کد خبر: ۸۸۷۰۹
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۱
تا به امروز به هر حرفی که زده‌ام عمل کرده‌ام

محسن رضایی: فرمانداری‌ها را به جوانان زیر 35 سال می‌دهم

معتقد به آزادی کامل و همه‌جانبه هستم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «ما یک تیم مدیریتی توانمند آماده کرده‌ایم که شعارهای‌مان را به کمک آن تیم عملی می‌کنیم».

محسن رضایی بعد از ظهر روز چهارشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در پاسخ به سوالی مبنی بر بیان تضمین برای تحقق شعارهای انتخاباتی‌اش اظهار کرد: «برای همه‌ افرادی که ادعا می‌کنند، این خطر وجود دارد. بنابراین من نباید خود را از این خطاها مبرا کنم. اما در زندگی خود از ابتدای تشخیص سیاسی تا به امروز به هر حرفی که زده‌ام عمل کرده‌ام؛ در نگاهی به سابقه‌ام خواهید دید که وقتی مساله انقلاب در پیش است، ما و عده‌ای از دوستان‌مان در دانشگاه علم و صنعت، گروهی به نام منصورون را ایجاد کردیم و مثل بقیه نبودیم که به مسجد برویم و تنها ادعای دینداری داشته باشیم و به انقلاب هم توجهی نکنیم. ما در زمان جنگ هم لباس دانشگاه و سیاست را از تن درآوردیم و برخلاف بسیاری از دوستان‌مان که وارد دولت، مجلس و قوه قضاییه شدند، از آن‌جا که دیدیم کشورمان در حال اشغال شدن است، لباس رزم به تن کردیم و به دفاع از سرزمین‌مان پرداختیم».

وی افزود: «وقتی هم که جنگ تمام شد، من در دانشگاه رشته‌ اقتصاد را دنبال کردم؛ چون می‌دانستم که مهم‌ترین مشکل ما مشکل اقتصاد خواهد بود و در واقع خودم را آماده کردم که اگر زمانی کشور به من نیاز داشت با تمام وجود به کشورم خدمت کنم. پس من آگاهانه حرف می‌زنم؛ این‌طور نیست که دیگران در رابطه با مسائل اقتصادی نوشته‌ای را به من بدهند و من آن را بخوانم و اصلا ندانم آن مطلب چیست».

وی درباره به‌کارگیری بانوان در کابینه‌اش پاسخ داد: «معتقدم که بانوان و جوانان سرمایه‌های انسانی هستند که در اداره کشور در حاشیه قرار گرفتند اما در برنامه‌ریزی که ما طراحی کرده‌ایم از این دو قشر استفاده خواهیم کرد. در این راستا اداره‌ فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها را به افراد جوان و تحصیل‌کرده لیسانس به بالا و زیر 35 سال می‌دهیم و بعد از یک سال به تعدادی از این افراد که به رشد بالاتری رسیده‌اند استانداری‌ها و بعد از آن وزارتخانه‌ها را برای‌شان در نظر می‌گیریم و در واقع در راستای انتقال قدرت از نسل اول به نسل دوم و سوم از خود دولت شروع می‌کنیم».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین گفت: «ما در نظر داریم که پست‌های کلیدی را به بانوان تحویل دهیم، نه این‌که پست‌هایی مثل ریاست سازمان محیط زیست را برای آن‌ها در نظر بگیریم».

وی با اشاره به بحث شهریه‌ بالای دانشجویان دانشگاه آزاد به بیان طرح مورد نظر خود در این‌باره پرداخت و گفت: «ما در دولت‌مان یک وام شهریه دانشجویی توسط یک بانک عامل تعیین می‌کنیم که در این صورت دانشجو طرف دانشگاه آزاد نخواهد بود، بلکه بانک، شهریه را به صورت وام به دانشگاه آزاد می‌دهد و بعد با یک سود منطقی و به صورت قسطی از دانشجویان دریافت می‌کند».

وی هم‌چنین از میان بردن تبعیض بین اعضای هیات علمی در سراسر کشور را یکی دیگر از برنامه‌های مورد نظرش برشمرد و خاطرنشان کرد: «تمام هیات‌های علمی، چه دولتی و چه غیردولتی باید از حقوق و مزایای یکسان با ضوابط یکسان برخوردار باشند».

رضایی ادامه داد: «هم‌چنین شش ماه قبل از فارغ‌التحصیل شدن یک دانشجو، به او مهارتی متناسب با رشته‌اش آموزش خواهیم داد و از طرف دیگر به تمام کارخانجات و بنگاه‌ها اعلام می‌کنیم که دانشجویان را استخدام کنند و 50 درصد حقوق آن دانشجویان را دولت خواهد پرداخت. یعنی به محض این‌که دانشجو مدرک خود را از دانشگاه می‌گیرد، بیرون از دانشگاه شغلی انتظار او را می‌کشد».

وی در پاسخ به سوالی درباره مسائل پشت پرده درباره شهریه دانشگاه آزاد گفت: «حرف‌هایی که من در این راستا زدم بر اساس مطالعاتی بود که انجام شده است».

وی درباره مصلحت پیش‌بینی‌اش در زمانی در مورد حمله‌ آمریکا به ایران پاسخ داد: «برخورد ما با آمریکا جدی است. اسنادی نیز امروز وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها قصد داشتند به ایران حمله کنند و حتی یک بار بوش این حمله را امضا کرده بود که در اثر آمادگی نیروهای مسلح و مانوری که در خلیج فارس انجام شد باعث بازداشتن آمریکا نسبت به این موضوع شد. این موضوع را ما به‌موقع گفتیم که در واقع برای خنثی کردن این حمله بود».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد راه‌کار‌هایش برای کم کردن نرخ تورم نیز پاسخ داد: «ما باید ببینیم در دنیا در این‌باره چه کارهایی انجام می‌شود. اگر هیچ کشوری در دنیا نیست که تورم 40 ساله داشته باشد پس یقینا ما باید مشکل داشته باشیم. در این راستا برای حل گرانی، یک مجموعه برنامه‌ها، اصول و قواعد اقتصادی وجود دارد که طی آن می‌توانیم تورم را با چندین طناب به کنترل خود درآوریم».

وی کنترل کردن کردن مخارج گسترده‌ دولت را یکی از این راهکارها برشمرد و افزود: «بخش زیادی از هزینه‌هایی که امروز بر دوش دولت است باید به مردم واگذار شود. البته نه به شکل خصوصی‌سازی که در این چهار سال صورت گرفت. با توجه به این‌که ما در مساله‌ تولید ملی نیز عقب هستیم، توجه جدی به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران را یکی دیگر از راهکارهای موجود می‌دانیم».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد سایت تابناک گفت: «افراد در سایت تابناک از دوستان من هستند اما این‌طور نیست که من خودم به آن‌ها انتقادی نداشته باشم و اصلا معتقدم که باید آزادی بیان را در چارچوب قوانین مشروع جمهوری اسلامی تامین کرد».

رضایی درباره انصراف از رقابت‌ انتخاباتی ریاست جمهوری نهم نیز گفت: «یکی از دلایلی که من انصراف دادم اعتراض به وضعیت انتخابات بود. در آن زمان هیچ مناظره‌ای صورت نگرفت و من دیدم که انتخابات از شفافیت لازم برخوردار نیست. هم‌چنین دیدم که استقبال گسترده‌ای که من نیاز دارم طی آن برنامه‌هایم را عملی کنم ندارم. بنابراین کنار رفتم. در این دوره نیز من از همان اول گفتم که برای تکلیف به صحنه آمده‌ام. حتی اگر تعداد کمی هم به من رای دهند آن را باارزش قلمداد می‌کنم، اگرچه می‌دانم در این انتخابات نتیجه‌ خوبی شکل می‌گیرد».

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتش در مورد ساخت نیروگاه هسته‌‌ای با اشتراک ایران، روسیه و آلمان گفت: «من از کنسرسیومی صحبت کردم که در خاک ایران ایجاد شود؛ به این صورت که کشورهای دیگر فناوری‌های‌شان را به ایران می‌آورند و بر آن نظارت می‌کنند، ما هم منافع ملی خود را دنبال می‌کنیم».

وی درباره میزان اعتقادش به آزادی بیان نیز پاسخ داد: «معتقد به آزادی کامل و همه‌جانبه هستم و اصلا دولت ما به دنبال یک آزادی فراگیر است. معتقدیم که آزادی منهای عدالت یا عدالت منهای آزادی با شکست مواجه خواهد شد و این دو نیز بدون امنیت، مدافعی نخواهند داشت».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ادبیات پرسنل نیروی انتظامی اظهار کرد: «نیروهای انتظامی امروز با تمام توان در مرزها و شهرها و در مقابله با اشرار دفاع می‌کنند، اما به این معنا نیست که اشتباه و اشتباه‌کاری در نیروی انتظامی وجود نداشته باشد. من به خاطر ارتباطات خوبی که با نیروی انتظامی دارم اولا سعی می‌کنم مشکلات آن‌ها را در راه برقراری امنیت حل کرده و از آن طرف نظارت‌های دقیقی را با کمک دوستان انجام دهیم و سعی می‌کنیم تا آن‌ها نیز برخوردشان از گذشته بهتر شود اما بدون کمک دولت نمی‌توان این کار را انجام داد».

وی ابراز عقیده کرد: «مگر در ادارات دولتی برخورد نامناسب انجام نمی‌شود؟ ما چنین مساله‌ای را از خود هیات دولت شروع می‌کنیم. در این راستا شما شک نکنید که اگر خبری به من برسد و به من بگویند که در گوشه‌ای از مثلا چابهار اهانتی به کسی صورت گرفته، من از پشت میز ریاست جمهوری بلند می‌شوم و با آن فرد خاطی برخورد می‌کنم».

وی درباره علت کمک‌های ایران به لبنان و فلسطین پاسخ داد: «ما امروز در منطقه نسبت به کشورهای رقیب‌مان مثل ترکیه، پاکستان و عربستان که البته از دوستان ما هستند از نفوذ سیاسی بالایی برخورداریم و خود این نفوذ باعث جلوگیری از بسیاری از حملات به ما شده است و ما اصلا زمانی می‌توانیم دفاع کنیم که یک ایران قدرتمند، پیشرفته و ثروتمند داشته باشیم».

رضایی افزود: «ما از این به بعد در ارتباطات خارجی‌مان در عین حال که ارزش‌های ایرانی و اسلامی‌مان را دنبال می‌کنیم، ارزش‌های میهنی‌مان را نیز مورد توجه قرار خواهیم داد. چنان‌چه ارزش‌های ایرانی مثل مساله‌ خلیج فارس و دریای خزر را جدی دنبال می‌کنیم و از اهانتی که به زوار ما در کشورهای همسایه می‌شود جلوگیری خواهیم کرد و البته این سیاست‌ها را از طریق دوستی و نه تشنج و تنش‌آفرینی دنبال می‌کنیم».

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر راه‌کارش برای ایجاد نشاط و تفریحات سالم در جامعه، بیکاری را یکی از عوامل کاهش‌دهنده شادی عنوان و اظهار کرد: «ضعف اخلاق نیز در جامعه ما در حال رشد است و باید در این بحث از خود دولت شروع کرد و یک دولت بانشاط و بااخلاق داشت».

وی در بیان راهکاری برای جلوگیری از بزهکاری‌های موجود در جامعه نیز پاسخ داد: «در حال حاضر امنیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه ضعیف است و ما می‌خواهیم امنیت همه‌جانبه‌ای را در کشور محقق کنیم».

وی هم‌چنین مساله‌ صرفه‌جویی در بنزین را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: «ما هدفمند کردن یارانه‌ها را به این شکل که در دولت نهم مطرح شده تغییر می‌دهیم و به شکل دیگری در می‌آوریم».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال درباره گشت‌های ارشاد و آزادی‌های مدنی گفت: «من نمی‌خواهم با احساسات شما بازی کنم و یا این‌که برای خودم رای جمع کنم، من به دنبال این هستم که صادقانه به شما بگویم چنین مشکلاتی را چگونه می‌توان به طور ریشه‌ای حل کرد».

رضایی افزود: «ما در ابتدا لایحه‌ قانونی جامع حقوق شهروندی را تنظیم کرده و سپس به تصویب مجلس می‌رسانیم. بعد از این‌که آن قانون تصویب شد نیروهای دولتی را آموزش خواهیم داد؛ چراکه بسیاری از تخلفاتی که صورت می‌گیرد مربوط به این است که کارگزاران دولت، آموزش لازم را ندیده‌اند و یا حتی خود اطلاعی از قانون ندارند».

وی ادامه داد: «ما هیات دولت را موظف می‌کنیم که به طور جدی از آزادی‌های مشروع دفاع کند و اجازه نمی‌دهیم کوچک‌ترین تجاوزی به حریم مردم وارد شود. از آن سو نیز از آزادی‌های نامشروع جلوگیری کرده و کاری می‌کنیم که عدالت، آزادی و امنیت هرسه در کنار هم باشند».

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان بازگو کردن اتفاقات سال‌های آخر جنگ خاطرنشان کرد: «ما امروز باید بحث‌های مربوط به جنگ را در مسیر تاریخی خود دنبال کنیم؛ چراکه ما امروز نیاز داریم که صلح، امنیت، توسعه و همکاری را در داخل کشور و بیرون از کشور دنبال کنیم؛ بنابراین اگر خاطرات جنگ در این راستا باشد، ارزنده است. اما شاید اگر در این شرایط از خاطرات جنگ برای رای‌آوری استفاده کنیم، از نظر اخلاقی برای من سخت و سنگین است».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در عین حال یادآور شد: «کاری که ما در دفاع مقدس انجام دادیم برای این بود که دین خود را به مردم ادا کنیم و اگر من بخواهم در این نوع جلسات از آن خاطرات یادی کنم در واقع این را ظلمی به شهدا، جانبازان و رزمندگان عزیز می‌دانم».

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره راه حل معضلات با بیان این‌که "این روزها به نظر من اشکالی ندارد که دولت احمدی‌نژاد نقد منصفانه شود" خاطرنشان کرد: «شاید قبل از بحث انتخابات، نقد دولت می‌توانست معنای دیگری داشته باشد. من در این چهار سال گذشته سعی کردم کمترین انتقاد را به دولت احمدی‌نژاد داشته باشم اما امروز باید مطالب شفاف و منصفانه بیان شود؛ بنابراین می‌گویم که اگرچه در این دولت خدمات مثبتی هم انجام شده اما اشتباهات بزرگی هم صورت گرفته است».

وی معتقد است: «یکی از اشتباهات بزرگ این است که معلوم نیست درآمد‌های نفتی در این دولت صرف چه مسائلی شده و اصلا آیا مدیریت کافی برای این منابع وجود داشته است یا خیر؟ آن‌چه که ما در این میان تجزیه و تحلیل می‌کنیم، این است که با این پول عظیم ایران می‌توانست جهش بزرگی در اقتصاد داشته باشد اما از زمانی که ایشان روی کار آمده‌اند قیمت‌ها دو برابر شده است؛ بنابراین لازم است تا مدیریت اقتصادی را سر جای خود برگردانیم».

رضایی هم‌چنین مساله‌ اخلاق سیاسی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: «اصولگرایی بدون اخلاق، اصولگرایی نیست و اصلا اصولگرایی یعنی محبت، برادری، ادب و صداقت، و اگر اصولگرایی را از این مسائل جدا کنیم چیزی به نام اصولگرایی معنا و مفهومی نخواهد داشت».

وی با ابراز تاسف از این‌که "اخلاق در سیاست ضعیف شده است" گفت: «البته در دولت‌های گذشته نیز اخلاق ضعیف شده بود اما در این دولت نیز اخلاق رو به تضعیف رفته است. البته ارتباطی که آقای احمدی‌نژاد بین دولت و مردم برقرار کرد جزو نقاط مثبت ایشان است».

وی در ادامه، الکترونیکی کردن دولت و توجه به تجارت الکترونیک را از دیگر مواردی برشمرد که در دولت آینده‌اش دارای جایگاه و با اهمیت خواهد بود».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که " آیا نگاه شما به رابطه با آمریکا همان نگاهی است که دولت کنونی دارد؟" با بیان این‌که "من مسیر دولت فعلی را درباره این موضوع دنبال نمی‌کنم" افزود: «چراکه واقعیت این است که در آمریکا تغییری اتفاق افتاده و اوباما چه بخواهد نمایندگی این تغییر را به عهده داشته باشد و چه نخواهد، جامعه‌ آمریکا به آن لشگرکشی‌های گذشته برنمی‌گردد».

وی در این راستا طرح تغییرات متقابل ایران و آمریکا را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: «در بسته دیپلماسی که دوستان ما در حال تهیه‌ آن هستند به دنبال این هستیم که از فرصتی که در آمریکا به وجود آمده در جهت منافع ملی خود استفاده کنیم».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای سخنان خود در این دانشگاه نیز با بیان این‌که "من هیچ تبعیضی بین دانشگاه آزاد و دولتی قائل نیستم" گفت: «معتقدم از مهمترین مسائلی که باید دنبال کنیم عدالتی فراگیر در همه ابعاد زندگی است».

محسن رضایی بعد از ظهر روز چهارشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن افزود: «عدالت سیاسی، اقتصادی، علمی، آموزشی را نمی‌توان تنها محدود به بخشی از زندگی کرد».

وی در ادامه، انقلاب اساسی در تولید، سرمایه‌گذاری، تجارت را مساله‌ اصلی کشور عنوان و اظهار کرد: «امروز بسیاری از جوانان ما بیکار و بسیاری از مردم ما به دنبال یک زندگی برتر هستند و در بسیاری از شهرها و روستاهای‌مان نیز به امکانات و خدمات اولیه نیاز داریم. البته طرح این مساله به این معنا نیست که تاکنون کاری انجام نشده بلکه به این معناست که انتظارات ملت ایران بسیار بیش از آن چیزی است که در حال رخ دادن است».

وی گفت: «من از کسانی که در عرصه سیاست و جناح‌های سیاسی هستند تعجب می‌کنم که همه‌ منازعات، اظهارنظرها و تحلیل‌های خود را محدود به عالم سیاست کرده‌اند».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان این‌که "سیاست در ایران اسلامی باید وسیله و ابزاری باشد که با آن بتوانیم به یک زندگی بهتر و ایرانی آبادتر برسیم" گفت: «ادارات دولتی، وزارتخانه‌ها و حتی انتخابات ابزاری است که طی آن ملت ایران به زندگی بهتری دست پیدا کند و جایگاه برتری در روابط بین‌الملل داشته باشد و در واقع اگر این‌طور باشد ما در بخشی از انقلاب موفقیت‌هایی را به دست آورده‌ایم اما در بخش دیگر مثل اقتصاد عقب هستیم».

وی با بیان این‌که "اقتصاد ما در سطح دنیا آن‌چنان که باید در شان ملت ایران، نیست" گفت: «نخبگان و اندیشمندان و جوانان برومند کشور ما که فرشتگان نجات و آزادی ملت ایران از استبداد و اشغالگری بوده‌اند، می‌توانند در این راستا نقش موثری ایفا کنند. ما آمده‌ایم تا با کمک جوانان عزیز بتوانیم یک انقلاب بزرگ در اقتصاد و مدیریت کشور به وجود آوریم».

وی با تاکید بر این‌که "انقلاب اقتصادی، بدون انقلاب در مدیریت امکان‌پذیر نیست" گفت: «انقلاب در مدیریت تنها این نیست که با عوض شدن دولت‌ها گروهی بروند و گروهی جایگزین آن‌ها شوند، بلکه الگوی مدیریت کشور باید تغییر کند؛ چراکه ما با این نوع الگوی مدیریتی موجود نمی‌توانیم سرعت و شتاب پیشرفت کشور را بیشتر کنیم».

رضایی در عین حال با تاکید بر این‌که "انقلاب مدیریتی نیز باید به صورت اساسی و منطقی دنبال شود" اظهار کرد: «نباید این‌طور باشد که هر گروهی که می‌آید گروه دیگر را کنار بگذارد، بلکه باید هم از ظرفیت‌های گذشته و هم از نسل‌های آینده استفاده کرد».

وی در همین راستا وجود طرح دولت ائتلافی را یک ضرورت قلمداد و در ادامه خاطرنشان کرد: «عدالت سیاسی بر عدالت اقتصادی مقدم است؛ چراکه اگر توزیع قدرت به خوبی صورت نگیرد اداره‌ اقتصاد، علم، جامعه و فناوری نیز با مشکل مواجه می‌شود. همه این‌ها بستگی به این دارد که در راه نهادینه کردن اخلاق و آزادی‌های مشروع هم‌چنین میدان دادن مردم در اداره اقتصاد و فرهنگ همت کنیم و بدانیم بدون این‌که جوانان و بانوان وارد مدیریت شوند، نمی‌توان یک تحول مدیریتی ایجاد کرد».

وی با اشاره به این‌که "عده‌ای به من می‌گویند چرا به عرصه آمده‌ای؟" در پاسخ به آن‌ها گفت: «پس از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی به نظر من هنوز تحولی در مدیریت کشور صورت نگرفته، در نتیجه سرعت و شتاب پیشرفت در ایران کم شده و نتوانسته‌ایم زندگی‌ای را که در شان ملت ایران است فراهم کنیم. هم‌چنین هرچقدر من در برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی دقت کردم دیدم که در برنامه‌های آن‌ها نیز تحول و انقلابی که باید صورت بگیرد، اتفاق نخواهد افتاد».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مهم‌ترین رقیب خود را فقر، بیکاری و گرانی در کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که با همت جوانان بتواند چنین انقلاب اقتصادی را به وجود بیاوریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۳
0
0
برای جمع آوری رای زیاد تعجب آور نیست که جوانی جای تخصص، تجربه، مدیریت، توانمندی، هوش و سلامت نفس و سلامت روح و روان و اخلاق را بگیرد.
پرسش اینجاست چرا آقایان علم و مدیریت و سلامت روحی و روانی را ملاک قرار نمی دهند؟ مگه نتیجه تحویل دولت به یک عده ای بی تجربه و قانون گریز را ندیده ایم؟ آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشه.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین