کد خبر: ۱۳۶۳۴۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۹

مدودف خطاب به بشار اسد: اصلاحات یا کناره‌‌‌گیری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دیمتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه خواسته است که یا به اصلاحاتی که وعده داده عمل کند یا از قدرت کناره‌گیری کند. 

مدودف در عین حال گفته است که اصلاحات باید توسط مردم سوریه و رهبران آن کشور گرفته شود نه ناتو و یا "کشورهای خاص اروپایی".

هر چند که بشار اسد وعده انجام اصلاحاتی را در کشورش داده است، دولت او با توسل به نیروی نظامی دست به سرکوب معترضان زده است. 

سازمان ملل متحد روز گذشته اعلام کرد که از زمان آغاز اعتراضات در سوریه دست کم ۲۹۰۰ نفر کشته شدند. 

مدودوف همچنین گفته است اگر رهبران سوریه قادر به انجام اصلاحات نیست، باید دست از قدرت بردارند. 

روز سه‌شنبه چهارم اکتبر ( ۱۲ مهرماه) روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت، به پیش نویس قطعنامه ای که خشونت‌ها در سوریه را محکوم می‌کرد و حکومت بشار اسد را مورد تحریم قرار می‌داد، رای مخالف دادند و از تصویب آن جلوگیری کردند. 

دو رای مخالف روسیه و چین، مانع از تصویب این قطعنامه شد. چهار عضو غیردائم شورا از جمله آفریقای جنوبی، نیز به این پیش‌نویس رای ممتنع دادند. 

پیش‌نویس مذکور برای "تحریم هدفمند" حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، که به سرکوب و کشتار معترضان متهم بوده، ارائه شد. 

گنادی گاتیولوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مخالفت با پیش‌نویس قطعنامه مورد حمایت آمریکا گفت که در آن به مداخلات نظامی خارجی در سوریه اشاره‌ای نشده و همچنین گفته نشده که باید به حاکمیت ملی سوریه احترام گذاشته شود. 

در همین حال دولت‌های غربی اقدام روسیه و چین در وتوی قطعنامه مطرح شده در شورای امنیت در محکومیت سرکوب خشونت‌آمیز مخالفان حکومت سوریه را به شدت تقبیح کرده‌اند. 

آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه، گفت وتوی این قطعنامه نشانه "روزی تاسف‌آور برای سوریه و شورای امنیت" است و افزود که سازمان ملل موظف است علیه دیکتاتوری که به کشتار شهروندان کشورش دست می‌زند اعتراض کند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین