کد خبر: ۹۲۴۳۴
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۱

قاضی محترم دادگاه از شما می‌پرسم

حسین مرتضایی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در محاکمه چهارم دادگاه مربوط به حوادث اخیر، یکی از متهمین بدون کیفرخواست مطرح شده با اصرار از ساحت دادگاه اجازه خواست تا مطالبی را عنوان و از خود دفاع نماید. اما در حالیکه موضوع دادگاه بررسی حوادث مربوط به انتخابات دهم ریاست‌جمهوری بود، او سخنانش را در مورد تخلفاتی که به‌زعم وی در انتخابات نهم اتفاق افتاده شروع کرد و به فرزند آیت‌الله هاشمی اتهامات گوناگونی را وارد نمود.

صرف‌نظر از صحت و سقم این اتهامات که باید در محکمه جداگانه‌ای به آن رسیدگی شود تا ثابت و یا رد گردد، به‌عنوان یک شهروند عادی روند این دادگاه برایم سوالات و ابهامات فراوانی به‌وجود آورده‌است که از شما قاضی محترم این دادگاه، پاسخ آن‌را مطالبه می‌نمایم:

1- آیا وارد نمودن اتهامات در محضر دادگاه به افرادی‌که در آن محکمه غایب می‌باشند و فرصت پاسخگویی ندارند و بدون آنکه اتهامات مطروحه در دادگاه صالحی اثبات و قطعی شده باشد، جرم نیست؟

2- آیا اظهاراتی که بدون ارتباط با اصل محاکمه در دادگاه مطرح می‌شود، توسط دادگاه قابل استماع و پذیرش است؟

3- آیا قاضی نباید و نمی‌تواند از بیان این موضوعات خارج از روند دادگاه و اظهار اتهاماتی بی‌ارتباط با اصل موضوع جلوگیری نماید؟

4- آیا دادگاه می‌تواند و باید اجازه دهد، آنچه متهم اظهار می نماید (اثبات شده یا اثبات نشده) بدون کم و زیاد از صدا و سیما در سطح کشور و حتی کشورهای دیگر پخش و منتشر شود؟

5- آیا انتشار اتهامات اثبات نشده توسط جراید و رسانه‌ها و صدا و سیما جرم نیست؟ چه کسی مسئول برخورد با این تخلفات است؟

6- نقش دادستان و مدعی‌العموم در این زمینه‌ها چیست؟ آیا هیچ‌گاه قانون وظیفه‌ای برای او در این‌گونه جرایم پیش‌بینی نکرده‌است؟

7- آبرویی که در محضر دادگاه ریخته می‌شود و توسط صدا و سیما منتشر می‌شود، چگونه و با چه قیمتی جبران خواهد شد؟ آیا امکان جبران آن خواهد بود؟

8- قضاوت نهایی مردم از برگزاری این نوع محاکم و احتمال تسری یافتن این رویه نادرست در مورد دستگاه قضایی کشور چه خواهد بود؟

9- آیا این رویه به نفع قوه قضائیه کشور است؟ آیا این روش‌ها به بی‌اعتمادی احتمالی مردم از دستگاه قضایی کشور منجر نخواهد شد؟ آیا چنین درکی توسط مردم از قوه قضائیه به نفع امنیت و منافع ملی کشور خواهد بود؟


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین