کد خبر: ۱۸۰۶۹۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۶
نامه مطهری به‌ احمدی‌نژاد:

بیداری اسلامی موضوعی سیاسی و اجتماعی است نه عرفانی و اخلاقی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش مهر ، متن نامه سرگشاده علی مطهری به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور به این شرح است:

جناب آقای دکتر احمدی نژاد

رئیس جمهور محترم

با اهدای سلام و آرزوی توفیق برای جنابعالی، به عرض می‌رساند بیانات حضرت عالی در "اجلاس جهانی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی" مغایر اهداف و فلسفه برگزاری این اجلاس به نظر می‌رسید. مانند این بود که اجلاسی درباره صنعت ساختمان برگزار شود و در آن درباره علم پزشکی سخن گفته شود.

مقصود از بیداری اسلامی یک امر پیچیده‌ای نیست که نیاز به طرح مباحث انسان شناسی و عرفان و الهیات داشته باشد به طوری که "بیداری" را به معنی "بازگشت انسان‌ها به حقیقت انسانی خودشان" بگیریم و "اسلامی" را به معنی توصیف این بیداری به امور فطری مانند عدالت و آزادی و عشق و محبت معرفی کنیم و بگوییم "بیداری اسلامی دعوت به فطرت مشترک تمام انسان‌ها است تا عدالت، آرامش و عشق در دنیا حاکم شود". وجدان شما را گواه می‌گیرم و از شما می‌پرسم واقعاً بیداری اسلامی مورد نظر رهبر انقلاب و آنچه که در کلمات امام خمینی(ره) و شهید آیت‌الله مطهری آمده است همین چیزی است که شما می‌فرمایید، یعنی یک مفهوم عرفانی و اخلاقی است نه یک مفهوم اجتماعی و سیاسی؟ بعید است که جورج بوش و اوباما و نتانیاهو با چنین بیداری اسلامی مخالفت داشته باشند و آن را خطری برای خود تلقی کنند.

همه می‌دانیم که از حدود ۴۰۰ سال پیش که پدیده استعمار رخ نمود که خود معلول رنسانس و پیشرفت صنعتی غرب بود کشورهای اسلامی در اثر غفلت رهبران خود به تدریج تحت سیطره استعمار غرب قرار گرفتند که اوج آن اضمحلال حکومت عثمانی و تاسیس کشورهای کوچک اسلامی بر خاورمیانه و تعبیه غده سرطانی اسرائیل در این منطقه بود. به دلیل وجود حکومت‌های دست نشانده و وابسته به غرب در این کشورها و عقب ماندگی علمی و صنعتی آنها و کوتاهی رهبران دینی و اجتماعی، ممالک اسلامی در چنگال استعمار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی غرب گرفتار آمده‌اند.

سلسله جنبان نهضت‌های اسلامی سید جمال‌الدین اسدآبادی بود که مسلمانان را از خواب گران بیدار کرد و انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) این حرکت را به یک نقطه روشن و موثری رساند به طوری که الهام بخش سایر ملل مسلمان گردید، تا آنکه حرکت‌های اسلامی تونس و مصر و غیره شرایط را به وضع امروز رسانده است که رهبر انقلاب نیز به خوبی از این فرصت استفاده کردند و روح تازه در آن دمیدند به طوری که امروز مردم منطقه این صدا را صدایی آشنا و همان صدای سید جمال و امام خمینی (ره) احساس می کنند.

جناب آقای رئیس جمهور

بنا بود جنابعالی در این اجلاس که اساتید دانشگاه از ۷۰ کشور اسلامی در آن حضور داشتند در باره این موضع صحبت کنید نه درباره خود فراموشی انسان و بازگشت انسان به فطرت مشترک تمام انسان‌ها و مباحث عرفان نظری و عملی.

ما همیشه از جنابعالی صراحت و رک گویی دیده‌ایم. اگر واقعاً به بیداری اسلامی به معنی مذکور قائل نیستید به صراحت بیان کنید و این قدر به خود و دیگران زحمت ندهید و طبعاً بهتر است در این گونه اجلاس‌ها نیز شرکت نفرمایید تا مهمانان خارجی احساس دو گانگی در کلمات مقامات کشور نداشته باشند.

فرضاً بیداری اسلامی را به این معنا قبول نداشته باشید. یک اختلاف نظر فکری است و آسیبی به ولایتمداری جنابعالی نمی‌زند. البته ما می دانیم که این افکار حضرت عالی ناشی از تفکر آقای مشایی است. در هر حال مردم از شما انتظار دیگری دارند.

با تقدیم احترام
علی مطهری

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
بینام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
0
0
جناب مطهری ،ایشان نظر خود را اعلام فرمودند نیاز نیست شما نظر خود را تحمیل بفرمایید ولطف کنید اینقدر توکاراین آقا سرک نکشید شاید ایشان هم نظر شما را قبول نداشته باشد..
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
0
0
سلام :
بیداری اسلامی میتواند ، اخلاقی ، عرفانی ، اجتماعی و هم
سیاسی باشد و مغایرتی با یکدیگر ندارند ، ضمن اینکه در دین
ما ، به طور کامل تمامی اینها آمده است و اینها همه جدا از هم نیستند .
در زندگی پیامبر بزرگ و ائمه اطهار (ع) ، ساده زیستی ، عدالت گرایی ، اخلاق ، عرفان و معنویت و همچنین آئین اجتماعی و سیاسی ، همیشه همراه بوده اند .
در روشها و زندگانی حضرت علی (ع) ، هم در ارتباط با تمامی
موارد بالا ، عدالت گرایی و رسیدگی به مردم جامعه آمده است . و خود را جدا از مردم ندانسته اندو از سخنان آن بزرگوار:
بر یک پیشوا و مسئول واجب است ، که مانند فقیرترین قشر
جامعه خود ، غذا بخورد ، لباس بپوشد و زندگی کند ، تا فقیر از فقر خود شرمنده نشده و غنی از مال خود مفتخر نگردد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
0
0
بیداری اسلامی که آقای مطهری مطرح کرده اند در نوع خود جالب است. می پرسم این بیداری اسلامی در منطقه به نفع ماست و یا به زیان ماست؟ یکی از سران این بیداری در سفر به ایران نه مقامات ما را تحویل گرفت و نه حاضر شد یک چای با مسئولین بخورد. کنفرانس اسلامی برای این آقا آنقدر ارزش نداشت که بیش از 4ساعت وقت مبارکشو در تهران تلف کنه. این چه نوع بیداری اسلامی است که سخنان فرمانده بیداری اسلامی مصر را در اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران تحریف می کنیم؟ مگه او چه گفته بود که به مزاقمان خوش نیامد؟
بابا یه چیزی بگید که به واقعیت نزدیک باشد. کدام بیداری اسلامی؟ در مصر دیکتاتوری رفت و دیکتاتور دیگری وارد میدان شد ولی مردم زیر بار این دیکتاتور تازه به دوران رسیده نرفته او دست به تظاهرات زده اند. هم اکنون آقای دیکتاتور با کشیدن دیوار بلند دور کاخ ریاست جمهوری خود و بیداری اسلامی را زندانی کرده است. جالب تر اینکه آقای مرسی به ایرانی های مسلمان ویزا نمی دهد. میشه بفرمایید این دیگه چه بیداری اسلامی است؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
0
0
آقای بینام محترم
وقتی رئیس جمهور مطلبی را بیان می کند به نمایندگی از کل دولت و ملت ایران می باشد. بنابراین نمی تواند نظر شخصی خود را بیان کند
همانطور که وقتی که اوباما سخنرانی می کند آن را در زمره سیاستهای دولت آمریکا می دانند نه نظرات شخصی خودش!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
0
0
آقای احمدی نژاد که سیاست خارجی را تبیین نکرده اند برادر. یه موضوع فکری بوده . اتفاقا اگه منصفانه نگاه کنیم حرف احمدی نژاد از نظر مطهری به حقیقت نزدیک تره. آخه این خیزش یه موضوع جدید هست و نمی شه برای تبین اون به نظرات شهید مطهری متوسل شد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
0
0
به نام خدا ، در این سخنانن حضرت علی (ع) ، به عنوان یک
پیشوا ، تمامی این موارد را می بینیم : افتادگی ، عدالت ،
شجاعت ، صداقت در اخلاق ، اجتماعی بودن ،
عرفان و سیاست .
مخصوصا" اینکه بیت المال زیر دست ایشان بود و برابر با بقیه مردم
برداشت می کردند و از حق خود ، باز هم به یتیمان و درماندگان
کمک می کردند ، اگر شیعه هستیم که باید اینطور باشیم .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین