کد خبر: ۷۰۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۳
یک کارشناس اقتصادی تصریح کرد؛

کسری بودجه علت واقعی تورم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر فرهاد خرمی علل افزایش تورم را درکسری بودجه های دولت خواند و گفت: ریشه تورم به خاطر افزایش نقدینگی است به طوری که الان صحبت از 30 تا 35 در صد نقدینگی است.

وی افزود :باز سوال اینجاست که چرا نقدینگی بالا می رود و پاسخ به این سوال در این است که از آنجا که دولت نمی تواند هزینه ها و در آمدهایش را کنترل کندیا اینکه هزینه ها و درآمدهایش را درست ساماندهی کند دچار کسری بودجه می شودو برای جبران این کسری از صندوق ذخیره ارزی پول برداشت می کند ، تبدیل این دلارها به ریال افزایش نقدینگی به بار می آورد و ازآنجا که تقاضای کل و عرضه به جهت پولی که در اختیار مردم و دولت است بالا می رود ،تورم پدید می آید.

در حال حاضر مجلس می گوید بودجه سال 87 دچار کسری  خواهد شد بودجه سال 86 نیز کسری داشت که دولت متمم ارائه داد ، راه حل موضوع این است که همین الان بودجه را طوری ببندند که به ناچار از ذخیره ارزی برداشت نشود .

وی در پاسخ به این سوال که اگر دولت کسری آورد و برداشت از صندوق ذخیره ارزی هم کاملا ممنوع اعلام شود،راه حل درست چیست؟ گفت: در چنین مواقعی دولت برای جبران کسری بودجه باید مالیاتها را افزایش بدهد یا نسبت به استقراض خارجی اقدام کند که با شرایطی که کشورمان در آن قرار دارد امکان پذیر نیست ، لذا آسانترین راه که برداشت از صندق ذخیره ارزی است انتخاب می شود.

دکتر خرمی در اشاره به نکته دیگری خاطر نشان کرد: در بودجه سال 87 هر بشکه نفت 6/39 دلار براورد شده است . در حالی که این براورد معنا ندارد، زمانی ما می توانیم برآورد داشته باشیم که عملکردمان به کسری بودجه منجر نشود. وقتی دولت با کوچکترین کسری بودجه از حساب صندوق ذخیره ارزی برداشت کرده و مشکل خود را مرتفع می کند دیگر قیمت پایه برای نفت معنا ندارد و عوام فریبی است.

این استاد دانشگاه با تاکید این نکته که درآمدهای نفتی در دولت نهم نسبت به دولتهای قبل افزایش چشم گیری داشته است خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم این درآمد را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم باید گفت: درآمدهای نفتی رشد نداشته است در حقیقت درآمدهای نفتی از نظر اسمی بالا رفته و در آمدهای واقعی در مقایسه با تورم بالا نرفته است.


مثلا اگر قیمت دلار را به عنوان یک شاخص در نظر بگیریم قبل از انقلاب هر دلار 7 تومان بود الان 934 تومان شده است، در حدود 133 برابر افزایش پیدا کرده است در حالی که نفت 3 دلاری الان 100 دلار شده است یعنی 33 برابر، پس مشاهده می شود قیمت نفت به آن اندازه گران نشده است یعنی اینکه درآمدهای نفتی از نظر قدرت خرید افزایش نیافته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین