسخگو می دیده است که باید پاسخ شبهات آنها را بدهد و این وظیفه را انجام داده اما اینکه رسانه ها توانسته اند به نیکی آن را منتقل کنند این امری است که بنده محل تردید دارم . برهمین اساس ای کاش این مناظره ها 4 یا 5 ماه پیش برگزار می شد و یا همان ایام انتخابات برگزار می‌شد. 

دو جریان اقلیت آشوبگر و اکثریت معترض همان هفته اول خطشان از هم جدا شد. لذاعده ای هتاک روز عاشورا آمدند تا آشوب کنند و آتش بزنند و شرایطی ایجاد کنند در روزی که مردم در اوج احساسات و عزاداری هستند تا فتنه انگیزی کنند. 

برخوردی که با این عناصر صورت می گیرد دقیقا در راستای تثبیت امنیت است و اگر کسی منکر آن شود در حقیقت جامعه ای آشوب زده را طلب می کند که در آن سنگ روی سنگ بند نمی شود . 

9 دی در واقع پاسخ به عناصر زمینه ساز فتنه و فتنه گران است و پیام مردم در این روز بسیار روشن است . نمی‌دانیم دکتر اطاعت در آن روز کجا تشریف داشتند. اگر در مسیر راهپیمایی بودند می‌دیدند حضور مردم را. 

مجری : آقای اطاعت شما در تهران بین مردم بودید،
 
اطاعت: خیر تهران نبودم. 

زاکانی : هرکجای کشور که تشریف داشتید حتما بین مردم بودید، نبودید؟ 

اطاعت: خیر نبودم. 

زاکانی : مشکل همین جاست ، خدمت شما عرض کنم که در این مسیر امکانی ایجاد می‌شود تا مردم به صحنه آمده و خودشان ابراز برائت و بیزاری می جویند از کسانی که آن هتاکی ها را انجام دادند، هتاکی هایی که هیچ ربطی به عناصر معترض چند صدهزار نفر و یا چندین میلیون نفر ندارد . معتقدم اینها کاملاباید از هم تفکیک شوند، کسی که ادعایی و سئوالی دارد، راهش پاسخ و پاسخگویی است و کسی که در واقع آشوب می کند نظام موظف به ایجاد امنیت است.
مجری : در جریان اصولگرایی کسانی نبودند که این دو دسته را از هم تفکیک نکرده باشند؟ یک آسیب شناسی کنید جریان اصولگرایی را در جریانات پس از انتخابات. 

زاکانی : نگاه کنید راس نظام که مقام معظم رهبری هستند ، روز 29 خرداد این تفکیک را انجام دادند و در واقع یک جهت گیری هایی را در کشور معلوم و مشخص کردند که کسی غیر از این نمی توانست اگر کمی اعتقاد و انصاف داشت ، مسیری را انتخاب کند و برود . نکته دوم اینکه ما در مجلس گروهی تشکیل شد تا برویم عوارض بعداز انتخابات را بررسی کنیم و رفتیم با نامزدهای محترم معترض جلسه تشکیل دادیم . 

با همه آنها و در واقع وقتی گزارشی که در مجلس که بیش از 290 نفر حاضر بودند، عین همین تحلیل را هفته دوم بعداز انتخابات ارائه کردم و به نمایندگان محترم عرض کردم که برای معترضان راه ما پاسخگویی و گره گشایی ذهنی است و اما برای آشوبگر راهش برخورد و ایجاد امنیت برای مردم است.

جواد اطاعت استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه مناظره با زاکانی در برنامه رو به فردا که از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی پنجشنبه شب بطور زنده پخش شد، افزود: در روز 25 خرداد مردم خودجوش به خیابان آمدند و نه اطلاعیه کسی داد و نه کسی از آنها دعوت کرد. در اعتراض به عملکرد دولت در زمینه انتخابات حدود دو سه میلیون جمعیت از میدان امام حسین تا میدان آزادی آمدند و اعتراض کردند. اگر اجازه می‌دادید ، براساس اصل 27 قانون اساسی باید عمل می کردید اما متاسفانه شما فقط می گویید قانون قانون ولی به آن عمل نمی کنید.
وی با قرائت اصل 27 قانون اساسی گفت: دوستان تاکنون چندین بار تقاضا کرده اند و اتفاقا در اعتراض به پاره شدن عکس حضرت امام تقاضا کردند که اجازه بدهید ما به خیابان بیاییم و اعتراض خود را بیان کنیم. 

اگر دولت این اصل را رعایت می کرد و اجازه می داد مردم منتقد می‌آمدند و البته من هیچ از خشونت دفاع نمی‌کنم و همین جا تأکید می‌کنم هرکسی خودش را وابسته و متعلق به جریان اصلاحات می داند ، سبز می‌داند و متعلق به آقای میرحسین موسوی می داند، اینها همه با خشونت مخالف هستند. اگر اقلیتی خشونت می‌کند نباید قاطبه مردم به حساب آوریم . ما هم محکوم می کنیم و بحثی در آن نیست. 

مجری گفت: آقای اطاعت می‌شود دعوت کرد به اعتراض و بعد دولت اعلام کند کسانی که می خواهند مسالمت‌آمیز اعتراض کنند مثلاً خیابان آزادی بیایند و کسانی که می خواهند آشوب کنند بروند میدان هفت تیر؟ 

اطاعت در پاسخ گفت: نه، تعجب می‌کنیم، چند روز پیش یکی از همکاران آقای دکتر زاکانی می گفت متقاضی راهپیمایی خودشان باید مسئولیت امنیت آن را برعهده بگیرند. پس ما برای چه به پلیس حقوق می دهیم، حقوق می دهیم که امنیت اجتماعات را حفظ کند ، در انتخابات چطور در خیابان ولی عصر از میدان تجریش تا پایین خیابان، سبزها می آمدند از آقای میرحسین حمایت می کردند و امنیتشان هم حفظ می شد کسی هم شورش نمی کرد. راهپیمایی 25 خرداد که سکوت بود ، پلیس باید می آمد و امنیت را برقرار می کرد و اتفاقا اطلاعیه آنها از تلویزیون هم پخش می شد و مجوز هم می دادندتا ملت بیاید و انتقاد و اعتراضش را بیان کند و همه بدانند که در جامعه اعتراض است. 

من اعتراض مردم را فراتر از آنهایی که در خیابان آمدند و هم فراتر از انتخابات می‌دانم. 

آقای دکتر عزیز شما در 5 سالی که در مجلس و دولت هستید اقداماتی کردید که ملت نسبت به رفتار شما مخالف است، در حوزه سیاسی در اصل ششم و 56 قانون اساسی حاکمیت مردم به رسمیت شناخته شده و آخرین اصل قانون اساسی هم خیلی جالب است که می گوید جمهوری بودن حکومت، اسلامی بودن آن و اداره کشور به اتکای آرای عمومی لایتغیراست و اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم تغییر بدهیم. 

در اصل 56 قانون اساسی به زیبایی رابطه حاکمیت الله و حاکمیت ملت را روشن می کند و می گوید حاکمیت مطلق بر جهان انسان از آن خداست و همان انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است و هیچکس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند و یا در خدمت منافع فرد یا گروه خاصی قرار دهد و ملت این حق خداداد را در اصول بعد اعمال می کند. 

می گویم پذیرش حاکمیت ملت را می پذیرفتید و ملت را رد صلاحیت نمی کردید . شما برای مجلس شورای اسلامی که 290 نماینده دارد کافی است که 150 نفر را که رای می آورند رد صلاحیت کنید اکثریت مجلس تغییر پیدا می کند. شما 15 برابر را رد صلاحیت کردید. معلوم است که مردم انتقاد می کنند ،در مجلس هشتم وضع را بدتر کردید و باز آنقدر رد صلاحیت کردید که جریان اصلاح طلب نمی توانست لیستش را تکمیل کند آن هم از نیروهای دست چندم . 

این بحث فقط انتخابات و آن هم این انتخابات نیست، تفسیرهایی که شورای نگهبان دلبخواهانه از قانون اساسی می کند. وی با قرائت اصل 44 قانون اساسی که مربوط به بخش دولتی است گفت که شما همه زیرمجموعه های آن را خصوصی می کنید ، اما به تلویزیون که می رسید شورای نگهبان تفسیر می کند که نمی شود رادیو تلویزیون را خصوصی کرد. 

شما دارید به انحای مختلف ملت را تحقیر می کنید، آن وقت می‌گویید ملت نباید اعتراض کند و به آن اجازه راهپیمایی هم نمی‌دهید، روزنامه‌ها را می‌بندید و فضای نقد و انتقاد را مانع می‌شوید.
 
در بحث اقتصاد دو بار با تورم سرسام آور مواجه بودیم. یکی در مجلس چهارم که اصولگرا بوده تورم 49 درصد را تجربه کردیم. 

مجلس که قانونگذار و ناظر است می تواند در ایجاد تورم نقش داشته باشد . الان که در دنیا بحران اقتصادی قاعدتا باید قیمت ها پایین باشد. چرا قیمت گوشت در دوره اصلاحات در طی 8 سال دولت آقای خاتمی بین 3 هزار تا 3 هزار و 700 تومان نوسان داشت اما در دولت فخیمه فعلی و مجلس محترم به 18 هزار تومان افزایش پیدا کرده یعنی 500درصد این یک مثال است . مسکن هم همین وضعیت را دارد. ملت از
عملکرد سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی شما ناراحت هستند.
اطاعت بااشاره به بیانات امام علی در باره خوارج بسیار لجوج که به ایشان در مسجد توهین می کردند، گفت که امام به آنها می فرمود ، شما را از نمازگزاردن در مساجد
مانع نمی شویم ، سهمیه بیت المال شما را قطع نمی کنیم و تا زمانی که دست به شمشیر نبرده اید با شما مبارزه نمی کنیم.
متاسفم مسجدی که در جریان انقلاب به آن علاقه داشتم یعنی مسجد آقای دستغیب یک مرجع تقلید در شیراز را بسته اند. این با امام علی چه فاصله بعیدی را پیش پای ما می گذارد.
می فرماید ای مالک،بداخلاقی، درشت گویی و بدزبانی مردم را بجان خریدار باش و در حق آنان سخت گیری و قلدری روا مدار تا خدا به پاداش این کار ساحل های رحمت خود را بر تو بگشاید و ثواب به تو عنایت فرماید. 

نباید بگویی من نیرومندم و امر می کنم پس دستوراتم اجرا می شود زیرا این روش موجب فساد فکر و ضعف دین و نزدیک شدن به انحراف است. 

این دوستانی که گرفتید و رفته اند زندان، خود آقای بهزاد نبوی به من گفت که 4 روز قبل از انتخابات حکم دستگیری مرا گرفته بودند. گفتند که کسینجر عاملش بوده، سئوال می‌کنم آقای دکتر زاکانی از کی تا حالا کسینجر برای ما تعیین‌کننده شده است، اگر امام را قبول دارید که ایشان می فرمایند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند . حالا کسیجنر که یک زمانی وزیر خارجه بوده و یک حرفی زده، این شد برای شما حجت، اگر کسینجر نقش داشت تا آشوب ها را راه بیاندازد چرا نتوانست مانع رای آوردن آقای احمدی نژاد که به قول شما رای آورد، بشود . حرف‌هایی نزنید که در آن بمانید. 

یک عده را گرفته ایم و در زندان کرده‌ایم خوب با معیارهای اسلامی نمی خواند و مردم معترض هستند. مردم از نظر عملکرد سیاسی، اقتصادی معترض هستند. 

امام علی به مالک اشتر می فرمایدکه از میان مردم کسی را بخودت نزدیک کن تا حرف حقی را که تلخ است بتو بهترو بیشتر بزند ، در گفتار و کردارت که خدا برای دوستانت نمی پسندد کمتر تورا ستایش کند هرچند ترا ناراحت کند و دلتنگ شوی.
 
آقا مگر این روزنامه ها که بستید غیراز انتقاد تلخ کار دیگری انجام می‌دادند. آقای موسوی که در دانشگاه می‌خواستم دانشجویان را ترغیب کنم به او رأی بدهند می گفتند که او اصولگرا و نماینده حاکمیت است. او را که یک اصولگرا است براساس اصول انقلاب ، امروز او را به کسی تبدیل کرده و می گویید از سران فتنه است . یعنی او را به ضد انقلاب تبدیل کرده‌اید آیا هنر شما و حکومت این است. 

امیرالمومنین (ع) می فرماید از گفتن حق و یا رای زدن برعدالت بازنایستد که نه من برتر از آنم که خطا کنم و نه در کار خویش از خطا ایمن هستم. اما ما هر اتفاقی که می افتد می زنیم بر سر مخالف خود که نه امکانات و رسانه ای و ابزاری دارد. اما آقای زاکانی نمی گوید چرا من کاری کرده ام که دولت نقدینگی اضافی تزریق کرده در جامعه و تورم سرسام آور شده و مردم ناراضی هستند. این عدم رضایت را مردم چگونه باید بیان کنند، یک راهکاری پیش ما بگذار آقای زاکانی ، مخلص شما هم هستیم می گوییم اصل 27 قانون اساسی می گوید مردم بیایند اعتراض کنند اما ما راه بهتری پیشنهاد کرده و آن اینکه دو طرف نظرمان را بگوییم و بگذاریم مردم از طریق پیامک بگویندکدام حرف را بهتر قبول دارند. شما الان بحث هدفمند کردن یارانه ها را دنبال می کنید ، این هدفمند کردن یارانه ها در برنامه چهارم توسعه طی یک فرآیند ده ساله پیش بینی شده بود شما در مجلس هفتم طرح تثبیت قیمت ها را آوردید چون پلکانی قیمت ها سالی ده درصد افزایش پیدا می کرد گفتید این عامل تورم است و آنقدر ساده انگاری کرده و فکر کردید که با بخشنامه و قانون می شود جلوی تورم را گرفت. دولت دچار کسری بودجه شد و 8 هزار میلیاردتومان پول بدون پشتوانه چاپ کرد و ریخت در بازار و آن تورم سرسام آور بوجود آمد و امروز از آن طرف گود افتاده اید. در مجلس هفتم آقای سبحانی اقتصاددان مجلس گفت که بنزین باید بشود لیتری 30 تومان ولی الان در مجلس هشتم می گویند بنزین باید لیتری 600 ، 700، 500 و 400 تومان به بالا باشد. خوب معلوم است که در بحث اقتصادی برنامه ندارید، شما باید برنامه چهارم توسعه را اجرا می کردید ، متاسفانه برنامه چهارم توسعه را که با ارز 19 و نیم دلار هر بشکه نفت بسته شده بود ،برنامه ای را که خود من در آن مشارکت داشتم ، اجرا نکردید. نفت بشکه ای میانگین حدود 80 دلار فروختیم اما این برنامه اجرا نشد. امروز هم که می خواهید هدفمند کردن یارانه ها را اجرا کنید با مشکل مواجه می شوید و علت آن هم نداشتن برنامه و طرح است . اینها مردم را عصبانی می کند . می گوییم آقا مردم با سیاست اقتصادی شما مشکل دارند زیرا بحث پیچیده ای نیست و هر روز آن را لمس می کنند . مردم به اینها انتقاد دارند، چگونه باید انتقاد کنند ، روزنامه های منتقد را که می بندید، اجازه راهپیمایی و اجتماعات هم که نمی دهید، ما باید چه کار کنیم در این کشور، آقای زاکانی توضیح بدهند و یک راه حل پیش پای ما بگذارید.

مجری در نتیجه گیری از سخنان اطاعت سه مطلب، آزادی اجتماعات، مساله روزنامه ها و بازداشت ها را مورد توجه قرار داد و از زاکانی خواست که در خصوص آنها توضیح دهد. البته من نمی دانم چرا بحث اقتصادی را مطرح کردند.
زاکانی خطاب به اطاعت گفت : می شود در باره ماده سوم برنامه چهارم توسعه که خودتان نوشتید به بینندگان توضیح بدهید.
اطاعت پاسخ داد: این برنامه که مربوط به هشت سال قبل است ، من سئوال می کنم که ماده 73 برنامه چهارم را توضیح دهید، آیا می توانید. اگر توانستید من هم توضیح می دهم.
زاکانی اظهار داشت: استفاده کردم اما معتقدم یک عنصر آکادمیک دانشگاهی باید کلاس بندی شده و شسته رفته صحبت کند نه از هرچیزی مطلبی بگوید.
اطاعت گفت: من مثال های مختلف در زمینه های مختلف آوردم تا راهی پیش پای ما بگذارید که منتقدان و معترضان نسبت به وضع موجود ، چگونه انتقاد و اعتراض خود را بیان کنند.
زاکانی تصریح کرد: از همین موضوع اقتصادی شروع می کنم، متاسفانه آنچه که مصوب شده در برنامه چهارم ماده سه و خود آقای اطاعت که در تصویب آن نقش داشته و الان اطلاع کافی از آن ندارد.
وی در واکنش به مداخله آقای اطاعت در حرف هایش گفت: اجازه بدهید من هنگام فرمایش های شما سکوت می کنم دقیقا و آنها را در ذهنم دسته بندی می کنم تا یکی یکی پاسخ بگویم واگر جایی فراموش کردم بفرمایید تا پاسخ بگویم. 

زاکانی بعداز معذرت‌خواهی آقای اطاعت ادامه داد: از ابتدای سال 84 قرار بوده که برمبنای فوق قیمت خلیج فارس در واقع حامل های انرژی در ایران فروش برود یعنی اگر بنزین لیتری 80 تومان بوده ، بنا بوده از ابتدای سال 84 و نه ده سال بشود قریب 360 تا 370 تومان. چون ده سنت گازوییل در بازارهای جهانی از بنزین گرانتر است، بنا بوده که 15 تومان بشود 180 تومان. به نظرم دوستان مردم فکور ایران ، عناصر دانشگاهی و بزرگان و عزیزان را عناصری می دیده اند که هرچه بیان می کنند از روی احساسات ، می پذیرند و موظف به قبول هستند. 

مجلس هفتم اقداماتش در جهت منافع ملی و توجه به حال عموم مردم بود. بخاطر اینکه ما 15 تومان و 20 تومان اضافه می‌کردیم یک شوک قیمتی وارد می شد و این در حالی است که آقایان قرار بود 290 تا 300 تومان یکباره گران کنند. ما جلوی این را گرفتیم. 

در حوزه اقتصاد توجه کنند در مجلس ششم که خود آقای اطاعت بودند ، بیان می کردند ، ما که شعار اقتصادی ندادیم که بخواهیم به اقتصاد مردم رسیدگی کنیم. بیاناتشان کاملا معلوم است ، می گفتند ما شعار آزادی دادیم لذا توجه ما به ایجاد آزادی های مدنی است ،در حوزه سیاسی مسئولیت داریم زیرا شعارهای سیاسی دادیم. 

این از نظریات بدیع ایشان بود، اصولگرایی را که زاده دهه 80 است را بردند زمان جناب آقای هاشمی رفسنجانی که تورم 49 و نیم درصد شد براساس سیاست های اقتصادی دولت تجربه شد و آن را منتسب به اصولگرایی کردند که جعلش مربوط به سال های 81 و یا 82 است . این اسباب تعجب من شد. 

مجری : تمایل دارم بحث یارانه ها و اقتصاد را در ادامه بررسی کنیم. 

زاکانی اظهار داشت: نکاتی است که باید توضیح بدهم ، ایشان از هر دری مطلبی را تقدیم ملت کرد یک دسته گلی تقدیم کرد. توجه جناب اطاعت را جلب می‌کنم به آخرین مصاحبه جناب آقای خاتمی در سال آخر دوره ریاست جمهوریشان که پرسیده شد آیا آرزویی دارید یا نه که ایشان بیان کرد کاش می‌توانستم یارانه ها را سامان بدهم. 

نکته بعد، کارهای بزرگی که در جریان اصولگرایی شد مثل همین بحث بنزین ، یکی از عزیزان و خواهر محترمه اصلاحات که الان عضو شورای شهر تهران است، گفته بود که می خواستیم این کار را بکنیم اما این جسارت ها نبود چون می ترسیدم باعث تنش در جامعه بشود. 

می‌خواهم عرض کنیم در عرصه اقتصادی اکنون مسیر انتخاب شده به اساس جامعه و اصلاح امور برمی‌گردد. 

در حوزه سیاسی که ایشان (آقای اطاعت) خیلی اظهار علاقه و تعلق می کند به هر حال خودشان که از متحصنین عزیزمجلس ششم هستند و علی الظاهر آن نامه 127 نماینده به مقام معظم رهبری را هم امضا کرده اند که بیان کردند به ایشان از موضع منافع ملی عقب نشینی کنید و جام زهر را بنوشید همانگونه که امام در جنگ نوشیدند و اگر نبوده اند بفرمایند. 

مجری متذکر شد: سابقه خوبی از شخصی شدن مباحث نداریم . 

زاکانی اظهار داشت: ایشان نکاتی را بیان کردند که من خواهش می کنم برویم روی اصل موضوع، به اعتقاد من سه واژه دروغ ، تقلب و جنایت ، واژه هایی بودند که مبنای این شرایط اخیر قرار گرفت. بنده هم نگفتم که کسینجر همه این کارها را کرد آنها اگر عرضه داشته باشند، خودشان را جمع کنند، بحث من این بود که خواست آنها این است، ما باید توجه کنیم یک وقت در پازل آنها و نقش نمای آنها بازی نکنیم و این خیلی مهم است. 

بحث دروغ ، تقلب و جنایت مقدمه این ذهنیت ها شد. فردای آن روز هنوز نتایج توسط شورای نگهبان تایید نشده بود که اعلام کردند این انتخابات باید باطل بشه . 

خوب من از جناب آقای اطاعت می پرسم که این کار غیر قانونی چرا، شما صحبت از مردم می کنید مردم به نظرم خوب است ، شهروند درجه یک و دو نکنید. 

کل مردم ایران عزیزند وقتی 24 میلیون و خورده ای رای می دهند به کسی رای آنها عزیز و محترمه ، هم سیزده میلیون و خورده‌ای که به فرد دیگری رای می دهند و الباقی که به جناب آقای رضایی و جناب آقای کروبی رأی می دهند رای همه محترمه و باید به دیده احترام به این رای نگاه گنیم . 

فردا ظهر روز شنبه بعداز انتخابات، من قبلا هم عرض کردم هیاتی از مجلس رفتیم دنبال کردیم موضوع را ، هم خدمت آقای موسوی رسیدیم که اقلا یک ادله و یک دلیلی برای درخواست ابطال انتخابات مطرح کنند ایشان . دلیلی نشنیدیم ، شش نفر از نمایندگان مجلس بودیم فردای آن روز که خدمت جناب آقای هاشمی که رسیدیم بیانشان این بود ، اصلا فی الواقع ظهر روز شنبه بیست و سوم جناب آقای موسوی ، جناب آقای خاتمی و جناب آقای حاج سید حسن آقای خمینی این عزیزان آمدن دفتر جناب آقای هاشمی ، خود آقای هاشمی بیانشان این بود که آقای موسوی کف خواسته هایش ابطال انتخابات بود ،من از جنابعالی سئوال می کنم که با کدام ادله ، با کدام منطق در حقیقت بناست رای اکثریت زیرپاگذاشته بشه و بعدهم شعار در واقع مدنیت و دموکراسی بیان بشه ، این با کدام منطق سازگاره . من خواهش می کنم که این را بیان کنید
 
مجری : آقای دکتر اطاعت بحث را از موضع در واقع مرحله تقلب انتخابات آغاز نکردند، نکته این است که ایشان اعتراضات بعداز انتخابات را معلول علت های دیگر می‌داند که یکی اقتصاد است و در واقع معترض رفتار حاکمیت با معترضان است. 

زاکانی ادامه داد: من عرضم این است که با کدوم منطقه این اتفاق افتاد و با کدوم منطق ظهر روز شنبه بیست و سوم اعلام می شود که کف خواسته های جناب آقای موسوی ابطال انتخابات است و چیزهای دیگری هم می خواهد . جناب آقای موسوی که شب جمعه بیست و دوم انتهای شب مصاحبه مطبوعاتی کرده و خودشان را پیروز انتخابات می دانند . علاوه بر این که در حقیقت کمیته صیانت از آرا اطلاعیه می‌دهد روز شنبه و بعد اعلام می کند که اگر دلیل دارند، دلیل را به کمیته صیانت از آرا منتقل کنند، حکم را داده و بعد دنبال دلیل می‌گردد، من عرضم این بود که بهتر نبود جناب آقای موسوی مسیر قانونی را انتخاب می‌کردند و بعد هم این سئوال را از جناب اطاعت دارم که خدمت شما عرض کنم که نظام چه کار می‌توانست بکنه بعداز انتخابات که بیش از ظرفتیهای قانونی اش را دنبال کرده در خدمت دوستان قرار بده تا بتوانند در راستای استیفای حقوق خودشان فرضاً که این مسیری را دوستان انتخاب نکردند و دنبال نکردند، اگر نکته‌ای دارند در این مسئله هم بیان کنند. 

اما راجع به بحث فضای تنگ سیاسی کشور که ایشون بیان داشته و این که انتخابات آزاد نیست، رد صلاحیت میشه و شرایطی از این دست . 

من توجه ایشون را جلب می‌کنم به انتخاباتی که هیچ رد صلاحیت در آن نبود و مردم آزادنه آمدند پای صندوق های رأی. انتخابات شورای دوم شهر و روستا که اتفاقا ناظر آقایان بودند در مجلس ششم و در واقع مجریش وزارت کشوری بود که متولیش جناب آقای خاتمی بود. من به نظرم اونجا مردم رای و نظرخودشون را دادند، همه آن کسانی که جناب آقا بیانشان اینه که آنها را رد صلاحیت می‌کنند و من جمله عناصر نهضت آزادی که امام خطاب به آقای محتشمی آنها را برای هر منصبی خط قرمز دانست و آنها را دارای انحراف اعتقادی بیان کرد که اتفاقا دراین نمونه اعتماد ملی که آقای اطاعت متعلق به آن است و سرمقاله نویس آن است باید پاسخ بدهند که چرا از خط امام عدول کردند که امروز در این موضع قرار گرفتند . در این مقطع همه ثبت نام کردند ، مردم انتخابات خودشان را کردند در اوج شعارهای سیاسی مردم به اقلیت حضور در پای صندوق های رای نشان دادند که معترض هستند به همین آقایان در حقیقت آن مسیری بود که اختیار و انتخاب شد و اتفاقا در دوره اصولگرایی این اکثریت زیر 85 درصدی را شما شاهد هستید . 

دوست عزیزمان می‌فرمایند که در واقع اصل 27 قانون اساسی بیانشون این است که اجتماعات آزاده مگر مخل مبانی اسلام باشد.
 
که اصلا مربوط به این دوره نیست و مربوط به دوره های قبل است. یعنی در واقع وقتی شروع می کنند یه کاری را دنبال کردن خروجیش اتفاقات و مواردی می‌افتد که عملا دوستان نمی توانند کنترل کنند شرایط را، نمی توانند گفتمان حاکمشون را کنترل کنند. خروجیش به نتایجی منتج می شود .حتما مخل آن مبانی اسلامی است و دوستان التزامی ندارند، نیروی انتظامی کنترل کند درخواست تجمع می‌دهند اما اگر در تجمع آشوبی صورت گرفت در واقع هیچ مسئولیتی در قبال آن نمی پذیرند . لذا عقل سلیم حکم می کند که درواقع یاباید شما مسنولیت پذیری داشته باشید یا اگر مسئولیت پذیر نیستید بستر را نباید برای آشوبگر فراهم کنید. 

من جمله روز بیست و پنجم در چهارراه خوش راهپیمایی کاملا آرام را بردند به سمتی که چندین نفر کشته شدند و حمله کردند به پایگاه بسیج که چندصد اسلحه در آن پایگاه بود و اگر این اسلحه ها بدست آنها می افتاد فتنه ای در شهر تهران راه می افتاد و اینها به چندصدنفر هم قناعت نمی کردند. آسیبی که ملت می‌زدند. 

نکته دوم که بحث روزنامه ها را می فرمایند من دو دوره عضو هیئت منصفه مطبوعات بودم و از نزدیک با روند مطبوعات آشنا بودم که در همان دوره در حقیقت روزنامه های اجاره ای، روزنامه‌هایی که مثلاً دانشمند این اجاره داده شده بود یک تیمی بودند اجاره می کردند و می آمدند روزنامه ها را اداره می کردند و یک پولی هم ماهانه به مطبوعات می دادند سیری را دنبال می کردند و می‌رفتند، یک موقع است که روزنامه اعتماد هست الان این فرمایشات شما را دارد دنبال می کند آفتاب یزد است روزنامه های دیگر است که دارند بیان می کنند درحقیقت مسیری که اختیار و انتخاب می شه یک مسیری که انتخاب می‌شود باید یک مسیر درستی در مسیر قانون باشد تا به یک نوعی اگر یک روزنامه ای مسئولیت های خودشو را در ایجاد ابهام و در توسعه تهمت و شایعه پراکنی در جامعه پرداخت ، ایشان بفرمایند که یک همچنین روزنامه ای حق حیات دارد یا ندارد یا باید نسبت به قانون و در چارچوب قانون پاسخگو باشد . من عرضم این است تاکیدی که برادر عزیزمان که دارند در قالب فرمایشان حضرت امیر بله . حضرت امیر تا وقتی که به یک نوعی در واقع خوارج دست به شمشیر نبردند جور دیگری عمل کرد اما اگر خوارج دست به شمشیر بردند که بردند و مزاحم شدند و چند صد نفرشون را حضرت در نصف روز از دم شمشیر گذروند . این هم منطق حضرت امیره یعنی اگر در حقیقت حکومت اسلامی و نظام اسلامی و مردم را همین خوارج تهدید نکنند در واقع آن حرف باشد و بیان باشد ، تحمل کاملا صورت می گیرد و کار انجام می شه ، اما اگر در این مقام پاشون را فراتر گذاشتند منطق حضرت امیر چهار مرتبه را بیان می کند و بعد هم بیانشون این است که اگر پاتون را گذاشتید در جایی که با منافع مردم در تضاد بود و خواستید در حقیقت امنیت را زیر پا بگذارید و به آزادی دیگران و به حقوق اسلامی دیگران تجاوز کنید آن هم کاملا معلوم است . آن اقلیت آشوبگری که امروز دستهای پنهان و پیدای بیگانه در آن پیداست ، اگر انسان انصاف داشته باشد ربطی به معترضین ندارند . آن اقلیت آشوبگری است که از بستر استفاده کرده است و اتفاقا آن جرم بزرگی که اتفاق افتاده، این است که اولا چرا حق عمومی مردم در حقیقت نادیده گرفته شده و آن حضور باشکوه زیر پا گذاشته شد و نظام متهم شد به چیزهایی که همه‌اش دروغ بود مثل تجاوز و امثالهم که همه‌اش دروغ بود. 

نکته دوم که چرا همچنین بستری برای آشوب گران ایجاد شد که به هر حال آشوبگر راه برخورد با آن با همون منطق حضرت امیر کاملا معلومه و راه پاسخگویی به منتقدان هم میدان دادن و بیان کردن صحبت های آنهاست لذا خواهشم این است که جناب آقای اطاعت راجع به این جهت ها هم توضیحات لازم را ارائه نمایند.
 
مجری گفت: آقای دکتر اطاعت شما بالاخره نکاتی را یادداشت کرده اید باید پاسخ بدهید . منتها علاقمندم بالاخره باید یک بحثی به سرانجام برسد بویژه راجع به انتقاداتی که شما از وضعیت اقتصادی داشتید و بحث برنامه ها و اینها ، اگر روی این هم مستوفی توضیح بدهید خیلی ممنون خواهیم شد.
 
اطاعت تصریح کرد: خدمت شما عرض کنم طرح تثبیت قیمت ها که دوستان در مجلس هفتم آوردند به خاطر جلوگیری از افزایش ده درصد بود که مشکلاتی را برای کشور به بار آورد . در برنامه چهارم سرجمع همه یارانه ها بود که در طی فرایند پلکانی این کار صورت بگیره و اگر بخواهیم دفعی این کار را انجام بدهیم بله آقای خاتمی حرف درستی زده همه ما هم موافقیم که در واقع یارانه ها هدفمند بشود منتها مثلا اگر قرار است قیمت بنزین آزاد بشه باید زیرساختهای حمل و نقل را درست کنیم مثلا متروی تهران را توسعه بدهیم ، اهواز ، شیراز ، مشهد ،اصفهان و تبریز و جاهای دیگر و بتدریج ماشین ها را گاز سوز کنیم که زندگی مردم از بنزین منفک بشه و بعد دیگر بنزین را هم آزاد کردیم خیلی آسیبی به مردم نمی زنه. 

مجری : اگر شما الان نماینده مجلس هشتم بودید و شاید کاندیدای مجلس نهم بشوید، چه طرح را پیشنهاد می کنید؟ 

اطاعت : من باید پاسخ آقای زاکانی را بدهم اگر خواستید یک برنامه اقتصادی بگذارید من در خدمت شما خواهم بود من اجمالا عرض کنم که ایشان می‌فرمایند شما در مجلس ششم گفتید که ما شعار اقتصادی ندادیم اصلا سیاست و اقتصاد از هم منفک نیست، در ثانی اگر ما شعار اقتصادی ندادیم تورم 18 درصدی که تحویل گرفتیم، کردیم تورم 11 درصد، به گونه‌ای شیب تورم روبه نزول بود که در برنامه چهارم9/9 درصد پیش‌بینی‌ کردیم یعنی یک رقمی بشه. ولی خوب ما که شعار اقتصادی ندادیم در آن زمان سخنان دوستان از بیرون در باره این معیشت مردم گوش فلک را کر کرده بودند که چرا به معیشت مردم توجه نمی کنند و من سئوالم این است که شما الان که دو دوره است در مجلس هستید معیشت مردم را چکار کردید ضمن اینکه آقای دکتر زاکانی من عرض کنم خدمت شما که حل شدن معیشت مردم راه حل سیاسی داره راه حل دموکراتیک داره با رد صلاحیت که نماینده واقعی مردم تو مجلس نره نمی‌تونه مشکل مردم را حل کنه شما یه آدم صاحب نظر را رد صلاحیت می کنید و یک فرد که تبحر نداره می‌شه نماینده مجلس خوب نمی تونه مشکل مردم را حل کنه من یه مثال بزنم در تابستان من یک تحقیقی را انجام دادم یک مقایسه تطبیقی کردم بین کشورهای اروپای غربی که در آنها کارهای دموکراتیک بیشتر می شد و کشورهای اروپای شرقی که کمتر رعایت می شد. میانگین درآمد سرانه کشورهای اروپای غربی دموکراتیک ، کشورهای آزاد، بالای 31 هزار دلاره و اروپای شرقی که دموکراسی در آنها کمتره و هنوز نهادینه نشده 4 هزار وخورده ای است یعنی یک فاصله عجیبی را داره و من همین جا عرض کنم که ما از 187 کشور آمار گرفتم درآمد سرانه ما ، کشور هشتادوسومی هستیم ما هفت درصد منابع دنیا را داریم واقعا برای کشوری مثل ما که دومین کشور دارای ذخایر نفت دنیا هستیم بعداز عربستان و دومین کشور دارای ذخایر گاز دنیا هستیم با 16 درصد گاز و 11 درصد نفت . ما واقعاباید کشوری باشیم که وضع 14 درصد زیر خط فقر داریم و اماری که بانک مرکزی اعلام کرده است رشد این زیر خط فقر 2 درصد است یعنی روز بروز داریم فقیرتر می شویم .
ما قرار بوده است در برنامه چهارم توسعه با نفت5/19 دلاری تورم را 9/9 درصد بکنیم ولی دوستان با نفت 80 دلاری رسانده اند به الی ماشاالله حالا می گویند 25 یا 30 درصد ولی واقعا خیلی بیش از اینهاست و مردم آن را لمس می کنند ضمن اینکه الان در دوره رکود اقتصای هستیم.
 
من یک اشاره بکنم که در بحث اقتصاد نماینده عربستان در کنفرانس دوحه اشاره کرد که ما خوشمان نمی‌آید که دنیای غرب دچار بحران اقتصادی شده است ولی ما سود کردیم از این بحران چرا ؟ چون مشاوران اقتصادی به ما گفتند شما نفت گران خود را بفروشید که حدود 130 تا 140 دلار شده بود ما چهارصد میلیارد دلار صندوق ذخیره ارزی که پول در ان جمع کرده ایم، گفتند هزینه نکنید ما بعدا خواهیم گفت که کی هزینه کنید . بحران اقتصادی که شد او زمان چون قیمت تمام شده پروژه ها بیشتر بود ، چون وقتی بحران اقتصادی می شود کار نیست ، شرکت های سازنده حاضرند با نیم بها هم بیایند انجام بدهند، گفت ما الان با چهارصد میلیارددلاری که در ذخیره ارزی داریم می توانیم معادل چیزی حدود 1000 میلیارد دلار سازندگی توی کشور انجام دهیم. 

ما در چهار سال اول دولت، دولت آقای احمدی‌نژاد بیش از سیصد میلیارد دلار درآمد داشتیم نفهمیدیم چی شد؟ کجا رفت، کجا هزینه شد؟ چه سازندگی صورت گرفت ؟ و در بحث انتخابات مثلا سازندگی از چه نوعی بود قطار شیرازی که من اهل آنجاهستم، آمدند و قطار را برای قبل از انتخابات روی خاک ریل راه اهن کشیدند می خواهم اینها را بگویم که مردم را عصبانی می کند ، توهین به شعور ملت اینهاست ، یک مسافر را با این قطار به هر ضرب و زوری بود مسافر را از شیراز سوار کردند و برای سالگرد امام اوردند تهران ، قطار بعدی که رفت از ریل خارج شد الان این قطار کجاست ؟ تصویرهای ان را اقلا از روی اینترنت ببینیم . جایی که بنابوده پل بزنند رودخانه ای که باید پر می کردند با کمپرسی با خاک پر کردند خط اهن کشیدند که فقط بخاطر رای این کار را انجام دادند.
 
مجری : در شهر شما اتفاقی نیفتاده ؟ سازندگی انجام نشده است.
 
اطاعت : در شهر داراب که من نماینده اش بودم در دوران اصلاحات که ما بقول ایشان شعار اقتصادی ندادیم یک کارخانه سیمان را با 11 درصد پیشرفت فیزیکی به اتمام رساندیم . یک بیمارستان با 33 درصد پیشرفت فیزیکی به اتمام رساندیم .یک سد را شروع کردیم که در سال اولی که ما شروع کردیم سه و نیم درصد پیشرفت فیزیکی داشت من پرینت اینها را گرفته ام و دارم ولی الان که قرار بود در سال 85 به بهره برداری برسد هنوز به بهره برداری نرسیده ، گاز گشی کردیم در عرصه های مختلف من از استاندار دولت آقای احمدی‌نژاد در چهارسال قبل سئوال کردم که شما که کاری انجام ندادید فقط به ما بگویید قرار است چه کاری را انجام بدهید که ما سه یا چهار سال آینده بیاییم به شما بگوییم چرا این کارها انجام نشده است یک تابلو راجع به پتروشیمی در فقط در داراب نصب کرده‌اند دیگر چیزی ندیده‌ایم. 

مجری سئوال کرد: شما در مجلس هفتم رد صلاحیت شدید؟ 

اطاعت گفت: بله رد صلاحیت شدم 

مجری : اگر پیشنهادتان راجع به یارانه ها را بدهید این بحث را ببندیم.
 
اطاعت: بحث یارانه ها بسیار مفید است. 

زاکانی : شما قانون مصوب مجلس را خوانده‌اید که در باره آن نظر می‌دهید؟ 

اطاعت : بله دیروز (سه شنبه) آقای انصاری در بنیاد باران آمد، خودش عضو کمیسیون است و در دانشگاه تدریس دارد آمد توضیح داد من الان آن را نیاوردم.
 
زاکانی : می شود راجع به آن یک دقیقه توضیح بدهید. 

اطاعت: با یک دقیقه که نمی شود من باید به سئوال های شما جواب بدهم شما ده تا مسئله را مطرح کردید. 

زاکانی : قانون را خدمتتان بدهم 

اطاعت: قانون را بدهید می‌خوانم و در یک برنامه با هم مناظره می‌کنیم. 

زاکانی : حرف‌هایی که شما گفتید خلاف آن چیزی است که ما تصویب کردیم. 

اطاعت: کلیت آن این است که شما قانون را ، دعوای‌تان سر دولت این است که بکنید زمان اجرای آن 5 سال باشد همان بحث زمانی که من می‌گویم . ولی دولت می گوید باید این را سه سال اجرا کند، من می‌گویم که ظرف 5 سال هم نمی شود من در سعادت آباد دارم زندگی می‌کنم.
 
زاکانی : شما چطور می خواستید یکساله آن را اجرا کنید از سال 84 ماده 3 برنامه چهارم این را می گوید. 

اطاعت : ما نمی خواستیم یکساله اینکار را انجام دهیم ما در سعادت آباد زندگی می کنیم نان سنگک 200 تومان بود در همین بحث یارانه ها که مطرح شد، کردند 500تومان ، در سعادت آباد که منطقه تقریبا متوسط به بالای جامعه زندگی می کنند ، بالاشهر، قبلا که از دانشگاه می امدم می خواستم یک نان بخرم صف طولانی بود نمی توانستم بخرم الان خلوته . وقتی بالای شهر جامعه ما نان 200 تومانی می شود 500 تومان نمی توانند بخرند شما ببینید 14 میلیون جمعیت زیر خط فقر چکار می کند با هدفمند کردن یارانه ها. 

می‌گویند اصول‌گرایی زاییده دهه 80 است،  نه اصولگرایی از مجلس دوم شکل گرفته، مجلس سوم، مجلس چهارم چه کسانی را رد صلاحیت کردند . انهایی که رد صلاحیت کردند شما از اعقاب فکری انها هستید . ادامه همان ها هستید . اقای ناطق نوری و دوستانتان و اقای باهنر الان هم هستند . من جریان اصولگرا را از دهه 80 نمی‌دانم از دهه 60 می دانم، بحث متحصنین مجلس سوم، من جزء متحصنین نبودم موافق هم نبودم در تحصن بارها هم اشاره شده و اینکه شما هی در بولتن ها تون می نویسید که مجلس ششم نوشته که رهبری جام زهر بخوره این واقعا خیلی بی انصافیه . ما آمدیم با احترام بسیار بالایی طی یک نامه ای مشکلات کشور را به رهبری انتقال دادیم و گفته ایم که اگر این مشکلات حل نشود خدای نخواسته ممکنه زمینه و فضایی ایجاد بشه که ما مجبور به خوردن جام زهر بشویم . این واقعا از یک نماینده مجلس بعیده که اینجور خلط مبحث می کنه و یک مطلبی را خلاف به مردم می گوید.
 
مجری :پس با نامه موافق بودید؟ 

اطاعت: بله نامه را امضا کرده بودم و از آن دفاع می کنم؛ در بحث صیانت از آرا دوستان آنقدر این قانون گرایی شان گوش فلک را کر کرده، آقا این صیانت از آرا قانون است در 30 مرداد سال 70 این قانون تصویب شده که کاندیداهای ریاست جمهوری می‌توانند در پای هر صندوقی یک نماینده داشته باشند خوب ما 6 هزار صندوق در سراسر کشور داشتیم . 45 هزار تا ، اصلاً 40 هزار تا می خواستیم 40 هزار تا نیرو را اموزش بدهیم سازماندهی کنیم که اینها بروند سر صندوق رای و انجا ناظر بر صندوق رای باشند این کمیته که هیچ یک سازمان عریض و طویل هم نیاز داره . آن شب آقای شریعتمداری هم فرمودند و ایشان هم می‌فرمایند که شما چرا کمیته صیانت از ارا تشکیل دادید لابد این یک توطئه خارجی بوده، بابا این قانون بوده، قانون من دارم می‌خوانم، شما که خیلی مدعی هستید که به اصلاح قانونمند هستید می الان دستورالعمل آن را هم خدمت شما می دهم بعد یک سئوال می کنم.
از شما اقای دکتر زاکانی. شورای نگهبان 700 هزار رای مردم را ابطال کرد در انتخاباتی که ناظر شورای نگهبان بود از یک جریان فکری اصولگرا که نباید اینطور باشد و برگزار کننده ان اصلاح طلب ها بودند چطور در انتخاباتی در شهر تهران 700 هزار رای ابطال شد ولی در انتخابات ریاست جمهوری که شب انتخابات رفتند و پول دادند به ملت، آن پروژه ها را آنطور افتتاح کردند . مثل قطار شیراز که اشاره کردم این انتخابات بی عیب و ایراد بود، تا 25 خرداد ملت اومدند به این نتیجه که اعلام شده بود اعتراض کردند.
 
حضرت امیر چی می‌گوید، اگر مردم به تو بدگمان شدند و تو را در موضوعی متهم کردند با بیان روشن دلیل خود را بیان کن و سوء ظن انها را با بیان دقیق برطرف گردان زیرا تو با این کار برای خودت پاداش درنظر گرفته ای و نسبت به مردم خود هم لطف کرده‌ای و با این عذرخواهی به هدف خویش که راه یافتن به حق است دست یافته‌ای. من سئوالم این است از آقای دکتر که شما چرا اجازه نمی‌دهید حالا ایشون می‌گن آ‌قا خروجی‌اش به آشوب کشیده می‌شود. خوب نیروی انتظامی برای چی هست، نیروی انتظامی امنیتش را تأمین کنه، اجازه بده مردم بیاین، از آن طرف شما می‌گین آقای موسوی صحبت کردن، اگر آقای موسوی این بحث را کردند آقای احمدی نژاد بر اساس چه منطقی آن میتینگ پیروزی را برگزار کردند، درحالی که شورای نگهبان هنوز تایید نکرده بود، این که می گویید نظام بیشتر از ظرفیت خودش به دوستان امکان داد ، شما که اجازه راهپیمایی ندادید ، یه عده هم که مثل آقای تاج‌زاده، آقای نبوی، آقای میردامادی، اصلاح‌طلبان و دوستان ما که فقط در انتخابات فعالیت کردند و سخنرانی انتقادی کردند، سیاست‌های دولت را نقد کردند، زندان کردید. آخر این نظام چه ظرفیتی را برای ما ایجاد کرده که ما از آن ظرفیت خبر نداریم که بیایم از آن استفاده کنیم. 

مجری: آقای دکتر اطاعت ما وقت کم داریم و شما مستوفی از وقتتان استفاده کردید، آقای زاکانی کوتاه صحبت کنید. 

اطاعت تصریح کرد: انتخابات شوراهای دوم آزاد بود دوستان برنده شدند و ما هم به رأی‌شان احترام گذاشتیم هیچ بحثی نبود. در انتخابات دوم اگر چه آقای کروبی منتقد بود اما من با روزنامه ایران مصاحبه کردم و گفتم که انتخابات سالم بود، اگر انتخابات سالم برگزار شود ما مشکلی نداریم و می‌پذیریم اما بحث این است که شما انتخاباتی برگزار کردید که از دوازده عضو شورای نگهبان هشت تا به نفع یک کاندیدا سخنرانی کرده است. خوب معلوم است که مردم نتیجه انتخابات را نمی پذیرند و بعدش بحران بوجود می آید.
 
پریشب می‌گفتند ما پیش‌بینی کردیم که بحران می‌شود، معلوم است کسی می‌خواهد در گوش دیگری بزند خیلی نیاز به هوش ندارد، پیش‌بینی خیلی انتقاد و اعتراض ساده است.
 
امام درباره نهضت آزادی سخن گفته‌اند درباره عدم حضور نظامیان در سیاست هم گفته‌اند چرا عمل نمی‌کنید.
 
مجری به اطاعت متذکر شد که این رسم مناظره و گفت وگو نیست.
زاکانی تصریح کرد: من استفاده کردم و ایشان اگر بخواهند حرف‌های تکراری را بازهم برای مردم بیان کند من حرفی ندارم. ایشان فرمودند من این اتهام را زده‌ام در باره نامه 127 نماینده به آقا و موضوع جام زهر، این اصل نامه است و موضوع هسته‌ای است و از روی نامه می‌خوانم. 

نوشته اند که اگرجام زهری باید نوشید قبل از آنکه کیان نظام و مهمتر از آن استقلال و تمامیت ارضی کشور در مخاطره قرار گیرد، باید نوشیده شود. 

تهمت نزدم و این نامه یک سند سیاهی است که در تاریخ مجلس ششم ثبت شده است. 

راجع به همه چیز خودشان صحبت کردند و به جناب آقای احمدی نژاد رییس جمهوری انتقاد داشتند که در باره همه چیز می‌دانند، به نظرم خودشان هم راجع به همه چیز می‌دانند چون در باره همه چیز اظهار نظر کردند. 

اطاعت گفت: من دکترای سیاسی هستم و آقای احمدی نژاد مهندس است، تخصص من توسعه است و درباره اقتصاد هم می‌توانم حرف بزنم. 

زاکانی ادامه داد: در اثنای سخنان ایشان مشخص و معلوم شد، به برنامه چهارم که خودشان تصویب کردند توجهی ندارند که قرار بود یکباره شوک افزایش قیمت به جامعه تحمیل شود اما مجلس هفتم جلوی آن را گرفت و نه یکبار برنامه مصوب مجلس هشتم در باره هدفمند کردن یارانه ها را خوانده اند و درباره این سند بزرگ و کار ملی اظهار نظرمی کنند.
 
آقای اطاعت به من جواب ندادند که چرا بحث تقلب و جنایت را مطرح کردند بدون اینکه یک دلیلی بیاورند. جز این کلی‌گویی‌ها ،آنان مرتکب جرمی بزرگ یعنی متهم کردن نظام شدند. 

امروز کشور هفت ماه است که در آتش این جرم بزرگ می سوزد.
 
بیستم ماه جاری صداوسیما نظرسنجی کرده است با 829 نفر جامعه آماری در تهران ، مهمترین مسایل اعلام شده از سوی مردم این است، 26 و نه دهم درصدبیکاری ، 18 درصد گرانی ، 13 و شش دهم درصد اقتصادی ، انتخابات 4 و نیم درصد، آشوب های اخیر چهار و سه دهم درصد و نبود اتحاد بین مردم دو و سه دهم درصد است که نافی اظهارات آقای اطاعت می‌باشد. 

مردم مشکلشان چیز دیگری است و شما با این التهاباتی که در جامعه ایجاد کردید نرخ بیکاری در تهران 10درصد بوده و مرکز آمار الان 13 درصد اعلام کرده است. یک دهم یک دهم تلاش می‌کنند کم کنند اما یکدفعه با این شرایط التهابات که آن هم با قانون‌شکنی‌ها و فراهم ساختن زمینه سوء استفاده یک عده ای شرایط رفت به سمتی که امروز دغدغه های ذهنی مردم چیز دیگری است.
 
اگر بناست لایحه هدفمند کردن یارانه های به عنوان یک کار ملی انجام شود باید از ظرفیت همه استفاده شود، در این جهت همه باید کمک کنند تا این کار ملی که سیاسی نیست به سامان برسد. اگر دولت آقای خاتمی کار خوبی کرده ما موظف بودیم بگوییم و می گفتیم ،پس من خواهشم می کنم امروز هم باید انصاف رعایت شود ، این مردمی که آمدند پای صندوق ها رای دادند یک بخش عمده ای که در واقع رای دادند بخاطر شرایط تغییر پیدا کرده در محیط جغرافیایی خودشان بود که آقایان معترض بودند که چرا کار کردید و حالا ایشان می گوید که کاری صورت نگرفته است. 

برخی بجای دلیل و استدلال آوردن برای بهانه تقلب ، آن کارها را کردند و این سرمایه ملی را مخدوش کردند. 

به نظر من با توجه به اینکه اسم برنامه شما نگاه به آینده است و مردم هم از همه مسایل در 9 دی گذشتند و نشان دادند در نقطه نکات تکراری نمی مانند.نگاه به آینده التزام به قانون است ، توجه به عقلانیت بدور از احساس محض است و التزام به شعارها است . کسی که شعار می دهد در مقام عمل باید پاسخ دهد، آقای موسوی این عزیز محترم قبل از انتخابات گفتند من آمده ام قانون را پیاده کنم ، با همین روحیه بی قانونی مخالفم اما بعداز انتخابات مشخص شد که اوج این روحیه در وجود خود ایشان است و در حقیقت قانون را زیر پاگذاشتند و قانون شکنی کردند که این اتفاقات و مشکلاتی بوجود آورد.
به نظرم نگاه به آینده باید در چارچوب قانون ، توجه به عقلانیت ، مدنیت ، دوری از احساسات و رفتن در مسیری باشد که بشود از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کرد. 

کسی دشمن‌انگاری نمی‌کند، دوست هم ندارد کسی را از خانواده انقلاب بیرون کند، یک همچنین حقی برای هیچکس نیست، اما اگر کسی داشته های یک ملت را نادیده گرفت وضربه زد به این داشته ها و در ادامه نه تنها توبه و از آشوبگران اعلام برائت نکرد و عذری از ملت نخواست و ادعاهای گذشته اش را تکرار کرد ملت باید با او چکار کند. بنظرم ملت نجابت بخرج داده است. 

مسئولان باید در مسیر ریشه‌یابی این فتنه باشند و سرنخ های پیدا و پنهان آن را پیدا کنند و از این نقمت به عنوان یک نعمت استفاده کنیم برای آینده تا یک محیط کاملا شفاف فراهم شود تا بشود از همه ظرفیت ها استفاده کرد و ریشه فتنه هم خشکانده شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۵
0
0
زاکانی منطقی و علمی جواب میداد ولی اطاعت سر بازاری و گیج از همه جا صحبت میکرد
ناشناس
|
Belgium
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۵
0
0
bayad in monazerat ra dar tamam sotooh dar keshvar edame dad va tanesh zodayi kard!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۵
0
0
خيلي زاکاني زيبا صحبت کرد
دمش گرم
راهم رو معلوم کردم
مرگ بر اطاعت
ناشناس
|
Canada
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
0
0
جام زهر نه ! آشتی ملي! ..اين نقشه ديکته شده از آمريکا - دکترميراحمدي و ياران ا ست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
0
0
به نظر من مجري بي طرف نيست. چون سعي مي كرد با كشوندن آقاي اطاعت به مسائل اقتصادي وقت كشي كنه كه متاسفانه موفق هم شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
0
0
بر خلاف ادعایی که خبرگزاری فارس به نقل از فرماندار شهرستان زرین دشت نوشت که« آقای اطاعت رد صلاحیت نشده است و در دور قبل کاندیدای تهران بوده‌اند که رای هم نیاورده است.» اما فهرست نامزدهای اصلاح طلب ردصلاحیت شده توسط هیات های نظارت در انتخابات مجلس نشان دهنده موضوع دیگری است.

در زیر فهرست نامزدهای ردصلاحیت شده (اعم از رد شده توسط هیات های اجرایی با تایید هیات های نظارت و یا تایید شده توسط هیات های اجرایی و رد شده توسط هیات های نظارت) در حوزه انتخابیه تهران در مجلس هشتم می آید:

تهران : مرتضی حاجی (وزیر آموزش و پرورش دولت خاتمی)،فاطمه راکعی (شاعر ، دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش و نماینده دوره ششم مجلس)،علی اشراقی (نوه امام -ره-) محسن آرمین( نماینده مجلس ششم و سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی )، ابراهیم امینی ( نماینده مجلس ششم ) ، الیاس حضرتی ( نماینده سابق مجلس )بهزاد نبوی( نایب رئیس مجلس ششم و عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ) ،افشین حبیب زاده (عضو خانه کارگر) ،محمدرضا عباسی فرد (عضو پیشین مجلس خبرگان) ، علی مزروعی ( نماینده مجلس ششم) ، علی شکوری‌راد (نماینده مجلس ششم)، جهانبخش خانجانی (سخنگوی وزارت کشور دولت خاتمی )، عبدالله ناصری (سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان و مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در دولت خاتمی) ، زهرا نژاد بهرام ( معاون سابق فرماندار تهران ) ، مصطفی تاج زاده ( معاون سیاسی وزارت کشور در دولت خاتمی و عضو جهبه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی )، علیرضا تابش( مدیر کل دفتر وزارتی وزارت ارشاد در دولت خاتمی ) ، حسن یونسی (فرزند حجت‌الاسلام و المسلمین علی یونسی و وکیل دادگستری ) ،کسری نوری (سردبیر روزنامه ایران در دولت خاتمی)، رسول منتجب‌نیا (نماینده ادوارمجلس) ،جواد اطاعت(نماینده سابق مجلس)، محمدجواد حق ‌شناس (مدیر کل سیاسی سابق وزارت کشور) ،ابوالفضل شکوری (نماینده سابق مجلس ) ، مسعود سلطانی فر (استاندار در دولت خاتمی) ، اعظم سقطی( عضو حزب اعتماد ملی ) ، فرج کمیجانی(دبیرکل مجمع فرهنگیان)، نرگس کریمی(خواهر و همسر شهید)، فاطمه تندگویان(فرهنگی و خواهر شهید)، حسن صادقلو، عیسی کلانتری (وزیر کشاورزی دولت هاشمی)، مینایی پور (فرهنگی) ، شیرزاد عبدالهی(فرهنگی)، بهشتی لنگرودی(فرهنگی)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
0
0
اطاعت متشکریم فقط همین قضاوت با مردمی که دیدند و شنیدند. درود بر اطاعت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
0
0
با سلام، به جای خط دهی در صدر این گزارش لطفا اجازه بدهید مردم خودشان تشخیص دهند. اعتبار علمی و بیطرفی خبرگزارییتان مخدوش می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
0
0
درود بر جناب دکتر اطاعت! این مرد شجاع!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
0
0
وقتی که خود اقای زاکانی اعتراف می کنه روز قدس 50 هزار مخالف اومده بودن تو خیابون و تو ی اخبار رسانه ملی گفته می شه چند تا اشوبگر بودن دیگه خودتون قضاوت کنین...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
0
0
آقاي اطاعت و نمونه‌ي چنين افرادي معمولا در اين ايام تنها با بزرگ جلوه‌دادن اعتراضات كاملا بي مورد به نتيجه انتخابات و شلوغ كردن افكار مردم, اعمال قبيح رهبران سياسي خود را بعد از انتخابات توجيه كنند. ولي به نظر من ديگر تلاششان بي‌فايده است. عزت و ذلت دست خداست. تعز من يشاء و تذل من يشاء.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
0
0
اگر گروه هاي سياسي بيايند و فضايي براي آن ها ايجاد شود تا بتوانند نظرات خودشان را بيان كنند تخليه ميشوند و جلوي تنش هاي فيزيكي اجتماعي سياسي گرفته ميشود و اموال و انفس مردم كمتر آسيب پذير ميشود و اين مناظره ها بايد قبلا توسط مجريان (بي طرف) تهيه ميشد و اين همه آسيب نميديديم و اميدواريم هيچ وقت آسيب هاي گذشته تكرار نشود تا نظامي متكي به ولايت فقيه كه هدي اي الهي است براي مردم _ داشته باشيم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
0
0
دین برفت وجان برفت وخر عقل برفت
خر برفت و خر برفت وخر برفت
نسل انفجار جمعیت کار می خواد
خونه می خواد
احمدی نزاد کجایی؟
لبنانی یا فلسطین؟
سومالی یا لیبی..؟
درود بر اطاعت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۷
0
0
کاش شعور این را داشتند که از متخصصانی چون دکتر اطاعت استفاده میکردند در دور ششم یکی از بهترین نمایندگان فارس بودجناب دکتر اطاعت نه فقط مردم داراب که مردم فارس و مردم ایران به شما افتخار میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۷
0
1
درود بر اطاعت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۷
0
0
من نمی دونم دوستان طرفدار دولت هم فکرانشان ساعت ها و روزها در تلویزیون صحبت می کنند و جریان مقابل را فتنه گر و امریکایی و .می نامند و تنها به قاضی می روند و شاد برمی گردند بعد از مناظره اقای اطاعت انقدر بر اشفته شدند و بعضا می گویند مرگ بر اطاعت...وقتی کسی را به خاطر ابراز عقیده و حرف ما خواهان مرگش باشیم معلوم می شود از چه بینش و درکی برای انتخاب راه و نگرش و حزب خود برخورداریم....فکر کنم در 5 سال گذشته فقط اقای اطاعت بوده که کمی رفتارهای متناقض دولت را این چنین رسوا کرده....حالا اگر دیگر دوستان اطلاح طلب در تلوزیون حاضر شوند که دیگر هیچ...فکر کنم این دوستان حکم اعدام به خاطر حرف هایشان برایشان صادر می کنند....متاسفم از این جریان و این فکر که با سادگیمی گوییم مرگ بر اطاعت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۸
0
0
به نظر من آقاي اطاعت بي برنامه و در سطح پائين صحبت كرد و خيلي از سوالات را پاسخ نداد و بحث را به حاشيه برد و خواست بينندگان را احساسي كند ، در حالي كه آقاي زاكاني به نظر ميرسيد با اطلاعات و منطق بيشتري به مباحث پرداخت . به نظر ميرسد كه اكثر سبزيها مثل اطاعت باشند و كلي گوئي كنند . سوال من اين است كه آقاياني كه دم از عدالت ، امنيت ، شغل ميزنيد اگر سالهاي قبل شما كار پايه اي انجام ميداديد الان ما جوانان با مشكل مواجه نبوديم ، در زمان شما كه اين همه مشكل و جوان جوياي تحصيل و كار نبود . منظورم اين است كه جمعيت ايران بصورت مقطعي و كلي در يك برهه از زمان نياز به تحصيل عاليه ، كار ، مسكن و ازدواج دارد كه اگر آقايان قبلي به فكر مسكن و غيره بودند هر دولتي هم كه مي آمد فشار كمتري را متحمل ميشد بايد انصاف داشت كه اين دولت واقعا كارهاي زيادي انجام داده ولي بدليل حجم زياد تقاضا در همه زمينه ها كه از قبل برنامه ريزي نشده است بنظر خوب نمي رسد . با اميد به پيشرفت كشور و حل اين كدورتها و ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۸
0
0
احمدی نژاددرزمستان 83که شهردارتهران بودبه تمام کارکنان آموزش وّّبرورش استان تهران که بالغ برصدهزارنفرمیشوند25000بن شهروندوبه تمام مراکزآموزشی ازمهدهاتابیش دانشگاهی دستگاه آبسردکن دوکاره اهداکردفقط بن ها دو ونیم میلیارد میشودوجالب اینجاست که وقتی ازاو برسیدنداین مانورتبلیغاتی نیست ؟جواب داد:من اصلا قصدحضوردرانتخابات ریاست جمهوری راندارم میتوانیداین موضوع بن وآبسردکن راازفرهنگیان جویاشوید قابل توجه وکیل الدوله هایی مانند زاکانی که بیت المال رابرای مامعنی کنند:
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۸
0
0
همتنطور که اقای اطاعت فرمودند اما جای خالی نیز در این برنامه به چشم میخورد وان هم نظر سنجی از بینندگانتان. بنابه پیشنهاد بنده وقطاً خواسته وپیشنهاد خیلی دیگرازبینندگان این است که در این برنامه نیز همانند برنامه پربیننده ومشتاق90ورزشی در همین شبکه در روزهای دوشنبه شب پخش میشود یک سئوال پیام کوتاه برای مردم قرار دهید که مورد موافقت هردو طرف مناظره در مورد طرح سئوال ونظارت در مورد امارها ی ان بصورت شفافانه وبدون شک وشبه ای و همچنین گذاشتن یک مجری شناخته شده درنزد مردم همانند اقای فردوسی پور
در صورت چنین کاری مردم نیز از ان استقبال خوبی خواهند کرد ویقیناً بسیاری ازاختلافات به خیر وخوشی حل خواهد شد وباعث وحدت ورفع کدورتها بین جناهای مختلف در نظام خواهد شد.
بنابراین از ریاست محترم صدا وسیما جناب اقای ضرغامی در خواست دارم تا نمایندگان کاندیداها در انتخابات اخیر ریاست جمهوری را دعوت نموده ودر یک برنامه باوقت کافی برای گفتگو ورفع شاعبه ها با رعایت کامل عدالت واحترام به حق وحقوق طرفین وهمچنین با طرح سئوال از مردم برای شرکت وایراد نظراتشان از طریق تلفن وپیام کوتاه وسایت انها نیز در برنامه خود بصورت غیر مستقیم مشارکت دهید. بدانیم که این ملت هستند که صاحبان اصلی این انقلاب ونظام جمهوری اسلامی میباشند.بدینگونه میتوان به نوعی یک همه پرسی قلمداد کرد واز این طریق ثابت خواهید کرد که این رسانه یک رسانه ملیست ومتعلق به هیچ جریان وتفکر خاصی نمیباشد وبه رای ونظر وپیشنهادات ملت فهیم ایران احترام میگذارد.
با تشکر وسلام علیکم ورحمت الله و برکاته
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین