کد خبر: ۱۱۴۹۹۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۳
چهارشنبه و پنج‌شنبه تهران تعطیل است

میزان خسارات ناشی از آلودگی هوا به ۱۰ میلیارد دلار رسید

بيماری‌های تنفسی به‌دليل آلودگی هوا 30 درصد افزايش يافته است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید که بر اساس آمارهای بانک جهانی، خسارت ناشی از آلودگی هوا در سال جاری در کلان‌شهرهای ایران حدود ۱۰ میلیارد دلار است که یک‌سوم از این رقم متعلق به شهر تهران است.

یوسف رشیدی، گفت: خسارت آلودگی هوای تهران امسال از مرز سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار گذشت که خودروها عامل ۸۰ درصد از این آلودگی هستند. بانک جهانی در سال ۲۰۰۴ خسارت ناشی از آلودگی هوا در ایران را حدود هفت میلیارد دلار اعلام کرده‌بود که آمار جدید نشانگر افزایش بی سابقه میزان این خسارات به اقتصاد ایران است.
 
به گزارش ایسنا، بر اساس ارزیابی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در تهران، شرایط به لحاظ آلاینده منوکسید کربن در دو ایستگاه «آزادی» و «استانداری» از وضعیت هشدار گذشته و به وضعیت «اضطرار» رسیده‌است و میانگین این آلاینده در کل شهر تهران در «آستانه ورود به شرایط هشدار» قرار گرفته‌است.
 
به گزارش سازمان هواشناسی، از لحاظ آلودگی هوا به ذرات معلق، هم‌اینک تمام ایستگاه‌های مورد سنجش در تهران در شرایط هشدار قرار گرفته‌اند و در پارک سلامت و پارک قائم میزان آلودگی به ذرات معلق در آستانه ورود به شرایط اضطرار قرار دارد. 

پایداری جوی در تهران که از ۱۴ آبان‌ماه سال جاری آغاز شده است موجب شده که از آن روز به جز سه روز، هوای تهران در شرایط «هشدار» قرار گیرد.
 
به گزارش سازمان هواشناسی، شاخص کیفیت هوای تهران در روز دوشنبه هم در شرایط «هشدار» باقی خواهد ماند.
 
معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در جلسه شورای شهر تهران اعلام کرد: «وضعیت آلودگی هوای تهران به حالت اضطرار رسیده‌است و در شرایط بحران آلودگی هوا میزان تعطیلی‌ها بسیار زیاد خواهد شد.»
 
در همین حال، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت روز یکشنبه هشدار داد که کودکان، سالمندان و بیماران ریوی در هوای آلوده پایتخت ایران تردد نکنند.
 
به گفته او، هوای آلوده تهران طی چند روز اخیر موجب افزایش بیماری‌های مرتبط با این آلودگی مانند بیماری های تنفسی و آسم شده‌است و هم‌اینک شش دستگاه اتوبوس آمبولانس برای رسیدگی به مصدومان احتمالی آلودگی هوای تهران در شش میدان اصلی شهر تهران مستقر شده‌اند.

بيماری‌های تنفسی به‌دليل آلودگی هوا 30 درصد افزايش يافته است 

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: به كودكان، افراد سالمند و بيماران ريوی هشدار داد تا از تردد در سطح شهر خودداری كنند. 

به گزارش ايلنا، مرضيه وحيد دستجردی اظهار داشت: حدود 30 درصد موارد بيماری‌های تنفسی در پی آلودگی هوا افزايش پيدا كرده‌است و توصيه می‌شود مردم هشدارها را جدی بگيرند و از منازل خود بيرون نيايند و از رفت و آمد و تردد در سطح شهر خودداری كنند. 

وی ادامه داد: اميدواريم با تدابيری كه دولت در زمينه كم كردن ترددها و تعطيلی كارخانه‌ها در نظر گرفته‌است تا حدودی از آلودگی هوا كاسته شود. 

همچنین در جلسه كميته اضطراری آلودگی هوا كه به رياست استاندار تهران تشكيل شد، مقرر گرديد براي رسيدگی به مصدومان احتمالی آلودگی هوای تهران به‌خصوص بيماران قلبی و تنفسی، 6 دستگاه اتوبوس آمبولانس از سوی مركز مديريت حوادث و فوريت‌های پزشكی در 6 ميدان اصلی شهر تهران مستقر شود.
 
تهران ۱۲۷ روز در شرایط «ناسالم»، «بسیار ناسالم» و یا «خطرناک» 

یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، روز دوشنبه نیز اعلام کرد که هوای تهران در سال جاری ۱۲۷ روز را در شرایط «ناسالم»، «بسیار ناسالم» و یا «خطرناک» به‌سر برده‌است. 

کارشناسان از جمله پرویز رضازاده، مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی ایران «تردد بیش از حد خودروها در تهران که موجب وارونگی هوا در فصل پاییز می‌شود» را از دلایل عمده افزایش آلودگی هوا در این فصل در تهران می‌دانند.

راه‌کار حل مشکل آلودگی تعطیلی شهر نیست

محمد حسن دوگانی نماینده فسا در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب درخصوص راه‌کار حل مشکل آلودگی تهران اظهار داشت: مشکل تهران در بحث آلودگی باید ریشه‌ای حل شود.

وی گفت: وقتی به این موضوع به‌صورت ریشه‌ای پرداخته نمی‌شود نمی‌توان، انتظار حل آن را هم داشت. بلکه وضعیت روز به‌روزبدتر خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با توجه به‌رشد جمعیت در تهران و هجوم خیل بیکاران به این شهر مشکلات تهران از جمله آلودگی آن رو به‌افزایش است.

وی ادامه داد: یکی از راه‌ها برای مبارزه با این آلودگی هوا جلوگیری از مهاجرت مردم به تهران است. وقتی امکانات به‌طور عادلانه بین مردم توزیع نمی‌شود با مهاجرت‌های گسترده مواجه می‌شویم که مشکل کلان شهرها را افزایش می‌دهد.

دوگانی گفت: کم توجهی به کشاورزان ودامداران آنها را به فکر مهاجرت می‌اندازد و آنها به شهر‌های کوچک مهاجرت می‌کنند و مهاجران از شهرهای کوچک راهی کلان‌شهرها می‌شوند و عامل اصلی همه اینها در عدم توزیع عادلانه امکانات است. 

به‌گفته وی یکی از راه‌کارها می‌تواند افزودن بر جذابیت شهرهای کوچک و روستاها باشد. تمرکز امکانات در تهران مشکل آلودگی هوای آن را تشدید خواهد کرد و با یک هفته تعطیلی هم مشکلی حل نخواهد شد.

نماینده فسا تصریح کرد: متاسفانه مشکل حمل و نقل عمومی در تهران آلودگی هوا را تشدید کرده است زیرا مردم ترجیح می‌دهند با اتومبیل خود به محل کار و یا هر مقصدی که دارند بروند علت هم این است که وضعیت فعلی حمل‌ونقل عمومی در این کلان شهر جواب‌گو نیست و باید فکری برای بهبود آن شود.

وی گفت: در حل مشکل آلودگی هو شورای شهر تهران شهرداری و دولت باید با همفکری و تدبیر ویژه اقداماتی انجام دهند و مسأله را عمقی و ریشه‌ای بررسی کنند

شهر تهران به‌جز آلودگی ناشی از دود خودروها و کارخانجات در مقاطعی از سال با پدیده گرد و غبار که از مناطق بیابانی عراق و عربستان سعودی وارد ایران می‌شود نیز مواجه است. 

همچنین بر اساس تصميم هيأت وزيران روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه 10 و 11 آذر ماه كليه ادارات دولتی و مدارس در شهر تهران، شهر ری و شميرانات تعطيل است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی دولت، هيأت وزيران با تصميمات کميته اضطرار مواقع آلودگی هوای تهران موافقت کرد.

محمد جواد محمدی‌زاده گفت: شبکه‌های بانکی در اين دو روز تعطيل به‌صورت کشيک داير خواهند بود و به شهروندان تهرانی خدمت‌رسانی خواهند کرد.

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست همچنين تصريح کرد: از فردا دوشنبه طرح زوج و فرد تردد خودرو‌ها تا اطلاع ثانوی در کل شهر تهران به اجرا در می‌آيد.

وی در ادامه اظهار داشت: همچنين با خودروهای آلاينده برخورد شديدی صورت می‌گيرد و تمام مصوبات کميته اضطرار در دولت نيز به تصويب رسيد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین